Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11061

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/01/22, 15:48

Ja in 2010 heb ik mijn stere 35 € betaald ...

Natuurlijk betalen we in principe niet voor (fossiele) energie tegen de juiste prijs!

Ik neem gewoon aanstoot aan de uitlijning van de energieën niet-fossiel om puur kapitalistische redenen en kortetermijnwinsten ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11061

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/01/22, 15:53

Anders had ik de kans om een ​​bosbouwmachine te observeren die hakt / snoeit / slipt ... in 2 minuten plat, transformeerde hij 1 staande boom van 20 m in een stam die klaar was om op de houttruck te laden!

We kunnen dus niet zeggen dat de menselijke kosten in de houtkap de afgelopen jaren zijn gestegen ...

Een prachtige machine om "werkloosheid te produceren" ... zoals vele technologische vooruitgang: een feit dat deze domme politici die altijd streven naar volledige werkgelegenheid, nog steeds niet in hun middelmatige geest zijn geïntegreerd ...

Het was een machine als deze:



0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11061

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 20/01/22, 12:18

Het zijn niet alleen de gas- en elektriciteitsprijzen die de pan uitrijzen. Degenen die met pellets verwarmen, hebben hun rekeningen ook zien stijgen. De reden: hout, dat steeds zeldzamer wordt. Het tekort aan pellets wacht. En het zal niet passen bij Ghislain die ervoor heeft gekozen om met pellets te verwarmen. Eigenlijk moest de kachel een aanvulling zijn op de centrale verwarming op olie. Maar nu gebruikt hij het bijna uitsluitend.

Dankzij pellets kan hij zijn hele huis verwarmen voor nog geen 600 euro per jaar. "'s Avonds verwarmen we ons met pellets en is de ketel niet eens onderweg... of we laten een sokkel op 17 graden staan ​​met de radiatoren." Maar ook al blijft de pellet zeer zuinig, de prijs is ook enorm gestegen: + 30% in slechts enkele maanden. Dit is ongehoord! "De 285 europallet die deze zomer geleverd wordt is momenteel 389 in het magazijn“, legt Eddy Populaire uit, manager van een brandstofbedrijf in Gilly.




https://www.rtbf.be/article/le-pellet-a ... x-10918476
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Ahmed » 20/01/22, 17:27

Christophe, Je schrijft:
Een prachtige machine om "werkloosheid te produceren" ... zoals vele technologische vooruitgang: een feit dat deze domme politici die altijd streven naar volledige werkgelegenheid, nog steeds niet in hun middelmatige geest zijn geïntegreerd ...

Economische concurrentie houdt altijd in dat de hoeveelheid werk per eenheid product (productiviteit) wordt verminderd, maar de verplichting om de arbeidskracht te verkopen op een krimpende markt blijft bestaan ​​(omdat het deel uitmaakt van de sociale relatie die vereist dat alles wat we met anderen te maken hebben door middel van het ruilen van een product). Dit verklaart veel beter dan een veronderstelde "zwakte" (die ik zie als een soort steno : Wink: ) de verplichting voor politici om te pleiten voor een maximale creatie van banen (zonder rekening te houden met een precies nut, aangezien hun nut voor het handhaven van de economische structuur voldoende is), terwijl de groei van de productiviteit wordt aangemoedigd, de sleutel tot concurrentievermogen... en werkloosheid!

ik weet niet waarom Heeft wordt regelmatig beledigd door voorspellingen van tariefverhogingen in de prijs van pellets... Ik heb mezelf er "schuldig" aan gemaakt (ik ben waarschijnlijk niet de enige) en de feiten hebben me tijdelijk ongelijk gegeven, ongetwijfeld omdat ik de verschillende factoren verkeerd heb ingeschat die bijdragen aan de prijsvorming. Ik had waarschijnlijk het gewicht van de concurrentie onderschat en de noodzaak voor producenten om hun apparatuur, die een aanzienlijk geïnvesteerd kapitaal vertegenwoordigt, te laten werken met een product dat weinig marge per ton heeft en dat bovendien wordt beïnvloed door sterke seizoensinvloeden.
Ik denk dat de zaken misschien aan het normaliseren zijn, aangezien de kosten van het vormgeven zijn gestegen sinds zaagsel niet langer de belangrijkste grondstof is. Beperkingen op het gebruik van stookolie zouden de rest kunnen doen, ook al is het normaal dat een differentieel ondanks netwerkenergieën blijft bestaan.
Deze verandering in de aard van het aanbod is ook een constante in de houtindustrie, soms om technische redenen, vaak om economische redenen. Zoals deze fabriek, wiens slogan een samenstelling van 100% hardhout* was, kwam met zachthout om te voorkomen dat de pellets na enkele weken zouden afbrokkelen. Het idee van versnipperd hout leed aan enkele afwijkingen: oorspronkelijk was het een kwestie van het wegwerken van kronkelige palen, "schorskever" -sparren en andere gedegradeerde producten, en vervolgens heel snel, zowel onder invloed van volumes als ook door oefening, rechte palen zijn bij het perceel gekomen, waardoor dure sorteer- en "laad"-moeilijkheden in de shredders zijn vermeden...

* Hardhout wordt door het "grote publiek" als een betere brandstof gezien door assimilatie met het gebruik van stammen, maar dit geldt niet meer voor pellets, aangezien het dichtheidseffect door het persen teniet wordt gedaan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Philippe Schutt » 20/01/22, 17:55

ja, dat moest gebeuren.
Met mensen die zichzelf op 24° verwarmen om thuis fijn te kunnen zijn, die (ook gemeentehuizen) die verwarmen met pellets in plaats van isoleren, de vergroening van kolencentrales door het toevoegen van pellets, en fiscale stimuleringsmaatregelen werd het gelopen.
Ik herinner me dat ik aan het begin van de pellets een studie had gelezen die berekende dat de groei van hout in Frankrijk het mogelijk maakte om ongeveer 20% van de gebouwen te verwarmen. Als we toegeven dat isolatie het verbruik met 50% kan verminderen, zal meer dan de helft toch een andere energiebron moeten gebruiken.
Door gas en stookolie in nieuwe woningen te verbieden en hout in beperkte hoeveelheden beschikbaar te stellen, zijn we er zeker van dat de prijzen zullen stijgen en de elektriciteitssector, en in het bijzonder de nucleaire sector, een nieuwe impuls zullen geven.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 20/01/22, 18:11

Ahmed schreef:
ik weet niet waarom Heeft wordt regelmatig beledigd door voorspellingen van tariefverhogingen in de prijs van pellets... Ik heb mezelf er "schuldig" aan gemaakt (ik ben waarschijnlijk niet de enige) en de feiten hebben me tijdelijk ongelijk gegeven, ongetwijfeld omdat ik de verschillende factoren verkeerd heb ingeschat die bijdragen aan de prijsvorming. Ik had waarschijnlijk het gewicht van de concurrentie onderschat en de noodzaak voor producenten om hun apparatuur, die een aanzienlijk geïnvesteerd kapitaal vertegenwoordigt, te laten werken met een product dat weinig marge per ton heeft en dat bovendien wordt beïnvloed door sterke seizoensinvloeden.
Ik denk dat de zaken misschien aan het normaliseren zijn, aangezien de kosten van het vormgeven zijn gestegen sinds zaagsel niet langer de belangrijkste grondstof is. Beperkingen op het gebruik van stookolie zouden de rest kunnen doen, ook al is het normaal dat een differentieel ondanks netwerkenergieën blijft bestaan.
Deze verandering in de aard van het aanbod is ook een constante in de houtindustrie, soms om technische redenen, vaak om economische redenen. Zoals deze fabriek, wiens slogan een samenstelling van 100% hardhout* was, kwam met zachthout om te voorkomen dat de pellets na enkele weken zouden afbrokkelen. Het idee van versnipperd hout leed aan enkele afwijkingen: oorspronkelijk was het een kwestie van het wegwerken van kronkelige palen, "schorskever" -sparren en andere gedegradeerde producten, en vervolgens heel snel, zowel onder invloed van volumes als ook door oefening, rechte palen zijn bij het perceel gekomen, waardoor dure sorteer- en "laad"-moeilijkheden in de shredders zijn vermeden...

* Hardhout wordt door het "grote publiek" als een betere brandstof gezien door assimilatie met het gebruik van stammen, maar dit geldt niet meer voor pellets, aangezien het dichtheidseffect door het persen teniet wordt gedaan.


Ik ben niet beledigd door een verhoging...

Ik was beledigd, mijn woorden zijn precies, tegen degenen die 10 jaar geleden zeiden, ik vat samen: het is niet nodig om over te schakelen van stookolie naar pellets, want in ieder geval zullen de prijzen op één lijn komen... Het is de "afstemming" en automatisme. .. als een soort pie-to-the-cream idee van bofisme: het heeft geen zin om iets te doen, want het zal toch hetzelfde zijn! Het was niet mijn overtuiging - anders had ik mijn olieketel die nog werkte niet ingeruild voor een pelletketel...

Het is duidelijk dat het een product is zoals elk ander, en in een liberale economie is de prijs het gevolg van meerdere factoren. En dat door de mechanismen van de liberale economie, de prijs zich zal aanpassen. Wat we zien... We zullen moeten zien hoe het evolueert. Er was, op het moment dat ik mijn ketel had besteld, een "prijsstijging" geweest, terwijl de stookolie aan het dalen was... Simpelweg omdat de fabrikanten van palen en ketels bezig waren met een relatieve doorbraak (bescheiden toch) en dat de vervaardiging van pellets niet was gevolgd...

Ik schijn te hebben gespecificeerd, ik ben te lui om te onderzoeken, dat het was, we waren daar in 2008, een kans die niet eeuwig zou duren! Als fossiele brandstoffen morgen schaars worden, verdrievoudigen de brandstofprijzen, en natuurlijk zal er een stormloop zijn op alternatieve energiebronnen - en in een bepaald aantal gevallen zullen het pellets zijn. En het is zeer waarschijnlijk dat we dan in de richting van spanningen zullen gaan - al was het maar omdat we niet eeuwig geld kunnen aannemen. Voorlopig is er voorraad (te voet). De rem is, zullen we ongeveer ecologisch zeggen: in hoeverre kunnen we bossen kunstmatig maken voor verwarming, het bouwen van meubels en huizen en het maken van papier??? Voor sommigen mag de natuur niet worden aangeraakt (en het bos wordt alleen zo gezien). Voor anderen is "duurzaam beheer" voldoende...

Er is noodzakelijkerwijs een grens aan uitbuiting! Maar de vraag is veel breder dan verwarming, want de bronnen in kwestie (olie, gas, hout) hebben veel andere toepassingen dan ze te verbranden!

Kortom, ik ben niet beledigd. Ik was beledigd, nuance! Omdat ze me in feite probeerden te laten zien dat ik de verkeerde keuze maakte. "Hoe dan ook, het komt overeen met stookolie!".

Ter info: ik heb een silo van 9 ton geïnstalleerd voor een geschat verbruik van ongeveer 4 ton. Juist om mij in staat te stellen te kopen volgens de schommelingen van de markt. Tot dan toe waren de aanbiedingen "buiten het seizoen" onverslaanbaar. Het kan komend voorjaar niet het geval zijn: dat komt goed uit, ik heb nog een jaar voorraad. Daarna een van de twee dingen, waar de prijzen permanent hoog zijn, en ik geen keus zou hebben. Of het was een speculatief duwtje en ik kom er nog steeds mee weg. Dit is het bewijs dat ik prijsvariaties had "overwogen" (in de liberale economie).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Did67 » 20/01/22, 18:17

Ahmed schreef:
ik weet niet waarom Heeft wordt regelmatig beledigd door prognoses van prijsstijgingen in de prijs van pellets...

.


Ik vergat dit deel van het antwoord: u zult toch opmerken dat het 12 jaar geleden is - en dat deze "voorspellingen van stijgingen" (meer dan een paar %) nooit waren uitgekomen! Dat is een feit.

Op deze site kan je de jaren op de grafiek aanvinken om de evolutie te volgen: https://www.heizpellets24.de/charts/holzpellets
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Ahmed » 20/01/22, 18:27

De mogelijkheden van isolatie zijn nog steeds immens, maar veel gebouwen zullen dat niet kunnen, of op een zeer onvolmaakte manier... Er is een algemene houtverwarming geweest, maar hoewel met veel lagere comforteisen, heeft dit alles op dezelfde manier geleid tot het feit dat de Morvan begin vorige eeuw door de enige stad Parijs werd "geratiboiseerd"!

@ Heeft: Ik had een slecht geheugen en ik ben het volledig eens met uw opmerkingen. Ja, 12 jaar stabiliteit, ik geef het toe! Mea culpa, mea maxima culpa! : Oops:
Ik merk (kwaadaardig!) op dat je over je opslagcapaciteit kunt speculeren! Maar het is een goede voorzorgsmaatregel en de seizoensgebondenheid van de consumptie dwingt producenten er eigenlijk toe om de distributie van een product dat ze niet zoveel mogelijk kunnen opslaan te "spreiden", zowel vanwege ruimtegebrek, maar vooral om financiële redenen: uw vooruitziende blik stelt beide partijen in staat tevreden zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11061

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Christophe » 07/09/22, 10:13

Een kleine update is nodig... Did67 was beledigd in januari... en wat is het vandaag? De Hara Kiri in afwachting? Ah Did67 heeft hier al zelfmoord van gepleegd forum het is waar... het is dom! : Lol: : Lol: : Lol: : Lol:

Hey ja vrienden...omdat:

Alles is goed in het varken kapitalist: https://www.carmen-ev.de/service/marktu ... e-pellets/

Screenshot 2022-09-07 om 10-13-18 Marktpreise Pellets – CARMEN eVpng
Screenshot 2022-09-07 om 10-13-18 Marktpreise Pellets – CARMEN eVpng (140.38 KiB) 770 keer bekeken
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Pellets en houtpellets: welke toekomst voor de prijs?




par Ahmed » 07/09/22, 10:40

Ik had ten onrechte te vroeg op deze stijging geanticipeerd, wat mij om technische redenen gerechtvaardigd leek, maar die toen niet doorging vanwege de sterke concurrentie tussen producenten. Tegenwoordig verschijnen exogene factoren die deze hoge prijzen voeden en deze keer is het de concurrentie tussen de prijs van verschillende energieën die de essentiële oorzaak is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 210 gasten