World Food puinhoop op France Culture

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Christophe » 12/11/20, 11:00

0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Moindreffor » 12/11/20, 13:19

hoe duurder het wordt verkocht, hoe minder je koopt, dus hoe meer er onverkochte artikelen zijn en daarom verhogen de prijzen om de supermarkten op de markt te brengen, zodat je nog minder koopt enzovoort

als we voedselverspilling willen elimineren, moeten we ons concentreren op kleine bedrijven en grote oppervlakten mijden, maar onze leiders doen momenteel het tegenovergestelde
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Christophe » 12/11/20, 13:31

De kleine winkelier heeft ook DLC om te bewaren ... ik zie niet hoe dat zou veranderen ... Behalve dat de kleine winkelier zijn vervallen exemplaren zelf kan opeten ...

In supermarkten zijn sommige werknemers al bestraft of veroordeeld door een ellendige gerechtigheid omdat ze hersteld of erger nog onverkocht verlopen voedsel kregen. Het is om te braken ... geen woordspeling bedoeld!

Maar dat is aan het veranderen, ik geloof dat steeds meer winkels samenwerkingsverbanden hebben met verenigingen
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Moindreffor » 12/11/20, 14:00

Christophe schreef:De kleine winkelier heeft ook DLC om te bewaren ... ik zie niet hoe dat zou veranderen ... Behalve dat de kleine winkelier zijn vervallen exemplaren zelf kan opeten ...

In supermarkten zijn sommige werknemers al bestraft of veroordeeld door een ellendige gerechtigheid omdat ze hersteld of erger nog onverkocht verlopen voedsel kregen. Het is om te braken ... geen woordspeling bedoeld!

Maar dat is aan het veranderen, ik geloof dat steeds meer winkels samenwerkingsverbanden hebben met verenigingen

kleine handel, ze beheren hun voorraden beter, anders stijgt hun cijfer, kunnen grote retailers het zich veroorloven om weg te gooien omdat ze veel meer winst maken en gemakkelijk andere producten kunnen inhalen, vandaar dat bepaalde verschillen in prijs tussen amazones en supermarkten, er zijn geen wonderen, wat hier verloren gaat, wordt daar betaald
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Rajqawee » 13/11/20, 10:24

Moindreffor schreef:
Christophe schreef:De kleine winkelier heeft ook DLC om te bewaren ... ik zie niet hoe dat zou veranderen ... Behalve dat de kleine winkelier zijn vervallen exemplaren zelf kan opeten ...

In supermarkten zijn sommige werknemers al bestraft of veroordeeld door een ellendige gerechtigheid omdat ze hersteld of erger nog onverkocht verlopen voedsel kregen. Het is om te braken ... geen woordspeling bedoeld!

Maar dat is aan het veranderen, ik geloof dat steeds meer winkels samenwerkingsverbanden hebben met verenigingen

kleine handel, ze beheren hun voorraden beter, anders stijgt hun cijfer, kunnen grote retailers het zich veroorloven om weg te gooien omdat ze veel meer winst maken en gemakkelijk andere producten kunnen inhalen, vandaar dat bepaalde verschillen in prijs tussen amazones en supermarkten, er zijn geen wonderen, wat hier verloren gaat, wordt daar betaald


Niet altijd. Het hangt af van het kleine bedrijf! Mijn buurtwinkel heeft veel verliezen, maar hij herkent het zelf (we zijn goede vrienden), als hij bepaalde producten niet aanbiedt, bekritiseren zijn klanten hem (zoals sla).

Daarom denk ik dat het vooral daar de verandering is, in de pedagogie: als je alles had, de hele tijd thuis, zou je ook aanzienlijk afval hebben. Het is hetzelfde in de winkels.
We moeten dus leren leven met een commerciële propositie die misschien niet altijd hetzelfde is, iets dat mensen helemaal vergeten zijn door toegang te hebben tot GS waar de schappen bijna altijd gevuld zijn met dezelfde producten.

Christophe, ik heb een kennis die bij Leclerc werkt, en ze hebben moeite om hun onverkochte goederen 'weg te geven'. Al voor de DLC, maar ook voor volumeproblemen. Soms heeft de betreffende vereniging al teveel pasta, en is daarom niet geïnteresseerd in een extra 100 kg (voorbeeld).

Als de consument wat flexibeler zou zijn over de samenstelling van de schappen, zou er veel minder uitval zijn.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par ENERC » 13/11/20, 11:07

Christophe schreef:De kleine winkelier heeft ook DLC om te bewaren ... ik zie niet hoe dat zou veranderen ... Behalve dat de kleine winkelier zijn vervallen exemplaren zelf kan opeten ...

Het is hetzelfde als je een tuin hebt. Ik heb tientallen kilo appels en peren in de composteerder gedaan na het vullen van de vriezer, alle beschikbare potten jam en de opslagruimtes.
Als we veerkrachtig willen zijn, moeten we plannen om meer te produceren om er zeker van te zijn dat we genoeg hebben. Dit is wat we doen in de tuin: we voorzien slakken, bladluizen, wormen, ... en soms produceert het normaal en gooien we weg omdat we niet alles kunnen eten en het rot aan de voet. Hetzelfde geldt voor salades die bij de eerste hitte rijzen.

Overproductie is geen probleem zolang je het overschot gebruikt om de grond te bemesten. Uiteraard moet je stroomopwaarts reguleren om geen onnodige verpakkingen en kilometers per vrachtwagen te gebruiken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Christophe » 13/11/20, 12:09

Rajqawee schrijft:Niet altijd. Het hangt af van het kleine bedrijf! Mijn buurtwinkel heeft veel verliezen, maar hij herkent het zelf (we zijn goede vrienden), als hij bepaalde producten niet aanbiedt, bekritiseren zijn klanten hem (zoals sla).


Juist, ik herinner me een rapport van een paar jaar geleden waarin een containerbak gevuld was met onverkocht brood ... gebleekt zodat ze niet "gestolen" zouden worden ...!
En het was niet de grote distributie maar een bakker ... ambachtelijke kleine handel dus ... Maar sindsdien is de wet gelukkig veranderd!

Ik ken iemand die zijn gebak van de dag ervoor verkoopt -70% ...

Rajqawee schrijft:Christophe, ik heb een kennis die bij Leclerc werkt, en ze hebben moeite om hun onverkochte goederen 'weg te geven'. Al voor de DLC, maar ook voor volumeproblemen. Soms heeft de betreffende vereniging al teveel pasta, en is daarom niet geïnteresseerd in een extra 100 kg (voorbeeld).


De DLC heeft een comfortabele acceptatiemarge omdat de DLC is gefixeerd onder de slechtste opslagomstandigheden ...

Een yoghurt die koel wordt bewaard, kan zonder zorgen worden gegeten ... 6 maanden na de DLC! Ik eet het regelmatig ...

Rajqawee schrijft:Als de consument wat flexibeler zou zijn over de samenstelling van de schappen, zou er veel minder uitval zijn.


Nou dat ... sommigen zijn ook erg dom ... om een ​​paar dagen VOOR de DLC geen enkel product te eten ...
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Rajqawee » 13/11/20, 13:27

Ja, maar de verenigingen willen niet per se de verantwoordelijkheid nemen om producten te doneren waarvan de DLC verouderd is.

Ik had het niet specifiek over DLC voor consumenten, maar eerder over de variatie in de verse producten aangeboden in een GS: als een GS steevast moet bieden: ham, karbonades, gegrild rundvlees, 67 yoghurts en 43 verschillende kazen zullen onvermijdelijk niet allemaal worden verkocht.

Het probleem is daarom naar mijn mening eerder dat een consument het niet normaal vindt dat een bedrijf niet permanent een product heeft (zoals, prime rib).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Moindreffor » 13/11/20, 14:41

Rajqawee schrijft:Daarom denk ik dat het vooral daar de verandering is, in de pedagogie: als je alles had, de hele tijd thuis, zou je ook aanzienlijk afval hebben. Het is hetzelfde in de winkels.
We moeten dus leren leven met een commerciële propositie die misschien niet altijd hetzelfde is, iets dat mensen helemaal vergeten zijn door toegang te hebben tot GS waar de schappen bijna altijd gevuld zijn met dezelfde producten.

dit is waar het probleem zit
we moeten ophouden mensen zich schuldig te laten voelen, ze voortdurend infantiliseren en intelligent te werk gaan
in plaats van campagne te voeren tegen voedselverspilling, zouden we de campagnes moeten verdubbelen om het in het seizoen op te eten
en wat me ook kwaad maakt, is dat zelfs biologisch niet redelijk is, omdat het ons ook biologische producten aanbiedt buiten het seizoen of van over de hele wereld, dus biologisch, ja maar niet commercieel biologisch

kersen in december, ja! maar kersen op siroop
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79368
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Food puinhoop wereldwijd op France Culture




par Christophe » 27/04/22, 11:48

Grote varkens...die zich als grote zeugen invetten...vooral met olie! Ik heb koolzaadolie gezien voor € 6 en olijven voor € 10 per fles...

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten