Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)




par cortejuan » 02/11/20, 17:36

Bonjour à tous,

Ik verwarm mijn kassen met thermische buffer (er zit een rode draad in mijn realisatie) en ik heb zojuist een opmerking gemaakt: ik heb bijenkorven en dit seizoen heb ik mijn zaza's gevoed met een oplossing van suiker 75% suiker, 25% van water). Enerzijds is het erg lang om op te warmen en erg lang om af te koelen. Bijvoorbeeld 14 liter die vanochtend om 10 uur aan de kook is gebracht, stond vanmiddag nog op 52 graden rond 15 uur, kamertemperatuur rond de 16 graden.
Ik leid af dat het misschien een goed product is om energie op te slaan, maar ik kon niets vinden op het net over deze eigenschap.

Enig idee?
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Warmtecapaciteit van sucrose




par sicetaitsimple » 02/11/20, 18:16

cortejuan schreef:
Bijvoorbeeld 14 liter die vanochtend om 10 uur aan de kook is gebracht, stond vanmiddag rond 52 uur nog op 15 graden,
Enig idee?


Je moet ex. :
https://fr.baker-group.net/confectioner ... -mass.html

Maar goed, je siroop werd aan de kook gebracht, het was niet op 100 ° C zoals water, maar misschien op 110 of 120, afhankelijk van de concentratie.
1 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: Warmtecapaciteit van sucrose




par cortejuan » 03/11/20, 14:01

Oh ja bedankt,
Er is alles wat ik zocht in dit artikel, maar het is waar dat het kookpunt boven de 100 graden lag. De volgende batch siroop zal ik zorgvuldig de temperatuur meten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Warmtecapaciteit van sucrose




par Christophe » 03/11/20, 14:18

Ik wist de exacte formule van de siroop niet en dat de Cp zo sterk afhing van de temperatuur van de siropen ...

Uiteindelijk zou het me verbazen als het hoger was dan water. Als het langer warmer blijft, is het ook een kwestie van warmte-uitwisseling: een melasse, halfvast, zal minder uitwisselen dan zuiver water (geen of veel minder convectie)

Controle op 80 ° C

De warmtecapaciteit van suikeroplossingen, inclusief suikersiroop en karamelmassa, is afhankelijk van temperatuur en concentratie. Het kan worden berekend met de formule van VV Yanovsky [in J / (kg • K)]

c = 4190 - (2514-7,540 t) * een, (1.13)

waarbij a de suikerconcentratie in de oplossing is, in kg / kg.

De specifieke warmtecapaciteit van water in praktische berekeningen kan gelijk gesteld worden aan 4190 J / (kg • K)


c = 4190 - (2514 - 7,54 * (80 + 273)) * 0.75 = 4300 J / kg. K

Het is daarom superieur aan water! Mijn intuïtie was niet goed.

Je mengsel heeft dus 2.6% meer warmtecapaciteit dan water ... op 80 ° C ... en dit stijgt met de temperatuur.


Om groter te zijn dan water, moet (2514-7,54 t) negatief worden, d.w.z. van 2514 / 7,54 = 333 K of 60 ° C ...

Het probleem is dat de suiker een ton per ton kost ... voor een paar procent winst ...

Dus uw indruk komt waarschijnlijk meer van de zwakke warmte-uitwisselingen dan van de paar procent gewonnen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)




par Christophe » 03/11/20, 14:38

Preciezer gezegd, deze formule geeft een winst in% Cp ten opzichte van water van 1,35% elke 10 ° C vanaf 60 ° C, dwz 0.135% per ° C.

Om een ​​winst van 50% in warmtecapaciteit te behalen ten opzichte van water, is het daarom noodzakelijk om te stijgen tot 430 ° C.

Het is duidelijk dat de formule niet meer geldig is omdat (behalve onder druk) het water van 435 ° C is verdampt uit de verkoolde siroop! : Cheesy:
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)




par cortejuan » 03/11/20, 17:43

ja, ik heb dezelfde analyse gedaan en zoals in mijn geval is de temperatuur rond de 20 graden, de balans is negatief.

Zoals je Christophe opmerkt, is het in feite de warmte-uitwisseling van de siroop die wordt gedwarsboomd door de viscositeit, zodat als de oplossing niet wordt geroerd, alleen de basis sterk opwarmt en vice versa, tijdens de fase koeling, om dezelfde reden blijft het lang warm.

Dus geen Nobelprijs voor dit idee, ik ga terug naar mijn atelier.

En jammer voor de bietenbomen waarvan ik dacht dat ik ze zou helpen ... : Wink:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)




par Christophe » 03/11/20, 17:55

Nou wie weet? Ik heb mijn laatste woord niet gezegd lol!

Ik denk dat bijenwas een betere kandidaat zou zijn, het is een faseovergangsmateriaal dat veel meer energie kan bevatten ... omdat je er toegang toe hebt!

Wat is het smeltpunt?

Na uiteraard zuinig is het zeker duurder dan suiker per opgeslagen kWh ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Warmtecapaciteit van sucrose (melasse, siroop)




par Christophe » 03/11/20, 17:58

Hier kun je dit oude onderwerp lezen, maar nog steeds relevant: Zonnethermische / store-of-the-thermische energie-met-uit-oliepalm-of-t7421.html
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten