Zaailing bodem?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 18/08/19, 10:57

sicetaitsimple schreef:
Er zijn nog steeds gekken die in staat zijn om 40 kg zand uit Sardinië mee terug te nemen! Voor één keer (zie het artikel) worden ze er echt een souvenir van!
https://www.ladepeche.fr/2019/08/18/deu ... 365700.php


Goed. Aangezien het menens is, maar er een recept is, zal ik bekennen dat ik in mijn woonkamer een "goudvissenkom" met authentiek Saharazand heb staan! Ter herinnering aan een rondreis door de zuidelijke Sahara bijna veertig jaar geleden...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Grond zaaien?




par izentrop » 18/08/19, 11:10

Did67 schreef:De grond is niet alleen zand, vanwaar ongetwijfeld dit verschil in waardering. Fijn zand is slecht. Het is gewoon om gemakkelijke afvoer te hebben. Maar overdrijf het niet.

Maar omgekeerd kan 50%, afhankelijk van de bodem, een beetje "zwaar" zijn voor mensen met kleigronden.

Het zal echter in ieder geval werken. Gewoon, aan de rand zullen er wat vervelende effecten zijn: mengsel te mager, te mineraal of juist te zwaar, compact.

Pas op voor kant-en-klare recepten. Ook al zijn ze populair op internet.

Experimenteer liever.

Wat nodig is, is een "mineraal/OM"-mengsel, en dat dit mengsel zeer drainerend is. Liefst vrij van zaden. Maar in mijn gedachten is sterilisatie misbruik. Als we zeker enkele mogelijke parasieten vernietigen (bijvoorbeeld paddenstoelen van het "dempende" geslacht Pythium), vernietigen we ook de goede, inclusief mycorrhiza-schimmels.
Het is waar dat de grond van Sikana bijna turf is, erg zwart en klonterig, zoals te zien is in hun video van het dubbele graven.
Het liefst slaag ik in mijn zaaien met steriele potgrond en verpot ik in tuinaarde met 2 of 3 bladeren : Wink:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grond zaaien?




par Moindreffor » 18/08/19, 11:46

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Er zijn nog steeds gekken die in staat zijn om 40 kg zand uit Sardinië mee terug te nemen! Voor één keer (zie het artikel) worden ze er echt een souvenir van!
https://www.ladepeche.fr/2019/08/18/deu ... 365700.php


Goed. Aangezien het menens is, maar er een recept is, zal ik bekennen dat ik in mijn woonkamer een "goudvissenkom" met authentiek Saharazand heb staan! Ter herinnering aan een rondreis door de zuidelijke Sahara bijna veertig jaar geleden...

tussen het meenemen van een souvenir en het oversteken van de grens met en op Sardinië is er een groot verschil
de stranden van het noorden met hun kilometers zand zijn niet hetzelfde
het zou zeker ook niet in me opkomen om 40 kg zand mee te nemen van het eiland Porquerolles
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grond zaaien?




par Moindreffor » 06/10/19, 11:09

na overleg met mijn tuinder, een spoor om te graven
de profs gebruiken bruinveen en de zaaibedden zijn blondveen
een ander punt dat de profs maken op een verwarmde tafel

de blonde turf nog niet gevonden in het tuincentrum zoek ik

de verwarmingsplaat had ik al overwogen, voor zaaien in een koude kas of kozijn, zo volgt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 249-gasten