Zaailing bodem?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Zaailing bodem?




par Moindreffor » 06/07/19, 09:21

hier voor mijn zaailingen koop ik zaailingspotgrond en dan koop ik verplante potgrond om naar grotere emmers te gaan, het heeft geen exorbitante slag maar ik wou dat ik het anders kon doen
Ik heb geprobeerd met 100% tuingrond, nou de mijne is echt niet TOP, dus het had niet het verwachte succes

dus mijn vraag, waar ben je mee bezig?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: zaaigrond




par Did67 » 06/07/19, 09:39

Ik deel de gedachten!!

a) zaaigrond: zeer bevochtigbaar, gegarandeerd zonder "antikiemmiddelen" - dus zeer praktisch; de meeste (je moet echt kijken of je er een zonder wilt gebruiken - lees de etiketten achterin!) bevatten een beetje kunstmest (al dan niet biologisch, afhankelijk van het merk); dan begint het goed; snel water geven "spoelde" de weinige voedingsstoffen weg, dus heel snel stagneert en vegetatie...

Ik heb producten geprobeerd die door professionals worden gebruikt. Het resultaat is hetzelfde. In feite zijn dit ‘cultuursteunen’. De planten worden op getijdentafels grootgebracht en krijgen "wat ze nodig hebben" door irrigatie van onderaf - dit is het principe van getijdentafels...

b) Ik heb molshoopgrond geprobeerd (om al het werk dat mijn molratten doen onder de aandacht te brengen en ze in de schijnwerpers te zetten - het kan niet leuk zijn om altijd kritiek te krijgen!): het is diepere aarde, heel los als ze ermee 'bewerkten'; in mijn geval bleken ze erg arm te zijn; het veranderde ook heel snel in "beton" na het water geven en het was verontrustend arm - erger dan de compost; het is echt stilgevallen!

c) het komt dan zelden voor dat ik in grotere potten herplant; Ik plant soms hele rikiki-planten in de moestuin, die heel snel groen worden en weer kracht krijgen; helaas is de schade door slakken soms, te klein, onomkeerbaar, terwijl grote planten alleen aan de rand worden weggevreten, het hart blijft... De hitte kan ook fataal zijn, bij deze planten die te klein zijn (vooral als het wortelstelsel is te zwak om de kluit in stand te houden, die brokkelt af - wij planten dan met "blote wortels" zonder dat we dat willen...

Ik denk compost rijp zou, gemengd met goede oppervlaktegrond (zeer plantaardig en levend), een elegante oplossing zijn. Maar ik heb geen compost!!!

Na verloop van tijd zal er een laag zeer plantaardige grond op het oppervlak komen, na herhaalde toevoegingen aan het oppervlak. Ik ben van plan het met een schoffel te schrapen, om stapels “aarde” te maken van mijn “oppervlakteontbinding”. Maar wat een werk voor een lui mens!!!!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: zaaigrond




par Moindreffor » 06/07/19, 15:00

Did67 schreef:Ik deel de gedachten!!

a) zaaigrond: zeer bevochtigbaar, gegarandeerd zonder "antikiemmiddelen" - dus zeer praktisch; de meeste (je moet echt kijken of je er een zonder wilt gebruiken - lees de etiketten achterin!) bevatten een beetje kunstmest (al dan niet biologisch, afhankelijk van het merk); dan begint het goed; snel water geven "spoelde" de weinige voedingsstoffen weg, dus heel snel stagneert en vegetatie...

Ik heb producten geprobeerd die door professionals worden gebruikt. Het resultaat is hetzelfde. In feite zijn dit ‘cultuursteunen’. De planten worden op getijdentafels grootgebracht en krijgen "wat ze nodig hebben" door irrigatie van onderaf - dit is het principe van getijdentafels...

b) Ik heb molshoopgrond geprobeerd (om al het werk dat mijn molratten doen onder de aandacht te brengen en ze in de schijnwerpers te zetten - het kan niet leuk zijn om altijd kritiek te krijgen!): het is diepere aarde, heel los als ze ermee 'bewerkten'; in mijn geval bleken ze erg arm te zijn; het veranderde ook heel snel in "beton" na het water geven en het was verontrustend arm - erger dan de compost; het is echt stilgevallen!

c) het komt dan zelden voor dat ik in grotere potten herplant; Ik plant soms hele rikiki-planten in de moestuin, die heel snel groen worden en weer kracht krijgen; helaas is de schade door slakken soms, te klein, onomkeerbaar, terwijl grote planten alleen aan de rand worden weggevreten, het hart blijft... De hitte kan ook fataal zijn, bij deze planten die te klein zijn (vooral als het wortelstelsel is te zwak om de kluit in stand te houden, die brokkelt af - wij planten dan met "blote wortels" zonder dat we dat willen...

Ik denk compost rijp zou, gemengd met goede oppervlaktegrond (zeer plantaardig en levend), een elegante oplossing zijn. Maar ik heb geen compost!!!

Na verloop van tijd zal er een laag zeer plantaardige grond op het oppervlak komen, na herhaalde toevoegingen aan het oppervlak. Ik ben van plan het met een schoffel te schrapen, om stapels “aarde” te maken van mijn “oppervlakteontbinding”. Maar wat een werk voor een lui mens!!!!

Ik sta op hetzelfde punt en dezelfde observaties en dezelfde tests
en début de saison j'ai acheté un sac de 20L de terreau de semi, il n'y avait rien d'autre, puis en fin de saison, j'ai trouvé des sacs de 40L pratiquement au même prix, voire un peu moins duur
met de site monpotefleurs.com 'gegeven door Didier) kun je genoeg hebben om je zaailingen te doen voor minder, het is echt goedkoper dan in een tuincentrum, en heb je precies onderplaten om een ​​getijdentafel te maken

even een vraag voor Didier, met een getijdentabel is het constant water geven, of we sturen het water, we laten het intrekken en verwijderen het overtollige, acr met minicellen, als we het water de hele tijd laten staan ​​is het echt heel vochtig
als ik bestel zou ik het bovenstaande model nemen omdat het iets te klein is, al zal het afhangen van wat je ermee wilt doen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: zaaigrond




par Did67 » 06/07/19, 15:09

Precies, getijdentafels zijn zeer tijdelijke ‘overstromingen’, van onderaf. We brengen het water binnen, we wachten tot het door capillaire werking opstijgt (wat betekent dat het niet het hele volume in beslag neemt; de macroporositeit blijft gevuld met lucht). En wij herstellen de oplossing.

Het wordt geautomatiseerd in grote eenheden.

Vandaar het belang van een zeer “hydrofiele” “zaaigrond”. Is het je opgevallen dat het water ‘aangetrokken’ wordt als je een zaailinggrond water geeft, en dat de kluit heel snel vochtig wordt? Terwijl een andere potgrond waterafstotend is en moeilijk nat wordt?

PS: Ik vecht met mijn vrouw - om het zo maar te zeggen - om haar te laten stoppen met het onder water zetten van de zaailingen!!! Te veel water is schadelijk. Rijst wordt zelden verbouwd (die wordt overgeplant in het rijstveld en daar niet gezaaid - behalve regenrijst, die niet in water groeit!). Je hebt lucht nodig. Het hoeft alleen maar “nat” te zijn (je drukt en er mag geen water uit stromen). Tegelijkertijd mag het niet uitdrogen. Het valt dus niet mee als je er niet de hele tijd bent! Vandaar de automatisering!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: zaaigrond




par Moindreffor » 06/07/19, 15:14

Did67 schreef:Precies, getijdentafels zijn zeer tijdelijke ‘overstromingen’, van onderaf. We brengen het water binnen, we wachten tot het door capillaire werking opstijgt (wat betekent dat het niet het hele volume in beslag neemt; de macroporositeit blijft gevuld met lucht). En wij herstellen de oplossing.

Het wordt geautomatiseerd in grote eenheden.

Vandaar het belang van een zeer “hydrofiele” “zaaigrond”. Is het je opgevallen dat het water ‘aangetrokken’ wordt als je een zaailinggrond water geeft, en dat de kluit heel snel vochtig wordt? Terwijl een andere potgrond waterafstotend is en moeilijk nat wordt?

PS: Ik vecht met mijn vrouw - om het zo maar te zeggen - om haar te laten stoppen met het onder water zetten van de zaailingen!!! Te veel water is schadelijk. Rijst wordt zelden verbouwd (die wordt overgeplant in het rijstveld en daar niet gezaaid - behalve regenrijst, die niet in water groeit!). Je hebt lucht nodig. Het hoeft alleen maar “nat” te zijn (je drukt en er mag geen water uit stromen). Tegelijkertijd mag het niet uitdrogen. Het valt dus niet mee als je er niet de hele tijd bent! Vandaar de automatisering!

ja om een ​​emmer met verplantingsgrond nat te maken, moet je de emmer praktisch meer dan de helft in water onderdompelen, aan de andere kant wordt de zaailingsgrond gemakkelijk nat door capillariteit
het is een hele klus : Mrgreen:
Ik dompel mijn zaaiplaat elke dag een beetje onder, afhankelijk van de droging van de ondergrond, na opkomst zal je daar toch voorzichtiger moeten zijn vanwege verdamping
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: zaaigrond




par Did67 » 06/07/19, 15:19

Ik heb je tenminste niet voor de gek gehouden: je hebt het met je eigen ogen gezien!

Welnu, als je geschikte schotels hebt, is een oplossing om vanaf de onderkant te vullen, de schotel als deze horizontaal staat, loopt over; en dit water zal door capillaire werking stijgen. Je voegt een dosis toe zodra het opdroogt aan de oppervlakte en iets krimpt vanaf de randen. Teken dat het water opraakt.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: zaaigrond




par Moindreffor » 06/07/19, 20:10

Did67 schreef:Ik heb je tenminste niet voor de gek gehouden: je hebt het met je eigen ogen gezien!

Welnu, als je geschikte schotels hebt, is een oplossing om vanaf de onderkant te vullen, de schotel als deze horizontaal staat, loopt over; en dit water zal door capillaire werking stijgen. Je voegt een dosis toe zodra het opdroogt aan de oppervlakte en iets krimpt vanaf de randen. Teken dat het water opraakt.

dat is wat ik oefen, en op de site die je ons gaf, kun je de trays kopen om onder de zaaiplaten te plaatsen, het helpt als het de juiste maat heeft

aan de andere kant, als hij eenmaal omhoog staat, ga ik goed observeren want de minicellen drogen heel snel, zeker als je ze in het licht, een beetje zon en wind zet en het kleine potgrondje is binnen no-time droog , dus hier denk ik erover om een ​​watertank te voorzien (fles ondersteboven)

maar bovenal ga ik erover nadenken om een ​​vloeibare meststof in het gietwater te doen, je ziet echt het verschil als je een beetje mest toevoegt, daar geef ik water verrijkt met 10% urine, mijn preizaad, het begint eindelijk, ik te lang in water laten staan, ondanks het verrijken van de verplantende grond, dat is niet genoeg
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: zaaigrond




par Did67 » 06/07/19, 22:12

Ja, met een omgekeerde fles, correct geplaatst, gebeurt dit: als het niveau is bereikt, komt er geen lucht meer naar binnen, dus er komt geen water meer uit en als het niveau zakt en de nek loslaat, komt er een beetje lucht binnen en het water zal eruit komen. Dit gebruiken we om dieren in kooien water te geven... Gewoon een goede ondersteuning bij het klussen!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Grond zaaien?




par izentrop » 07/07/19, 01:12

Moindreffor schreef: daar geef ik water verrijkt met 10% urine, mijn preizaad, het begint eindelijk, ik heb het te lang in water laten staan ​​ondanks het verrijken van de verplantgrond, dat is niet genoeg
Dat is wat ik dit jaar ook doe. Ik heb mijn melkzuurgistingssap aan de tank toegevoegd. Met de toevoeging van diverse MO en dit sap heb ik nog nooit zulke mooie en productieve artisjokken gehad.
Ik heb ook nog een pakje vervallen preizaden, gezaaid op de grond van mijn kas, en het duurde lang voordat het tevoorschijn kwam. Zullen ze niet groot genoeg zijn voor deze winter?
Mijn getransplanteerde wortelen met blote wortel groeien goed. De tomaten zijn prachtig en ik heb het gevoel dat de eersten die geoogst zullen worden zeer binnenkort zullen zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 07/07/19, 09:25

Vorig jaar al droogte. Mijn prei, laat gezaaid, laat geplant, was belachelijk in de herfst: diameter van een groot potlood, eerder van een kleine viltstift ... Ze bleven zich ontwikkelen en waren behoorlijk merkbaar rond november / puin en vrij sterk, een van de mooiste die ik heb gehad, rond februari-maart (de winter was vrij mild, met enkele pieken bij -8 ° en een paar; de prei is bestand). Uit het hoofd, zonder enige garantie, was het "bleu de Solaise", een prei die omschreven wordt als winter.
1 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 214-gasten