Versla de ergernissen van het leven in 3-tips

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Versla de ergernissen van het leven in 3-tips




par Christophe » 17/09/19, 11:00

Korte video om over na te denken :)

EEN MOOI leven is shit volgens deze filosoof:

0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par GuyGadebois » 17/09/19, 11:13

Daar ben ik het mee eens. Het is handig om je grijze gebieden te kennen (omhoog te brengen) om ze te bestrijden en te overwinnen, met andere woorden, om ze te sublimeren, en meer triviaal, aarzel niet om je handen in je eigen stront te steken.
Eigenlijk is het "ken uzelf", het slechtste en het beste. Ik haat het zalige leven, de positivisten en de zen-enthousiastelingen. Voor het grootste deel ademen ze leugens, lafheid en angst voor helderheid.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par Christophe » 17/09/19, 12:30

Ik ben het hier maar matig mee eens... mensen moeite wensen om ze sterker te maken is hetzelfde als zeggen dat geld geen geluk brengt aan de hongerigen. De eerste heeft zeker nooit grote shit gekend en de tweede moet vol geld hebben gezeten!

En degene die dit valse aforisme heeft uitgevonden, heeft zeker het 2e deel afgekapt:

"Geld maakt niet gelukkig ... Natuurlijk, als je het hebt"

Dus als sommige shit, niet te groot, volwassenheid kan versterken, kunnen andere een leven vernietigen! Ik zou graag willen dat iemand me uitlegt hoe we als mens volwassen kunnen worden na een ernstig ongeluk waardoor we verlamd raken of erger door de dood van een kind... gewoon bijvoorbeeld...

Maar het is waar dat ik mensen ken die plezier hebben in hun (kleine) problemen... en die, naar het mij lijkt, ze graag provoceren... alsof hun geluk in de problemen zit, wat in overeenstemming is met de mening van de video.

Hier is nog een vals afgekapt aforisme...

"Alles wat ons niet doodt, maakt ons sterker... behalve dat het langzaam kan doden!"

Kortom, naar mijn mening is het doel van het leven om te floreren en een soort zenitude* te bereiken, meer dan constant in de problemen te belanden!

Onthoud dat stress, die in wezen voortkomt uit "gedoe", een belangrijke oorzaak is van vroegtijdig overlijden in onze moderne samenlevingen: gezondheid-vervuiling-preventie/stress-een-sterfelijke-ziekte-grijze-materie-rtbf-t10067.html

* nu word ik boeddhist! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par GuyGadebois » 17/09/19, 12:38

Christophe schreef:Ik ben het hier maar matig mee eens... mensen moeite wensen om ze sterker te maken is hetzelfde als zeggen dat geld geen geluk brengt aan de hongerigen. De eerste heeft zeker nooit grote shit gekend en de tweede moet vol geld hebben gezeten!

Natuurlijk wens ik mensen geen problemen toe, ik had het over mijn zaak. Inderdaad, mijn positie als bevoorrechte westerling (hoewel ik de onderkant van de gemiddelde schaal bezet) en mijn levenskeuzes (stijl "volem rien foutre al pais), mijn geboorte, hebben ervoor gezorgd (en doen) dat ik tijd heb om mijn reflecties en mijn introspectie te verdiepen, wat niet het geval is voor veel precaire mensen die vooral moeten overleven.
Het probleem met dit soort 'levenscoach'-gozers is dat hij het lijkt te laten lijken alsof het supereenvoudig is, terwijl dat helemaal niet zo is! Desalniettemin, zoals hierboven vermeld, als ik het eens ben met sommige van zijn ideeën "in het absolute", leven we niet in het absolute, vandaar de afstand tussen de spraak en de realisatie.
Ps: Boeddhistisch is geen vies woord. Ik beschouw mezelf als een "natuurlijke boeddhist".
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Rpn steen
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 21/09/19, 10:41

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par Rpn steen » 21/09/19, 12:57

Christophe schreef:Ik ben het hier maar matig mee eens... mensen moeite wensen om ze sterker te maken is hetzelfde als zeggen dat geld geen geluk brengt aan de hongerigen.


Hallo Christophe, ik denk niet dat je het punt van Fabrice Midal hebt begrepen.

Hij wil in geen geval dat mensen problemen hebben, het belangrijkste idee van zijn nieuwste boek is om openheid naar de wereld te bevorderen en in contact te komen met zijn problemen om ze het hoofd te bieden, want ze zijn hoe dan ook onvermijdelijk. Het leven is zeker oneerlijk, sommigen worden geboren met zilveren lepels in hun mond en anderen onderaan de sociale ladder. Maar uiteindelijk krijgt iedereen zijn eigen zorgen, ook al heeft de een grotere dan de ander. Het boek van Fabrice Midal is simpelweg bedoeld om mensen te helpen omgaan met hun problemen, van welke aard dan ook, van de meest banale tot de meest verschrikkelijke.

Hij bekritiseert dit idee van zen, dat tot doel heeft ons hoofd leeg te maken en ons aan niets te laten denken terwijl we proberen onze problemen te vergeten (vandaar de zombies). Voor hem sluit dit ons op in onze eigen bubbel, zonder concrete oplossingen voor onze problemen aan te reiken. We gaan niet tegen elkaar liegen, het is ook een goede manier om zijn boek te promoten door gebruik te maken van de methoden van "Zen-meditatie" die op dit moment populair zijn, vandaar dat er volgens mij wat misverstanden bestaan ​​over zijn manier van denken.

Persoonlijk hield ik erg van zijn boek, dat, in tegenstelling tot sommige meditatiemethoden die op de markt verkrijgbaar zijn, ons geen kant-en-klare procedures geeft (twee keer per dag diep ademhalen, enz.), maar ons eerder aanzet tot nadenken. We kunnen onze problemen oplossen (en daardoor onze stress verminderen en gelukkiger zijn, want dat is het doel) door ze intelligent te analyseren, door ons eigen geweten te gebruiken, we moeten elke situatie anders begrijpen. Helaas bestaat er geen magische formule. Bovendien zijn de ideeën die hij in zijn boek ontwikkelt gebaseerd op filosofen als Socrates, Aristoteles, Nietzsche en Camus, wat veel aanknopingspunten geeft voor de lezer die zijn filosofische kennis wil verdiepen.

Aan het einde van de video vertelt hij over het idee van opstand dat specifiek is voor Albert Camus, dat ons ertoe aanzet om naar ons geweten te luisteren en permanent in opstand te komen tegen wat ons onrechtvaardig of slecht lijkt. Het toont dus duidelijk een verlangen om mensen ertoe aan te zetten zich open te stellen voor de wereld en te reageren op alles wat daar gebeurt, om een ​​acteur te worden en niet langer een toeschouwer van de wereld en dus van het eigen leven.

Er is dus geen sprake van mensen moeilijkheden (ongeluk) toe te wensen om ze volwassener te maken of te versterken. Het is niet de shit die ons verandert, maar de manier waarop we reageren op de shit. We moeten ervoor kiezen ze onder ogen te zien in plaats van onze ogen te sluiten om ze te proberen te vergeten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par GuyGadebois » 21/09/19, 21:30

Wanneer we onze problemen overwinnen, worden we sterker oftewel "wat ons niet doodt, maakt ons sterker", wat niet noodzakelijkerwijs het geval is, want ik denk dat wat ons niet onmiddellijk doodt, ons langzaam kan doen sterven. Vandaar het idee om te vechten, te vechten, te zoeken, je handen in je stront te steken, erover te zegevieren, te sublimeren, te verteren, te begrijpen, te assimileren om met voordeel verder te gaan naar iets anders.
Ik vond het heerlijk om "Use what you are" van Fun-Chang te lezen en te herlezen, wat lichtjaren verwijderd is van Fabrice Midal die zijn onderwerp "etnocentreert" en het beperkt tot weer een andere westerse "marketing life coach"...
https://www.babelio.com/livres/Fun-Chan ... -es/702091
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Triomf over de problemen van het leven in 3 tips




par Remundo » 21/09/19, 23:19

:pijl: het leven is een eeuwig gevecht waarvan de dood de laatste rust is

mediteren : Idee:
0 x
Beeld

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten