Biodiesel versus ethanol

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41

Biodiesel versus ethanol




par laurent_caen » 03/11/06, 23:04

Goede avond voor alle
een vraag kwelt me: wat is in een land met een gematigd klimaat als Frankrijk de meest ecologische oplossing tussen de oliehoudende sector en ethanol, een grote vraag geef ik toe:
hoeveelheid geproduceerde brandstof per hectare
hoeveelheid en toxiciteit van wijdverbreide pesticiden
hoeveelheid verbruikt water
energie verbruikt tijdens de fabricage van brandstof
verbruik van een auto op olie / ethanol (energie-efficiëntie)
% olie of ethanol mogelijk op te nemen ...
Hoe dan ook, ik zou graag een kleine inventarisatie doen om duidelijker te zien en ik nodig u uit om uw kennis te delen om hiervan te profiteren om de schmilblick te bevorderen 8)
merci d'avance
0 x
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41




par laurent_caen » 03/11/06, 23:06

dsl Ik realiseerde me net dat ik mijn onderwerp helemaal niet in de juiste sectie heb geplaatst, mijn excuses
mea culpa
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: biodiesel versus ethanol




par houthakker » 04/11/06, 20:04

laurent_caen schreef:Goede avond voor alle
een vraag kwelt me: wat is in een land met een gematigd klimaat als Frankrijk de meest ecologische oplossing tussen de oliehoudende sector en ethanol, een grote vraag geef ik toe:
Geen simpele vraag ...

laurent_caen schreef:hoeveelheid geproduceerde brandstof per hectare
CNAM-gegevens (2006) Bieten => 70 tot 75 t / ha d.w.z. 6 tot 7 m3 / ha ethanol, te vergelijken met suikerriet => 80 tot 90 t / ha of 7 tot 8 m3 / ha ethanol, of maïs => 7,2 tot 8,5 t / ha of 2,9 tot 3,4 m3 / ha ethanol.
Koolzaad => 3 t zaden / ha d.w.z. 0,8 m3 tot 1 m3 HVP / ha (zelfde als zonnebloem) en 2,2 t oliekoek te vergelijken met Guinese oliepalm => 3,5 m3 tot 5 m3 / ha HVP

ADEME-gegevens (2002):
Koolzaad => 3,34 t zaden / ha of 1,37 t HVP / ha en zonnebloem => 2,24 t zaden / ha of 1,06 t HVP / ha
Bieten => 5,8 t ethanol / ha en tarwe 2,55 t ethanol / ha

laurent_caen schreef:hoeveelheid en toxiciteit van wijdverbreide pesticiden
Ik ben ...
Maar blijkbaar is het volgens mijn olieproducent onmogelijk om bestrijdingsmiddelen voor koolzaad te gebruiken, anders worden de bloemen niet bevrucht en zijn er dus dodelijk geen zaden ...

laurent_caen schreef:hoeveelheid verbruikt water
Voor de "suiker" -sector weet ik het niet, maar blijkbaar hebben zonnebloem- en koolzaad geen water nodig, terwijl maïs dat wel doet.

laurent_caen schreef:energie verbruikt tijdens de fabricage van brandstof
Oliepersen: 5% van de productie (CIRAD)

Energiebalans uitgedrukt in MJ per MJ-product (ADEME):
- HVP Koolzaad en zonnebloem 0,214 en 0,183
- EMHV's 0,334 en 0,316 te vergelijken met diesel 1,09
- Ethanol (bieten of tarwe) 0,49 te vergelijken met benzine 1,15



laurent_caen schreef:verbruik van een auto op olie / ethanol (energie-efficiëntie)
Het is duidelijk dat diesel (olie of olie-ester) de overhand heeft op ethanol, dat zelf overconsumptie p / r in petroleum-benzine veroorzaakt.
CIRAD-bron: PCI-ethanol: 26 kJ / kg (d = 900), PCI-kokosolie 0,79 kJ / kg (d = 39) terwijl aardolieproducten 500 bedragen.
Aan de andere kant heeft ethanol een hoger octaangetal (106) dat kan worden benut door speciale motoren, met een hogere compressieverhouding of VCR-motoren.
De MON-index (nuttig voor situaties met hoge belasting) is echter niet meer zo interessant (rond 92), het verschil tussen RON en MON is groter dan voor petroleumbenzine.

[voor de indices vinden we andere cijfers ... wie kunnen we vertrouwen?
CNAM-bron: octaanindex 120/99]


laurent_caen schreef:% olie of ethanol mogelijk op te nemen ...
Nou ... :| het hangt ervan af! Als je het over esters hebt, is het blijkbaar 30% zonder enige wijziging en met fabrieksgarantie, maar het zou zeker mogelijk zijn om meer te doen. Met PVH is het delicater.
Ethanol is 100%, maar met speciale "Flex-fuel" -modellen (meer dan 5% opname) maar met bijzondere koudestartproblemen, die bij 85% (E85) niet bestaan.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
jlvx
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 43
Inschrijving: 13/05/06, 19:01

het carbides in de velden




par jlvx » 05/11/06, 10:06

Heeft onze Nationale Houthakker ook de opbrengstcijfers voor Miscantium (of "olifantsgras") voor de productie van ethanol gevonden?
We lijken geen rekening te houden met de productie van biobrandstoffen, die van 'klassieke' landbouw, dat wil zeggen in open velden, vanwaar min of meer sterke behoeften aan water en 'chemische' inputs, geen of weinig in grondloze cultuur, of kassen of hoe het ook wordt genoemd.
Wat vind je van deze productie "cyclus":
1) stadium: methanisering door vergister van "afvalwater" (indien stedelijke of voorstedelijke ligging) of van verschillende dierlijke "effluenten" (indien landelijke omgeving, broedgebied)
2) methaan zal worden gebruikt als energie voor de "fabrieken" die biodiesel of benzine produceren, voor verwarming of voor drogen.
Daarnaast wordt de droge stof van de vorige recycling gebruikt als voedingsstof voor gewassen
3) teelt "in de fabriek" of "in kassen" van planten, zeker geen GGO, maar de beste soort volgens het criterium opbrengst / aantal jaarlijkse oogsten, hetzij van koolzaad, hetzij van zonnebloem, hetzij van jathropa (?) Enz. (er zijn genoeg INRA of gelijkwaardig in de wereld om al meerdere alternatieven te hebben)
Als ik 'broeikas' zeg, denk ik aan verschillende stadia van de teelt van de plant die geselecteerd zal zijn om minstens 5 keer meer tonnage per m2 op de grond te krijgen (een Japanse 'gekke' tuinman kweekt sla praktisch op "muren", het neemt 10 keer minder vloeroppervlak in beslag);
nutriëntenvoorziening = recycling, je energievoorziening, eventueel aangevuld met zon / wind / geothermie afhankelijk van lokale mogelijkheden, watervoorziening = druppelen of verdampen, of ... niets voor bepaalde soorten zonnebloem.
4) koudpersen, pers ook gevoed door een van de ENR, productie van HVP.
5) terugwinning van de aan fokkers verkochte taarten en / of na drogen hergebruik van de resterende biomassa voor verwarming of andere recycling
Daar is het ingewikkeld dat de pure HVP, zelfs gefilterd "strak" niet 100% bruikbaar is in een diesel zelfs "oud";
Dat gezegd hebbende, bestaan ​​er in Duitsland dual fuel-systemen, nodig voor koude starts en eerste km's;
Of dan, omesteringsprocessen, maar dan iets meer vervuilend;

Een andere oplossing, algen, gevoed met CO2, wat ontbreekt is een redelijk korte en efficiënte cyclus in de recycling van CO2 + algentanks + oogsten / terugwinnen van olie

En last but our least, de "directe" productie van biodiesel, en niet langer HVP dankzij bacteriën (zie werk van de Universiteit van Münster), in feite de bacterie in kwestie (non-union) die het mogelijk maakt om de nodige methanol te produceren HVP omzetten in diesel;

We dromen, : Cry: ?

Nee, ik denk het niet, je moet gewoon het geduld hebben om te wachten op de overgang van onderzoek naar productie, die, tenzij de tankers worden geblokkeerd (schoolhypothese) : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: ) duurt maximaal 5 jaar, maximaal 10 jaar;

In wezen zouden het oliemaatschappijen zijn die in deze sector investeren voor diversificatie en "recycling" van een (klein) deel van hun winst. :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: het draait op velden




par houthakker » 27/11/06, 14:29

jlvx schreef:Heeft onze Nationale Houthakker ook de opbrengstcijfers voor Miscantium (of "olifantsgras") voor ethanolproductie gevonden? [...]
Nee, ik wist niet dat het Miscanthus was (welke?) Die door INRA werd bestudeerd ...
Misschien staat het op het net?

EDIT: gevonden in een INRA-document => 15 tot 18 t / DM / ha / jaar voor Miscanthus (geen specificatie van de soort) maar kan alleen worden gebruikt als alle biomassa wordt gebruikt (zie reflectie hieronder over de "lignocelluslosische" route) ...

Voor het overige, wat het "methanolpad" betreft, bestaat de toekomst uiteraard uit het gebruik van de hele plant.

Tot slot: voor gewassen met meerdere verdiepingen: quid van de belangrijkste en noodzakelijke input: zonne-energie?

Voor de HVP volg ik u niet, het is eerder het tegenovergestelde: bruikbaar met dual fuel in een "oude" diesel (vóór de "common rail") op 100%, maar veel moeilijker in moderne generaties. :|

EDIT 2: door een beetje te rommelen, vond ik je berichten over Oleoceen ...
Je kunt daar alle informatie vinden die je nodig hebt ... waarom twee post-quasi-vergelijkbare maar verschillende?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 101-gasten