Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 18:46

Moindreffor schreef:
Nou ja, we moeten het doen met de ligstoel, het zelfdragende zwembad en het visgedeelte van de supermarkt en het hoekje van de tuin, de rest zien we wel voor ons pensioen



Toch een beetje bier ("biologisch")???? In ieder geval op "feestdagen": succes van deze of gene ervaring...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/04/18, 18:47

Moindreffor schreef:
“Peterselie planten brengt ongeluk”….


Ik weet het niet !

Is het ook waar als we het niet weten omdat ik het 15 dagen of 3 weken geleden heb getransplanteerd; binnenkort kunnen we beginnen met plukken (in de kas)... Krijg ik straf?
1 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 19/04/18, 21:26

Het goede weer is hier... Nou ja, voor hoe lang?

Om de eerste rijen bonen te kunnen zaaien, moet je voorvorken.

Nadat ik, staande op het geleidingsbord, uitgerust met een verticaal gehouden houtzaag, het hooi over de breedte van het perceel van ongeveer 5 meter heb gezaagd, spreidt mijn co-fenoculturist het hooi uit om een ​​voor vrij te maken:

image1.jpg
fronsend
image1.jpg (220.49 KB) 2160 keer bekeken


Op deze manier hebben we niet 2 zaagsneden gemaakt om het hooi te verwijderen, maar slechts één, waardoor het werk door 2 werd gedeeld.

Het hooi werd 3 1/2 maand geleden gelegd voor het eerste perceel en 9 maanden voor het tweede. In beide gevallen is het ook gemakkelijk te zien, na de regen die sinds de winter het zuiden van de Cevennen heeft geïrrigeerd.

De erwten en salades die een maand geleden al waren gezaaid, werden geteisterd door naaktslakken. Daarom hebben we ferramol in alle voren gedaan, ook die van de wortelen, radijsjes en rapen, die echter minder werden aangetast.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 20/04/18, 10:47

Did67 schreef:Het bestaat ! Een uitstekend boek!

Marcel Mazoyer en Laurence Roudart: "Geschiedenis van de landbouw in de wereld van het Neolithicum tot de hedendaagse crisis" / Édition du Seuil.

En hij heeft bijgedragen aan het ontstaan ​​van de ideeën die mij bewonen!

Let op: 500 dichte pagina's [maar het gaat zowel over de agrarische systemen van de Nijlvallei als die van de Inca's, en natuurlijk de verschillende stadia van de Europese landbouw sinds het Neolithicum]

Alle wetenschappelijke gedachten, zelfs de meest succesvolle, zijn gebaseerd op veronderstellingen (expliciet of vaker impliciet). In dit boek parelt de impliciet gedeelde overtuiging dat het bewerken van de grond een verbetering is... U zult het begrepen hebben, ik ben het er maar voor 90% mee eens!


Hebben besteld... :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/04/18, 11:27

ChristianC schreef:
De erwten en salades die een maand geleden al waren gezaaid, werden geteisterd door naaktslakken. Daarom hebben we ferramol in alle voren gedaan, ook die van de wortelen, radijsjes en rapen, die echter minder werden aangetast.


Het is altijd een beetje hetzelfde: aan het einde van de winter zijn de naaktslakken actief, maar niet de belangrijkste hulpstoffen (stafylinen, loopkevers), dit zijn insecten die "overwinteren".

Dit geldt niet specifiek voor “bedekte vloeren”!

Waarnemingen in mijn kas:

- de meest aangevallen slaplant (2 grote naaktslakken - min of meer de 2 vingerkootjes van de pink; 3 middelgrote: laatste kootje) bevond zich in het deel... "kale grond"

- vaak hielden tuinders zich tot voor kort niet bezig met het probleem van de "pesticiden" en gebruikten ze metaldehyde, wat buitengewoon effectief was...

- wanneer ze overschakelen naar de modus "organisch" of "permacultuur", schakelen ze over op bodembedekkers en laten ze tegelijkertijd metaldehyde achterwege (dat nu niet meer wordt verkocht); en als gevolg daarvan geven zij de schuld aan de afwezigheid van “radicale chemische vergiftiging”; Dit is vaak een analysefout...

- het blijft zo dat de situatie aan het einde van de winter ernstig kan zijn, om de aangegeven redenen; Ik raad dan ‘ophalen’ aan, wat vervelend lijkt, maar dat is minder het geval dan je zou denken! Gedurende de dag werden de locaties van de aanvallen gespot. Als de avond valt, ga er dan heen met een hoofdlamp: de dader(s) is/zijn aanwezig, gemakkelijk te vangen (doe schoonmaakhandschoenen aan)... Gedurende 2 of 3 dagen is de "voorraad" aanwezig en heb je de indruk bereik nooit het einde, en dan stort het in... En een paar dagen is het probleem opgelost. En bij mij thuis is het voor het seizoen, want daarna zwermen de insecten rond.

[Gisteravond, tijdens zo'n jacht - ik had 2 plekken ontdekt - was het een enorme verrassing om oog in oog te staan ​​met een gouden karabied, ongetwijfeld ontwaakt uit zijn winterslaap door de omringende hitte! En actief!]
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/04/18, 11:30

ChristianC schreef:
Op deze manier hebben we niet 2 zaagsneden gemaakt om het hooi te verwijderen, maar slechts één, waardoor het werk door 2 werd gedeeld.



Dit werkt heel goed voor “grote zaden” (bonen, erwten, bieten, enz.).

Iets minder vind ik bij planten met hele kleine zaadjes: onder invloed van de regen keert het hooi, naar de zijkant "geduwd", een beetje terug naar zijn oorspronkelijke positie en sluiten de voren zich gedeeltelijk...

Houd ons op de hoogte !
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 23/04/18, 09:49

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
Nou ja, we moeten het doen met de ligstoel, het zelfdragende zwembad en het visgedeelte van de supermarkt en het hoekje van de tuin, de rest zien we wel voor ons pensioen



Toch een beetje bier ("biologisch")???? In ieder geval op "feestdagen": succes van deze of gene ervaring...

Ik ben geen bierfan, maar eerder een goede Bourgondische wijn, Beaujolais heeft mijn voorkeur, een Moulin à Vent om op de boerentoon te blijven
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 23/04/18, 10:03

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:“Peterselie planten brengt ongeluk”….

Ik weet het niet !
Is het ook waar als we het niet weten omdat ik het 15 dagen of 3 weken geleden heb getransplanteerd; binnenkort kunnen we beginnen met plukken (in de kas)... Krijg ik straf?

dit soort stomme uitspraken zijn bijna overal te vinden, en als je het in 2018 hoort, blijkt dat domheid vrij eeuwig is
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 23/04/18, 11:11

Domheid is tijdloos...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/04/18, 11:28

En in tegenstelling tot olie (of zonne-energie), zonder grenzen!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 170-gasten