Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 10:33

sicetaitsimple schreef:
Maar na het invallen van de vorst zie ik niet helemaal hoe een groenbemester zich zal ontwikkelen. Kortom, ik geef er de voorkeur aan om in ieder geval voorlopig te bedekken (bladeren, hooi) als de planken worden vrijgegeven.


Misschien een manier om te verkennen: organiseer het samenleven tussen groenten die aan het einde van hun cyclus aankomen en planten bedekken (inclusief het plaatsen ervan in de groente - kool, prei, enz.). Thuis zijn er spontaan ereprijs, vogelmuur, weegbree, oxalis... Als je oogst, loopt de vloerbedekking door. Vaak geïnstalleerd, zijn ze bestand tegen vorst. Je rolt je daar uit, eind januari...

Het is maar een idee.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 10:50

Ik denk dat het passend zou zijn om, net als bij EV, naar verschillende soorten winterradijsjes (wit, zwart) te kijken. Hun wortelsysteem is krachtig. Ze dekken goed. En je zou gemakkelijk je eigen zaden moeten kunnen produceren, in overvloed...

Ik denk dat het mosterd vervangt, een veelgebruikte...
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 17/01/18, 11:09

Did67 schreef:
Dus de groenten spelen perfect de rol van EV!!! Ik kan je garanderen dat onder mijn prei de grond erg "verzwaard" is (zolang je er een beetje vogelmuur of andere bodembedekker tussen laat, want het loof van de prei is wat licht als "bescherming")... Jij eet wat je nodig hebt en de rest zal een EV zijn geweest...



Dit is ook wat ik denk, toen ik de term "groenbemesters" gebruikte, verwees ik naar zaailingen van planten die niet bedoeld waren voor menselijke consumptie op vrijgekomen bedden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 11:44

In jouw geval (beperkte ruimte) denk ik dat je minder dingen hoeft te "opruimen": cultuur, dan "bevrijde ruimte" en dan EV...

Er zijn vrije ruimtes binnen een cultuur zelf: waar zo’n plant zijn plek niet heeft gevonden, of waar je hem hebt geplukt waardoor er een ‘gat’ is ontstaan... Tussen de rijen prei valt er licht op de grond, etc. Allemaal dit zijn kansen om je leefsysteem te voeden!

Het is daarom noodzakelijk om te ‘breien’ en erin te slagen om ‘planten bedoeld voor voedsel/bodembedekking’ naast ‘planten bedoeld als voedsel voor de tuinman’ te laten bestaan… Deze laatste kunnen een tweede leven krijgen als ‘planten bedoeld voor voedsel/bodem’. deksel” (bijvoorbeeld een sluitkool waarvan je gewoon de kop oogst als je een kool wilt eten). Terwijl sommigen zich vestigen (onkruid tussen de rijen zodra het hooi is "verteerd"), gaan anderen achteruit of wachten op de oogst...

Het organiseren van deze "bazaar" vergt al wat denkwerk, afhankelijk van de situatie (bodem, klimaat) en smaak...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 11:50

Ter informatie en zonder reclame: ik heb zojuist de online verkoopsite voor particulieren ontdekt van een van de grote Franse fabrikanten van plastic potten/bekers/containers voor professionals (Soparco)...

http://www.monpotdefleurs.com/

Ik bestelde herbruikbare zaaiplaten (van redelijk dik plastic). Let op, hetzelfde bestaat in veel dunner plastic, voor eenmalig gebruik - ook al kun je, door heel voorzichtig te zijn, soms recyclen. Terwijl ik individuele emmers uit de winkel recycleerde...
1 x
Avatar de l'utilisateur
bobbysolo67
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 23/07/16, 15:29
Plaats: Elzas
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par bobbysolo67 » 17/01/18, 11:53

Did67 schreef:b) Merk op dat tijdens deze fase de "peulvruchten" inefficiënt zullen zijn, waarbij de "negatieve feedback" ervoor zorgt dat ze voldoende stikstof vinden; ze "weigeren" om met bacteriën om te gaan (rhizobia); scheur af en controleer: er zitten geen of weinig knobbeltjes in!

Maar plotseling gedragen ze zich als alle andere planten, waarbij ze de N ‘consumeren’ die anders zou worden uitgeloogd. Het is niet zo slecht! Het is een vorm van zelfregulering van het levende systeem, absoluut heel goed gedaan...

Concentreer u er niet op vanwege deze reden van "symbiotische fixatie", maar eerder als "snelle producenten van biomassa", bestand tegen droogte... Ze zouden een rol kunnen spelen als de bodem "uitgehongerd" was aan stikstof, bijvoorbeeld door inname van arme stoffen (hout, zaagsel, dode bladeren, enz.).


Ter vervollediging vindt u hier een artikel op de website van Gilles Domenech:

http://jardinonssolvivant.fr/les-legumi ... partie-12/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 12:14

Ik heb al de FiBL genoemd, een Zwitsers onderzoeksinstituut voor biologische landbouw (gevestigd, het is geen grap, in Frick!).

Dit is wat ik “conventioneel biologisch” noem, behoorlijk intensief. Er zijn dus nogal wat verschillen met mijn manier van kijken: grondbewerking, behandelingsproducten en "organische" bemesting, compost, enz...

Niettemin blijft het een absolute referentie: het bestaat al ik weet niet hoe lang (en ze hebben processen die bijna vijftig jaar oud moeten zijn); het is systematisch “geobjectiveerd” onderzoek (herhalingen, statistische behandelingen, enz.).

Ik heb zojuist hun gids "Fytosanitair advies voor de biologische tuinbouw" ontdekt, die kan worden gekocht, maar die ook gratis in pdf kan worden gedownload, er is een klein tabblad waar dit mogelijk is ("Kostenloser Download" en vervolgens "" Ganze Publikation ") ).

In principe geeft deze link u direct de download: https://shop.fibl.org/chde/mwdownloads/ ... nk/id/662/
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9838
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2674

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 17/01/18, 12:28

Did67 schreef:Het organiseren van deze "bazaar" vergt al wat denkwerk, afhankelijk van de situatie (bodem, klimaat) en smaak...


Dat is wat ik probeer te doen!

Maar de natuur helpt wel, ze is heel snel met het "vullen" van de gaten!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 12:39

sicetaitsimple schreef:
Maar de natuur helpt wel, ze is heel snel met het "vullen" van de gaten!


Als we de strijd ertegen opgeven en integendeel, ‘vertrouwen’ we op de zogenaamde natuurlijke mechanismen ervan...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/01/18, 12:52

Did67 schreef:Ik denk dat het passend zou zijn om, net als bij EV, naar verschillende soorten winterradijsjes (wit, zwart) te kijken. Hun wortelsysteem is krachtig. Ze dekken goed. En je zou gemakkelijk je eigen zaden moeten kunnen produceren, in overvloed...

Ik denk dat het mosterd vervangt, een veelgebruikte...

inderdaad, we kunnen de zaden gemakkelijk oogsten en onafhankelijk zijn in termen van zaden. Ik heb maar één vraag: is het redelijk om mooie wortels aan ons ongedierte te bieden voor de winter?
ze hebben het in het seizoen al naar hun zin met jouw knolselderij en jouw wortelen, dus als je daarnaast in het laagseizoen nog een supermarkt voor ze opent, ga je daar meteen de veredeling in
dan ben ik in deze overweging: als we de EV vóór de groenteoogst zaaien, maar niet te vroeg zodat deze niet gaat concurreren met het einde van de ontwikkeling van onze gewassen, moeten we hem vóór de vorst kunnen zaaien
na het vinden van veldsla in mosterd of winterradijs : Mrgreen: maar de prei moet het doen

er zijn dus nog dingen te bedenken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten