Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 11/01/18, 23:37

Did67 schreef:Een "bepleistering" met 10 cm klei. Uitspreiden, goed vertrappen... Vóór EPDM werden zwembaden zo "behandeld"... Maar dit zijn geen luie zwembaden...

In de natuur "verstopten" grote meren heel snel omdat de klei en het slib van modderige stromen bezinken [kijk eens naar deze spectaculaire beelden van "gebarsten korsten" wanneer een dam opdroogt!].

In kweekvijvers wordt het water constant ververst...


Nou, dan gaan we het plakken.... als we de moed hebben : Oops:

Maar ik heb al iets geleerd, omdat ik niet wist dat het mogelijk was
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 11/01/18, 23:54

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Niets groeit maar alles overleeft... de tijd heeft stil gestaan: daar in dit geval de spinazie (hetzelfde geldt voor veldsla).
Deze zaailingen van begin oktober zullen binnenkort 4 maanden oud zijn...vandaar de vraag...zijn ze nuttig?
Spinazie die de hele winter heeft overleefd, zal beter zijn.
Ik zou over een tijdje tijd moeten hebben om nieuwe te zaaien: zoveel nieuwe zaailingen zullen de oude verdubbelen....
Kortom, het is ervaring




Wintergroenten overwinteren vaak in een "kleine zaailing"-fase. Het is in het voorjaar, als het weer gunstig is, dat ze het verschil zullen maken in vergelijking met de zaailingen die je zou zaaien of die je dan zou planten... Voordat ze over het algemeen heel snel gaan zaaien. Haast je dus zodra het een "eervolle" grootte heeft bereikt zonder te wachten tot "het weer groter wordt!".

Integendeel, meer ontwikkelde planten zouden "lijden" aan de kou als deze (????) ernstig zou worden.


Ah bedankt voor deze info, ik geef toe dat ik in de zomer altijd alleen maar groenten heb verbouwd... dus ik ontdek dit.

Ik vroeg me af wat het voordeel is van zo ver van tevoren zaaien vergeleken met zaaien aan het einde van de winter...

Dus als ik je volg, is het niet nutteloos...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par phil53 » 12/01/18, 07:36

Voor vijvers die licht lekken is er een klei die opzwelt en de lekkages afdicht.
Het is bentoniet. Het werkt zoals Didier beschrijft, maar de deeltjes die in de scheuren terechtkomen, zwellen op, wat het natuurlijke proces versnelt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/01/18, 08:54

Wat ik voorstelde was om een ​​kleiopslagplaats te vinden (een plaats waar bijvoorbeeld pottenbakkers hun grondstoffen vandaan haalden...) en daarheen te gaan met kruiwagens (of Bobcat - jij lijkt mij goed toegerust, Nico? Ik denk aan de graafmachine om uw kasdek te begraven).

Maar in feite wordt bentoniet "industrieel" gebruikt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/01/18, 08:58

nico239 schreef:
Dus als ik je volg, is het niet nutteloos...


Nee nee, het is “gemaakt voor” (de winter doorbrengen en “vroege vruchten” hebben!).

Sommige groenten overwinteren in een verder gevorderd stadium: veldsla, prei, etc. Tussen twee nachtvorsten door kunnen we dan oogsten. Maar je moet de zaaidatum zo vinden dat ze al een respectabele maat hebben als het koude weer aanbreekt en ze lusteloos worden...

De term "wintervariëteiten" is een beetje dubbelzinnig. In onze klimaten ‘vegeteren’ groenten in de winter. Omdat ze hun temperatuur niet onder controle hebben, vertraagt ​​de fysiologie erg. Aan de andere kant hebben sommige daarom “weerstandsmechanismen” tegen vorst (concentratie van sappen, enz.).

Ter informatie, bij mij thuis weinig zon de afgelopen weken. De kas [ik heb het over degene die gesloten is en geen helikopter speelt!] heeft bijna geen effect, omdat er niets wordt verzameld. Waar het regent. Of het is grijs (ontstaan ​​uit koude massa's in vochtige luchtmassa's = loodzware lucht)... Ik droom van mijn jeugdjaren waarin de Siberische anticycloon onderging met -20° maar een brandende zon!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 15/01/18, 22:45

Hier ook een beetje grijs....
Des te beter: water is goed

We zullen zien wat er gebeurt tijdens de eerste warming-ups.

Geen informatie over “heroplevingen” van lampen Beeld

Naast een paar cayeux hebben we ook een paar plantbollen die uitkomen...

Niet diep genoeg geplant?
Maar A PRIORI werd iedereen op dezelfde diepte geplant...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 16/01/18, 09:53

Heb je het spoor van een knaagdier verkend dat van onderaf komt, aan de verse wortels knaagt, en dat door pure onhandigheid je knollen naar boven “duwt”???? Verwijder de lamp en graaf met een vinger om te zien of er een galerij in de buurt is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 17/01/18, 00:53

Mogelijk... ergens voor bloembollen...

Voor de ander lijkt het onwaarschijnlijker, maar ik ga het navragen...

dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/01/18, 01:01

Goed nieuws na de “stormen” in de hoop dat het een beetje ophoudt...

Je moet weten dat er boven Grasse, richting Seranon, veel omgevallen bomen zijn... om maar te zeggen dat het waaide, ook al was het thuis wat koeler.

De tunnel kon deze aflevering echter niet doorlopen zonder een paar veren achter te laten.

Het probleem is eigenlijk dat aan één kant het zeildoek in de weg zat, al heb ik er alles aan gedaan om dat te voorkomen.

Als resultaat hiervan verbogen verschillende hoepels en schudden de palen die diep in de grond waren ingebed, maar omdat het veel langer was, werd de grond in de diepte zachter.

Inzetten hebben echter een “haak” onder de punt, wat aangeeft of de inzet schudt

Hoe dan ook, hier zijn de foto's

Beeld
Dat is het mooie: hij gaat aan beide kanten goed open (binnen - buiten), dus hij heeft er helemaal niet onder geleden.


Aan de andere kant is het een andere muziek

Beeld

Beeld

Beeld

Het drama speelde zich in verschillende fasen af.

Helaas was de laatste boog aan de achterkant vastgebonden aan de paal die je ziet.

En het touw ging ONDER het zeildoek... een rampzalige optie, maar hoe kon het anders?

Plotseling, tijdens de windstoten, rustte het zeildoek op het touw eronder en van het een kwam het ander en het zette druk op de hoepels.

Ik dacht dat er voldoende wind onder zat, maar dat was niet het geval.

Waarna de ineenstorting van de eerste bogen me geen andere keus liet dan te consolideren met deze twee drievoudige katrollen (voor de prijs van minder dan € 10 en de windstoten die ervoor nodig waren, kan ik ze zonder enige twijfel aanbevelen).

In feite drukte de wind op alles en het domino-effect was niet ver weg.

Dit beperkte dit effect ongetwijfeld, maar de eerste ring boog duidelijk ter hoogte van de karabijnhaak.

Hij houdt echter stand.

De tweede boog hebben we met hout ondersteund en we wachten op het mooie weer om alles te herstellen.

Je zult echt je spieren moeten gebruiken om de hoepels recht te trekken.

En dan zal de vraag rijzen.

Laat palen maken door een ijzerwerker met betonijzer van 14 mm.

De “echte” kapitaalinzetten zijn naar mijn smaak een beetje duur en er zit geen haak aan de tip, of ik kon er geen online vinden.

Ik had gedacht aan 5 steunen aan elke kant van elke 1e boog

OU

DOE NIETS zoals op de boog aan de voorkant, waar dezelfde paal tot aan het handvat ingegraven is, maar die nooit is getuid

En ik vraag me af of deze keuze van de luie persoon niet de beste zou zijn om te eindigen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 23/01/18, 01:11

st
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 23 / 01 / 18, 01: 41, 4 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 158 gasten