Luie moestuin in Bretagne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
jmlr03
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/12/16, 10:41

Re: Luie moestuin in Bretagne




par jmlr03 » 02/02/17, 09:58

jpg43 schreef:Hallo. Hoewel ik eraan heb deelgenomen forum (Bretagne) en vele decennia geleden 2 of 3 jaar met een schoonvader een moestuin verbouwd op een paar meter van de zee in Kerpape bij Lorient, ben ik niet meer in Bretagne. Ik ga er wel eens heen, mijn broer cultiveert een kleine moestuin op 2 of 3 honderd meter van het strand aan de grens van 56,44.

Ik zit dus aan de andere kant van de Loire (43) Brioude in feite aan een zijrivier: de Allier in een semi-continentaal klimaat.

Ik werk de grond steeds minder, (leeftijd) en dit jaar nadat ik Didier had ontdekt, heb ik verschillende bloembedden voorbereid die bedekt zijn met hooi.

We hebben een kleine groep tuiniers die verschillende methodes beoefent, behalve deze.
Deze groep werd gevormd rond een lokale vereniging van animaties en formaties. De eerste animatie vond plaats ter gelegenheid van de dagen van de tuinen (nationale demonstratie de eerste WE van juni. Een zaterdag marktdag.

Bonne voortzetting.

Van harte.
MixieerX56 schreef:
jpg43 schreef:Hallo. Hoewel ik eraan heb deelgenomen forum (Bretagne) en vele decennia geleden 2 of 3 jaar met een schoonvader een moestuin verbouwd op een paar meter van de zee in Kerpape bij Lorient, ben ik niet meer in Bretagne. Ik ga er wel eens heen, mijn broer cultiveert een kleine moestuin op 2 of 3 honderd meter van het strand aan de grens van 56,44.

Ik zit dus aan de andere kant van de Loire (43) Brioude in feite aan een zijrivier: de Allier in een semi-continentaal klimaat.

Ik werk de grond steeds minder, (leeftijd) en dit jaar nadat ik Didier had ontdekt, heb ik verschillende bloembedden voorbereid die bedekt zijn met hooi.

We hebben een kleine groep tuiniers die verschillende methodes beoefent, behalve deze.
Deze groep werd gevormd rond een lokale vereniging van animaties en formaties. De eerste animatie vond plaats ter gelegenheid van de dagen van de tuinen (nationale demonstratie de eerste WE van juni. Een zaterdag marktdag.

Bonne voortzetting.

Van harte.

JP


Bedankt voor je bericht, JP, ik begrijp je toezeggingen volledig, ik zal proberen een Bretagne - Pays de la Loire-groep te vormen om ervaringen rond fenocultuur te delen.

Bonne voortzetting.

Oprecht

Weinig


JP

hallo
Ik ben in de bondgenoot en ik ben ook op zoek naar tuiniers die een beetje ervaring op dit gebied zouden hebben
omdat ik deze methode in de herfst ontdekte en ik mijn hele moestuin bedekte
hopend op wat antwoorden
hartelijk
JL
0 x
jmlr03
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 07/12/16, 10:41

Re: Moestuin van de luie allier




par jmlr03 » 02/02/17, 10:14

HELLO
Ik ben in de bondgenoot. CUSET
Ik ontdekte deze manier van kweken in de herfst
dus bedekte ik mijn hele moestuin met hooi
Ik zoek dus iemand die me wat tips kan geven.
hartelijk
jm
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Ahmed » 02/02/17, 19:39

Jmlr03, welkom hier!
Ik zie dat je wat moeite hebt met het weergeven van je berichten: weet dat je een uur de tijd hebt om ze te bewerken met behulp van de linkerknop, die zich bovenaan en rechts in het venster bevindt; rechts van de bewerkknop is nog een knop om het bericht te annuleren (in de vorm van een Andreaskruis). Aarzel niet om deze functies te gebruiken voor meer leesbaarheid en om werk in de servicemodus te vermijden. : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
meereiziger
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/01/17, 17:10

Re: Luie moestuin in Bretagne




par meereiziger » 05/02/17, 18:57

Hallo,

Ik ben de broer van jpg43 en ik heb inderdaad een kleine tuin in ASSERAC (44) op ongeveer 700 m van Morbihan, vlakbij Pénestin. Ik kende deze methode om hooi zonder grondbewerking te gebruiken helemaal niet. Ik ga dit jaar met pensioen en ik ga deze tuin een beetje vergroten door een gazon binnen te dringen (gazon in plaats van gras) dat rijk is aan wormen (twee moedervlekken in een jaar heb ik een groot deel van het gazon geïnvesteerd en ik ben de enige die minstens 500 meter in de buurt is met molshopen!), ik moet nog hooi vinden, maar voor een klein gebied zou het vrij eenvoudig moeten zijn. Ik zal alles lezen wat is geschreven over dit onderwerp en ik zal het je laten weten
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Did67 » 05/02/17, 19:03

Het is heel goed om op een grasveld te laten staan. De gronden zijn goed "bevolkt".

Het kan nu wat krap zijn voor het gazon om af te breken voor het zaaien. Ik raad je aan om voor dit eerste jaar planten in kleine potjes te zetten (gerecyclede yoghurtpotjes?). Je zet ze op hun plaats door door het hooi en wat er nog aan gras overblijft te graven - en zelfs als de grond nog hard is!

Weet je dat moedervlekken helemaal niet schadelijk zijn, behalve dat ze wormen eten? Ze "knagen" geen wortel- of knolgroenten zoals gemalen woelmuizen (of molratten). Integendeel, ze maken de grond los en beluchten ze.

Als je aardappelen, of selderij of rapen of rode bieten hebt geteisterd, is het de laatste (de woelmuizen). Van buiten lijken de "molshopen" op elkaar!
0 x
meereiziger
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/01/17, 17:10

Re: Luie moestuin in Bretagne




par meereiziger » 06/02/17, 17:25

Hallo,
Bedankt voor de informatie, het gazon heeft deze winter inderdaad veel "kronkels" door de activiteit van wormen

Ik heb ook woelmuizen! Met weinig schade in 2016 (een paar aardappelen en wortelen gegeten) is het dus draaglijk.
Ik zal inderdaad beginnen met planten in "kluiten", yoghurtpotjes waarom niet. Ik dacht dat direct zaaien geen goede resultaten kon geven met een vol gazon, onder het hooi. Ik wacht op de volgende lente, want dit gazon is de hele winter erg drassig (zuivere klei 10 cm onder de grond), ook al betekent dit dat het eerst op houten planken moet circuleren (regelmatige intervallen creëren om een ​​of twee kweekbedden te vormen)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie moestuin in Bretagne




par Did67 » 06/02/17, 17:47

Garancevoyageuse schreef:Ik heb ook woelmuizen! Met weinig schade in 2016 (een paar aardappelen en wortelen gegeten) is het dus draaglijk.


Ik weet niet zeker of het zo zal blijven, draaglijk.

Onder dekking zijn ze "verborgen". Een in het voorjaar aanwezig koppel kan in één seizoen theoretisch bijna 300 nakomelingen krijgen! Met de kleintjes van de kleintjes en de kleintjes van de kleintjes...

En zo loop je het risico snel te weten wat ik wist: 24 geplante bleekselderij en 24 bleekselderij... opgegeten door molratten. Het zijn helemaal geen delers!

Een huisje. Bestek. Alles wat ze nodig hebben.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 232-gasten