Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/10/16, 19:19

garden maraicher schreef:https://www.youtube.com/watch?v=UWYYbypywvk

Het hooi !!!


Ik heb het nog niet allemaal bekeken...

Wat een verrassing :

1) Baerenthal ligt 15 km van het dorp waar ik ben opgegroeid!

2) En... iemand die begon met de deken met hooi!


Ik begrijp niet waarom hij zou rebachera???

En verrast dat hij zoveel grasproblemen had in wat ooit een weiland was... Verrassend. Normaal gesproken wordt het gras in een weiland gedomineerd door andere grassen... Tenzij het vroeger een tuin was???

Twee of drie dingen die mij verbazen, maar over het algemeen komt het overeen met mijn waarnemingen... Deze veldmuizen mogen geen woelmuizen (molratten) zijn!!! Goed voor hem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/10/16, 19:20

Ahmed schreef:Daar ben ik het mee eens jpg43: larven van keto of neushoorn (oryct) zijn veel waarschijnlijker ...


Ik ook.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Christophe » 18/10/16, 19:21

garden maraicher schreef:https://www.youtube.com/watch?v=UWYYbypywvk

Het hooi !!!


Dit is (voor zover ik weet) het eerste experiment in de professionele fenocultuur!!
Bedankt voor het delen!

De auteur zegt niet (nou ja, ik heb niet 100% geluisterd) of hij geïnspireerd is door de techniek van Didier! 8) : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/10/16, 19:23

X2G schreef:Ok, heel erg bedankt.
Er is inderdaad oud, maar ik verwacht de vergoeding in een paar dagen.


Inderdaad, de "oude" BRF moet worden beschouwd als "zaagsel" ... Het is ontdaan van zijn energetische substantie ...

Het kan bijdragen aan de vorming van humusstoffen en is daarom niet "om te gooien". Simpel gezegd, om de mechanismen te "versterken", is het een beetje laat ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/10/16, 19:24

Christophe schreef:
De auteur zegt niet (nou ja, ik heb niet 100% geluisterd) of hij geïnspireerd is door de techniek van Didier! 8) : Cheesy:


Ik heb hem in ieder geval niet ontmoet...

Toen kon hij de informatie hier krijgen. Of tijdens BiObernai? Ik zag zoveel mensen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/10/16, 19:42

Christophe schreef:
De auteur zegt niet (nou ja, ik heb niet 100% geluisterd) of hij geïnspireerd is door de techniek van Didier! 8) : Cheesy:


Ik heb hem in ieder geval niet ontmoet...

Toen kon hij de informatie hier krijgen. Of tijdens BiObernai? Ik zag zoveel mensen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Christophe » 18/10/16, 20:02

Did67 schreef:Ik heb hem in ieder geval niet ontmoet...

Toen kon hij de informatie hier krijgen. Of tijdens BiObernai? Ik zag zoveel mensen...


Je moet naar hem toe gaan als hij in jouw buurt is...

De conferentie dateert van december 2015 en de plantages hebben noodzakelijkerwijs minstens één seizoen... Het zou dus uiterlijk begin 2015 zijn begonnen...

Niet heel belangrijk dat, het belangrijkste is dat de techniek zich verspreidt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
papyrazzi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 14/10/16, 20:12
x 33

Opnieuw:




par papyrazzi » 18/10/16, 20:30

pagina 76 (laatste bericht)
Did67 schreef:
Macro schreef:Het kwakgras is mijn gevestigde gazons binnengedrongen...


Logica: kwakgras is... een gras ("gras"), dat, naast de "voordelen" van grassen, de voordelen toevoegt die we al weten over winde: een wortelstok.

Kortom, een kwakgras is een gras – dat goed bestand is tegen maaien – dat een opslagorgaan in de winde heeft gestoken: de wortelstok.

Het is dan ook de "Prius" van de prairie! De winde is armoedig ernaast!

Geen wonderrecept behalve: de weide verlaten voor een luzerne - luzerne zal hem domineren, omdat het een peulvrucht is, met een zeer krachtige beworteling van 2 of 3 m, waardoor hij bij droogte volledig armoedig zal worden.! - al een half dozijn jaar...


Een ander spoor (zeer onbekend): aardappelen: bodem ontdoen van kwakgras (maar niet 100% → 2 tot 3 seizoenen is beter).
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par jean63 » 19/10/16, 12:15

Hij geeft geen hooi of water! en het groeit nog steeds.. boerenzaden:

http://sain-et-naturel.com/pascal-poot- ... roser.html

Pascal Poot is een Fransman die zijn groenten verbouwt zonder ze ooit water te geven! Zijn geheime wapen? “Niets met opzet doen! En het werkt.

Groenten en fruit telen zonder pesticiden of herbiciden, we weten dat het mogelijk is. Maar het lijkt onmogelijk om het zonder een druppel water te doen. Dit is echter wat Pascal Poot elk jaar doet… zelfs in tijden van droogte. Landbouwwetenschappers zijn verbaasd.

Pascal cultiveert 3 hectare in de buurt van Béziers. Zijn geheime wapen: alles wat kunstmatig is verwijderen en terugkeren naar de bronnen van de landbouw, net als in de tijd dat de boeren noch pesticiden, noch geleerde irrigatiesystemen, noch enig chemisch product hadden.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
papyrazzi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 14/10/16, 20:12
x 33

Opnieuw:




par papyrazzi » 19/10/16, 12:55

pagina 83
Did67 schreef:
Macro schreef:(foto van lindetakjes)

1) Je zult verrast zijn... hoeveel je zult "verbruiken" bakjes BRF om af te dekken... in een dikke laag van 12/15 cm...


Didier

Waarom een ​​dergelijke dikte aanbevelen?
Volgens al mijn (permaculturele) bronnen is 3 cm tot 7 cm voldoende. Zoals geadverteerd (en thuis geverifieerd) wordt de luier slechts ongeveer 1 cm per jaar afgebroken.
Een laag van 3 cm is al erg hinderlijk voor het licht (er groeit minder onkruid dan in 20 cm stro... niet verpakt!).

Onder/in zo'n laag:
- het geroemde of feitelijk waargenomen “depressieve” effect is niet meer merkbaar/zichtbaar zodra dit mulchen in de herfst heeft plaatsgevonden;
- de grond blijft zeer vochtig (zoveel als onder het stro);
- de grond is sterk verdeeld en erg los en erg zwart. Ook al is het in het begin kleiachtig (zoals de mijne);
- het uitroeien van eventueel "nieuw" onkruid is heel eenvoudig (het oude, goed verankerd, gaat verloren als het wordt omvergeworpen).

Concluderend is mijn indruk dat een laag van 12 tot 15 cm mij overdreven lijkt. Vooral omdat we daar volgens de jaarlijkse maaibeurt nog steeds gras zullen verdelen om de bodemfauna van extra voedsel te voorzien.

Jouw mening ?

PS: met je kleine BOSH-molen (en andere imitaties sinds het patent viel) ga ik de eerste maling (die erg/te grof is) een tweede keer in de machine. Het kost minder tijd dan het eerste vermalen, maar het materiaal is enorm fijner en vermalen (dus meer vulling), wat misschien een lagere behoefte aan de dikte van de mulchlaag zou verklaren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 132-gasten