Berekening van afvoerleidingen (afvalwaterzuivering)

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79384
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Berekening van afvoerleidingen (afvalwaterzuivering)




par Christophe » 15/08/10, 13:55

Wat zijn de regels voor het dimensioneren van een afvalwaterafvoer om verstopping en stagnatie bij de “bron” te voorkomen? Minimale helling? Buisdiameter/maximaal brondebiet? Sifon op maat maken?

Kortom, ik ken Quedale en ik zou graag willen weten hoe ik een stortplaats moet dimensioneren?

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 15/08/10, 14:56

Er zijn ongetwijfeld berekeningen, maar over het algemeen stellen we, afhankelijk van de aangesloten apparatuur, altijd hetzelfde.
Wat belangrijk is, is de helling (over het algemeen vermijdt een goede helling van 2% problemen)
Daarna moduleren we volgens de lengtes of omstandigheden.

Wanneer bijvoorbeeld PVC-buizen worden ingegraven, hebben ze snel de neiging te verpletteren en de vorm aan te nemen van een zeer afgeplatte ovaal, waardoor de doorgang wordt verminderd met de voorspelbare gevolgen die dit kan hebben.

Maar over het algemeen geldt: hoe langer het is, hoe meer u de diameter vergroot.

enkele gestandaardiseerde diameters:
wasbak; bidet: 32 mm
douche, wastafel: 40mm
badkuip: 50 mm
WC: 100 mm

Dit blijft gelden voor korte horizontale verbindingen (4 à 5m) met een goed afschot.
Dan gaan we verder met de grotere diameter
32-> 40
40-> 50
50-> 80
100-> 125
125-> 140
140-> 160
etc. ..
En natuurlijk hoe langer het is, hoe groter de diameter.
Veel loodgieters en goede doe-het-zelvers doen dit op basis van giswerk, uit gewoonte.
Maar het staat vast dat er grafieken of berekeningen moeten zijn.
Daarna hangt het ervan af wat je precies wilt doen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79384
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 16/08/10, 10:40

Bedankt Forhorse voor de zeer algemene en volledige reactie zoals vereist. :)

Ik heb geen specifieke behoeften, maar ik wilde gewoon weten wat er op dit gebied wordt gedaan...

Bij ons is "alles" (badkuip, douche...behalve toilet uiteraard) 32 mm, zelfs in de "laatste" gedeelten...

Ik merkte dat er een ventilatieopening was die uitkomt op de nok. Weet iemand waar deze voor is? Wateroverlast voorkomen?

ps: hey strikvraag en voor een sanibroyeur? Wat tellen we? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 16/08/10, 16:02

Het is vreemd gedaan, in principe proberen we per punt de leiding zo kort mogelijk aan te sluiten op een grotere collector (vaak 100mm)

Het evenement kan twee toepassingen hebben (de ene, de andere of beide tegelijkertijd):
het kan de primaire ventilatie van de tank zijn (septisch of volledig water), maar normatief moet deze ventilatie nu worden uitgevoerd in minimaal 80 mm (vóór de jaren 90 was dit vaak 40 mm)
het kan ook een gebeurtenis zijn die het leeglopen van de sifons bij een verticale val verhindert. Zonder deze gebeurtenis veroorzaakt de val van het water inderdaad een depressie in de leiding, waardoor de inhoud van de sifons wordt opgezogen, waardoor alle bruikbaarheid verloren gaat.
(Om dit te voorkomen kunnen wij ook speciale calpets installeren.)

Anders, om terug te komen op de berekening van de buisdiameters, denk ik dat we misschien naar de regenpijpen op het dak moeten kijken voor regenwater. Afhankelijk van het dakoppervlak moeten er grafieken zijn die het aantal en/of de doorsnede van de regenpijpen bepalen, of berekeningsnotities, aangezien we niet hetzelfde stellen voor een tuinhuisje of het dak van een winkelcentrum van 6000 m² : Cheesy:

EDIT: ja voor sanibroyeur is het vaak in 32 of 40
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/08/10, 16:12

Ik merkte dat er een ventilatieopening was die uitkomt op de nok. Weet iemand waar deze voor is? Wateroverlast voorkomen?

Basis voor elke loodgieter. Om niet te vergeten!!
Anders zijn er zonder ventilatie sterke overdrukken en luchtdalingen, zijn de stromen zeer slecht, in de gootstenen en toiletten dienen de andere sifons als ventilatieopeningen door met deze overdrukken en depressies leeg te lopen en komen de stinkende geuren naar buiten. !!
Tenslotte moeten deze ventilatieopeningen de hoogste zijn, op een goed geventileerde plaats anders geurtjes en stank als we ze lager zetten!!
Ik moest ze lager zetten, naar buiten en de stank komt de badkamer binnen, via een lekkende muur, vooral als er wind staat!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79384
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 16/08/10, 16:13

Ja best vreemd, vandaar deze vragen maar hey het werkt...

Na het stellen van de vraag heb ik even nagedacht en ik denk eigenlijk dat dit vooral je 2e verklaring is omdat we wel verticale leidingen hebben.

Aan de andere kant, aangezien deze ventilatieopening 32 mm is, creëert hij nog steeds een behoorlijke "koudebrug". Dus ik vraag me af of het niet verstandig zou zijn om een ​​automatische ontgasser op het hoogste punt te plaatsen om de aanzuiging van verse/koude lucht te beperken? ? : Idee:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten