Het vervaardigen van een auto en milieu nummers!

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 10/11/09, 17:22

Houthakker schreef:
Enerzijds reageer ik op een opmerking die ik serieus vind (CO2 zou niet van primair belang zijn)...


Nee, dat is niet wat ik schreef (de CO² zou niet van primair belang zijn)

Ik geef mijn gedachte:

- als het om vervuiling gaat, praten we naar mijn mening bijna alleen over CO² en niet genoeg over andere vervuilende emissies (van auto's of verwarming); Ik betreur het dat de groene bonus alleen gebaseerd is op de CO²-uitstoot, in het voordeel van diesel (een specialiteit van Franse fabrikanten!)...

- CO² is natuurlijk serieus (voor de planeet; laten we duidelijk zijn: het is niet "giftig" voor de mens, noch kankerverwekkend, enz...; de verwachte veroorzaakte effecten - zoals klimaatverandering, verdwijningsgeld, klimaatvluchtelingen, zijn belangrijk)

- en ondanks alles is het niet alleen CO²!

- Ik denk dat de effecten van andere emissies op gezondheid van de mens zijn - DIT IS SLECHTS MIJN MENING - onderschat, slecht bekend; deze verontreinigende stoffen zijn gevaarlijk voor mensen (de enige bron die ik heb spreekt over 30 doden per jaar als gevolg van transportgerelateerde vervuiling voor Frankrijk - wat is het waard???? Dit is een verklaring van iemand van AFSAT - Franse arbeidsgeneeskundige dienst of zoiets).

Mijn overtuiging is dat de alarmerende toename van allergieën etc. niet los van elkaar staat. Het is gewoon een overtuiging. Niets wetenschappelijks.

Ik verwaarloos de CO² niet: waarom denk je dat ik mezelf heb uitgerust met een pelletketel (als de CO² me niet kon schelen)? Meer vervuilen?????

Mijn CO²-actieplan (in grote lijnen):

- zonneboiler in 2002 (in de zomer de brandstofketel vervangen)

- vervanging van een perfect werkende brandstofketel (2 tot 500 l) door pellets (januari 3000) (verlaagt trouwens de rendabiliteit van de CESI!)

- verandering in eetgewoonten (meer biologisch, ook al is dat discutabel; veel minder vlees; meer seizoensproducten en lokale producten; tuin...); sinds maart 2007 (de tuin, daarvoor)

- "downsizing" van auto's: vervanging van een ZX 1.9 D + een Xantia 1.9 TD (ongeveer 4000 l diesel/jaar) door 2 C1 LPG (voor dagelijks verkeer) + 1 C5 LPG (nu gereserveerd voor ritten van 4 of meer). Ik ga voor dezelfde kilometerstand naar 2 l benzine-equivalent. Dus een reductie van minimaal 800% CO². Lopend / gestart in mei 30.

Exclusief "voedsel" (niet kwantificeerbaar), is het verbruik van fossiele energie, bij een constante levensstandaard, gestegen van ongeveer 7 liter aardoliederivaten (diesel, stookolie) naar 000 liter (LPG geteld in "benzine-equivalent"). De CO² in verhouding.

Aan de kant van de deeltjes: de pelletketel stoot iets meer uit dan de brandstofketel, maar de vermindering is enorm aan de kant van de auto's, dus de algehele balans (zelfs als deze niet wordt gekwantificeerd) is grotendeels positief.

Nogmaals, ondanks de rendabiliteit (het is economisch niet rendabel bij de huidige prijs van pellets!), heb ik gekozen voor de condenserende pelletketel (een zeldzaamheid), die een beter rendement heeft en vooral door de condensor minder deeltjes uitstoot.

Aan de NOx- en CO-kant is de balans ook heel positief, al vind ik het ook daar moeilijk te kwantificeren. Voor NOx heb ik gedeeltelijke gegevens. Voor de CO misschien ook. Ik moet kijken of ik de uitstoot van de brandstofketel kan vinden... en ik zal de cijfers maken.

Dat is het... Ik verminder ook elektriciteit, maar met minder succes (want nogal een kleine verbruiker)... LED of compact tl, wasmachine en vaatwasser op de zonneboiler...

Dat alles, zinspeelde ik, want ik ben niet vergeten wat ik in de bush in Afrika heb meegemaakt... En dat kwam allemaal in een stroomversnelling omdat ik in maart 2007 had kunnen overlijden als ik niet de kans had gehad om op 35 km van een academisch ziekenhuis te wonen.

Dus ik begrijp dat de manier waarop ik de C1 heb benadrukt om de reflectie een beetje te "verrijken" - en daarom een ​​beetje "provoceren" - voorbij alleen CO² misschien niet begrepen wordt... Ik geef het toe. Het spijt me echter dat het een wat abrupte reactie oproept - laten we het bij deze kwalificatie houden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 11/11/09, 11:26

Houthakker schreef:
OK voor de reductie van NOx, maar voor CO, ik geloof niet dat voor een moment lijkt het mij dat LPG stoot meer.

...


Ik haalde mijn document tevoorschijn.

OK, je hebt gelijk, ik heb NOx en CO omgedraaid.


Ik heb gegevens beloofd.

1) Op de volgende site een overzicht van studies die op Europees niveau zijn uitgevoerd:

https://www.econologie.info/share/partag ... ImmNPM.pdf

Zie met name pagina 21 voor NOx, 25 voor fijnstof en 27 voor CO (die zou stijgen; ik zou het dus helemaal mis hebben: stijging t.o.v. benzine; forse stijging t.o.v. diesel)
De eenheden staan ​​vermeld op de ordinaat.

2) Ander (gedeeltelijk) resultaat: het analyseticket voor mijn C5 tijdens de eerste controle (in het BOSCH-station - dezelfde auto, dezelfde test, dezelfde dag...)

Benzine: CO 0,071%; CO² 14,76%; HC 56 ppm; CO gecorrigeerd: 0,072%

LPG: CO 0,006%; CO² 13,31%; HC 21 ppm; CO gecorrigeerd 0,007
Resultaten in % vol

En daar snap ik het niet meer van, want de CO is goed gedeeld door 10! (Ik heb het opnieuw gelezen om er zeker van te zijn dat ik geen typefout heb gemaakt! Het is ongeveer 7 honderdste in benzinemodus en 7 duizendste in LPG-modus). Dat is waarschijnlijk ook wat mij in de war bracht! HC omlaag, CO² ook.

Het apparaat analyseert NOx niet.

3) Overige gegevens: een "reclamekrant uit Borel" (LPG-transformator)

Vergelijking van een Dacia Logan Diesel stationwagen 1,6 l 16 V LPG met een Dacia Logan sedan 1,5 dCi 85 (wie weet waarom deze ezels een stationwagen met een sedan vergelijken!)

LPG: CO 0,306; HC 0,047; NOx 0,023; deeltjes 0

Diesel: CO 0,470; HC 0,037; NOx 0,213; deeltjes 0,024
Resultaten in g/km!

De getransformeerde Logan is goedgekeurd door UTAC...

Dus ook daar zou de CO dalen??? NOx gedeeld door 10; HC stijgt daarentegen...

4) Een studie van ADEME:

https://www.econologie.info/share/partag ... tm4tLl.pdf

Uitleg, in dit laatste document, over de zeer contrasterende resultaten in termen van CO: sommige voertuigen doen het beter, andere minder goed dan benzine, afhankelijk van een kwestie van instellen wanneer u "uw voet optilt"...

ik misschien de juiste keuze gemaakt (ik heb een sequentiële vloeistofinjectie, waarvan bekend is dat deze iets nauwkeuriger is, maar ook duurder - meestal is het een gasinjectie) ???
Ik heb op zijn minst enkele verklaringen voor mijn "fout"!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/11/09, 15:10

Ik had gegevens beloofd over het daadwerkelijke verbruik van mijn C1.

Ik was een beetje in de war omdat mijn vrouw de een of de ander vol had gemaakt zonder het te merken.

Laatste "vol":

- 28,8 l LPG
- 465 km gedekt
- gebruik: woon-werkverkeer (20 km, verschillende dorpsovergangen, half vlakte, half bergop / bergafwaarts) + enkele "middellange" ritten: Rosheim-Sélestat of Rosheim-Straatsburg, d.w.z. 30/35 km "4 rijstroken").

Dat is dus 6,2 l LPG/100 km. Daarmee bevestig ik dat ik over lange afstanden (en met respect voor de beperkingen) in het bereik van 5 tot 5,5 l kan blijven.

Onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde rijgedrag (hoewel: de C1 is zo prettig en geeft een bijzonder maar sympathiek geluid - dat ik hem toevallig een beetje liet "snurken") verbruikt de C5 zo'n 10 tot 10,5 l LPG.

Voor wie geïnteresseerd is:

Voor mijn rijstijl / type rit schat ik op basis hiervan dat mijn verbruik op 4,7 liter benzine of 4,3 liter diesel (gecorrigeerde "gemengd verbruik" fabrieksgegevens) per 100 km zou uitkomen.

Houd rekening met de volgende brandstofkosten voor 100 km:

€ 5,88 voor benzine (1,25 liter)
€ 4,34 voor LPG (0,70 per l)
€ 4,52 voor diesel (1,05 l)

Dit zijn de "hypermarkt" prijzen van de afgelopen dagen waar ik mijn voorraden haal.

Merk op dat de aanschaf van de "HDI" -versie de "comfort" -afwerking oplegt (gemiddelde afwerking van Citroën). de lage kant is niet toegankelijk voor u in diesel. 90% van C1/107/Aygo zijn benzine!

Lijstprijzen, voor dezelfde "comfort" afwerking in de 5-deurs versie, zonder opties, bij Citroën:

- benzine: € 10
- LPG: € 11 (in mijn geval € 420 afgetrokken; maar rekening houdend met de € 2 "promo" bij Borel deze zomer op de kit); momenteel, tel daarom 000 300 €
- HDI: € 11

Er moet dus worden opgemerkt dat HDI iets duurder is dan benzine + LPG-ombouw.

De meerprijs ten opzichte van benzine wordt dus afgeschreven in 65 km tegen huidige brandstofprijzen in mijn geval / 000 km zonder de promo.

Ten opzichte van Diesel (zonder FAP!!!) zijn aanschaf en gebruik voordeliger voor LPG.

Dat alles "in bulk", want je zou de kosten van onderhoud, slijtdelen, verzekering moeten vergelijken (sommige geven kortingen voor "groene" voertuigen - ik gebruik hun taal, ik haat het!).. .

De werkelijke prijzen zijn veel lager (maar variëren voortdurend; volg op internet en onderhandel). In mijn geval: - € 700 groene bonus (let op, daalt vanaf 1 januari; wordt betaald bij registratie!), - € 1 sloopbonus (let op, daalt vanaf 000 met uitsterven in "afschuining"; dit zou de besteldatum zijn maar teksten niet vrijgegeven; momenteel is het bij levering); - € 2010 "Citroën" operatie verdubbelt de bonus" (tijdelijk; voor de 1e verjaardag van het merk); - € 000 handelskorting op C90 basisbenzine (slechts - € 550 sinds november)

Ik denk daarom dat het financieel ook het voordeligst is, ook al is het verschil ten opzichte van Diesel (zonder FAP) klein! Het is in ieder geval geen "jackpot"!!! Maar ik blijf erbij dat het beduidend minder vervuilt!!!

Dus dat is het voor iedereen die dacht dat ik onnoemelijke financiële argumenten vermomde onder "ecologische" voorwendsels... Ja, de aankoop van de twee C1's op dit moment was puur opportunisme met betrekking tot deze promoties en deze bonussen en deze kortingen en deze bonussen... De keuze voor LPG werd gemaakt in verband met mijn gevoeligheid voor gezondheidskwesties en in verband met emissies (vooral deeltjes)... Ik zeg het. Maar ik heb niemand nodig om me te geloven!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/11/09, 17:12

Om een ​​beetje terug te komen op het onderwerp, ik vroeg me af in hoeveel kilometer het verschil in uitstoot tussen een "high-end gemiddelde" en de C1 het mogelijk maakt om de CO²-uitstoot te "terugwinnen" die nodig is voor de vervaardiging van de tweede? ??

Ik nam een ​​C5 / nieuwe generatie. In zijn schoonste versie, d.w.z. HDI 110 FAP, stoot hij 149 g CO² per km uit (ter info: de 2.0 i benzineversie stoot 198 g uit!).

Mijn C1 GPL stoot, ik herinner je eraan, 95 g.

De delta is dus 55 g.

Volgens de aan het begin geciteerde bronnen wordt de fabricage van een BMW geschat op 2 kg CO². De eveneens aangehaalde Manicore spreekt van 500 kg.

Dus als ik deel, kom ik tot de conclusie dat als ik mijn spiksplinternieuwe C5 (hypothetisch) weggooi om hem te vervangen door een spiksplinternieuwe C1 LPG, ik de CO² die nodig is om mijn C1 te produceren "compenseer" (ervan uitgaande dat het hetzelfde is als voor een BMW - wat twijfelachtig is, er is 2 keer minder plaatwerk, 15 keer minder koperen bedrading, 25 keer minder accessoires, enz...) in 45 km tot 000 km. Daarna is het goed voor de planeet!

Ik zit vast, tot het punt dat ik mijn berekeningen opnieuw heb gedaan...

A fortiori dus als ik mijn oude pompoenen in de prullenbak gooi, waarvan de CO²-impact op de productie min of meer "gedempt" is (elk 320 tot 340 km)...

Als de startgegevens zelfs maar enigszins nauwkeurig zijn, zal het moeilijk worden om het feit van het "trekken" van oude kalebassen in de lengte te rechtvaardigen met "groene" argumenten! Financiers, oké... Anti-consumenten, ook oké (maar ten koste van de vervuiling...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 19/11/09, 22:35

Did67 schreef:[...]
Dus dat was het voor iedereen die dacht dat ik onnoemelijke financiële argumenten vermomde onder "groene" voorwendsels... [...]
Aha.... :frons:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/11/09, 12:15

Ja, nou, oké... Ik had slecht verteerd wat ik zag als een insinuatie... Hier is het. Ik zette een tackle... Het is niet leuk, ik had het achterwege kunnen laten. Maar je raakt me op mijn zenuwen. Ik accepteer veel ideeën (behalve de extreme en de zeer extreme, die van allerlei ayatollahs ook, enz...) maar ik reageer overdreven als de mijne vervormd zijn... Waarschijnlijk een soort "trots voor mijn ideeën" (terwijl ik dat anders nauwelijks ben).

Veel interessanter: nogmaals, we zien in mijn cijfers, de marge tussen realiteit en "groene marketing" (de advertentie die LPG promoot met het argument "halve prijs van brandstof", waarbij overconsumptie wordt genegeerd - of in het klein in de tekst wordt genoemd - en LPG wordt vergeleken met dezelfde benzineauto, zuiniger dan zijn dieselversie).

Dus nogmaals mijn mening: LPG is een beetje winstgevend voor de portemonnee; maar bovenal is het beduidend minder vervuilende uitstoot (als we wat verder kijken dan alleen CO²). Dus, behalve om over te schakelen op elektrisch (en daar zal het een veel duidelijkere breuk zijn in vergelijking met fossiele koolstof en andere emissies), waarom niet LPG???

PS: ik heb deze week vernomen dat het productiepotentieel van LPG (wat ik u eraan herinner een "bijproduct" is van de olieraffinaderij, voorheen verbrand in fakkels; dit toont aan dat het geen "alternatief", maar een "kans" of een "niche") in Frankrijk ongeveer 10 keer het verbruik is. Er is dus plek! Maar ga daar toch niet allemaal heen!!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 23/03/10, 15:56

Ah de manipulatie van figuren is een kunst:

A) Aan de ene kant hebben we dit:

Christophe hierboven schreef:- Water: in 10 jaar, bijna 50 640% korting L per auto.


B) Aan de andere volgt uit:

Beeld

C) 640 35 000 tegen L L is meer dan een benadering fout ... : Mrgreen:

De 1e kan alleen de eindmontage zijn, de 2e alles van A tot Z (van "mijn tot weg"?)?

Mysterie ... kortom, het hebben van de ecobilan van een auto is nog niet gewonnen ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Een auto en omgeving maken, nummers!




par Christophe » 22/01/19, 14:16

Opgraven: heeft iemand actuele cijfers? :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Een auto en omgeving maken, nummers!




par Christophe » 23/09/20, 13:19

Christophe schreef:Opgraven: heeft iemand actuele cijfers? :?


1 +!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Een auto en omgeving maken, nummers!




par Christophe » 16/04/21, 11:40

Dit soort stickers vinden we terug op de RS met verschillende varianten:

167280282_128641342603125_5408700576682485924_n.jpg
167280282_128641342603125_5408700576682485924_n.jpg (35.83 KB) Betreden 2324 keer


167588550_3023595931210118_384314839366832426_n.jpg
167588550_3023595931210118_384314839366832426_n.jpg (31.89 KB) Betreden 2324 keer
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten