Realiseer de temperatuursondes

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Avatar de l'utilisateur
camel1
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 322
Inschrijving: 29/01/05, 00:29
Plaats: Loire
x 1
Neem contact op met:

Realiseer de temperatuursondes




par camel1 » 27/06/07, 00:52

Salut à tous!

Deze terugkerende vraag brengt me ertoe dit artikel te plaatsen, dat heel goed naar de Wiki zou kunnen gaan (waar is het, Christophe? : Cheesy:)
"Hoe maak je een temperatuursonde"

Je hebt K-sondes, een flexibele getwiste draad, met aan de ene kant de connector en aan de andere kant het thermokoppel, dat in feite een kleine bal is van het soldeer van de twee geleiders.

Dit soldeer, en alleen zij, of in contact met de te meten omgeving. Het is niet een kwestie van het meten van de T ° van het koper waar van de slang, maar die van de flux die naar binnen beweegt.
De ideale plaatsing is de as van de buis.
We weten waar het gevoelige deel moet zijn, maar we moeten ook de rest van de geleiders isoleren, die in geen geval mogen worden bevochtigd door condensatie (dit verandert de metingen).

De oplossing is eenvoudig:

- araldiet
- een kleine val van een paar cm Cu- of Fe-buis in 4/2 (of wat je bij de hand hebt ...)
- plakband
- een paar handen (nou ja, het helpt ... : Cheesy:)

Bereid de buis voor, dwz verzacht de binnenranden van de uiteinden.

Raak een snelle araldite konijnenpoep op een stuk karton aan

Verspreid subtiel en royaal dezelfde lengte als de buis, aan het uiteinde van de K-draad, waarbij u erop let dat alleen de sondebal uitsteekt.

Rijg de buis in, ga langzaam en draai de buis terwijl deze verder gaat, totdat de thermokoppelbal naar buiten komt.
Zorg dat het iets groter is dan 1 mm en blokkeer vervolgens de K-draad met tape aan het andere uiteinde van de buis.

Garneer vervolgens de balzijde, bijvoorbeeld met een lucifer. om draden te isoleren die gemakkelijk rafelen. Alleen de uitstekende bal mag overblijven.

Wacht op de stekker (5 tot 10 minuten), en dat is alles :D

Resultaat, een prachtige sensor, die alleen overblijft om in de slang te planten (door een voorlopig gat te maken).
Om het precies te positioneren, wetende de binnenradius van de slang, doe de sonde op dezelfde afstand een paar omwentelingen van de chaterton die zal stoppen en u in staat stelt om zeker goede metingen te doen ... :D


Wordt vervolgd ...

Michel
Dernière édition par camel1 de 28 / 06 / 07, 23: 15, 1 keer bewerkt.
0 x
We waren op het randje, maar we hebben een grote stap voorwaarts ...
Avatar de l'utilisateur
lio74
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 333
Inschrijving: 15/03/06, 23:16
Plaats: Haute-Vienne en SAVOY

Re: Voer de temperatuursondes uit




par lio74 » 27/06/07, 22:38

camel1 schreef:Salut à tous!

Deze terugkerende vraag brengt me ertoe dit artikel te plaatsen, dat heel goed naar de Wiki zou kunnen gaan (waar is het, Christophe? : Cheesy:)
[......]

Wordt vervolgd ...

Michel


zeer interessante hummmm :D , bedankt professor : Lol:
Ik had mezelf de vraag nog niet gesteld "hoe ga ik het doen voor de temperatuursondes?"en er is al het antwoord op de forum : Cheesy: : Cheesy:

@+
0 x
"Iets doen is duur, niets doen kost veel meer." Koffie Annan
volgende bedreigde diersoorten: Man ... en het zal goed zijn voor hem !!!
MAN is een zeer gevaarlijke VERONTREINIGING NATUURLIJK!
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 27/06/07, 23:58

Dag
Type K thermokoppel productie
Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Gratis Fotogalerij met PicTiger
Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Voer de temperatuursondes uit




par Christophe » 28/06/07, 09:08

camel1 schreef:Salut à tous!

Deze terugkerende vraag brengt me ertoe dit artikel te plaatsen, dat heel goed naar de Wiki zou kunnen gaan (waar is het, Christophe? : Cheesy:)


Het cogites het cogites ...

Ik vraag me zelfs af of het niet de moeite waard is om een ​​Econo-pedia te doen ... met veel weinig advies en econologische tips gegeven door bezoekers (planten planten om mollen af ​​te weren, hoe een waterrecuperator te maken zelfgemaakte regen ...) met een zeer substantiële "sub" op de pantone ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
camel1
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 322
Inschrijving: 29/01/05, 00:29
Plaats: Loire
x 1
Neem contact op met:

Re: Voer de temperatuursondes uit




par camel1 » 28/06/07, 23:11

Christophe schreef:Ik vraag me zelfs af of het niet de moeite waard is om een ​​Econo-pedia te doen ... met veel weinig advies en econologische tips gegeven door bezoekers (planten planten om mollen af ​​te weren, hoe een waterrecuperator te maken zelfgemaakte regen ...) met een zeer substantiële "sub" op de pantone ...


Hallo aan de geweldige chef-kok! : Cheesy:

Wat is een Econo-pedia, een soort vademecum?

Het lijkt meer op een forum, een wiki, een blog ??

Of is het gewoon een domme website ... : Cheesy:

om ???

Michel
0 x
We waren op het randje, maar we hebben een grote stap voorwaarts ...
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 30/06/07, 13:51

hallo

voor meetnauwkeurigheid:
http://aviatechno.free.fr/thermo/table_its90_typek.php?retour=annexes.php

en begrip van het principe:
http://aviatechno.free.fr/thermo/thermo01.php

goed gedocumenteerde site :P
(veel pagina's om te bezoeken)

bout
0 x
Avatar de l'utilisateur
RolCopter
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 08/03/06, 20:29
Plaats: Val d'Oise




par RolCopter » 30/06/07, 14:51

0 x
Minder verbruik is goed
Minder vervuiling is al een geweldig resultaat
Avatar de l'utilisateur
camel1
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 322
Inschrijving: 29/01/05, 00:29
Plaats: Loire
x 1
Neem contact op met:

CALIBRATION ...




par camel1 » 30/06/07, 16:06

Bedankt voor het teruggeven van de links op de thermokoppels, plotseling, door je bericht opnieuw te lezen, besefte ik dat ik had nagelaten de kalibratie te vermelden, André vermeldde het in zijn bericht.

Ik wil er eerst op wijzen dat de K-sondes geleverd met de dubbele invoerthermometer een beetje kort zijn als je de thermometer in de passagiersruimte van de auto wilt plaatsen, dus je moet ze verlengen ...

Normaal moet je compensatiedraad gebruiken, maar omdat ik het niet bij de hand had, gebruikte ik koper. Twee-aderige afgeschermde BF-kabel. Een domino om door te geven.
Ik heb de Th-connector gedemonteerd, waarbij ik ervoor heb gezorgd dat de draden worden gevonden, omdat de assemblage gepolariseerd is.

Daarna draaide ik de Th-draden met de koperen draden, vervolgens stopte ik de verbindingen in de domino, draaide de schroeven aan en voila. : Cheesy:

Ik beschermde de verbindingen met de domino door alles royaal te coaten met chaterton, dan blijft het alleen om de Cu-draden op de K-connector aan te sluiten, met inachtneming van de polariteit.

U kunt naar kalibratie gaan, u moet:

Een glazen thermometer, die minimaal tot 100 ° C stijgt
(of een referentiethermometer waar we zeker van zijn)

Een pan,
water
vuur, (of equivalent ...)

Breng het water aan de kook in de pan op het vuur : Cheesy: ,
Zet de glazen thermometer in water, controleer de T ° die hij aangeeft.

Dompel de K-sonde onder gemonteerd met zijn koperen verlenging in het water, bij de "neus" van de thermometer, wacht even en pas vervolgens de bijbehorende kalibratieknop op de thermometer aan, totdat het display dezelfde waarde geeft als de standaard.

Doe dit voor beide ingangen, met hun respectieve sondes.

Het lezen van de T ° / U-diagrammen van thermokoppels laat zien dat ze eigenlijk niet erg lineair zijn ...
We kunnen echter zien dat de curve in het bereik van 0 ° C - 100 ° C nogal lineair lijkt ...

Door het op deze manier aan te passen, aan de bovenkant van het bereik, het gebied dat ons interesseert, en zelfs als de precisie niet absoluut is, hebben we een fout die ik schat op maximaal 1 ° C ... : Cheesy:
Het is meer dan genoeg voor wat we moeten doen! :D

En omdat de koperen verlenging in de kalibratie is opgenomen, werkt het heel goed ... en het is goedkoop! : Cheesy:

A ++

Michel
0 x
We waren op het randje, maar we hebben een grote stap voorwaarts ...
Thibounet
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 30/03/05, 09:27
Plaats: Waterloo .be (België)




par Thibounet » 01/07/07, 21:54

hello,

Ik vraag me iets af,

Vroeger vond ik op een oude gasketel een thermokoppel terug, het werd in de vlam gezet en voedde een kleine elektromagneet die een klep bediende.

Ik stel me zelfs voor dat, toen de vlam per ongeluk uitging, de thermokoppel die deze koelde de klep sloot en daarom het gas van het waakvlam stopte denk ik?

zo ziet het eruit:
http://pagethib.free.fr/thermocouple/thermo%201.JPG
http://pagethib.free.fr/thermocouple/thermo%202.JPG
http://pagethib.free.fr/thermocouple/thermo%203.JPG
http://pagethib.free.fr/thermocouple/thermo%204.JPG

Ik vertel je er eigenlijk alles over om te weten of ik het als thermokoppel zou kunnen gebruiken om een ​​temperatuur te weten?
bijvoorbeeld door de spoel van de elektromagneet te verwijderen en de spanning over de klemmen te meten.
maar hoe weet je welk voltage overeenkomt met welke temperatuur ???

bedankt en sorry voor de scouatage
0 x
http://www.pagethib.be.tf Het aanpassen van een gasbrander of olie naar PMC
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914




par gegyx » 01/07/07, 22:55

Nou, jij bent de tabel van spanningen van
https://www.econologie.info/share/partag ... ouples.pdf

Door de spanning te controleren over de draad waar de spoel is verwijderd, terwijl de sonde in smeltend ijs (0 °) dompelt, geeft dit de juiste kolom aan.
U kunt de test uitvoeren op 100 ° als Kameel vertelt u hierboven, om altijd te controleren met de gegevens in de tabel (als uw sonde inderdaad type K is).
Als u een directe meting in ° wilt, koop dan een basistemperatuurmeter met 2 ingangen, binnen 40 € (in de links hierboven).
0 x

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 96-gasten