Zaailing bodem?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grond zaaien?




par Moindreffor » 17/08/19, 14:13

Did67 schreef:Afhankelijk van de locatie vind je zand in een rivier ... Het hoeft geen schoon zand te zijn, zoals bouwen (dit zand is te grof). Evenmin heel fijn fijn zand dan in zwembadfilters ...

Tijdens het composteren volgen verschillende fasen elkaar op:

a) de hete fase, overwegend "bacterieel"; het is het afval dat rijk is aan N, nat, dat zeer snel mineraliseert; zodra deze elementen schaars zijn, kalmeren de bacteriën

b) de koude fase die volgt, betreft dan vooral de schimmels, die de meer vezelachtige elementen - cellulose en vooral lignine - aantasten; zij vervaardigen ‘voorhumus’ stoffen

In het begin hebben we iets dat nog steeds lijkt op de stelen die we hebben geplaatst. De paddenstoelen zijn nog steeds aan het werk. Met name in het hart van de hopen kan men vorming van kiemremmende stoffen hebben. Het is de verse compost, die we op de hoes kunnen leggen, die zijn evolutie zal voortzetten ... Terwijl we op onze hoede zijn alleen als we zaaien of als we ingezaaide voren bedekken!

Het werk gaat langzamer en beetje bij beetje krijgen we een donkerder, meer ontbonden materiaal, waar wat is neergezet nauwelijks herkenbaar is. De mineralisatie is geavanceerder. Vernedering is begonnen. Het is rijpe compost.

Plaats idealiter geen bak: een hoop compost, hij leeft! En we leven minder goed in een "bac" ...

Het ideaal is de grootst mogelijke pool (de "randen" leveren altijd problemen op - te nat, te droog, te warm, te koud ...); hoe groter en proportioneel, hoe minder "randen" er zijn!

Beschermd tegen licht en idealiter tegen regen (die de minerale elementen als gevolg van mineralisatie wegspoelt - vooral N en K)

Nat gehouden maar niet te veel.

Regelmatig gebrouwen om zuurstof te geven.

Goede compost is een beetje een klus. Het is niet alleen een "rot"!

OK, ik kan duidelijker zien, maar ik denk dat ik dit in een blik moet doen, ik heb al geprobeerd mijn knipsels in deze blikken te bewaren en als het niet droog is, rot het eigenlijk op de bodem, en ik vond daar vochtigheid, zelfs een beetje water
dus ik zal het proberen en ik zal je laten weten hoe het gaat.
anders kan ik zeezand winnen, je hoeft het alleen maar te wassen om het te ontzilten, daarna heb je er geen tonnen meer van nodig, dus het fijnste zand in de materialenwinkel zou het moeten doen, of wat we konijnenzand noemen in ons gebied, soms als er kabelovergangen zijn, kun je een beetje langs de kant van de weg nemen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Grond zaaien?




par GuyGadebois » 17/08/19, 14:28

Moindreffor schreef:anders kan ik zeezand terugwinnen, je hoeft het alleen maar te wassen om het te ontzilten...

Een bij wet verboden activiteit

De stranden behoren in hun geheel tot het publieke domein. Ze zijn dus eigendom van de staat, die de exploitatie en het beheer ervan overdraagt ​​aan de lokale autoriteiten. Krachtens artikel L.321-8 van de milieuwet is het verzamelen van zand aan de rand van het strand ten strengste verboden.

Bron: https://renseigner.com/maison/bricolage ... able-plage
Beeldartikel L.321-8 van de Milieuwet.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grond zaaien?




par Moindreffor » 17/08/19, 14:38

GuyGadebois schreef:
Moindreffor schreef:anders kan ik zeezand terugwinnen, je hoeft het alleen maar te wassen om het te ontzilten...

Een bij wet verboden activiteit

De stranden behoren in hun geheel tot het publieke domein. Ze zijn dus eigendom van de staat, die de exploitatie en het beheer ervan overdraagt ​​aan de lokale autoriteiten. Krachtens artikel L.321-8 van de milieuwet is het verzamelen van zand aan de rand van het strand ten strengste verboden.

Bron: https://renseigner.com/maison/bricolage ... able-plage
Beeldartikel L.321-8 van de Milieuwet.

Ik weet het, maar er is een tolerantie, het is net als het oppakken van kiezelstenen, het is ook verboden, maar we geven geen kaartje aan een klein meisje dat een kiezelsteen in onze emmer brengt, je moet gewoon redelijk blijven
dus alles is een kwestie van kwantiteit, daarna zijn er zoals ik al zei andere bronnen, ik woon ver van de zee maar ik ga er af en toe heen, dus af en toe een kleine emmer is acceptabel, daarna zijn er ook min of meer verlaten zandputten in mijn omgeving, daar is het minder ver, dus er is een weg, anders is een zak zand van 40 kg of L 2 of 3 euro dus er is al genoeg te doen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 17/08/19, 18:59

Hetzelfde geldt voor degenen die grond uit het bos halen. Of dood hout. Theoretisch is het verboden.

Maar het is waar dat de stranden meer onder toezicht staan. En er zijn meer problemen. En dat er enkele specifieke wetten zijn toegevoegd die het publieke domein dat de kust is, hebben geconsolideerd...

Dus het is zeker beter om op je hoede te zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 17/08/19, 19:00

Moindreffor schreef:anders kan ik zeezand winnen, je hoeft het alleen maar te wassen om het te ontzilten, daarna heb je er geen tonnen meer van nodig, dus het fijnste zand in de materialenwinkel zou het moeten doen, of wat we konijnenzand noemen in ons gebied, soms als er kabelovergangen zijn, kun je een beetje langs de kant van de weg nemen


Orde van grootte: 1/3 zand voor 2/3 volgroeide compost.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Grond zaaien?




par Moindreffor » 18/08/19, 00:53

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:anders kan ik zeezand winnen, je hoeft het alleen maar te wassen om het te ontzilten, daarna heb je er geen tonnen meer van nodig, dus het fijnste zand in de materialenwinkel zou het moeten doen, of wat we konijnenzand noemen in ons gebied, soms als er kabelovergangen zijn, kun je een beetje langs de kant van de weg nemen


Orde van grootte: 1/3 zand voor 2/3 volgroeide compost.

in het artikel dat je citeert, zit volgens mij 50% tuinaarde
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Grond zaaien?




par izentrop » 18/08/19, 01:46

Moindreffor schreef:in het artikel dat je citeert, zit volgens mij 50% tuinaarde
Ja inderdaad, hetzelfde als in deze video


Dat heb ik laatst gedaan, maar wat ze vergeten te vermelden is dat compost en tuinaarde geen zaden mogen bevatten. Mijn compost, het is het niet waard, ik kan de thermische fase niet passeren. Ik heb groenafvalcompost gebruikt dat een jaar is bewaard maar niet is beschermd.
Totaal: zaailingen aangetast door onkruid, vooral brandnetels bij mij thuis die sneller groeien dan de zaailingen :x

In het geciteerde artikel:
Gepasteuriseerde grond: om de verspreiding van schimmels of ziekteverwekkende bacteriën te voorkomen, is het belangrijk om het substraat te ontdoen van de ziektekiemen die het van nature bevat. https://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/ ... ,1373.html
Waarom zet je het niet in de oven om ook de "slechte" zaden te verwijderen? Dat zou goedkoper zijn dan alles kopen.

Onlangs heb ik tevergeefs geprobeerd om STEVIA REBAUDIANA te laten groeien. Ik ga het nog een keer proberen met commerciële potgrond, binnen. Mijn vrouw koopt steviapoeder van 150 kg, misschien is het de moeite waard om wat te kweken. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 18/08/19, 10:29

De grond is niet alleen zand, vanwaar ongetwijfeld dit verschil in waardering. Fijn zand is slecht. Het is gewoon om gemakkelijke afvoer te hebben. Maar overdrijf het niet.

Maar omgekeerd kan 50%, afhankelijk van de bodem, een beetje "zwaar" zijn voor mensen met kleigronden.

Het zal echter in ieder geval werken. Gewoon, aan de rand zullen er wat vervelende effecten zijn: mengsel te mager, te mineraal of juist te zwaar, compact.

Pas op voor kant-en-klare recepten. Ook al zijn ze populair op internet.

Experimenteer liever.

Wat nodig is, is een "mineraal/OM"-mengsel, en dat dit mengsel zeer drainerend is. Liefst vrij van zaden. Maar in mijn gedachten is sterilisatie misbruik. Als we zeker enkele mogelijke parasieten vernietigen (bijvoorbeeld paddenstoelen van het "dempende" geslacht Pythium), vernietigen we ook de goede, inclusief mycorrhiza-schimmels.

En inderdaad, het komt zelden voor dat een compost (op een hoop of in een composter) in alle opzichten de temperaturen bereikt die nodig zijn voor hygiënisatie, d.w.z. minstens 65° C. Ik herinner u eraan dat we bij deze temperatuur onszelf "verbranden" (eerste graad). Je kunt je hand niet binden. Het is een heel eenvoudige proef. Het is ook gerelateerd: als het de zaden of de schimmels/bacteriën "vernietigt", dan "vernietigt" het de huidcellen! Omgekeerd, als het niet brandt, als je je hand kunt verlaten, is het niet hygiënisch!

Ondanks het zaadprobleem ga ik het proberen met een mix gemaakt van het "schrapen" van wat er over is van het rottende hooi en de bovenste laag aarde. In mijn twee frames had ik voor de zomer een dikke laag hooi gestrooid, daarna meloenen in het ene geplant en zoete aardappelen in het andere (gewoon om ze te bezetten). Dit hooi zou zijn oppervlakte-afbraak moeten beëindigen zodra de luchtvochtigheid terugkeert. En ik denk "schraap dat".

En natuurlijk geef ik bodemmicro-organismen een kans en hoop ik op een vroege ontmoeting tussen mijn planten en mycorrhiza-schimmels. Met gevaar voor ziekte! Er is geen perfecte oplossing in deze wereld. Maar de "WC-eend-effecten" (de hele tijd bacteriën en micro-organismen doden alsof er alleen slechte zijn) lijkt mij een obsessie van paradigma 1-tuinders.

Ik zou mijn emmers moeten wieden. Aan de tuintafel zitten is verenigbaar met een zekere mate van luiheid. Mechanisch gebaar. Meditatie. Er komen nieuwe ideeën aan... Minder comfortabel dan de ligstoel, laten we duidelijk zijn! Geen manier om tegelijkertijd te lezen bijvoorbeeld.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Grond zaaien?




par sicetaitsimple » 18/08/19, 10:38

Moindreffor schreef:Ik weet het, maar er is een tolerantie, het is net als het oppakken van kiezelstenen, het is ook verboden, maar we geven geen kaartje aan een klein meisje dat een kiezelsteen in onze emmer brengt, je moet gewoon redelijk blijven, dus het is allemaal een kwestie van kwantiteit


Er zijn nog steeds gekken die in staat zijn om 40 kg zand uit Sardinië mee terug te nemen! Voor één keer (zie het artikel) worden ze er echt een souvenir van!
https://www.ladepeche.fr/2019/08/18/deu ... 365700.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Grond zaaien?




par Did67 » 18/08/19, 10:53

Ter info, toevallig vond ik in een Duitse winkel een "organische" vloeibare meststof zonder fosfaat.

Ik wil dieper ingaan op de kwestie van het bemesten van de grond na de observatie dat een professionele zaaigrond onvolgroeide planten had opgeleverd, die onvolgroeid bleven, tot het moment waarop ik bij twee gelegenheden een dosis "groene plant" vloeibare meststof (niet-biologisch) voor de test deed. Met spectaculaire resultaten!

De afwezigheid van P interesseert me omdat we weten dat rond de 50 tot 100 P [ik zou terug moeten gaan naar mijn boek over mycorrhizae om het preciezere cijfer te vinden] in de grond, mycorrhisatie wordt geremd.

Dus ik ga deze NK-meststof testen...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 221-gasten