Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/05/18, 02:02

Did67 schreef:
nico239 schreef:
Aan de andere kant baadde dit alles in stormen... wat misschien het begin van het waargenomen begin verklaart


Sleutelelement, denk ik.

Vorig jaar, mijn derde zaai, succesvol (eindelijk) was ergens eind juni, en onder dagelijkse beregening. Ik heb met opzet kleine Gardena-sproeiers gekocht die werken met de lage druk van mijn stortbakken (min of meer goed)...

De wortel is misschien niet "moeilijker dan dat", denk ik. MAAR :

a) heeft water nodig (in deze fase van ontkiemen/opkomen heel regelmatig; dus heel vaak een klein beetje...)

b) het is verschrikkelijk traag tijdens de opkomstfase met 4 bladeren en ik begrijp waarom; Ik zal wat foto's voor je maken: terwijl het aan de oppervlakte nog heel erg gammel is, zijn de wortels onder de grond gigantisch (ik besefte dit tijdens mijn proef zaaien in platen; ik ontvormde de planten die ik heel - ook! - klein, te klein vond. ontdek een "broodje" opgerold op de bodem van de pot...

En dat, een "vergeten" naaktslak maakt zijn plezier: op een zaailijn elke nacht 1 tot 2 m geschaafd... Kansloos. De lijn wordt plichtsgetrouw begraasd voordat hij soms wordt gevonden!


Reden waarom het dit jaar dagelijks water geven is.

Niets overdreven, maar dagelijks...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/05/18, 02:09

Did67 schreef:
nico239 schreef:Bonen.


De laag stro is dus heel belangrijk: zo'n twintig cm, inclusief stro van vorig jaar.

Ik stak mijn vingers erin en duwde twee cm maar nauwelijks meer in de aarde....

Het is dus nog steeds door de laag gegaan, die aan de andere kant natuurlijk doorweekt is op grondniveau, ook al is het boven droog en op het eerste gezicht onontwarbaar.

We zijn nog niet helemaal rond het hek gegaan, maar bijna...

Maar ook hier is mijn watergift (handmatig en waarschijnlijk te lui) misschien de schuld... hoop ik Beeld want anders doen we het voor niks.

Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer het gezaaid is, maar ik denk dat we het zelfs eerder hadden kunnen doen...

Om te volgen .....


1) Ik vind het moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat zachte grond niet nodig is. Ik vraag me af of ik op elke conferentie niet een bak met planten in "geperste kluiten" ga nemen, zoals ze in tuincentra te vinden zijn. Het levende bewijs dat wie je een grondfrees verkoopt met als argument "dat een zaaibed perfect los en netjes moet zijn..." je in een ander deel van de winkel zaailingen verkoopt die als volgt zijn verkregen: potgrond nemen, natmaken, aandrukken het in kleine blokjes met een pers, bovenop zaaien met een klein gaatje, water geven, laten groeien, verkopen...". ) komen overal uit de kleine motte. Dus wat ???????????????? Je hebt losse grond nodig (om een ​​helmstok te verkopen) of niet ???????? ???? Nou, het antwoord is: NEE!

2) Moeilijk om van het ene jaar op het andere te weten wanneer te zaaien! De boon blijft een grote kille, die "grillt" bij de eerste witte vorst. Begin liever met wat er op lijkt, maar heel resistent is: de erwt!

PS: Je bent in orde zeug je zaden, door ze op grondniveau te "duwen"?? Niet weggegooid???


Op losse grond predik je een overtuigd... zie de foto van de sla die groeit in de doorgangen en wat is er (uiterlijk) kwetsbaarder dan een heel klein kropslatje.

En de pasvoeten van de kas zijn echt van beton.

Nou, er groeien er nog meer... kortom, een betonnen vloer verhindert de natuur niet om haar gang te gaan...

Dus voor de bonen heb ik ze niet weggegooid, maar begraven onder het stro dat daar lag: dikte variërend van 10 tot 25cm ruwweg.

Ik schraapte de aarde aan de onderkant en zaaide onder ongeveer 2 cm aarde.

Sommige zijn me waarschijnlijk ontgaan omdat er elders op het oppervlak enkele scheuten zijn gegroeid en andere, nog steeds aan de oppervlakte waar je kunt zien dat de boon is verknoeid.

Terwijl onder het stro alles lijkt te zijn genomen.

Illustratie in het (licht) hellende deel van de hoogte van stro...alles was zo gezaaid op de rand langs het hek

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/05/18, 02:19

Did67 schreef:Ja. Behalve dat de natuur zichzelf een verspilling toestaat die de mens moeilijk kan accepteren: hoeveel van de honderden zaden die zo verspreid zijn, ontkiemen er?

Het doel van levende wezens is eerst om te overleven, daarna om nieuwe ruimtes te veroveren... Vergeet in een uitgebalanceerd systeem niet dat één plant voldoende is om er één te vervangen. En dit is in balans. Voor hoeveel zaden aan een plant???? op een paardebloem???


Het is waar dat ik denk dat ik voor sommige zaailingen iets te veel moet verspillen.

Reden waarom ik, berouwvol, een beetje aarde sprenkelde op de zaadjes die ik in het stro zag.

Zijn de zaden allemaal gelijk voor deze eenvoudige afzetting op het oppervlak?

Ik zou geneigd zijn te denken dat slazaden behoorlijk taai zijn

Alle sla die ik heb gezaaid, is afkomstig van onze sla die is uitgezaaid, dus verzameld in een plastic zak en verspreid over de moestuin, waar ze ook vallen, nou ja, het groeit overal.

Idem dit jaar voor de wortelen. Ik was nogal nalatig bij het zaaien, maar wees voorzichtig, ze namen een paar regenbuien die ze op de grond moesten platdrukken.

Idem voor de radijzen die volledig op de grond worden gegooid.

Ik deed een proef in mijn oude opslagruimte in de lusttuin: harde aarde, de zaden werden direct gezaaid.

Voorlopig komt het eruit... Ik zal een foto maken.
Of de radijsjes goed gedijen, is een andere vraag.

Maar weet niet zeker of het met alle zaden werkt.

Als ik in deze manier van doen volhard, moet ik in ieder geval de verdeling verbeteren en wat oplettender zijn en daarna een minimum strooien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 29/05/18, 02:24

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:
Ik vraag me af of er geen grens is aan deze redenering, de grondsoort: klei = :( ?



Ja Ja! Absoluut ! Druk klei nooit samen, op straffe van het maken van stenen zodra het uitdroogt! Dus dit moet natuurlijk genuanceerd zijn... Ik raad altijd aan om op natte grond op planken te rijden, aan het einde van de winter...


Je kunt het hier duidelijk zien waar alle kale oppervlakken waar de klei is aangedrukt met schoppen en andere martelwerktuigen: het is allemaal gebarsten en het water stroomt zonder door te dringen.
Sterk dat daar niets meer komt en dat de natuur haar rechten terugneemt.

Op 2 meter hoogte waar veel gras is, is het een mat die vocht vasthoudt en water perfect opneemt.

Omgekeerd kan de vraag rijzen of een grond TE VEEL is...

We hebben de aarde gewonnen die we vervolgens hebben gebruikt in terpen langs een heel deel van het hek over meer dan 20 meter....

Het land van de terpen vind ik op dit moment te flexibel.

We zakken erin als in boter en bovendien vestigt de vegetatie zich er heel zacht.

Anders verzamelde ik in het baksteendeeggenre wat wilde orchideeën in de wei van de koeien voordat ze werden vertrapt.
Hallo het "substraat" rond de planten: eigenlijk aardewerkklei: nat, stroperig en verdicht.
Vraag me af hoe het daar groeit, maar het ding is dat het groeit
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 31/05/18, 00:58

Ik weet niet hoe een orchidee is, maar blijkbaar zijn er nogal wat die knollen hebben: dat zou het makkelijker moeten maken. Trouwens, een andere "beperking" is het type plant: heb je ooit wortels op je grond gehad?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 01:21

chafoin zijn schreef:Ik weet niet hoe een orchidee is, maar blijkbaar zijn er nogal wat die knollen hebben: dat zou het makkelijker moeten maken. Trouwens, een andere "beperking" is het type plant: heb je ooit wortels op je grond gehad?


Ja ja precies, ze hebben knollen.

Oh, het is een klassieker, a priori zoiets als paarse orchidee

Beeld

Ik miste echter een beetje de foto van het juiste moment... (eigenlijk heb ik die niet gemaakt)

Dat zou ik moeten doen, maar we hebben niet altijd de reflex om in detail te treden als we de opdracht krijgen... om het uit zijn moddergang te halen.

En toen verdorde het een paar dagen nadat het opnieuw was geplant.

Ik denk niet dat het door zijn verhuizing kwam, maar het was natuurlijk

Ik zal een foto maken van wat er nog over is.

Zoals hierboven gezegd voor wortelen, was het bijna niets in de kas of buiten.

Dit jaar is het niks in de kas en veel shoots buiten: de foto's van de shoots staan ​​hierboven....

Maar niets zegt ook dat er uiteindelijk wortels zullen zijn.

Ik ben net als St. Thomas: ik geloof alleen wat ik eet : Mrgreen:
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 31 / 05 / 18, 01: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 01:39

Terug naar groenten....

Het snijplan voor tomatenzaailingenflessen
- op de bodem van het grind... de hoop grind: ongeveer evenveel als aarde
- boven de aarde ... de hoop aarde MET AL ZIJN KIEZEN

Beeld

We geven alle X water, wetende dat met de grindbodem gevuld met water het best cool is als onderhoud.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 01:44

bonen en stro laag


de context

Beeld


een nadere blik

Beeld

Maar hey, door de dichtheid van de foto te verminderen, kun je niet veel inzoomen, maar er zijn ongeveer tien min of meer geavanceerde opnames in beeld.

Allemaal aan de rand van het hek

Het was gewoon om de "reis" van ongeveer twintig cm in het midden van het stro op te roepen (en niet de recente) gemaakt door de scheuten: in de hoop dat dit hun karakter heeft gesmeed : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 31/05/18, 09:12

nico239 schreef:
En toen verdorde het een paar dagen nadat het opnieuw was geplant.

Ik denk niet dat het door zijn verhuizing kwam, maar het was natuurlijk

Ik zal een foto maken van wat er nog over is.

Zoals hierboven gezegd voor wortelen, was het bijna niets in de kas of buiten.

Dit jaar is het niks in de kas en veel shoots buiten: de foto's van de shoots staan ​​hierboven....

Maar niets zegt ook dat er uiteindelijk wortels zullen zijn.

Ik ben net als St. Thomas: ik geloof alleen wat ik eet : Mrgreen:


Orchideeën zijn de kampioenen van complicaties: ik denk dat het moeilijk is om ze te transplanteren; ze zijn heel erg gevoelig voor het milieu; ze zijn in symbiose met een specifieke paddenstoel; het zaadje ontkiemt pas als het wordt aangevallen door deze schimmel, etc... Het is heel ingewikkeld. Daarom beschermen we in de aanwezigheid van orchideeën liever de omgeving waar we die vinden (als die wordt bedreigd).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 31/05/18, 09:14

nico239 schreef:... in de hoop dat het hun karakter opbouwde : Mrgreen:


Pas op, antropomorfisme à la Wohlleben wacht op je!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten