Mysterieuze plekjes in intensief gecultiveerde landbouwvelden?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par ABC2019 » 05/05/21, 12:28

de sporen van het laatste wilde ravefeest, waar het meeste bier werd gemorst?

Beeld

Beeld
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Ahmed » 05/05/21, 12:40

Guytunet, je klootzakken kunnen niet eens een onvoorzien circumflex-accent uitroeien! Ze maken dezelfde fout Cri-cri... : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11067

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Christophe » 05/05/21, 12:46

Koi dat? : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11067

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Christophe » 05/05/21, 12:48

GuyGadeboisLeRetour schreef:https://www.eureden.com/fr/cultivons-autrement-des-methodes-et-solutions-alternatives-pour-proteger-les-cultures/


Interessant, maar de vlekken hier komen niet overeen met differentiële verspreiding (wat dunne vlekken zou achterlaten)... de hypothese van laarzen (of andere) lijkt mij aannemelijker!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14980
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par GuyGadeboisTheBack » 05/05/21, 13:03

Er kan onkruid zijn dat bijna in een cirkel groeit, de strepen komen overeen met de resten van de verspreiding van het product die ze verwijderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Did67 » 05/05/21, 14:41

Dit wist ik - al had ik het zelf nog nooit gezien (ik stond er pal naast!):

https://generationvoyage.fr/mysterieux- ... s-namibie/

En dat is natuurlijk niet makkelijk!

Voor de foto is de waarschijnlijke hypothese een effect dat strobalen buiten bleven staan, alle waarde hadden verloren en werden verbrand om schoon schip te maken en het werk van de grond mogelijk te maken... Zelfs als de uitlijning inderdaad te wensen overlaat ...

Een soort "terra preta" in pannenkoeken!

Maar zoals gezegd ahmed: ik was er niet bij!
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par izentrop » 05/05/21, 14:44

Christophe schreef:.de hypothese van laarzen (of andere) lijkt mij aannemelijker!

Dat denk ik ook, aangezien ik het beeld op mijn laptop heb kunnen vergroten. Afzettingen van organisch materiaal, zoals mest of laarzen van Ahmed lang genoeg voordat de grond wordt bewerkt, de tijd dat deze diep wordt geïmpregneerd. Verspreider defect :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Did67 » 05/05/21, 14:47

GuyGadeboisLeRetour schreef:Er kan onkruid zijn dat bijna in een cirkel groeit, de strepen komen overeen met de resten van de verspreiding van het product die ze verwijderen.


Behalve dat de techniek van lokale behandelingen nog steeds experimenteel is (het is de kern van een onderzoeksprogramma - waarbij bovendien de beroemde Elzasser fabrikant van landbouwmachines Kuhn betrokken is).

Weinig kans om haar tegenwoordig tegen te komen in een veld...

Bovendien is het belang van deze ultra-gelokaliseerde behandelingen om "micro-lokaal" te spuiten: ofwel op het onkruid, ofwel op de te beschermen plant... Ik zie niet in hoe het op kale grond zou moeten worden toegepast? Ten slotte, last but not least, in termen van "sproeien" van gebieden die zijn aangetast door "ziekten" of onkruid, zou dit niet verklaren waarom het "probleem waartegen we vechten" op reguliere plaatsen zou worden verspreid... Als sommige plagen (bijv. parasitaire wortelaaltjes veroorzaken wel ronde plekken), ik heb nog nooit zo regelmatig een veld met verspreide plekken gezien (zonder menselijk handelen)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mysterieuze taken op het gebied van intensieve landbouw?




par Did67 » 05/05/21, 14:50

izentrop schreef:Dat denk ik ook, aangezien ik het beeld op mijn laptop heb kunnen vergroten. Afzettingen van organisch materiaal, zoals mest of laarzen van Ahmed lang genoeg voordat de grond wordt bewerkt, de tijd dat deze diep wordt geïmpregneerd. Verspreider defect :?


50 jaar geleden, ja...

Vandaag, gezien het grote intensieve teeltgebied waar deze foto is genomen:

a) het gebruik van mest is zeldzaam (de veehouderij is in deze gebieden bijna verdwenen)

b) we hebben geen kleine uitgelijnde hoopjes meer die we dan met de hand uitstrooien (ik deed het toen ik jong was)... Dus als de strooier kapot is, blijft de mest op een hoop op de boerderij of op het eindperceel, maar niet zo geregeld...

Maar goed, ik was er niet. Het is maar een mening...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten