Mini bos

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Mini bos




par phil53 » 27/10/19, 19:11

We zien steeds meer initiatieven van mensen die beweren minibossen op te zetten. Is het logisch, afgezien van het mode-effect?
Bevordert een minibos na 4 of 5 jaar onderhoud de biodiversiteit zoals wordt beweerd?
Deze kleine, dicht beplante bomen zullen noodzakelijkerwijs concurreren en alleen de sterksten zullen overblijven.
A priori in mijn regio zou een primair bos voornamelijk bedekt zijn met asbomen, de eiken die we veel zien zijn er vooral omdat de mannen er de voorkeur aan gaven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: minibos




par GuyGadebois » 27/10/19, 19:34

Op brownfield-locaties, aan de rand van steden of op grond die wordt geplaagd door herhaalde branden (andere ideeën?), Kan het logisch zijn.
https://mrmondialisation.org/nantes-ils ... diversite/
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: minibos




par izentrop » 28/10/19, 02:06

phil53 schreef:A priori in mijn regio zou een primair bos voornamelijk bedekt zijn met essen
Beter niet https://www.gerbeaud.com/nature-environ ... ,1222.html

In mijn regio heb ik al een weide zien die aan zijn lot is overgelaten berkbosje
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: minibos




par phil53 » 28/10/19, 09:18

Interessant deze link over deze ziekte die ik nog niet kende. Ja, sommige arme gronden zijn van nature geschikt voor berken in mijn regio.
Aan de andere kant, wat planters beweren en het lijkt verstandig, mini-bossen door de diversiteit van soorten te maximaliseren, beperken we de verspreiding van ziekten.
Door nadelen overtuigt dat mij niet van de duurzaamheid van deze minibossen en de verdiensten van deze mode.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Minibos




par Moindreffor » 28/10/19, 12:47

phil53 schreef:We zien steeds meer initiatieven van mensen die beweren minibossen op te zetten. Is het logisch, afgezien van het mode-effect?
Bevordert een minibos na 4 of 5 jaar onderhoud de biodiversiteit zoals wordt beweerd?
Deze kleine, dicht beplante bomen zullen noodzakelijkerwijs concurreren en alleen de sterksten zullen overblijven.
A priori in mijn regio zou een primair bos voornamelijk bedekt zijn met asbomen, de eiken die we veel zien zijn er vooral omdat de mannen er de voorkeur aan gaven.

stel je de grootte van een honderd jaar oude eik voor en vergelijk het met het oppervlak van het minibosje, je hebt je antwoord
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Minibos




par VetusLignum » 28/10/19, 18:07

In de praktijk zullen de snelst groeiende bomen of struiken de anderen verstikken, dus er zal een puinhoop van planten zijn.
Daarna, als er inderdaad opwarming van de aarde is, is het planten van alleen lokale soorten niet noodzakelijk een goed idee, zou het nodig zijn om meer te variëren.
Eindelijk gaat er niets boven wat ter plaatse wordt gezaaid, de planten vestigen zich niet altijd even goed.
Een andere factor om rekening mee te houden is de druk van konijnen en hazen; als het er veel zijn, kunnen ze alles verwoesten. In dit geval is het beter om minder te planten en te beschermen.
Het is in ieder geval een interessante ervaring, er valt veel te leren bij de observatie van wat er zal gebeuren.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Minibos




par Ahmed » 28/10/19, 20:47

Izentrop, Je schrijft:
In mijn regio heb ik een aan zijn lot overgelaten weide al zien veranderen in bezem.

Kolonisatie met lichte soorten, zoals berk, is een normale stap die later moet leiden tot een klimatologische nederzetting van schaduwsoorten (waarvan de inhoud afhankelijk is van de locatie).

Het idee van een minibos omvat rouw over een van de essentiële bestanddelen van het bos: de bosatmosfeer (vochtigheid en verminderde wind). In elk geval zal het slecht bewapend zijn tegen te grote jaarlijkse variaties in temperatuur en neerslag. Biodiversiteit is zeker maximaal bij de contactgebieden die de randen zijn, maar, zoals hierboven gezien, is het een kwetsbaarheid voor het bos ...
Wat betreft de opwarming van de aarde moeten veel gebruikelijke soorten zich zorgen maken. Zomereik lijkt de meest resistente van de lokale soort te zijn. De introductie van meer zuidelijke soorten, hoe aantrekkelijk deze ook is, stuit op de gevoeligheid voor voorjaarsvorst ...

Vetus lignum, Je schrijft:
Een andere factor om rekening mee te houden is de druk van konijnen en hazen; als het er veel zijn, kunnen ze alles verwoesten. In dit geval is het beter om minder te planten en te beschermen.

In dit geval is het beter om door te gaan met zaaien, omdat de planten die in de kwekerij worden gekweekt, sterk worden voorafgegaan door knaagdieren of herten, in tegenstelling tot natuurlijk zaaien (minder smakelijk omdat ze minder rijk zijn aan voedingsstoffen).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Minibos




par VetusLignum » 28/10/19, 21:47

Ahmed schreef:Wat betreft de opwarming van de aarde moeten veel gebruikelijke soorten zich zorgen maken. Zomereik lijkt de meest resistente van de lokale soort te zijn.

Ik geloof het niet. Zomereik ondersteunt het gebrek aan water niet, het is een van de soorten die het meest achteruitgaat als de aarde opwarmt.
Wintereik daarentegen moet terrein winnen, evenals geslachtsrijpe eik of eik.
Ahmed schreef: De introductie van meer zuidelijke soorten, hoe aantrekkelijk deze ook is, stuit op de gevoeligheid voor voorjaarsvorst ...

Niet noodzakelijk. De zuidelijke eikensoort (quercus canariensis, quercus faginea, quercus frainetto, quercus macrolepis, quercus dalechampii ...) zijn winterhardder dan u zou denken. Laten we niet vergeten dat ze de ijstijden hebben overleefd.
Wat u zegt, kan van toepassing zijn op fruitbomen; maar voor eiken kunnen er leuke verrassingen zijn.
Ahmed schreef:Vetus lignum, Je schrijft:
Een andere factor om rekening mee te houden is de druk van konijnen en hazen; als het er veel zijn, kunnen ze alles verwoesten. In dit geval is het beter om minder te planten en te beschermen.

In dit geval is het beter om door te gaan met zaaien, omdat de planten die in de kwekerij worden gekweekt, sterk worden voorafgegaan door knaagdieren of herten, in tegenstelling tot natuurlijk zaaien (minder smakelijk omdat ze minder rijk zijn aan voedingsstoffen).

Heb je een bron? Dit is de eerste keer dat ik dit heb gelezen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Minibos




par Ahmed » 28/10/19, 22:08

Bedankt dat je me hebt gecorrigeerd: ja, ik wilde over eiken praten sessiele. : Oops:
Wat betreft de grotere gevoeligheid van zaailingen van kwekerijen, dit is een vrij algemene waarneming die ik ook persoonlijk heb kunnen waarnemen. Er moeten documenten over dit onderwerp zijn, maar ik heb geen onderzoek in deze richting gedaan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Minibos




par GuyGadebois » 28/10/19, 22:23

Ahmed schreef:Bedankt dat je me hebt gecorrigeerd: ja, ik wilde over eiken praten sessiele. : Oops:

Nougaro's favorieten.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 218 gasten