De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 11/06/19, 08:18

Weet iemand of ik een filmpje kan plaatsen, en hoe?
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 11/06/19, 09:12

olivier75 schreef:Het probleem met het net is dat je ze bij elkaar moet brengen, terwijl ze tegenwoordig overal verspreid liggen. Het scheelt waarschijnlijk wat tijd.
Olivier.


Ja.

En het is noodzakelijk om het net goed aan de randen en aan de uiteinden te begraven, en het ook op hoepels te leggen zodat het elkaar niet raakt, anders kunnen de vliegen er doorheen liggen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 11/06/19, 09:12

olivier75 schreef:Weet iemand of ik een filmpje kan plaatsen, en hoe?
dank u


Voor zover ik weet, raadt Christophe aan om het op Youtube of Instagram te zetten en de link hier te plaatsen...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 11/06/19, 10:43

Dankjewel Didier, ik denk niet dat ik YouTube ineens ga openen, alleen zijn de foto's wat ver weg, je ziet niets, groen op groen en een kleine videotour was beter zichtbaar.
Over de filet wordt dat overal gezegd, maar ik heb de indruk dat de tuinders die direct op de planken leggen.
Ik heb al hoepels maar een beetje breed, en ik kan ze op maat laten maken in de werkplaats, dat zie ik in de herfst bij het planten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 11/06/19, 12:33

olivier75 schreef:
Voor het net, dat wordt overal gezegd...


Ja. Ik heb het zelf niet geprobeerd omdat ik tot nu toe nog nooit vliegen of poppen heb gezien. Daar at ik voor het eerst een ui - aan alles is een begin!

Als ik het herhaal, is dat omdat het consistent lijkt met de biologie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 11/06/19, 19:09

Van wiki:

Deze vlieg is een plaag van gewassen door zijn larven die zich niet alleen voeden met rottend organisch materiaal, maar ook ontkiemende zaden en jonge zaailingen aantasten.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par izentrop » 11/06/19, 20:54

olivier75 schreef:Op de helft van de weinige reeds geoogste uien nog poppen, dat is jammer want er zijn er dit jaar genoeg om er wat over te houden. Ik heb net gekocht, maar heb niet de tijd genomen om het neer te leggen....Beeld
De larve lijkt meer op de preimineermot, die ook bieslook en uien aantast.

Ik ben ook besmet :x https://www.terrevivante.org/351-la-mou ... oireau.htm
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 11/06/19, 23:04

Goed gedaan!
Nou, aangezien ik hem niet had genoemd, kon ik me niet vergissen... maar ik heb geen oog dichtgedaan gezien Didier's bron.
de 2 zijn vliegen, de twee heten bladmineerders, de twee zijn wormen in de uien, de twee maken poppen maar alleen die van de prei zijn zichtbaar, die van de ui is begraven. Als ik alles goed begrepen heb...
Ik heb de problemen met de prei verholpen door ze in de herfst voor het eerst te oogsten met een mes, 2/3 cm onder de grond, ze groeien heel snel terug en ik heb 3 kleine oogsten gemaakt, maar alleen de eerste heeft poppen en wormen. Techniek gegeven door biologische boer, maar iemand in mijn familie wist het. (erover gesproken "maar ja, dat deed mijn moeder...")
Ik heb ook de wortel, maar de schade is gering en pas erg laat (mijn laatste wortelen zijn half mei geoogst (en gegeten), niet genoeg om te verdoezelen denk ik, of anders gezaaid met de uien, wat ook de geursporen zal verwarren)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Julienmos » 12/06/19, 00:54

Ik heb dit "onkruid" in de moestuin... ze houden bernagie gezelschap, zijn ongeveer even hoog...

weet iemand de naam van deze bloeiende plant? in ieder geval trekt het wat verzamelaars aan... (wat betreft mijn bernagie, het is zwart van de bladluizen)
toebehoren
onkruid bloeit in de moestuin op 11 juni.jpg
wietbloemen in de moestuin op 11 juni.jpg (107.04 KiB) 2104 keer geraadpleegd
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13726
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par izentrop » 12/06/19, 09:02

Epiaire van het bos of stachys sylvatica heb ik ook ontmaagd. De bladeren ruiken naar paddenstoelen. De kropjes van jonge scheuten, erg lekker in salades.
olivier75 schreef:Ik heb de problemen met de prei verholpen door ze in de herfst voor het eerst te oogsten met een mes, 2/3 cm onder de grond, ze groeien heel snel terug en ik heb 3 kleine oogsten gemaakt, maar alleen de eerste heeft poppen en wormen. Techniek gegeven door biologische boer, maar iemand in mijn familie wist het. (erover gesproken "maar ja, dat deed mijn moeder...")
Bedankt voor de techniek. : Wink:
Deze vlieg is nog niet zo lang bij ons, sinds hij voor het eerst werd gemeld in 2003.
toebehoren
epiaire.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten