Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 02/10/19, 08:56

Er zouden daarom verschillende horzels zijn: de mijne, nestelend in een holle boom 100 m voor het huis, ik kon het halogeen niet aansteken (er is geen openbare verlichting waar ik ben; ik zet het voor dat mensen teruggaan naar de auto zonder hun mond te breken). Ze werden boos.

En ja, in de herfst heb ik na het eten van veel rupsen, en dus ook van vlees, de indruk dat ze in een grote grote woestijn belanden. En ze graven de vruchten. Dit is de andere gevaarlijke situatie "onbewust": je oogst en aan de andere kant, waar je niet ziet, is er een horzel of een wesp die aan het graven is.

Perfecte illustratie (weer) van "Niets is ooit perfect in deze lage wereld" (zelfs geen horzels!), Of "alles heeft (hier) voordelen, maar ook nadelen (daar)" ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/10/19, 11:05

Een illustratie van de heropleving van de vegetatie na de droogte.
toebehoren
20191008_181406 [1] .jpg
Deze aubergineplant waarvan ik dacht dat hij zijn einde had bereikt, vertoonde een "spectaculaire" toename met de productie van nieuwe bladeren, bloemen en nieuwe vruchten (hier kunnen we 4 zien) eind september, begin oktober.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 15/10/19, 16:46

Verrast mij ook door mijn aubergines. Om ingedeeld te worden bij de "valse exoten" ... zelfs als het ons bereikt via Noord-Afrika, dan Spanje en het zuiden van Frankrijk ... Veel resistenter dan komkommerachtigen (vooral echte meeldauw ).
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 15/10/19, 20:15

chafoin zijn schreef:Een illustratie van de heropleving van de vegetatie na de droogte.

soortgelijk zeer verrast door de aubergines die in korte tijd nieuwe bloemen en fruit gaven, jammer dat het gebrek aan vruchtbaarheid van mijn moestuin ervoor zorgde dat de vruchten klein waren, eigenlijk door de komst van de regen explodeerde het en hetzelfde voor de paprika's, bijna niets en in anderhalve maand grote productie van klein fruit maar in aantal

iets anders, later geplante tomatentaarten waren helaas nog steeds intact met groen fruit, terwijl de andere geplante voeten eerder door meeldauw werden geschroeid, dus zoals Didier zegt, denk ik dat het late seizoen een reële mogelijkheid wordt om oogsten, ik eet nog steeds radijs geplukt in de tuin half oktober en ik zal kleine rapen hebben als het geen winterras is

dus in de herfst is de hitte er nog steeds en het is niet alleen het hooi dat mineraliseert en daarom kunnen we, behalve het plaatsen van nitraatpompen zoals groene mest, groenten planten, zoals Nico, als hij eerder zijn courgette een chouillat gezaaid zou hij een goede oogst hebben
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Een plantaardige weide?




par jardama » 15/10/19, 21:30

Mijn courgette gezaaid op 20 augustus groeide goed, ik zal er een paar kunnen oogsten. Ik kon ook bonen oogsten (naast de courgette). Een variëteit (Triumph of Farcy) waarvan ik dacht dat die niet goed was, omdat die in juni waren gezaaid vol zoon waren (niet genoeg water). Degenen die in betere omstandigheden zijn gegroeid, zijn erg goed. Dus niet echt met variatie.
Prei, ook gezaaid in augustus, is ontsproten en begint een blad te maken.
toebehoren
20191013_124717.jpg
20191013_124711.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/10/19, 22:22

Het is waar dat ze eind augustus indrukwekkend zijn voor deze courgette (echt gezaaid of geplant?), In volle kracht, geen spoor van ziekte! Zoals wat de jonge planten resistenter zijn.
Ik ben nog steeds bezig met het oppakken van mijn normale geplante monstervoet in mei, die ook als aubergines is nieuw leven ingeblazen, ondanks poederachtige meeldauw.
20191011_185008 [1] .jpg
oogst vanaf 4 dagen geleden

Nog een voorbeeld, mijn bonen zijn gestopt: ik heb veel kleine "vruchten" maar ze groeien nauwelijks meer.
Dernière édition par chafoin zijn de 15 / 10 / 19, 22: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/10/19, 22:25

Did67 schreef:Verrast mij ook door mijn aubergines. Om ingedeeld te worden bij de "valse exoten" ... zelfs als het ons bereikt via Noord-Afrika, dan Spanje en het zuiden van Frankrijk ... Veel resistenter dan komkommerachtigen (vooral echte meeldauw ).
Ah ja, oké, ik dacht dat het ook uit Latijns-Amerika kwam. Ik begrijp beter waarom er dit verschil is met de tomaten die, zelfs als ze blijven produceren, veel meer de tong uitsteken, veel meer aan de ziekten lijden!
Aubergine verrassing ook omdat er deze reputatie is voor de behoefte aan warmte en toch zijn de temperaturen gedaald, maar het moet binnen het juiste bereik blijven ...
0 x
jardama
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 161
Inschrijving: 07/06/19, 13:47
x 7

Re: Een plantaardige weide?




par jardama » 15/10/19, 22:41

Ik had ze in potten gezaaid en acht dagen later opnieuw geplant. Een pompoenzaad is goed gevonden in dit land. Ik weet niet meer hoe ze daar is gekomen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 15/10/19, 22:44

jardama schreef:Ik had ze in potten gezaaid en acht dagen later opnieuw geplant. Een pompoenzaad is goed gevonden in dit land. Ik weet niet meer hoe ze daar is gekomen.
Welke pedoklimatische context (zonder grofheid)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Een plantaardige weide?




par GuyGadebois » 15/10/19, 22:44

Did67 schreef:Er zouden daarom verschillende horzels zijn: de mijne, nestelend in een holle boom 100 m voor het huis, ik kon het halogeen niet aansteken (er is geen openbare verlichting waar ik ben; ik zet het voor dat mensen teruggaan naar de auto zonder hun mond te breken). Ze werden boos.

En ja, in de herfst heb ik na het eten van veel rupsen, en dus ook van vlees, de indruk dat ze in een grote grote woestijn belanden. En ze graven de vruchten. Dit is de andere gevaarlijke situatie "onbewust": je oogst en aan de andere kant, waar je niet ziet, is er een horzel of een wesp die aan het graven is.

Perfecte illustratie (weer) van "Niets is ooit perfect in deze lage wereld" (zelfs geen horzels!), Of "alles heeft (hier) voordelen, maar ook nadelen (daar)" ...

In Europa zijn er slechts twee soorten horzels, Vespa crabro, de endemische Europese horzel en Vespa velutina genaamd "Aziatische horzel". Anders, ja, valt de horzel de vruchten aan als ze erg rijp zijn, maar ook de parasieten die erin zouden kunnen zijn doorgedrongen, vandaar de galerijen die sommigen graven, niet noodzakelijk alleen voor de suiker beladen met alcohol, maar ook voor vlees! Twee vliegen in één klap.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten