Een plantaardige weide?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/04/19, 10:31

Als hij zijn ‘tijdelijke’ hooi optimaliseert, zal hij, als het weer het toelaat, maaien in de ‘kop’-fase (wanneer de kleine oren uit de laatste bladeren beginnen te komen). Hier optimaliseert het zowel de hoeveelheid DM (droge stof of UF: voereenheden) ALS de hoeveelheid stikstofhoudende materialen (voorheen MAD, tegenwoordig PDIN).

Dit hooi is een beetje "zacht" voor het gebruik waarvoor we het gebruiken... Het is een gras dat er oud begint uit te zien... Er zitten echter al vezels in. Dit zou geen problemen moeten opleveren. Maar inderdaad, iets "vruchtbaarder" zijn, maar iets minder humusstoffen produceren...

Maar we moeten altijd onthouden dat veel mensen groeien met stro, schors, karton, mulch, enz. en ervan overtuigd zijn dat dit het beste is!

Vergeleken daarmee is zelfs ‘suboptimaal’ hooi kaviaar. In ieder geval lompviseieren!!! Je smeert je brood, en dat is alles!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/04/19, 14:41

Ik zat daaraan te denken omdat Broucaille erover spreekt: de organische stof die we toevoegen mag niet jong zijn (bv. en houtachtig.

Vorig jaar sprak u er ook over. Ik ben in april/mei 2018 begonnen met het maaien van de weide en het is dit hooi dat ik ook droog gebruikte. Met de regen smolt het snel + probleem met bedwantsen. Ik weet niet zeker of dit allemaal met elkaar te maken heeft, maar ik heb geen BRF. Dit jaar probeer ik deze herbalancering te doen: dode bladeren binnenhalen, hooi gekocht, dus van vorig jaar en (iets) later gemaaid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/04/19, 14:50

Pas op dat u zich niet vergist in uw redenering: zelfs als het zeer droog is, en dus "bruin", blijft het gemaaid gras met een lage C/N; alleen het water verdween!

Dus ja, als je de keuze hebt, geef dan de voorkeur aan "laat gemaaid" hooi, in ieder geval laat gemaaid (natuurweiden, beschermde gebieden) in plaats van "intensief" hooi, gemaaid met optimaal stikstofmateriaal (begin van de rubriek). ..

Wanneer je een keuze hebt!

Daarna kunnen we, zoals je zegt, corrigeren door te mengen met armere materialen: BRF (C/N rond de 50), dode bladeren of stro (C/N rond de 80 tot 100).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/04/19, 15:06

In deze periode waren de grassen van de weide al behoorlijk vergevorderd, met stengels van ik weet meer dan 20, 30 cm of zelfs meer, vlak voordat ze daadwerkelijk gingen. Ik begrijp het niet echt, want de eerste boer die mij zijn natuurlijke weidehooi in kleine balen verkocht, liet me tijdens het maaien de hoogte van zijn gras zien en dat leek mij erg laag vergeleken met de grashoogten die ik hier zie in een weiland dat is net zo natuurlijk. Misschien is het gewoon dat we dichter bij de Garonne zijn. Of dat tot vorig jaar het gras daar werd “gemaaid” en dus ook werd gemaaid maar vooral op het veld bleef staan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een plantaardige weide?




par Did67 » 11/04/19, 16:30

De grootte is sterk afhankelijk van de vruchtbaarheid en de regenval (of irrigatie).

De C/N-verhouding is meer een interne evolutie: het moment komt waarop de plant, nadat hij heeft verzameld wat hij kon, geen enzymen meer nodig heeft voor alle reacties; het ontmantelt zijn eiwitten (zodat het N-niveau daalt). Het gaat naar de volgende fase: reproductie. Het zet oplosbare materialen om in vezels en reservesuikers (zetmeel). Dit is de juiste fase. In een schrale weide zal de gemiddelde grootte laag zijn. In een bemeste en geïrrigeerde tijdelijke weide kan het op je borst terechtkomen (en stromen!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 11/04/19, 23:55

Oui à côté du potager il s'agit d'une prairie "sauvage" (juste entretenue pour l'agrément : passage de tondeuse 1 fois, ou 2 max par an, pas de fertilisation ni d'irrigation) et les herbes montent assez vite zelfs indien.

Ik zie echter dat de stengels van aangekocht hooi, van tijdelijke weide, veel dikker zijn dan die van natuurlijke weide of die van moestuinweide.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 21/04/19, 05:26

Een beetje achtergrondinformatie over Fabaceae.

Allereerst hoera, wij eten al 3 dagen onze eerste bonen.
DSC_0000161.jpg
Sevilla bonen als ik het mij goed herinner (maximaal 8 bonen in een peul)
DSC_0000161.jpg (38.93 KiB) 919 keer bekeken

Deze eerste oogsten zijn heerlijk zoet (het doet ons denken aan de verrukking van de eerste jonge erwten).

Deze vruchten komen van de eerste zaadzaaiingen die in de tweede week van oktober 2018 zijn georkestreerd. Ik weet niet of ik de grond heb bewerkt, hooguit een klein beetje grelinette.
Rijenzaaien, 5 cm afstand, redelijk strakke rijen. Op één perceel heb ik 3 rijen gemaakt met een onderlinge afstand van ongeveer 30 cm. Licht mulchen van dode bladeren. Dit resulteerde in een prachtige dichte begroeiing van bijna 1m50 hoog.
DSC_0000158.jpg
Ik moest de stelen (blauw touwtje) zoals gewoonlijk ondersteunen, zodat de stelen niet zouden breken onder invloed van de wind
DSC_0000158.jpg (40.41 KiB) 919 keer bekeken
Nog steeds verbaasd om te zien hoe deze planten de druk van promiscuïteit verdragen en er zelfs van profiteren (zie de landbouwvelden met dicht opeengepakte bonen). Stikstofpompeffect waar we het over hadden? Over dit onderwerp zijn hier de resultaten van een experiment dat ik heb geprobeerd met zaailingen in potten, verschillend van erwten in potten.
DSC_0000148.jpg
Van links naar rechts: zakjes met 2 zaden, 3 zaden, 4 zaden, 15 zaden!
DSC_0000148.jpg (29.6 KiB) 919 keer bekeken


Ook heb ik alle begroeiing en het onkruid dat op de bonenpercelen groeide, laten groeien (onder andere wilde raap, grassen, distels, borage) zonder dat de ontwikkeling van het gewas hierdoor werd aangetast (een teken dat de symbiose met de kleurstofbindende bacteriën de stikstofwerking aantast). nog steeds actief?).

Ik merkte een verrassend "solidariteits"-effect op, stap voor stap, heel duidelijk tijdens de winter- en voorjaarsgroei: de eerste rij die 8 dagen eerder was gezaaid, werd ingehaald door de tweede. Uiteindelijk haalde de derde rij later de andere 2 in, terwijl rij 2 en 3 tegelijkertijd waren gezaaid. Een paddenstoelenkolonisatie of grillige magie van de Goden van de Klier?

Vorig jaar had ik het niet opgemerkt, maar deze eerste bonen liggen minstens 15 dagen voor op de eerste bonen die 2 seizoenen geleden waren geoogst (maar die later in de herfst waren gezaaid). Ik vraag me af of ik daarom niet over een maand, anderhalve maand (tomaten, pompoen?) op dit perceel quasi-direct zou kunnen zaaien om vóór de herfst te profiteren van het bemestende effect, de "stikstofpomp" (en uitspoeling te voorkomen). )?

(Wordt vervolgd)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een plantaardige weide?




par chafoin zijn » 02/05/19, 00:13

Vandaag heb ik in een wachtruimte het hooi een beetje opgetild: elke 5 cm was er een klein grijs naaktslakje aan het vegeteren! Ik gaf er de voorkeur aan om het hooi zo te sluiten! Mama mia!

In de trapsgewijze serie "rampen" hebben zwarte bladluizen, naaktslakken en onaangename vaste planten het naar hun zin! Dankzij de laatste PP-video zag ik de boterbloem duidelijk. Hier is het de klimplant die “stolons” naar de basis stuurt. Zo erg zelfs dat we vaak boterbloemennesten hebben. Ik heb er een flink aantal gebakken met een vork. Uiteindelijk is het niet zo erg als je het blad hebt leren herkennen...Niets te maken met winde of wateraardbei die legio zijn, heel snel gaan en vervelender zijn om op te blazen, vooral omdat ik mijn gekerfde kwijt ben...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een plantaardige weide?




par Adrien (voormalig nico239) » 02/05/19, 02:31

Ah de slakken, de jacht is begonnen... zo'n honderd vanavond... ga slapen : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Een plantaardige weide?




par Moindreffor » 02/05/19, 09:00

nico239 schreef:Ah de slakken, de jacht is begonnen... zo'n honderd vanavond... ga slapen : Mrgreen:

stop dan met het grootbrengen ervan : Mrgreen:
Ik weet niet of het een gebrek aan biodiversiteit is, maar ik heb niet veel naaktslakken, laten we zeggen dat ik er geen zie, maar ik weet dat er een paar zijn, ik ben meer fan van ferramol dan van jagen, want op een klein oppervlak kan het aandeel van de engelen zoals Didier zo mooi zegt, het kan snel de oogst van het jaar worden, als ik 4 kolen zet, verdwijnt er één 25% : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 166-gasten