Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 16:55

Moindreffor schreef:
2) je hebt het over bodems verrijkt met kunstmest, je had de opmerking kunnen maken om altijd voorzichtig te zijn met het transplanteren van een plant uit een emmer in grond die vruchtbaarder is dan de emmer, je hebt er hier al over gesproken lijkt mij, en daarom pas op dat u de planten in potten niet te veel stimuleert, met het risico dat er een ontwikkelingsonderbreking ontstaat op het moment van verplanten



Nee, dat is niet de mijne. Ik besteed daar niet veel aandacht aan. Afhankelijk van de mengsels en de grond die ik bij de hand heb, wordt het in dezelfde grond getransplanteerd, of niet...

Twee dingen lijken mij belangrijk:

a) voldoende vruchtbaarheid - en behoud deze na het uitlekken van de emmers door herhaaldelijk water te geven; dus twee of drie keer, thuis, water geven verrijkt met urine

b) voldoende moestuingrond rijk aan mycorrhiza-schimmels inbrengen om mycorrhisatie vanuit de pot of het bord te starten...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 17:02

Moindreffor schreef:
3) Bent u, wetende dat u terughoudend bent tegenover veroordelingen, van plan een vergelijkende test uit te voeren tussen de professionele potgrond die u gebruikt en de "zelfgemaakte" potgrond waarvan u de samenstelling geeft, de boerderij Cagnolle heeft dit soort vergelijkingen gemaakt, en in mijn geheugen maar ik zou de video opnieuw moeten bekijken, het gebruik van professionele grond, vergeleken met hun persoonlijke grond, was vooral een besparing in voorbereidingstijd, kostbare tijd voor de professionals, wat bij PP minder het geval is

Ik heb spontane scheuten eikenbladeren in een emmer getransplanteerd, in hetzelfde stadium als jij, dus ik wilde wachten, maar uiteindelijk "kopieerde ik : Mrgreen: gewoon omdat het spontaan stijgt, het stijgt waar het wil en als het midden tussen de erwten zit, nou, soms moet je bewegen


Neen. Zoals gezegd, zelfs de professionele grond meng ik met de grond uit de moestuin en dit gebeurt willekeurig - in mijn kruiwagen doe ik aarde onderin, ik meng ongeveer tussen hetzelfde volume en verdubbel de grond er bovenop, ik brouwen, ik verpotten...

Het is voor mij niet essentieel. Ik heb dus al te veel testen die ik niet goed doe, omdat ik het achteraf vergeet... Dus ik doe er geen enkele voor wat bla-bla is. Hoe het werkt. Op deze manier werkt het ook. Wat dan ook.

[Ik heb een herinnering aan een deel van deze video, met misschien een beetje "reclame" - "influencer? Het merk werd, zo herinner ik me, goed geciteerd. Maar let op: ik maak ook niet persoonlijk mijn eigen "broedplaats"" Ja, het is een hele klus, dat leek ik ook te zeggen in mijn video. Aan de andere kant lijkt het mengsel mij belangrijk. Misschien ten onrechte. Daar zou het een poging zijn! Met dezelfde grond, dezelfde planten, dezelfde dadels etc. zaaien en dan verplanten in een mengsel van 2/3 potgrond + 1/3 aarde om te vergelijken met zaaien en dan verplanten (op dezelfde data) in pure "pro" potgrond EN al het andere hetzelfde doen. is veeleisender dan het lijkt - hetzelfde water geven bijvoorbeeld]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 17:03

Adrien (ex-nico239) schreef:
Sinds half februari zijn de eerste plantjes de volle grond in gegaan: met een verlies van slechts 2 planten.



Hou vol ! Ze worden in de grond ondersteund (buiten) bij - 13° C ????
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 10/04/21, 17:12

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
2) je hebt het over bodems verrijkt met kunstmest, je had de opmerking kunnen maken om altijd voorzichtig te zijn met het transplanteren van een plant uit een emmer in grond die vruchtbaarder is dan de emmer, je hebt er hier al over gesproken lijkt mij, en daarom pas op dat u de planten in potten niet te veel stimuleert, met het risico dat er een ontwikkelingsonderbreking ontstaat op het moment van verplanten


Nee, dat is niet de mijne. Ik besteed daar niet veel aandacht aan. Afhankelijk van de mengsels en de grond die ik bij de hand heb, wordt het in dezelfde grond getransplanteerd, of niet... Ik heb mij slecht uitgedrukt, u zegt in feite dat potgrond steeds vaker verrijkt wordt met kunstmest, sterker nog, mijn tuinder biedt mij "korrels" aan om in de verplantgrond te doen, zodat ik alleen maar hoef te watergeven, aangezien deze korrels een kunstmest, goed gedoseerd, die net op het moment van verkoop is uitgeput, en daarom is het noodzakelijk om na te denken over het vernieuwen van de voorraad bij het planten

Twee dingen lijken mij belangrijk:

a) voldoende vruchtbaarheid - en behoud deze na het uitlekken van de emmers door herhaaldelijk water te geven; dus twee of drie keer, thuis, water geven verrijkt met urine je mag niet doseren, maar wat zijn jouw ideeën, ik zit op 10% maar ben eigenlijk in een bepaald stadium aangekomen zoals bij prei, het is zoals in de advertentie, geen water zonder urine, dus meer dan 2 of 3 keer, maar ik heb ook de neiging om laat te transplanteren, omdat ik net als jij ben verminderd

b) voldoende moestuingrond rijk aan mycorrhiza-schimmels inbrengen om mycorrhisatie vanuit de pot of het bord te starten...het is dit deel dat ik niet oefen, het is in feite het "echte" eerste jaar dat ik geïnteresseerd raakte in potgrond en het toeval om dingen goed te doen, ik leerde de oorsprong van de "echte" potgrond, niet de mengselrecepten die je hier of daar te vinden, wat zeer informatief is om te begrijpen, vooral met de uitleg


en al was het niet alleen voor de grap, ik vond een goed compromis voor het afspelen van mijn video's tussen jou en André, het was vooral voor André dat ik testte, want daarnaast maakte hij een video waarop ik per ongeluk viel
dus André, ik bekijk het op snelheid 0.75 en jij op 1.25 : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: Het is een kleinigheid, maar het maakt een verschil
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 10/04/21, 17:17

Did67 schreef:Ik doe ook niet aan mijn “persoonlijke broedplaats”. Ja, het is een hele klus, dat leek ik in mijn video te zeggen. Aan de andere kant lijkt het mengsel mij belangrijk. Misschien ten onrechte. Dat zou een poging waard zijn om te doen! Met dezelfde potgrond, dezelfde planten, dezelfde data etc. zaaien en vervolgens verplanten in een mengsel van 2/3 potgrond + 1/3 aarde ter vergelijking met zaaien en vervolgens verplanten (op dezelfde data) in pure "pro" potgrond . EN doe al het andere hetzelfde. Maar het is veeleisender dan het lijkt - hetzelfde water geven bijvoorbeeld]

Wij zijn het er dus over eens dat zelf potgrond maken een hele klus is, de vraag is: is het mengen van potgrond met tuingrond een handig klusje of niet?

het is een kleine test die binnen mijn bereik ligt, al is mijn tuingrond daar niet ideaal voor, maar ik ga het proberen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 10/04/21, 17:22

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Sinds half februari zijn de eerste plantjes de volle grond in gegaan: met een verlies van slechts 2 planten.



Hou vol ! Ze worden in de grond ondersteund (buiten) bij - 13° C ????

en ja, Adrien leerde zijn tomaten de kunst van het Japanse overleven
Ik vind echt dat zijn veilige verhaal verder gaat dan fictie, ik denk niet eens dat Adrien er zoveel op hoopte... het probleem is nu dat het zoveel mogelijkheden voor hem opent dat hij uren in de ligstoel zal moeten doorbrengen. om zich alles voor te stellen wat hij kan doen

Ik heb een test op het oog die rechtstreeks geïnspireerd is door onze professor Zonnebloem uit de moestuin, maar moet ik hetzelfde succes hebben als hij om erover te kunnen praten?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 10/04/21, 17:50

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Sinds half februari zijn de eerste plantjes de volle grond in gegaan: met een verlies van slechts 2 planten.



Hou vol ! Ze worden in de grond ondersteund (buiten) bij - 13° C ????


? In de volle grond in de stammen uiteraard aangezien ik alleen zo kweek : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 10/04/21, 17:57

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Sinds half februari zijn de eerste plantjes de volle grond in gegaan: met een verlies van slechts 2 planten.



Hou vol ! Ze worden in de grond ondersteund (buiten) bij - 13° C ????

en ja, Adrien leerde zijn tomaten de kunst van het Japanse overleven
Ik vind echt dat zijn veilige verhaal verder gaat dan fictie, ik denk niet eens dat Adrien er zoveel op hoopte... het probleem is nu dat het zoveel mogelijkheden voor hem opent dat hij uren in de ligstoel zal moeten doorbrengen. om zich alles voor te stellen wat hij kan doen

Ik heb een test op het oog die rechtstreeks geïnspireerd is door onze professor Zonnebloem uit de moestuin, maar moet ik hetzelfde succes hebben als hij om erover te kunnen praten?


: Mrgreen: het doel was en is nog steeds vorstvrij bij -15 zonder enige bijzondere implementatie zoals hier met de extra P30 of de Kerdane-klokken.

We mogen hopen dat de zijafwerkingen voor een flink pluspunt zorgen: respons in 2022.

Voor de uren in de ligstoel zal ik terug moeten komen als ik nog vijftien kisten heb : Mrgreen:
Gelukkig zijn niet alle gewassen hoog, dat maakt het werk makkelijker.
Nog 3 lage kisten te doen voordat je een nieuwe hoge aanvalt
Hoe dan ook, ik krijg mijn nieuwe voorraad schapenscheren pas over ongeveer 2 maanden en ik heb alleen genoeg om lage kisten te maken.

Er is geen reden waarom het met een vergelijkbare opstelling niet zou werken
Je kunt het maaien vervangen door stro.
Bovendien zijn in het onderste gedeelte de oude opstaande kisten voorzien van (nou ja, want ik weet niet wat er nog van over is) stro.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 18:04

OK.

In de agronomie maken we standaard onderscheid tussen “gewassen – hetzelfde geldt voor zaailingen – in de volle grond” (waarom open grond????) en “gewassen onder dekking”.

Ik wilde het zeker weten. Voor mij zijn dit gewassen onder dekking (en zelfs een zeer goede schuilplaats - verfijnd!).

Aan de ene kant hebben we manieren om dingen te doen die dicht bij de landbouw liggen, met velden. Aan de andere kant in de ‘technische’ tuinbouw.

Dit doet niets af aan de "pure" prestaties van je kisten!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 18:10

Moindreffor schreef:Wij zijn het er dus over eens dat zelf potgrond maken een hele klus is, de vraag is: is het mengen van potgrond met tuingrond een handig klusje of niet?

het is een kleine test die binnen mijn bereik ligt, al is mijn tuingrond daar niet ideaal voor, maar ik ga het proberen


Ja, dat is de juiste vraag. Voorlopig is het slechts een overtuiging gebaseerd op mijn overtuiging! Is er een effect? Significant ? De vraag blijft.

Mengen is een heel klein werkje: sowieso vul ik emmers of borden in mijn kruiwagen. Het is de voorlopige oogst van het land die daarnaast moet worden gedaan... Het is niet enorm.

Kleine kans dat het schade aanricht! Maar als het effect nul is, is het rendement op deze inspanning toch nul!

De moeilijkheid is om alle gevolgen van een zogenaamd vroegere, misschien meer "volledige" mycorrhisatie in te schatten: groei, gezondheid, weerstand tegen droogte, enz... En dit alles "bij gelijke omstandigheden": het is niet gewonnen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 225-gasten