Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/11/18, 10:53

Terug uit Portugal, dat ik achterliet onder de zondvloed!

Ik verbijsterde een deftige dame die naast me zat, toen ik bijna glimlachte, verklaarde ik: "Ik zag de planten die glimlachen!". Voor haar kon al die regen alleen maar een ramp zijn...

Ik zal er naar kijken. CO² is de basisbrandstof van autotrofen en als zodanig is "bemesting" mogelijk. Dit wordt al lange tijd gedaan in kassen en andere gesloten ruimtes... Zoals elke menselijke actie gericht op het "duwen" van de groei, kan men vrezen voor een achteruitgang van de kwaliteit in termen van aroma's, vitamines, antioxidanten... Al deze complexe moleculen (in de chemie zijn het vaak moleculen die cyclische vormen van koolstofketens bevatten) duurt langer om te produceren dan glucose en andere fructose en hun niet-cyclische derivaten (cellulose, een eenvoudig polymeer van glucose; polymeer = een lange keten van glucosemoleculen die aan elk ander).

Dit is de reden waarom ik denk, zonder enig bewijs, dat het "verbouwen" van groenten, zelfs op de "biologische" manier (met organische mest natuurlijk, volwassen compost bijvoorbeeld) niets verandert aan de situatie, in termen van groentekwaliteit. aan de conventionele (dit verandert in vergelijking met de vervuiling van het grondwater)... En zelfs in "fenocultuur", weet je dat ik ervoor zorg dat mijn systeem niet "overdreven" wordt! Hoewel ik denk dat het voeden van groenten via voedselwebben (de levende organismen in de bodem die samenwerken met groenten en ze gedeeltelijk voeden terwijl ze worden onderhouden) een belangrijke game-changer is!

Maar eerst ga ik alles lezen en de documenten bekijken.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 13/11/18, 12:56

Een reactie op het thema CO2: er zijn aanzienlijke variaties in CO2 gedurende het jaar en afhankelijk van de regio's van de planeet.

https://www.obs-saisons.fr/node/4263
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 13/11/18, 13:32

Did67 schreef:D En zelfs in "fenocultuur" weet je dat ik ervoor zorg dat mijn systeem niet "overdreven" wordt


wat doe je eigenlijk? Of, wat moet je vermijden?

Ik heb tonnen onkruid dat overal en de hele tijd groeit, geen moer geeft om het hooi waar ze doorheen gaan, paardebloemen alsof het regent (maar niet alleen), dus ik vraag me soms af of mijn grond dat niet doet. veel stikstof...

in zo'n geval misschien de voorkeur geven aan vezelig, en vooral nooit bijvoorbeeld compost plaatsen?
0 x
JardinierAmateur
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 179
Inschrijving: 25/06/18, 00:53
Plaats: Brittany Center (22)
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par JardinierAmateur » 13/11/18, 13:53

Sommige groene mest is ideaal voor het schoonmaken van een perceel.
http://binette-et-cornichon.com/a/utiliser-engrais-verts/
En het helpt de rhizosfeer te handhaven, zelfs in de winter
0 x
De vijand vermomt zichzelf vaak als geranium. Maar we kunnen ons niet vergissen, want terwijl de geranium voor onze ramen staat, staat de vijand voor de deur
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/11/18, 14:10

chafoin zijn schreef:Een reactie op het thema CO2: er zijn aanzienlijke variaties in CO2 gedurende het jaar en afhankelijk van de regio's van de planeet.

https://www.obs-saisons.fr/node/4263


Pas op voor computers!

Heb je op de schaal gekeken, voor de CO² concentraties???

Voor geel is het 382 ppm per volume, oranje 384 ppm en roodbruin is het 386...

Kortom, ze onderscheiden een miljoenste concentratie!

Concreet, voor het dagelijks leven denk ik dat het gehalte 0,04% is (zelfs de 0,038 sla ik over - dus onderscheid 0,0382 van 0,384, bla bla!!!) [het is natuurlijk interessant vanuit geopolitiek oogpunt: weten waar de CO² van fossiele oorsprong wordt geproduceerd en geconcentreerd - het is daarom een ​​interessant onderzoek; zelfs als het niet wordt toegepast op de moestuin - toen ik sprak over verrijking in kassen, dus over "bemesting", gingen we van 0,04 naar 0,06, daarna zijn er depressieve effecten - geheugencijfers; dus met verrijkingen die honderden keren hoger zijn, krijgen we een opbrengststijging van enkele procenten!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/11/18, 14:13

Julienmos schreef:
Did67 schreef:D En zelfs in "fenocultuur" weet je dat ik ervoor zorg dat mijn systeem niet "overdreven" wordt


wat doe je eigenlijk? Of, wat moet je vermijden?

Ik heb tonnen onkruid dat overal en de hele tijd groeit, geen moer geeft om het hooi waar ze doorheen gaan, paardebloemen alsof het regent (maar niet alleen), dus ik vraag me soms af of mijn grond dat niet doet. veel stikstof...

in zo'n geval misschien de voorkeur geven aan vezelig, en vooral nooit bijvoorbeeld compost plaatsen?


Voorlopig is de enige verandering om het hooi uit de winter te halen, levende planten in de winter te bevoordelen en nitraten op te vangen.

Op een dag gooide ik op een hoek van de tafel wat cijfers neer om te zien wat hooi-inname zou geven, bij de doses die ik oefen, gedurende 10 jaar... Het stuk papier is weg, maar ik herinner me dat ik moet zijn pas op dat je niet in een overdosis terechtkomt!

En ja, als het "overstroomt", zal ik armere materialen gebruiken om op te dweilen. Het zou de terugkeer zijn... van stro!

Terwijl ik wacht om mijn berekeningen opnieuw uit te voeren, observeer ik!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/11/18, 14:23

GardenerAmateur schreef:Sommige groene mest is ideaal voor het schoonmaken van een perceel.
http://binette-et-cornichon.com/a/utiliser-engrais-verts/
En het helpt de rhizosfeer te handhaven, zelfs in de winter


Als ik de voorwaardelijke zie, trek ik mijn pistool!!! "zou verbeteren"..."

Bepaalde planten zoals mosterd of voederkoolzaad desinfecterenzou zijn ook de bodem door het vrijkomen van zwavelverbindingen (1).

Mosterd heeft ook nematicide effecten en raaigras vangt knolvoet in kruisbloemigen. Maar dit zijn zeldzame ziekten in de moestuin.


Nou, dat is het al. Als waarschuwing. Velen hebben deze voorzichtigheid niet!

Ik verdiep me toevallig in deze vraag - ik kom erop terug zodra ik mijn aantekeningen heb gesorteerd; wetenschappelijk gezien is dit echt, maar verre van zo eenvoudig!

Wanneer zal het in de hoofden van mensen doordringen dat levende systemen systemen zijn die 'verscheurd' zijn tussen tint en dia, en dat een natuurlijk systeem nooit die en die familie van organismen zal elimineren, ook al zijn het vijanden van de mens: parasieten maken deel uit van het leven; het is tegen een overschot dat een levend systeem zal "reageren"... Dat is niet erg genoeg. Van daaruit om "op te ruimen", laten de predikers prediken. En de naïeve geloven.

Dus ja, kruisbloemigen kunnen sommige soorten irriteren, soms parasitair op mensen. En soms ook heel handig! Sorry, mijn geheugen is niet meer wat het was in mijn mooie studententijd toen ik op een avond informeerde naar de Krebs-cyclus, met chemische formules ter ondersteuning, en het de volgende dag reciteerde!

Afgezien van dit minpuntje is het artikel toch een goede samenvatting van wat je van een groenbemester kunt verwachten [Ik heb niet naar de bron gezocht, maar ik vraag me ook af hoe een groenbemester de bodem kan verrijken in P en K; zelfs als de groenbemester het via zijn mycorrhiza's inderdaad kan mobiliseren en het na mineralisatie in een vorm achterlaten die beter toegankelijk is voor groenten].
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 13/11/18, 19:28

Did67 schreef:
chafoin zijn schreef:Een reactie op het thema CO2: er zijn aanzienlijke variaties in CO2 gedurende het jaar en afhankelijk van de regio's van de planeet.

https://www.obs-saisons.fr/node/4263


Pas op voor computers!

Heb je op de schaal gekeken, voor de CO² concentraties???
Nee, ik had niet gekeken, maar ik was nog steeds op mijn hoede voor het model. Nog iets vreemds: de situatie eind december komt niet overeen met de situatie begin januari.

Maar daarom toch een vraag: afgezien van de effecten van de opwarming van de aarde, is er een significante daling van CO2 in de atmosfeer in de zomer zoals we zien en zoals uitgelegd (CO2 wordt opgevangen door de fotosynthese van de bomen die maximaal pompen) ? Of is het gewoon iets anekdotisch, of iets dat voornamelijk te wijten is aan de achteruitgang van menselijke activiteiten zoals verwarming...?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 13/11/18, 19:40

Nou, we zitten in de miljoensten ...

Dit is helemaal niet anekdotisch: het komt ongeveer overeen met de biomassa die in één seizoen wordt gevormd. Onthoud dat planten meestal "wind" zijn (nou ja, CO²).

Maar zoals elders wordt het "verteerd", komt het grootste deel van de CO² vrij, na vertering door "heterotrofen". Alleen "duurzame opslag" (groei van hout op stam, niet-destructief gebruik van hout en biomassa - isolatie, vorming van humusstoffen, enz.) Verlaagt de hoeveelheid CO² duurzaam en vormt een "koolstofput".

Het is normaal dat op 31 december van jaar n, de situatie niet hetzelfde is als op 1 januari van hetzelfde jaar n (de overgang zou plaatsvinden met n + 1).
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 13/11/18, 19:56

Did67 schreef:Afgezien van dit minpuntje is het artikel toch een goede samenvatting van wat je van een groenbemester kunt verwachten [Ik heb niet naar de bron gezocht, maar ik vraag me ook af hoe een groenbemester de bodem kan verrijken in P en K; zelfs als de groenbemester het via zijn mycorrhiza's inderdaad kan mobiliseren en het na mineralisatie in een vorm achterlaten die beter toegankelijk is voor groenten].
Ja, het lijkt erop dat de plant (hier dus de groenbemester) in symbiose met de mycorrhizae zijn vermogen om in de bodem aanwezige P op te nemen vergroot. (Op voorwaarde dat er niet te veel P aan de basis zit: voorbeeld van een overmatige toevoer van kunstmest, zelfs mest, waardoor het voor de plant "nutteloos" zou zijn om de schimmel te gebruiken.)

Maar in dit geval moet worden gespecificeerd dat het afhankelijk is van groenbemesters, aangezien mosterd (en brassica's in het algemeen?), Spinazie (...) blijkbaar geen symbiose vormen met mycorrhizae.

Dan zal het nodig zijn dat de P-kringloop niet verloren gaat door bijvoorbeeld uitloging, toch? Ik weet niet of P en K uitloogbaar zijn, maar een vorstgevoelige groenbemester zou in dit geval minder interessant of zelfs "vervuilend" kunnen zijn?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 155-gasten