Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 23/04/18, 12:21

Einstein vatte het mooi samen.

en wie wint de eerste post op pagina 1000 Beeld
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 23/04/18, 22:14

Ik heb dit jaar iets dat alles in de moestuin binnendringt, het gaat door het hooi, overal liggen klonten! grond klimop Ik ben er vrij zeker van ... kleine muntachtige geur

heb jij dat ook?
toebehoren
grond klimop.jpg
terrestrische klimop.jpg (200.37 KiB) 1838 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/04/18, 22:29

Ja, het is klimop. Ik heb een beetje... Ik heb vooral Veronique de Perse...

Het is een van de kandidaat-planten voor mijn kweekproeven onder levende dekking... Dus ik zou hem graag vermeerderen.

[PS: Maakt een uitstekende "pesto"!!!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par green68 » 23/04/18, 22:42

Did67 schreef:Ja, het is klimop. Ik heb een beetje... Ik heb vooral Veronique de Perse...

Het is een van de kandidaat-planten voor mijn kweekproeven onder levende dekking... Dus ik zou hem graag vermeerderen.

[PS: Maakt een uitstekende "pesto"!!!]

De "pesto" met klimop of met Perzische ereprijs :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil12 » 23/04/18, 23:00

Did67 schreef:[PS: Maakt een uitstekende "pesto"!!!]


Hallo deed,

Mijn vrouw houdt van het recept!
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil12 » 23/04/18, 23:03

Salade van gisteren uit onze wei > paardebloembladeren bloemen > Perzische ereprijs > navel van Venus > plantijn > rumex > munt > een echte lekkernij
Beeld
rumexhttps://www.econologie.com/forums/ ... ew&id=7077
toebehoren
IMG_0157.jpg
Lente salade
2 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
martray37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 06/12/16, 17:16
Plaats: Normandië (ten noorden van Rouen)
x 5

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par martray37 » 24/04/18, 06:47

Julienmos schreef:Ik heb dit jaar iets dat alles in de moestuin binnendringt, het gaat door het hooi, overal liggen klonten! grond klimop Ik ben er vrij zeker van ... kleine muntachtige geur

heb jij dat ook?


Hallo,
Ground klimop inderdaad, ik ben ook binnengevallen. Niet langer in concurrentie met de grassen, het profiteert ervan. Het hooi houdt het niet tegen, integendeel, het kruist het en "weeft" een netwerk van stengels die om de 5/10 cm wortel schieten, waardoor het bijna onmogelijk is om het te beheersen. Als hij in het gazon of in de wei maar een paar cm hoog is, bereikt hij bij stroomopname bijna 15 cm, wat betekent dat alleen bepaalde groenten niet worden aangetast (prei bijvoorbeeld).
Dit jaar doe ik een competitieve test met oca's uit Peru die erg dekkend zijn. wacht maar af
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/18, 08:12

phil12 schreef:
Did67 schreef:[PS: Maakt een uitstekende "pesto"!!!]


Hallo deed,

Mijn vrouw houdt van het recept!


Ik heb het nog niet gedaan, alleen geproefd tijdens een "open huis" bij een permaculteur. Van wat ik me herinner, zoals pesto met basilicum, maar je plukt de uiteinden van de stengels, inclusief bloemen. Je maalt in olijfolie, een beetje zout... Je maakt het smeuïger door een paar cashewnoten in de blender te doen...

Een variant: met jonge scheuten van smalle weegbree! (minder jicht, vind ik)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/18, 08:13

Ik meld hier deze opmerking die op YouTube is gepubliceerd:

Wat ik leuk vind aan de methoden die Didier uitlegt, is dat het logisch en duidelijk is; Hoe minder we het natuurlijke werk van de natuur aanraken, hoe meer de balans wordt gemaakt. Ik begon mijn tuin in april 2017, voordat ik niets wist van tuinieren. Mijn grond is in een jaar al verbeterd, het was ook een weiland. Alles wat ik in 2017 plantte explodeerde letterlijk, geweldige buren en vrienden volgen nu. We hadden een geweldig jaar 2017. Ik ben het ermee eens, ik had zelfs watermeloenen, in bordeauxrood!! Klein, 2 tot 3 kg, duidelijk onder een tunnel maar zonder ze veel water te geven, zoet zoals ik ooit heb geproefd (voorheen hield ik niet van watermeloenen uit de winkel omdat ze te flauw waren), ik kan niet wachten om ze weer te maken, het water loopt me nog steeds in de mond. Meloen idem. Tomaten: ongelooflijke productie zonder cocktails met runderhart te snijden! Mijn knalrode printpompoenen waren half augustus rijp! Veel vooruit op veel planten, en in ieder geval geen vertraging en heel weinig uitval. Mijn F1 aubergines (de enige F1 in de tuin) gaven niets en bleven miezerige mdrr! Geen water geven tijdens de hete juli en augustus 2017, behalve onder watermeloen/meloentunnels slechts één keer per week. Mijn buren zonder mulch gaven om de twee tot drie dagen water. Ik had in het seizoen 20 maar liefst 2017 cm STRO gezet, dit jaar is het 20 cm HOOI dat er sinds november ligt, ik merk dat het veel beter afbreekt dan stro, het geeft me al humus terwijl het stro niet erg goed afbreekt omdat het te rijk is aan koolstof en op lange termijn het risico loopt op stikstofgebrek. Versnipperd hout en dode bladeren zijn gereserveerd voor rosaceae (aardbei, framboos, appel, peer, kers, perzik, enz.) die deel uitmaken van hun biotoop. Een goed voorbeeld van significante verbetering is een notenboom die ik thuis heb (40 jaar oud), hij had te lijden gehad van heel, heel grote branden die er in de loop van meerdere jaren in de buurt waren aangestoken. De helft van die boom is nooit hersteld. Het had alleen takken aan de ene kant, aan de andere kant is er al meer dan 10 jaar niets meer aangegroeid en de schors is helemaal gebarsten, op sommige plaatsen open. Mijn tuin van 200 m² begint aan de voet (beschadigde kant waar we deze vuren hebben gemaakt). Deze zwaar beschadigde helft is nu bezig met het maken van nieuwe takken en dat gaat goed; Het moet serieus mycorrhiza worden onder mijn hooi en mijn rottende takken om terug te gaan naar dit punt :) Kortom, beter dan woorden, probeer het, Hydraks. Als je niets doet aan de zijkant dat deze techniek kan compenseren, zal het werken, daar ben ik meer dan zeker van. Alles doen om biodiversiteit aan te trekken en te bevorderen. Imiteer de natuur, het is een feest om te zien dat alle stukjes in elkaar passen met een onverbiddelijke logica. Ik heb een zeer kritische, logische en zeer wetenschappelijke geest. Mijn opmerkingen kunnen vergezeld gaan van foto's die ik heb gemaakt van het begin tot het einde van het seizoen 2017. Ik heb maar twee redenen om deze tijd te nemen om mijn resultaat uit te leggen: passie en transmissie ;) Met dank aan onder andere Didier, die ik al een jaar volg :) Mijn ervaring en mijn tests staan ​​nog maar aan het begin.
4 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/18, 08:19

martray37 schreef:
Niet langer in concurrentie met de grassen, het profiteert ervan. Het hooi houdt het niet tegen, integendeel, het kruist het en "weeft" een netwerk van stengels die om de 5/10 cm wortel schieten, waardoor het bijna onmogelijk is om het te beheersen. Als hij in het gazon of in de wei maar een paar cm hoog is, bereikt hij bij stroomopname bijna 15 cm, wat betekent dat alleen bepaalde groenten niet worden aangetast (prei bijvoorbeeld).
Dit jaar doe ik een competitieve test met oca's uit Peru die erg dekkend zijn. wacht maar af


Thuis komt het niet zo vaak tot rust! Zet ik meer hooi, compacter (afrollen)? Is het niet dezelfde "variëteit" ??? Zo erg zelfs dat ik maar een klein beetje heb, vooral waar ik geen hooi heb teruggelegd. En dat ik denk om het te vermenigvuldigen voor mijn undercover kweekproeven...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 209-gasten