Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 22/02/18, 22:32

bedankt, nogmaals: dat is het antwoord!

trouwens stomme vraag: een tak is van binnen kernhout, het levende deel eromheen, en de bast.

Ik neem aan dat het kernhout perfect waterdicht is, maar de rest?

Kan regen de bast binnendringen, of plaatsen binnendringen waar deze gebarsten is, en zo ja, kan deze vochtigheid het levende (poreuze?) hout "doorweken" en daardoor het rotten ervan versnellen door de werking van paddenstoelen?

het zou ook de deur openzetten voor insecten... of planten... ziekten... of ik weet niet welke parasieten dit levende deel waarschijnlijk zullen aanvallen, dat naar mijn mening niet uit zuivere of sterk gepolymeriseerde lignine bestaat. , maar waar circuleert het sap en levert het dus voedingsstoffen voor al deze indringers?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 22/02/18, 22:39

Neen. Normaal gesproken is de schors een beschermende laag. Het is alleen naar buiten toe gebarsten, omdat wanneer de stam dikker wordt, door het toevoegen van lagen net onder de bast (Ahmed - nee kloppen! Ik negeer de genererende bases, die zo dun zijn), de "oude bast" niet kan uitzetten; het kraakt; afhankelijk van de soort vallen deze oude lagen uiteen en vallen eraf, vormen "snippers" of blijven plakken aan de nieuwe, die zich hieronder vormen... Maar tegelijkertijd wordt er naar binnen toe een nieuwe laag levend hout (spinthout) gevormd, er wordt een nieuwe bastlaag gevormd, van de juiste maat, naar buiten toe... De boom "gaat door een nieuwe laag poetsmiddel" (sous de oude)...

Om de boom te begrijpen, moeten we hem vanuit zijn gezichtspunt ‘redeneren’: van binnenuit... Niet van buitenaf, waar we ons bevinden...
2 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par green68 » 23/02/18, 09:08

Hallo,

Julienmos schreef:snelle vraag, ik heb prei in de tuin die ik neem als dat nodig is.

Aangezien volgende week Siberische temperaturen worden aangekondigd (met -3 ° op zijn best van de dag!), Zal de grond waarschijnlijk diep vriezen, waardoor de oogst waarschijnlijk onmogelijk wordt.

Wat doet u in dit geval? (Ik weet het, je moet iets anders eten) : Cheesy:


2018-02-23-085343_1366x768_scrot.png
Meteo Frankrijk
2018-02-23-085343_1366x768_scrot.png (64.81 KB) 2678 keer bekeken


Gevestigd sinds 2012 in Babeau-Bouldoux (niet allemaal tegelijk lachen), ik heb nog niet zulke koude temperaturen meegemaakt :!:

Dus een snelle vraag: is het waarschijnlijk dat de erwten in bloei een klap krijgen? :?

green68
0 x
Cigalyves83
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 05/04/17, 13:59
Plaats: 83 Toulon
x 21

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Cigalyves83 » 23/02/18, 18:56

Didier, ik heb je boek gelezen en ben gerustgesteld omdat ik er 4 heb weggegeven voordat ik het las : Roll:
Je bent een tuinfilosoof, een waardige opvolger van Diderot. Wanneer zal de encyclopedie van de fenoculturist zijn? :?
Diderot onderscheidt zich door meer materiaal te bieden voor de autonome redenering van de lezer dan door een compleet, gesloten en rigide systeem. De eerste woorden van zijn Gedachten over de interpretatie van de natuur (2e editie, 1754):
'Jonge man, neem en lees. Als u het einde van dit werk kunt bereiken, zult u geen beter werk kunnen horen. Omdat het niet mijn bedoeling is om u te instrueren, maar om u te oefenen, maakt het mij weinig uit of u mijn ideeën overneemt of verwerpt, zolang ze maar al uw aandacht in beslag nemen. Een vaardiger persoon zal je de krachten van de natuur leren kennen; Het zal voor mij genoeg zijn om jou de jouwe te laten proberen. » Wikipedia.
Ik was blij om te lezen dat je dit jaar castorcake gaat proberen, ook al heb je je er in de draad altijd nogal tegen uitgesproken. :frons:
5 x
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 24/02/18, 12:03

Julienmos schreef:bedankt, nogmaals: dat is het antwoord!

trouwens stomme vraag: een tak is van binnen kernhout, het levende deel eromheen, en de bast.

Ik neem aan dat het kernhout perfect waterdicht is, maar de rest?

Kan regen de bast binnendringen, of plaatsen binnendringen waar deze gebarsten is, en zo ja, kan deze vochtigheid het levende (poreuze?) hout "doorweken" en daardoor het rotten ervan versnellen door de werking van paddenstoelen?

het zou ook de deur openzetten voor insecten... of planten... ziekten... of ik weet niet welke parasieten dit levende deel waarschijnlijk zullen aanvallen, dat naar mijn mening niet uit zuivere of sterk gepolymeriseerde lignine bestaat. , maar waar circuleert het sap en levert het dus voedingsstoffen voor al deze indringers?


Nieuwsgierig als je bent, als je van lezen houdt, is er een boek dat toegankelijk is voor niet-agronomen en niet-biologen zoals wij, geschreven door Francis Hallé, "lof van de plant". Hij legt dat allemaal uit en niet alleen dat (hij gaat heen en weer tussen planten en dieren om de verschillen en overeenkomsten uit te leggen). Dit zal ons niet meteen inspireren om in de moestuin te luieren, maar toch is het net als hoofdstuk 2 van het boek van een Elzasser dat we hier allemaal kennen, het plaatst het grote geheel in perspectief.
0 x
Joesab
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 14/02/18, 10:35
Plaats: Oise
x 2

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Joesab » 24/02/18, 19:33

Did67 schreef:Zag dit. En ik schrok: toen ik zag hoe gemakkelijk ik selderie produceer zonder enige behandeling!!! Het groeit spontaan als onkruid!!! Druiven, ik wist het.

Druiven en selderij vormen de top van de groenten en fruit die het meest zijn vervuild door pesticiden

Een NGO verzamelde gegevens van vijf jaar DGCCRF-onderzoek. Ze tonen aan dat 73% van de geanalyseerde monsters van niet-biologisch fruit en 41% van die van groenten besmet zijn.
... / ...



Bonsoir,
Ik heb niet de hele post behandeld, maar als landbouwer had ik graag de oorsprong van de geanalyseerde producten willen weten.
Ik denk dat Franse boeren niet allemaal "grote" vervuilers zijn. Voor geïmporteerde producten gelden verre van dezelfde productieregels.
Ik heb gekeken naar landen als Nederland, Spanje, Marokko, om maar te noemen ...
Sabine
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 24/02/18, 19:41

joesab schreef:
Did67 schreef:Zag dit. En ik schrok: toen ik zag hoe gemakkelijk ik selderie produceer zonder enige behandeling!!! Het groeit spontaan als onkruid!!! Druiven, ik wist het.

Druiven en selderij vormen de top van de groenten en fruit die het meest zijn vervuild door pesticiden

Een NGO verzamelde gegevens van vijf jaar DGCCRF-onderzoek. Ze tonen aan dat 73% van de geanalyseerde monsters van niet-biologisch fruit en 41% van die van groenten besmet zijn.
... / ...



Bonsoir,
Ik heb niet de hele post behandeld, maar als landbouwer had ik graag de oorsprong van de geanalyseerde producten willen weten.
Ik denk dat Franse boeren niet allemaal "grote" vervuilers zijn. Voor geïmporteerde producten gelden verre van dezelfde productieregels.
Ik heb gekeken naar landen als Nederland, Spanje, Marokko, om maar te noemen ...
Sabine

je hebt volkomen gelijk, we richten ons te vaak op degenen die betrokken zijn bij de landbouw, zonder eerst naar hen te luisteren. Het moet gezegd worden dat hun spraak te vaak zeer beperkt en niet vrij genoeg is
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GEK » 24/02/18, 20:13

Het grappige aan dit onderzoek (zoals vaak het geval is bij de vereniging van toekomstige generaties) is dat ze conventionele groenten analyseren, ze zien als pesticiden (er wordt toch niets gekwantificeerd) en concluderen dat het nodig is om biologische producten te eten, maar ze analyseren nooit de dezelfde biologische groenten op zoek naar “natuurlijke” of zelfs synthetische residuen van bestrijdingsmiddelen.

In de tijd dat ze een buzz over ontbijtgranen creëerden, werd deze zeer goed ontkracht door een paar sceptici, waaronder de kosmische theepot:

https://theierecosmique.com/2016/10/12/ ... esticides/
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9929
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2723

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 25/02/18, 12:27

Ik zou hier graag een deel van een bericht van Izentrop willen kopiëren, gepubliceerd over het onderwerp "de aarde in 200 miljoen jaar".

Geassocieerd met het "4 per duizend"-project zou een snelle terugkeer naar een stabilisatie van het klimaat mogelijk maken. http://agriculture.gouv.fr/4-pour-1000- ... de bodem-0.
Maar gezond verstand is niet van deze wereld :frons:

Dit is een initiatief in het kader van COP21, gericht op het verhogen van het organische stofgehalte (of koolstof, dit is niet noodzakelijkerwijs heel duidelijk) van alle gecultiveerde bodems met 0,4%/jaar.

Het lijkt mij gewoon fysiek onmogelijk, toch, tenminste op grote schaal? Wat denk je?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12310
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2973

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Ahmed » 25/02/18, 12:41

Het opmerkelijke aan dit project is dat het in essentie streeft naar een maatschappelijk model dat niet duurzaam en niet generaliseerbaar is. Wat niet kon worden opgevat als een puur agrarische benadering, wordt oordeelkundig als een steunpilaar voor economisch exponentialisme ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten