Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/18, 17:11

De grote uitweiding die ik hierboven heb gemaakt laat duidelijk zien dat ‘gezond verstand’ ons dingen laat ‘geloven’ die, wanneer ze worden geverifieerd, niet accuraat zijn.

De maan heeft invloed op de zee en zorgt voor de getijden. Het heeft dezelfde invloed op de aarde, maar is moeilijker te verplaatsen! Dit zijn de aantrekkingskrachten, evenredig aan de massa.

Zodat het zaad, of de plant, of de zaailing, of wij, onderworpen zijn aan een aantrekkingskracht van de maan: geen discussie mogelijk...

De intensiteit van deze kracht is een eerste vraag. Het volstaat om de massa van de oceanen en die van het zaad dat we gaan zaaien met elkaar te vergelijken, om te weten dat er een mooie reeks nullen nodig zijn voordat we op een significant cijfer uitkomen.

Een andere is om op te merken dat de getijden een ritme hebben volgens de rotaties van de maan: er zijn regelmatig getijden. Als de aantrekkingskracht van de maan een positieve invloed zou hebben, zouden er altijd gunstige – of ongunstige – zaaiperioden zijn in hetzelfde tempo als de getijden. Volgens de maankalender is dit niet het geval. Het ‘onderschrijven’ van de kalender door de banaliteit van het observeren van de getijden heeft dus eenvoudigweg geen zin.

Maar wat mij betreft heb ik mij altijd afgevraagd wat het veronderstelde verschil in reactie is vanaf de zaaidatum.

Laten we een extreem voorbeeld nemen (ook al vertekent dit vaak de redenering - het is alleen maar om het mij duidelijk te maken):

- Ik zaai, op de juiste datum op de maankalender, een salade in januari, in bevroren grond [er is een traditie om salade te zaaien in januari, in bevroren grond, in de Elzas].
- deze salade zal rijzen als de grond voldoende is opgewarmd
- maar ik bewaar de helft van mijn tas in mijn garage
- dat ik zaai op een datum, laten we zeggen "worteldagen" in april

Zaden die uit mijn grond ‘opgeslagen’ zouden zijn, zouden hebben gevoeld dat ze op de juiste datum waren gezaaid. Degenen die in mijn garage staan, toch...??? Terwijl ze dezelfde maaninvloed hebben ondergaan (in termen van universele, meetbare aantrekkingskracht)....

Ik denk dat het vreemd is voor voorstanders van natuurlijke landbouw om te bedenken dat de “belangrijkste” gebeurtenis de zaaidatum is! De zaailing is er, in een langzaam leven, sinds het zaad werd gevormd. En het wordt beïnvloed door de maan. Moeten we dus niet eerder rekening houden met de datum van vorming van het zaad???? Maar wanneer is het????

We zien hoe dit alles ‘antropocentrisch’ is (gecentreerd op ‘wat de mens doet’ – in dit geval zaaien). Dat alleen al maakt het in mijn ogen verdacht...

Als ik op de dag dat ik in slechte omstandigheden zaai, kan het zijn dat het zaad 10 of 12 dagen niet ontkiemt... of zelfs veel langer inactief blijft (soms "een jaar overslaan")...

Hetzelfde zaad, gezaaid onder goede omstandigheden, ontkiemt in 5 dagen.

Is de dag van het zaaien representatief voor een “grote gebeurtenis” voor het zaad, of is het de dag waarop de zaailing zich begint te ontvouwen, vooral afhankelijk van de beluchting en de temperatuur???

Dit geldt zelfs nog meer voor bloembollen, bolgewassen... Dat zijn planten waarvan de groei is onderbroken, voordat ze na het planten weer hervatten... De dag dat ik besluit een klein bolletje in uien te planten, zou aanzienlijk zijn???

Nu vind ik het niet erg als je de maankalender volgt. Anderen zeggen gebeden voordat ze autorijden of aan boord van een vliegtuig gaan. Dus wat als dit hen ontlast?


[Statistisch gezien is dit zeer goed geverifieerd: er zijn geen geboorten meer op nachten met volle maan, in tegenstelling tot een gevestigde legende].

[Dit is uiteraard slechts mijn mening.]
3 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 21/01/18, 18:17

Waarom zeggen we dat alleen schimmels houtlignine kunnen afbreken, terwijl bepaalde houtetende insecten het ook eten? :? :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/01/18, 18:35

Moindreffor schreef:wees voorzichtig met EPDM, het is sterk aan te raden om er een gaas onder te doen, knaagdieren kunnen er doorheen prikken tenzij je een goede laag zand legt, daarom geef ik de voorkeur aan harde


Ok.

Maar met het rigide worden we beperkt door de mal... het voordeel van EPDM is vrije expressie : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 21/01/18, 19:11

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:wees voorzichtig met EPDM, het is sterk aan te raden om er een gaas onder te doen, knaagdieren kunnen er doorheen prikken tenzij je een goede laag zand legt, daarom geef ik de voorkeur aan harde


Ok.

Maar met het rigide worden we beperkt door de mal... het voordeel van EPDM is vrije expressie : Mrgreen:

inderdaad, je bent vrijer, maar vaak wordt deze vrijheid meer gebruikt om bepaalde kostbare of vervelende stappen te vermijden en we hebben een prachtig zwembad dat op een dag leegloopt, dan moet je het schoonmaken, al het slib verwijderen, het gat zoeken, het dichtmaken en bid dat er niet nog een verschijnt

Ik heb 2 offertes gemaakt voor mijn keermuur, groot prijsverschil, de eerste goedkope betonblokken van 20 de andere duurdere betonblokken van 50, esthetisch kreeg ik hetzelfde aangeboden, ik nam er 50 omdat ruim 2m hoog, maar eenmaal klaar het is niet zichtbaar

zodat het gaas onder het zeildoek ook niet zichtbaar is, dan mogen we hopen dat geen enkel knaagdier het zeildoek ingraaft : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/01/18, 19:40

Did67 schreef:
Den54 schreef:
1) Ik bevestig. Ze zijn al meerdere keren overstroomd. Momenteel zijn ze "kraan open" omdat ik bang ben voor de komst van vorst die mijn tanks, mijn fittingen, enz. zou doen barsten... Ik bewaar ze dus niet.


? Oh goed?

Dat je het systeem leeg laat lopen, oké, maar wat de tanks betreft...

De tank zit vol, het vriest een beetje bij de dop waar de goot uitstroomt maar verder niets en we hebben dit jaar al -10 gehad.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/18, 19:51

Julienmos schreef:Waarom zeggen we dat alleen schimmels houtlignine kunnen afbreken, terwijl bepaalde houtetende insecten het ook eten? :? :)


Ja. We maken deze kortere weg omdat we het in het algemeen hebben over afbraak in de eerste grondlaag door micro-organismen... Houtetende insecten vallen vooral stammen of takken aan die op het oppervlak liggen...

Maar in principe heb je gelijk.

En een andere uitzondering zijn termieten, die bij ons thuis goed gedijen. En die in een tropische omgeving een beetje de rol spelen van onze bloedarme wormen [galerijen, lijm - die de lokale bevolking heel goed kent: ze gebruiken termietenheuvelaarde om ruwe aardestenen of aarden pleisters te maken!]

[In dezelfde stijl zeggen we dat water van boven naar beneden stroomt. Behalve langs de torens van gebouwen die naar de wind gericht zijn, waar de wind kan opsteken en de waterdruppels kunnen stijgen! De eerste architecten van deze torens werden voor de gek gehouden!]
2 x
Avatar de l'utilisateur
stylo67
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 19/05/17, 08:48
Plaats: alsace franche county
x 27

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par stylo67 » 21/01/18, 20:49

je quotes @"nico239" het vriest een beetje bij de dop waar de goot uitstroomt maar verder niets en we hebben dit jaar al -10 gehad.


Goedenavond, om een ​​verklaring te corrigeren die misschien geldig is in de 04, maar in de Bas Rhin buiten het berggebied waren de laagste temperaturen deze winter gemeten op 13 december 2017 en rond 14 januari 2018. -4 ° in de regio Mutzig, in Straatsburg Entzheim officiële verklaringen van MF -3 ° 3 op 03 12 2017 en -4°1 14 01 2018/ het is niet veel voor de regio. Ik geef toe dat de vorst in februari misschien strenger zal zijn, maar niemand kan dat garanderen.
PS inderdaad in Digne (04) in november -6°1 en -7°2 3 en 04 12 2017 daarom kouder dan hier, maar de hoogte is hoger dan 500 meter
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/01/18, 21:55

pen67 schreef:je quotes @"nico239" het vriest een beetje bij de dop waar de goot uitstroomt maar verder niets en we hebben dit jaar al -10 gehad.


Goedenavond, om een ​​verklaring te corrigeren die misschien geldig is in de 04, maar in de Bas Rhin buiten het berggebied waren de laagste temperaturen deze winter gemeten op 13 december 2017 en rond 14 januari 2018. -4 ° in de regio Mutzig, in Straatsburg Entzheim officiële verklaringen van MF -3 ° 3 op 03 12 2017 en -4°1 14 01 2018/ het is niet veel voor de regio. Ik geef toe dat de vorst in februari misschien strenger zal zijn, maar niemand kan dat garanderen.
PS inderdaad in Digne (04) in november -6°1 en -7°2 3 en 04 12 2017 daarom kouder dan hier, maar de hoogte is hoger dan 500 meter


Ik sta 's nachts niet op om te kijken hoeveel het daalt :D maar gelukkig houden de weerstations een oogje in het zeil en wonen we vlakbij Mure-Argens

Beeld

Dit alles om te zeggen dat we tot op de dag van vandaag geen bijzondere voorzorgsmaatregelen nemen met de tank (de klassieke plastic tank omgeven door ijzeren staven van 1000 liter)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/01/18, 22:03

Moindreffor schreef:zodat het gaas onder het zeildoek ook niet zichtbaar is, dan mogen we hopen dat geen enkel knaagdier het zeildoek ingraaft : Mrgreen:


Ah, geen zorgen over het grillen, het is de thermogevormde die ons heeft afgeschrikt
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/01/18, 22:28

nico239 schreef:
Dit alles om te zeggen dat we tot op de dag van vandaag geen bijzondere voorzorgsmaatregelen nemen met de tank (de klassieke plastic tank omgeven door ijzeren staven van 1000 liter)



1) Ik had niet de moed om de duivel te verleiden. Ik zag dat bevroren plastic erg bros kon worden: ik maak veelvuldig gebruik van witte emmers met voedsel (sauzen, enz.) die mijn vrouw haalt uit de collectieve keukens van het etablissement waar ze werkt. Afgelopen winter stonden sommigen door nalatigheid buiten, min of meer vol water. Die gedeeltelijk bevroren was. En dit voorjaar waren ze allemaal kapot...

2) Volgens mijn berekening moet ik normaal gesproken, behalve uitzonderlijke droogte (in intensiteit en snelheid), van begin maart tot eind mei vullen... Ik geef geen water vóór juli (behalve de kassen). Dus ik hoop een voorraad in te slaan en vervolgens de paar stormen die zouden moeten passeren te ‘opslaan’...

3) Maar ik leer! Ik heb deze vorig jaar in april geïnstalleerd, lijkt mij... En hij liep niet vol! Dit jaar denk ik erover om begin maart de kraan dicht te draaien. En we zullen zien. Daarna kan ik met mijn weerstation het jaar situeren in relatie tot het geregistreerde gemiddelde...

4) Maar jouw ervaring zal mij zeker ook verlichten. Het word kouder. En als het standhoudt...

Ook al zijn er btw en btw. De mijne zijn gerecyclede "agrifood"... Misschien speelt de kwaliteit van het plastic een rol! Ik heb ook een "stuk" van een oude olietank laten rondslingeren. Die ook bevroor. Die niet is verhuisd. Het is een dikke PE.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 204-gasten