De Potager du Sloth: het boek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 09/06/18, 20:48

olivier75 schreef:
Voor het verschil tussen maaien en hooi telt het drogen een beetje maar het is vooral de volwassenheid, ik heb de test vorig jaar gedaan, het is duidelijk, op opvangbak van 2 hopen, tussen het late maaien 2e snede na minimaal 2 maanden van groei en een eerste snee, ik geloof eind mei, de volgende dag is de 1e erg heet en de 2e nauwelijks, als de eerste eenmaal is verspreid en gekoloniseerd door de witte filamenten en de 2e helemaal niet .
Er zou een kleine fotoreportage voor nodig zijn, het is een onderwerp dat vaak ter sprake komt.
Dat gezegd hebbende, kan de kachel ook een onkruidbestrijdingsfunctie hebben, wat een zekere beheersing vereist.
Olivier


Het is vrij eenvoudig:

a) drogen bestaat uit het verwijderen van water; het verandert niet (of heel weinig) de "moleculaire" inhoud van het materiaal

b) als het nat is, wordt het materiaal opnieuw nat en zelfs als het zijn groene kleur niet terugkrijgt, is het een beetje hetzelfde...

Drogen is niet het bepalende verschijnsel. Hoewel het een beetje helpt. Dit zijn de moleculen!

a) Vers gemaaid gras bestaat uit bladeren, die zeer rijk zijn aan oplosbare en fermenteerbare stoffen: oplosbare suikers (geen zetmeel, dat ontstaat tijdens opslag), aminozuren, enz. De C/N-verhouding is 7 of 8...

b) hooi verkregen door het drogen van volwassen grassen, met stengels en gemonteerd op de kolf, is een mengsel van bladeren, die een samenstelling hebben die dicht bij a) ligt, maar ook vezels (cellulose) die de stengels vormen, de glumellae die de oren omringen en reserve moleculen in de zaden (zetmeel, vezels, oliën)... De C/N-verhouding is 20 tot 30.

Dus opnieuw bevochtigd, fermenteert men (het is een "gehakte biefstuk"), de bacteriën worden meegesleept, het warmt op...

De andere niet. Het bevat te weinig oplosbaar materiaal en stikstof om de bacteriën te laten meeslepen... Ze doen mee. Precies bepaalde families, zoals "cellulolytics", maar snel. En ze werken samen met paddenstoelen, die veel langzamer zijn...

Ik raad aan om gemaaid gras te drogen omdat ze zo fermenteerbaar zijn dat ze zelfs in een vrij dunne laag, een paar cm, kunnen fermenteren en opwarmen als ze vers zijn. Maar niet als ze droog zijn. Zelfs opnieuw bevochtigd, verloopt de gisting geleidelijker. Maar je moet voorzichtig zijn: vandaar de laagjes dun (zelfs als het herhaling betekent)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 09/06/18, 21:18

Om terug te komen op het onderwerp, het boek, het vervolgt zijn weg... Hier is de Amazon-ranglijst op dit moment:

Schermafbeelding 06-09-18 op 09.08 PM Amazon.PNG Ranking
Schermafbeelding 06-09-18 om 09.08 PM Amazon.PNG Ranking (75.65 Kio) 2202 keer bekeken


De nieuwste recensie die op Amazon is geplaatst:

Screenshot 06-09-18 om 09.20 uur Amazon Review 43.PNG
Screenshot 06-09-18 om 09.20 uur Amazon Review 43.PNG (59.14 KiB) 2198 keer bekeken


Kom op, om het te vieren luisterde ik naar dit:


Net als een goed bier, het is droog getrokken, zonder al te veel schuim en het voelt goed waar het gaat!!! Verfrissend. Maar net als bij bier is het een kwestie van smaak!!! Oude mensen zullen zich de "arme accordeonist" (Giscard) herinneren...
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par guibnd » 10/06/18, 20:09

Je boek wordt alom geprezen!
waar zinspeel je op met Giscard en zijn accordeon, dat zie ik daar niet :?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 10/06/18, 20:45

Er is een couplet waarin Capdevielle ironisch genoeg een "arme accordeonist" oproept - een toespeling op Giscard. Twee rijen later is er een man die met de mechanische schoppen moet worden opgeborgen - het is zijn premier Barre.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 10/06/18, 20:47

guibnd schreef:Je boek wordt alom geprezen!


Wat verheugend is, is dat het al 3 of 4 maanden aan de gang is.

Gisterochtend werd ik "overweldigd" door twee prachtige boeken die zojuist door Ulmer zijn uitgebracht. Vanmorgen sta ik weer voor...

Het neemt al het pad van een "klassieker"!
1 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par guibnd » 10/06/18, 22:02

Did67 schreef:Er is een couplet waarin Capdevielle ironisch genoeg een "arme accordeonist" oproept - een toespeling op Giscard. Twee rijen later is er een man die met de mechanische schoppen moet worden opgeborgen - het is zijn premier Barre.

Ja !!! Ik herontdek de tekst van dit nummer! op dat moment (79-80) had ik niet gekanteld! :D
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 11/06/18, 11:07

Ik ook niet !!! Terugkijkend is het glashelder en vreselijk piepend!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 13/06/18, 14:52

De Amazon-recensie van vandaag:

ParreevU
LID VAN DE TESTERS CLUB
de 13 2018 juin

Dit boek kwam op een goed moment, want ik ben net verhuisd naar een huis met een kleine tuin en een moestuin. Ik weet er absoluut niets van en was erg bang om te beginnen. Na het lezen van dit boek geschreven door een YouTuber die ik al kende van vroeger, vind ik zijn tips, zijn humor en deze nieuwe manier van werken terug. Of niet om te werken... het is een zeer pragmatisch boek, vooral gebaseerd op gezond verstand, dat zowel beginnende tuiniers als tuiniers die op zoek zijn naar een nieuwe manier van oogsten zal bekoren. In combinatie met YouTube-video's is dit boek een goudklompje om in alle handen te leggen.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Ahmed » 13/06/18, 21:33

Ik vind dat de beoordeling "op basis van gezond verstand" erg restrictief is en dat het vooral een stevige wetenschappelijke achtergrond is die licht werpt op deze manier van kijken naar de moestuin. "Gezond verstand" lijkt me een nogal vaag begrip en gemakkelijk gaat waarschijnlijk mis!
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 13/06/18, 22:07

Daar ben ik het mee eens. Het is een "portmanteau" waarin iedereen plaatst wat hij wil.

De term wordt gebruikt om de meest idiote dingen te rechtvaardigen: gezond verstand schrijft voor dat de mens altijd heeft geploegd. Om een ​​plant op de juiste manier te installeren, schrijft gezond verstand voor dat de grond los moet zijn... Gezond verstand is om een ​​plant water te geven die net opnieuw is geplant... Enz...

Toch hoop ik dat mijn boek ook gezond verstand is! Zoals ik wel eens zeg dat fenocultuur een vorm van permacultuur is ontdaan van zijn onzin, hoop ik dat mijn boek gezond verstand is ontdaan van zijn ongerijmdheden!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 194 gasten