De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 31/05/18, 22:38

Did67 schreef:
olivier75 schreef:
Ik bespreek een stukje geschiedenis van de 4 moestuinen die ik nu onderhoud.



Dan !!!

[Is luiheid als nul in de wiskunde: vier keer nul is nog steeds nul?


Nou, dat denk ik niet, maar om effectief lui te kunnen zijn, moet je een beetje oefenen..., het zijn de oogst- en kooktijd die mij het meeste zorgen baren, ook al word ik daar (normaal gesproken) geholpen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 01/06/18, 01:39

olivier75 schreef:Het is duidelijk dat het inzaaien van het perceel met witte mosterd zoals ik deed geen oplossing is, alleen in speciale gevallen zoals deze (hervatting van een conventionele tuin in afwachting van hooi), en zelfs als we ter plaatse niet echt nuttig zijn, kunnen de aantrekkelijke wilde planten , de verzameling en de feramol zouden voldoende moeten zijn. In een geval als het mijne, waar geen toezicht is, blijf ik bij het idee om de mosterd vooraf te zaaien voor verplanten en tegelijkertijd voor moeilijk zaaien.
Olivier.

Persoonlijk vind ik dat witte mosterd om verschillende redenen erg nuttig is (ik heb het ontdekt):
1 :pijl: Ze is een rondborstige schoonheid die hoog rijdt.
2 :pijl: Ze is melig
3 :pijl: Als hij in bloei staat, kun je hem gebruiken om geleidelijk aan slakken te lokken, op een zeer praktische en zeer effectieve manier (je kunt hem er gemakkelijk uittrekken, de grote stengels plaatsen door ze een beetje te buigen om ze tegen de grond te drukken en de planten gemakkelijk te omringen, naaktslakken houden van de bloemen, maar minachten noch de stengels, noch de wortels!)
4 :pijl: Ze heeft de uitgangsgrond ontcompacteerd en de eindgrond bemest
Aan de andere kant betekent ‘vooraf zaaien voor verplanten’, dat wil zeggen dat je achter de mosterd verplant, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 01/06/18, 01:42

illustratie van 3
toebehoren
2018-05-31 19.50.47.jpg
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 10/06/18, 22:00

Bonsoir,

Ook dit jaar zal ik, ondanks de goede (aanhoudende) hooioogst, er maar 2 kunnen kopen, door te onderhandelen, hier verdienen de boeren niet genoeg voor zichzelf, en nog minder om het te verkopen...
Ik zou er ongeveer 8 nodig hebben van 1,6 m, oftewel 480 kg, om het oppervlak idealiter te bedekken.
Ik ga dan ook door met de oogsten met de maaier, de 2 balen, het stro, wat ik kan terugwinnen door de tijd van afdekken met hooi of stro te minimaliseren ten behoeve van onkruid en groenbemesters.
Verergering zal minder snel gebeuren en luiheid zal gerelativeerd moeten worden...
Ik ging erheen na slechts 11 dagen afwezigheid en het wieden van de rijen van de moestuin van de vallei kostte me 5 uur, niet de paden bedekt met zelfs al te fijn hooi. Ik kan het niet echt vergelijken met de moestuin van de boomgaard omdat er geen jonge zaailingen zijn, maar er alleen maar geoogst werd, de delen waar ik me daarentegen liet binnendringen door de kruiden zijn niet onkruidbaar, de bollen komen erbij.. te laat, ik ga oogsten en daarna afdekken. het gedeelte waar de maïs in zaad zat, werd ook binnengevallen door gras van bijna 1 meter, het teken van vruchtbaarheid, ik zal deze maand maaien of proberen te rollen en te bedekken met hooi voor zaaien in augustus, of de kruiden in oktober.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 10/06/18, 22:10

Heeft u een verschil opgemerkt tussen hooibalen en hooi dat u zelf maait? De eerste moet praktischer zijn om op zijn plaats te zetten en een betere dekking hebben vanwege de compressie, toch?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 10/06/18, 23:24

Beide hebben hun voor- en nadelen.
Hooibalen zijn compacter en gemakkelijker te planten, op voorwaarde dat het vóór de teelt wordt gelegd en kan worden getransporteerd en uitgerold.
Zodra je het ongedaan moet maken en terug moet brengen naar The Forks, is het fysiek. Het heeft zijn dikte, specifiek voor het zwad en de pers, die we niet kunnen beheersen. De cover leek mij langer.
Het verzamelen vergt tijd en apparatuur die hoog gras kan maaien, verzamelen, transporteren (zelfs over enkele tientallen meters) en verspreiden.
Bij dezelfde dikte denk ik dat de hoes minder duurzaam is, voor mij zijn het strengen van rond de tien cm, afgesneden door een maaigang, niet erg goed, met de slecht gemaakte wielkasten, na het drogen gevolgd door een doorgang met de opvangbak , geleegd op een stapel of rechtstreeks in de aanhanger. De weergave gebeurt met de hand, in grote hoeveelheden, en kan eenvoudig rond de plantages worden gedaan. Ik heb geen probleem met de wind. Reservaten zijn vrij gemakkelijk te vinden, voor mij boomgaarden.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par chafoin zijn » 11/06/18, 00:29

Bedankt voor de info, het komt overeen met wat ik in gedachten had. Ik heb de indruk dat mijn hooi vrij snel smelt en de zon niet zo goed bedekt (soms groeit het gras en puilt de laag uit), ik moet vrijwel voortdurend verschillende materialen bijvullen. Hoe lang duurt het om je hooi te drogen? Zet jij wel eens vers gras erin?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 11/06/18, 11:14

olivier75 schreef:
Ik ga dan ook door met de oogsten met de maaier, de 2 balen, het stro, wat ik kan terugwinnen door de tijd van afdekken met hooi of stro te minimaliseren ten behoeve van onkruid en groenbemesters.
Verergering zal minder snel gebeuren en luiheid zal gerelativeerd moeten worden...




Voor degenen die een "onbegrensd" oppervlak hebben, en geen hooi maar stro, stel ik een "fenocultuur 3.0"-protocol voor, dat bestaat uit het installeren van "stikstofpompen":

a) bedek de oppervlakte die u wilt tuinieren in jaar n+2 of n+3 met een materiaal met een laag stikstofgehalte: stro, versnipperd materiaal... In hoge doseringen...

b) zaaivoerpeulvruchten: klaver (Alexandrijns - vorst), voedererwt, tuinboon

In een stikstofarme omgeving zullen ze zich grondig "symbiotisch" fixeren: dit mechanisme is dat wel strikt evenredig met het stikstofgehalte van de bodem ; in een toch al rijke bodem werkt het niet [circa 200 eenheden stikstof/ha stikstof in de bodem]; in zeer arme grond, grondig [kijk naar een nieuw gazon dat is aangelegd op slechte grond rond nieuwe huizen of gebouwen: het gras is zwak en een paar groene vlekken van peulvruchten - klaver of klaverblad in het algemeen!].

Je laat hem 1 à 2 jaar (liever 2) met stikstof vullen. De natuur corrigeert wat zij denkt dat een van jouw fouten is...

c) in het derde jaar hoeft men alleen nog maar deze gunstige situatie te ‘uitbuiten’: het meeste onkruid wordt onderdrukt, de bodem is goed gestructureerd, rijk aan humussubstanties (afgebroken vezelmaterialen), het gehalte aan voedingsstoffen wordt hersteld...
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 11/06/18, 13:35

Om chafoin te zijn,
Net als bij hooibalen kunnen paardenbloemrabarber en andere boterbloemen het hooi optillen en doorboren, voordat ze voldoende verzwakt zijn. De moeilijkheid bij het zelf verspreiden is om voldoende te plaatsen. De zeldzame keren dat ik 15 cm plaats, houdt het in ieder geval de cultuur vast.
Voor het maaien plaats ik het ook, minder dan 5 cm, maar ook van tijd tot tijd in “hoeden” op de resistente adventisten, de boterbloem of de paardenbloem, en de warmteboost kalmeert ze!
Het kan een goede oplossing zijn om vuurvaste hoeken snel te kalmeren, met een goede verdeling van de voorbije hitteberoerte.
Olivier.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 11/06/18, 13:55

Didier
Jaar 2 of 3 is lang... en ik heb nog steeds meer ideeën dan ruimte!
Maar eigenlijk moeten we niet vergeten dat hooi een gemakkelijk ideaal is, en weten hoe we de gebreken van andere materialen in uw voordeel kunnen gebruiken. Het lijkt mij dat je enige tijd geleden schreef dat moestuinen onder stro na een paar jaar (5 jaar?) geen stikstofprobleem meer hebben. Het zou vrij eenvoudig moeten zijn om deze zo goed mogelijk te bedekken, afhankelijk van de behoeften van de gewassen en van de de grond.
Maar ik was eigenlijk van plan om een ​​deel van de moestuin van de vallei (waar de vaste planten goed ingeburgerd zijn) te bedekken met houtkrullen om zo een ernstige onkruidverdelgende stikstofhonger te creëren. Denk je dat er peulvruchten zouden kunnen groeien, bijvoorbeeld eind juni en half augustus september? Erwten, bonen?
Dit jaar zal ik spaanders, zaagsel, maaisel, "maai" hooi, echt hooi, stro moeten hebben.
Olivier.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 194 gasten