Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?




par Moindreffor » 18/06/19, 11:38

izentrop schreef:
Moindreffor schreef:gewoon een vraag

Drogen vereist een oppervlak om uit te spreiden en dan terug te keren. :schok:

voor wat ik produceer, met mijn kleine familie een paar uur in de zon, of in de oververhitte atmosfeer van stadswoningen, zou het voldoende moeten zijn (ik spreek voor huishoudelijk voedselafval, niet zoals u voor brandnetels)

izentrop schreef:Het composteren van het oppervlak dat wordt verschaft om te sorteren om geen ziekte over te brengen, onkruidzaden, trekt ratten aan, plagen van gewassen ...

eerlijk gezegd heb ik nooit iets gesorteerd en heb ik nooit een probleem gehad, nou ik stop geen vleesresten of vis wat deze methode zou doen

Ik heb niets tegen de methode, alleen dat ik mezelf de vraag stelde (met andere woorden : Mrgreen: ) voor wie deze methode nog steeds wat werk en materiaal vereist

wat mij interesseert in dit ding, is om te weten of we zaadpotgrond kunnen maken met wat we in het blik kunnen herstellen, zoals bijvoorbeeld na het composteren op hoop voor een paar jaar grasmaaisel, of als het iets is dat moet worden opgenomen in het land om de degradatie te beëindigen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?




par phil53 » 18/06/19, 14:23

Ik gebruik deze techniek omdat ik op 2km woon in de tuin, ik ga elke dag. Ik heb een kleine binnenplaats waar ik heb gecomponeerd maar het trekt muggen aan, spinnen zien muizen of ratten. Om nog maar te zwijgen over een lichte geur.
Met dit systeem, in de kan niets van dat alles. Neem het blik eenmaal per maand, en nog minder.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?




par Moindreffor » 18/06/19, 20:13

phil53 schreef:Ik gebruik deze techniek omdat ik op 2km woon in de tuin, ik ga elke dag. Ik heb een kleine binnenplaats waar ik heb gecomponeerd maar het trekt muggen aan, spinnen zien muizen of ratten. Om nog maar te zwijgen over een lichte geur.
Met dit systeem, in de kan niets van dat alles. Neem het blik eenmaal per maand, en nog minder.

ok, met dit probleem begrijp ik het nut
merci
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?




par izentrop » 19/06/19, 09:24

Feitelijke informatie in de Engelse wikipedia, ontbreekt in de Franse wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Bokashi_(horticulture)
De basisstappen van het proces zijn:

  1. Organische stof wordt ingeënt met lactobacilli . Deze zullen een fractie van de koolhydraten omzetten in melkzuur door homolactische fermentatie. [3]
  2. Een paar weken anaëroob gisting op typische kamertemperatuur in een luchtdichte containerorganische stof wordt veranderd en geconserveerd door een proces dat nauw samenhangt met de vervaardiging van bepaalde gefermenteerde voedingsmiddelen en kuilvoer. Het materiaal wordt normaal gesproken op de grond aangebracht wanneer het klaar is of kan ongeopend worden bewaard voor later gebruik.
  3. Het materiaal wordt gemengd met de grond. Dit stelt het bloot aan lucht, waarna melkzuur oxideert tot pyruvaat , een fundamentele energievector in biologische processen.
  4. Het geoxideerde materiaal wordt snel geconsumeerd door het natuurlijke bodemleven en "verdwijnt" in een paar weken bij normale temperaturen. De werking van regenwormen is meestal belangrijk, zodat de gemodificeerde grond een textuur krijgt die geassocieerd is met vermicompost.
phil53 schreef: ik heb gas dat gemaakt is ...
Koolstof, gas en energie
De homolactische gisting breekt de koolstofbruggen niet en stoot geen gas uit; de algemene vergelijking is C 6 H 12 O 6 (koolhydraat) → 2 CH 3 CHOHCOOH (melkzuur). Het is een matig endotherme reactie, die geen energie uitstraalt; de gistingstank blijft op kamertemperatuur.

Deze staan ​​in schril contrast met de ontbinding, die het meeste van zijn koolstof en energie als broeikasgassen (koolstofdioxide en methaan) en - als aerobe afbraak - als warmte afgeeft. [6] Bovendien vrijkomt de ontleding stikstof - een essentiële voedingsstof - in ammoniak en het krachtige stikstofoxide, een broeikasgas. [7]
Runoff-sap
Wanneer de gisting begint, beginnen de fysieke structuren te ontbinden en wordt een deel van het watergehalte van de ingangen als afvoer afgevoerd. In de loop van de tijd vertegenwoordigt dit meer dan 10% van het invoergewicht. De hoeveelheid varieert met de invoer: bijvoorbeeld het vlees van komkommer en meloen zorgt voor een merkbare toename.

Uit de vloeistof komt een waardevolle fractie van eiwitten, voedingsstoffen en melkzuur vrij. Om ze terug te winnen en te voorkomen dat de fermentatie verdrinkt, wordt het afvoerwater uit de fermentatietank opgevangen, hetzij via een kraan, in een basis van absorberend materiaal zoals biochar of afvalplaat, of in een lagere kamer. De afvoer wordt ook wel "Bokashi-thee" genoemd.

Het gebruik van Bokashi-thee is niet hetzelfde als die van "compostthee". Hij is het effectiever worden gebruikt als het wordt verdund en belucht (waardoor melkzuur wordt geoxideerd tot pyruvaat) en dan onmiddellijk wordt besprenkeld op een bepaald gebied van de bodem. Dit zorgt ervoor dat de volledige voedingswaarde van inputs behouden blijft om het bodemecosysteem te voeden, evenals de laatste solide productie. Mythen hebben minder krachtige en potentieel schadelijke toepassingen (bijvoorbeeld het voeden van planten met zuur water) of goedkope (bijv. Het reinigen van riolering met voedingsstoffen, voedingsplanten met eiwitten die ze niet kunnen absorberen) aangemoedigd. ).
Het is duidelijk dat u het sap niet onmiddellijk moet gebruiken, beter om het eerder van zuurstof te voorzien.
Veel andere interessante dingen zoals
hygiëne:
Melkzuur is een krachtige natuurlijke bactericide met bekende antimicrobiële eigenschappen. [8] Het is een actief ingrediënt in sommige toiletreinigers. [9] Hoe meer we produceren, hoe meer zuurbestendige lactobacillen, zelfs degenen die het maken, worden verwijderd, zodat de bokashi-fermentatie uiteindelijk afneemt en stopt. Er zijn ook bewijs dat mesofiele fermentatie (kamertemperatuur) de eieren van de Ascaris-worm - een menselijke parasiet - in 14 dagen doodt. [tien]

Fermentatiebak ruikt niet in gesloten toestand. Een binnenlandse bak is slechts ongeveer een minuut open om via het deksel een inlaat toe te voegen en te grijpen of de afvoer via de kraan af te voeren. Op dit punt ontmoet de gebruiker de zure geur van lacto-fermentatie (vaak omschreven als een "augurk") die veel minder beledigend is dan de geur van ontbinding. [11]

Een luchtdichte gistingstank kan geen insecten aantrekken.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Lactische vergisting van afval, een manier om organisch afval van de toekomst te recycleren?




par izentrop » 01/10/19, 18:14

phil53 schreef:
izentrop schreef:
phil53 schreef:Izentro, missen ze bokashi of lactofermentatie?
Je kunt je alsjeblieft ontwikkelen

Om lactofermentatie schimmel te voorkomen, moet de vloeistof volledig bedekken.
Het was bokashi waar ik aan dacht, de gisting die je zelf kunt maken. effectiever als het leeft ...

Hoe doe je het
Ik ben geïnteresseerd, ik kom aan het einde van zijn bokashi-activator.
Ik gebruikte misschien 50 g van het zuurdesem dat ik gebruik om mijn brood te maken.

Zuurdesem die ik een paar uur eerder had opgefrist. Ik verdunde het in 5 liter water om mijn 120 liter geplette brandnetels te inoculeren. Het werkte meteen. Ik verzamelde het sap meerdere dagen achter elkaar en gaf het toen op.

3 maanden later, geen geur meer, het niveau daalde, het bleef erg vochtig, witte filamenten die de aanwezigheid van schimmels verraden. Ik had pompoenpitten begraven om te zien of ze zich zouden verzetten. Het interieur is verrot met veel kleine witte wormen die gebaren. Ik denk dat het hetzelfde is voor brandnetelzaden. Ik zal het kunnen gebruiken in mulch of begraven zonder het risico van het zaaien van zaden. : Wink:

Ik kan je mijn recept geven voor het maken van een zuurdesem in 3 dagen met roggemeel en water.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 188-gasten