Biodiversiteit, zaad gigantische vriezer in het uiterste noorden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/06/08, 00:29

Het is waar dat geen van de "officiële" artikelen de financiers en auteurs van dit project bepalen ... :?

Moet graven omdat het heel belangrijke info is ... :frons:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/06/08, 00:40

Vandaar de grote belangstelling voor het werk van verenigingen die vechten voor het behoud van tenminste de "biodiversiteit" van boerenzaden, tot ergernis van agro-chemo-gigantische zaadbedrijven, bovendien ... : Roll:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Recup
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 26/05/08, 18:45
Plaats: Elzas




par Recup » 04/06/08, 00:59

hallo

Ik hoorde er ooit over op Europa 1 in een show van J Pradel in maart of april. Hier is een gids voor uw onderzoek.


een + recup
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/06/08, 01:02

Houthakker schreef:Vandaar de grote belangstelling voor het werk van verenigingen die vechten voor het behoud van tenminste de "biodiversiteit" van boerenzaden, tot ergernis van agro-chemo-gigantische zaadbedrijven, bovendien ... : Roll:


Wel, ik dacht dat dit project precies daarvoor was bedoeld en met publieke middelen werd gefinancierd ... als het tegenovergestelde is, begrijpen we hypersecurity beter en kunnen we, ik herhaal, het ergste verwachten ...
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 04/06/08, 09:04

Hallo,
Van wat ik over het onderwerp las, het is de bewaargever van de zaden die alle rechten daarop behoudt.
Het rijstinstituut heeft de 110.000 bekende soorten rijst in dit depot gestort.
Normaal blijft elk land eigenaar van zijn deposito's.

Maar wie kan echt zeggen wat de inzet en de toekomst van deze aanbetaling over 20 of 50 jaar zal zijn?
Niemand!
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 04/06/08, 09:39

Bij het lezen van het door Christophe geciteerde artikel over azurliet, las ik "... van de Global Crop Diversity Trust, aan de oorsprong van het project met de Nordic Genetic Bank of Norway, ..."
Na onderzoek te hebben gedaan naar Global Crop Diversity Trust, ontdek ik dit: "De Global Crop Diversity Trust is opgericht door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) en Bioversity International, die optreden namens de belangrijkste internationale onderzoeksorganisaties op dit gebied (CGIAR). De Trust wordt momenteel in Rome gehost door FAO. "
Niets slecht dus, we vinden alleen de bedrijven in de lijst van donoren Syngenta AG, fabrikant van pesticiden en Dupont / Pioneer Hi-Bred, Canadese zaadproducent van GGO-maïs, wat best grappig is maar geen sporen van Monsanto, tenzij hij zich verstopt achter een fundament.


Aan de andere kant http://fr.wikipedia.org/wiki/Svalbard_Global_Seed_Vault, Ik lees:
Financiering
De Noorse overheid financierde alle bijna $ 8 miljoen aan bouwkosten. De Global Crop Diversity Trust speelde een sleutelrol in het project om deze kluis te creëren en bij de coördinatie van de stroom van monsters van zaden van over de hele wereld naar deze kluis met de medewerking van de Scandinavische genenbank. De Trust zal de hoofdfinanciering voor de operatie leveren, terwijl de Noorse regering het onderhoud van de structuur zal financieren.

De Gates Foundation heeft ongeveer $ 750 beschikbaar gesteld om ontwikkelingslanden en internationale onderzoekscentra voor landbouw te helpen bij het verpakken en transporteren van zaden naar de Spiztberg. Er is een internationale raad ingesteld om het project te begeleiden en te adviseren met vertegenwoordigers van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, de Overleggroep voor internationaal landbouwonderzoek en andere instellingen.


en dan:
De Svalbard Global Seed Vault is officieel geopend sinds 26 februari 2008. Het wordt gefinancierd door de Rockefeller Foundation, de Bill & Melinda Gates Foundation, Monsanto Corporation, de Syngenta Foundation en de Noorse regering, evenals verschillende particuliere organisaties.


Dus Monsanto neemt goed deel aan de financieringsgeschiedenis om zonder twijfel te lobbyen.
Bovendien zul je merken dat we allemaal een beetje deze grote vriezer financieren via onze lieve Bill via de geweldige software waar we zoveel van houden. : Mrgreen:
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten