CO en CO2, zwaarder of lichter dan lucht? stemming

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 11:25

Hoe dan ook, het is niet het debat ... toch?

Nee, dat is het debat.
En als ik gelijk heb, heb ik gelijk: 30 jaar brandweeropleiding! nvt!
: Cheesy:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 11:31

Hallo Remondo,
Ik vind je inhoudelijke antwoord leuk, maar ik zou graag willen dat je het aanpast aan mijn studieniveau : Cheesy:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 21/11/11, 11:32

En hoeveel jaar DJ? : Cheesy: : Cheesy:

Zonder gekheid: u moet zich daarom, nog meer dan wij, bewust zijn van de effecten, eigenschappen en gevaren van CO2!

Dat CO2 zwaarder is dan lucht, daar zijn we het over eens... of dit het effect op de opwarming vermindert, staat ter discussie...

Zie (3e keer dat ik het zeg) het voorbeeld van de kleine kas vergeleken met de grote...die niet minder of heter is!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/11/11, 12:19

Ik vind je inhoudelijke antwoord leuk, maar ik zou graag willen dat je het aanpast aan mijn studieniveau

het tegenovergestelde zal beter zijn, verbeter je studieniveau door cursussen op internet te lezen en te beluisteren, zoals wikipedia (en google), want Remundo is heel duidelijk!!
Ik verbeter ook voortdurend mijn niveau!!
De turbulentie van de atmosfeer is enorm en standaardiseert de CO2!!

In een kamer is er 1,2 kg lucht per m3 (zie wikipedia) en daarom is er in een ruimte van 12 m2 bij 2,5 m hoogte 12x2,5x1,3=36 kg lucht en daarom moet je verbranden (ongeveer 29 g per mol lucht bij 1/5 2 O12 en 2 g/mol C plus 3 tot 1 H=5 per C, plus een paar andere atomen) iets minder dan een vijfde van het gewicht aan organisch materiaal om alle zuurstof te verwijderen, d.w.z. 6 kg vervangen door CO2 en slechts 5% CO2, d.w.z. 20 keer minder, (met de 20%=4x5% uitgangszuurstof) is 4 keer minder nodig, d.w.z. iets meer dan 1 kg tot 1,5 kg brandbaar materiaal met C, volledig verbrand!!!

Ook bij hevige branden die veel branden, nemen de brandweerlieden waterdichte pakken en flessen mee om te ademen, of ademen op grondniveau, omdat de zeer hete CO2, dus licht, en de rook omhoog gaan!

Het grootste risico zijn de brandbare gassen CO en H2, die vrijkomen bij pyrolyse, die bovendien wachten om zeer gewelddadig te ontploffen bij de geringste turbulente roep om lucht en zuurstof bij het openen van de deur, wat helaas de dood van brandweerlieden tot gevolg heeft en zeer moeilijk te voorspellen is!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 21/11/11, 12:46

dedeleco schreef:In een kamer is er 1,2 kg lucht per m3 (zie wikipedia) en daarom is er in een ruimte van 12 m2 bij 2,5 m hoogte 12x2,5x1,3=36 kg lucht en daarom moet je verbranden (ongeveer 29 g per mol lucht bij 1/5 2 O12 en 2 g/mol C plus 3 tot 1 H=5 per C, plus een paar andere atomen) iets minder dan een vijfde van het gewicht aan organisch materiaal om alle zuurstof te verwijderen, d.w.z. 6 kg vervangen door CO2 en slechts 5% CO2, d.w.z. 20 keer minder, (met de 20%=4x5% uitgangszuurstof) is 4 keer minder nodig, d.w.z. iets meer dan 1 kg tot 1,5 kg brandbaar materiaal met C, volledig verbrand!!!


Helemaal niet duidelijk!!! Ik leg uit voor de achiantifiques...

Ik neem nogmaals jouw voorbeeld:

- 36 kg lucht of ongeveer 7 kg O2 (we gaan ervan uit dat % volume en massa hetzelfde zijn en ze liggen heel dichtbij. Ik had het ooit berekend, ik denk dat we van 21% vol naar 23% massa gaan, voor bestellingen van omvang zal dit prima zijn, details hier: https://www.econologie.com/forums/equation-d ... t4801.html )

- Elke kg O2 die verbrandt geeft 44/32 = 1.22 kg CO2

- De 0.22 kg is uiteraard afkomstig van koolstofbrandstof

- Om de 5% dodelijke CO2 te verkrijgen, moet je dus 1.8 kg CO2 in de kamer hebben en dus 1.5 kg O2 verbranden

- 1.8 - 1.5 = ongeveer 300 gram pure koolstof is voldoende om deze hoeveelheid te bereiken!

- De massa van de atmosfeer zal met 0.3 kg zijn toegenomen

Uiteindelijk zullen we daarom een ​​sfeer hebben die voornamelijk bestaat uit:
- 0.8 * 36 = 28.8 kg N2 van 36.3 kg (= iets minder dan 80%)
- 7 - 1.5 = 5.5 kg O2 (15% O2)
- 1.8 kg CO2 (5% CO2)

Voor het volume% wordt het (een beetje) ingewikkeld omdat we meer dan biatomaire gassen hebben... en dus laat ik de rest over en eindig met Remundo :)
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/11/11, 13:37

amusant:
Helemaal niet duidelijk!!! Ik leg het uit voor de achiantifics..

Het is mij gelukt om Christophe serieus aan het werk te krijgen, met mijn ding op de achterkant van een envelop!!!

Voor de "achiantifiques" niet zeker of het perfect is, want er blijft een beetje logische inspanning en kennis over om te hebben, wat soms moeilijk is voor achiantifiques!!!!
En de "chiantifiques" realiseren zich deze moeilijkheid niet, door erin te zwemmen, om basiskennis te verwerven op het baccalaureaat plus x= 5 tot 10, wat soms op wikipedia wordt beweerd!!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 21/11/11, 13:53

Pfff, twijfelde je eraan dat ik serieus kon werken (dat is 3e niveau in mijn tijd toch?) of wat? : Cheesy:

dedeleco schreef:met mijn ding op de achterkant van een envelop!!!


Geen grapje? Jij ook? Het proefexemplaar in beeld (het was te toevallig dat ik het liet passeren):

Beeld

: Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/11/11, 14:02

Heerlijk !!!
Met fotowerk op internet!!!

Goed voor de humor!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/11/11, 18:40

Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: ja, de atmosfeer is een rustig systeem, en in deze turbulentie mengen CO² en lucht zich.

De vraag naar het CO²-tarief doet zich voor in een afgesloten ruimte met een CO²-bron (het voorbeeld is de gesloten pot waarin een voorwerp wordt verbrand) of in ondiepe wateren in een rustige atmosfeer (bijv.: tanks in een kelder waar gisting plaatsvindt; eenvoudigweg ventileer het om lucht/CO² te mengen voordat u het binnengaat).

Ten slotte zul je, vanwege het simpele feit van de Brownse beweging (agitatie van moleculen van een gas), bijvoorbeeld niet de helft van het CO² op de bodem van een fles kunnen vasthouden en de helft van de lucht erboven. Het zal zich vermengen. Op atomaire schaal zijn de moleculen van een gas de ballen in de loterijtrekking. Het springt alle kanten op!

Wanneer er een grote bron is (vat met gistende wijn), is deze beweging simpelweg te langzaam... Net als de rook uit theaters (de rook uit kleine decoratieve fonteinen bestaat eenvoudigweg uit zeer fijne waterdruppeltjes die worden gecreëerd door een membraan dat trilt heel snel - zie "meneer"), geconfronteerd met een grote bron van CO² (gistingstank), we kunnen ons daarom voorstellen dat de CO² "overstroomt", naar de laagste plaatsen stroomt, voordat het verdwijnt... (tenzij het vastzit in een ondergrondse tank - zeer gevaarlijk dus).
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 18:49

Ten slotte zul je, vanwege het simpele feit van de Brownse beweging (agitatie van moleculen van een gas), bijvoorbeeld niet de helft van het CO² op de bodem van een fles kunnen vasthouden en de helft van de lucht erboven. Het zal zich vermengen. Op atomaire schaal zijn de moleculen van een gas de ballen in de loterijtrekking. Het springt alle kanten op!

Nou, daar ga je, dat kan ik begrijpen :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten