CO en CO2, zwaarder of lichter dan lucht? stemming

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

CO en CO2, zwaarder of lichter dan lucht? stemming




par lejustemilieu » 21/11/11, 10:01

Hallo,
Ik vraag me af...
We praten altijd over het verminderen van de CO2-uitstoot ...
Maar co2 is de rook die wordt gebruikt in danszalen, bier, om bellen te maken.
Kortom, de co2 gaat naar de grond, en niet in de atmosfeer lijkt mij.
De co, het gaat omhoog, het is lichter ...
Raar, ik begrijp dit verhaal niet.
Pcq, het is de co2 die ervan wordt beschuldigd schuldig te zijn aan het broeikaseffect.
Ben ik verkeerd?
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 21/11/11, 10:53

a) Oh nee! CO2 is geen dansende rook, anders zouden de dansers allemaal dood zijn! De dodelijke dosis is volgens mij ongeveer 5% per volume (te verifiëren) ...

De dansende rook ... het is de rook ... die ik denk met een soort olie die min of meer synthetisch is en die wordt verwarmd / verneveld ...

Rook = deeltjes die in de lucht zweven.

CO2 en CO zijn beide geurloos en onzichtbaar voor het menselijk oog (maar een thermische camera kan CO2 heel goed zien)

b) Ja, CO2 is zwaarder dan lucht (Ik heb contact gehad met iemand die dit idee jarenlang (te) krachtig heeft verdedigd, ik zal proberen wat e-mails te vinden) en het zou daarom, ondanks de convectie en de winden die alles met elkaar vermengen, de neiging hebben om meer geconcentreerd te blijven in de lagere lagen van de atmosfeer ...

Maar dat verandert niets, wel? Waar het om gaat is de temperatuur van het oppervlak en de onderste lagen van de atmosfeer. Is een kleine kas (met zaailingen) minder warm dan een grote? Het lijkt niet op ...

c) Bijkomende vraag: wie de samenstelling van de atmosfeer (volume en massa) in functie van de hoogte vindt, zal mijn dank ontvangen! Ik heb verschillende keren tevergeefs gezocht ...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 11:04

0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 21/11/11, 11:06

Christophe schreef:De dansende rook ... het is de rook ... die ik denk met een soort olie die min of meer synthetisch is en die wordt verwarmd / verneveld ...
Er zijn twee categorieën "dampen" voor spektakel.

De zogenaamde "normale" rook die ontstaat door verhitting van een vloeistof (op basis van glycol of glycerine)

De zogenaamde "zware" rook (die op de grond blijft) is een echte mist (waterdeeltjes zweven in de lucht) en wordt geproduceerd door zeer heet water te projecteren op droogijskoeken (vandaar de gebruik van CO2).
De CO2 wordt in dit geval alleen gebruikt voor zijn koelfunctie en is effectief niet zichtbaar in de rook.

Diverse demonstraties van het gebruik van droogijs
Dernière édition par Gaston de 21 / 11 / 11, 11: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 11:09

Hoe zit het met de CO2-blusser? ze het vuur blussen en de brandweerlieden doden?
daar is het pure, pure co2 : Cheesy:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/11/11, 11:14

te lezen:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Puits_de_carbone
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_sink
http://www.aip.org/history/climate/co2.htm

http://www.skepticalscience.com/empiric ... effect.htm

Gezien de enorme turbulentie is de atmosfeer homogeen met kleine variaties naargelang de regio's op aarde, maar weinig met de hoogte, in ieder geval zeer onstabiel, van de ene plaats naar de andere boven een bos of een woestijn of een bosbrand, etc. .. en dus een maat zonder interesse, want het varieert van uur tot uur zoals wolken en vochtigheid.

Heb je berekend hoeveel kaarsen of hout je in een kamer van 12m2 moet branden om jezelf te stikken met de CO2 !!!!

CO is veel efficiënter met de dood voor veel minder !!!
.
Eindelijk is de waterdamp veel effectiever in het broeikaseffect aangezien we heldere nachten zien, kouder dan niet helder !!!

Anders is het leuk om de reacties van iedereen op dit bericht te bestuderen, heel anders en onthullend !!!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 21/11/11, 11:20

Dus volgens jou, DD, zou het antwoord dit zijn:
Gezien de enorme turbulentie is de atmosfeer homogeen met kleine variaties naargelang de regio's op aarde, maar weinig met de hoogte, in ieder geval zeer onstabiel, van de ene plaats naar de andere boven een bos of een woestijn of een bosbrand, etc. .. en dus een maat zonder interesse, want het varieert van uur tot uur zoals wolken en vochtigheid.

Luchtcirculatie ...
Waarom niet?
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 21/11/11, 11:21

lejustemilieu schreef:Hoe zit het met de CO2-blusser? ze het vuur blussen en de brandweerlieden doden?


a) Lejuste je bent soms pijnlijk om absoluut gelijk te willen hebben ... Er wordt je verteld dat als de rook van discotheken pure CO2 was, het fataal zou zijn, zo niet gevaarlijk. Bar punt ...

Ik zei niet dat hij er geen kon hebben (uitleg van Gaston, ik kende de 2e methode niet) ...

Hoe dan ook, het is niet het debat ... toch?

Is discorook belangrijker dan opwarmen?

b) Voor brandweerlieden zijn er nog steeds beperkte en verdunde hoeveelheden: zie druk en volume van blusmiddelen ... en volume van de kamer waar het wordt gebruikt!

En ik weet niet of het je is opgevallen, maar vaak hebben ze gasmaskers met gesloten circuit.

In alle gevallen is de CO2 uit de brand veel groter.

Er zijn brandweerlieden die elk jaar sterven door giftige gassen (inclusief CO2 of CO) van branden ... (CO2 van vlammen niet van blussers ...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 21/11/11, 11:24

lejustemilieu schreef:Luchtcirculatie ...
Waarom niet?


Dit is wat ik zei in mijn eerste antwoord hier: https://www.econologie.com/forums/post216827.html#216827

Naast het feit dat, gemengd of niet, het de T ° van het oppervlak en de lage lagen is die telt ...

Ik onderhoud mijn c) (dedeleco als je een idee hebt?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 21/11/11, 11:25

Je moet op zoek gaan naar de molaire massa van CO, CO2 en die van lucht ... die een ideaal mengsel vormen van ideale gassen met een uitstekende benadering.

Voor lucht, met 20% O2 en 80% N2, vallen we rond de 29 g / mol

Voor CO2 is het 44 g / mol, het heeft de neiging af te dalen naar een inerte atmosfeer (bp bekend in slecht geventileerde grotten, de grondlucht is dodelijk, de lucht erboven is in te ademen).

Voor CO is het 30 g / mol, het mengt heel goed met lucht.

De chemische samenstelling van de lucht met hoogte is zeer variabel, afhankelijk van de geografische locatie, de meteorologie, de nabijheid van bronnen of putten van een bepaald molecuul ...

Maar ruwweg is het 20% O2, 80% N2, de rest is uitschot.

De druk varieert als volgt: P = P0 exp (-Mgz / R / T) uitgaande van een isotherme atmosfeer


P0 = 1 Bar = 100 Pa
M = 0.029 kg / mol,
R = 8,314 J / K / mol,
T-temperatuur in Kelvin;
g = 9.81 m / s²
z hoogte in meters.

In orde van grootte deelt 8000 m omhoog de druk door 3
Dernière édition par Remundo de 21 / 11 / 11, 11: 26, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 129 gasten