Aluminiumlassen van een Honda VFR-voetplaat: ok of niet?

En als ze het repareren in plaats van het gooien en verandering? Herontdek het plezier van de reparaties zelf. Hoe een probleem te constateren of vind reserveonderdelen? Reparatie zelf is manier om geld te besparen in het algemeen!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 15/12/11, 15:04

Macro schreef:Nooit in een normale situatie moet dit onderdeel het gewicht van de motorfiets dragen. het is ontworpen om het gewicht van de piloot te dragen (en om het volledige gewicht van de piloot te dragen moet hij staan ​​en op één been staan).


Ja en kleine toevoeging:
a) Er is ook de remreactiekracht voor nodig, waarbij het draaipunt (staal) van het rempedaal (ook staal) op de plaat wordt gekrompen
b) Tot slot in het geval van een "brede" hoek met een gewelddadige grip (moeilijk te doen met een VFR maar mogelijk), d.w.z. wanneer de voetsteun hevig over het asfalt wrijft en de voet van de piloot verhindert dat de voetsteun omhoog komt, dan is dit onderdeel kan werken als bij een stilstaande val ... maar uiteraard met minder kracht! (tenzij mega grote benen de klim blokkeren :D )

Ik heb de slijtage blinde schroeven, ze zijn bijna nieuw... Ik rijd niet als een macro! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643




par Macro » 15/12/11, 15:14

Christophe schreef:Ik heb de slijtage blinde schroeven, ze zijn bijna nieuw... Ik rijd niet als een macro! : Cheesy:


Nee nee... Je rijdt in een Honda... Dat is alles : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:Ze waren al een tijdje aan het praten over het aanbieden van deze motorfietsen aan Franse senatoren : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 15/12/11, 19:37

Macro schreef:Voor mij... Als er niets was dat dit stuk aan de achterkant blokkeerde... was de plaats waar het een scheet liet de plaats waar de hefboomarm minimaal was... De maximale spanningspunten zijn bij de twee bevestigingen op het frame.


...ga het hem uitleggen : Mrgreen: : Cheesy:

... de verwarmingsmonteur is "sterker" dan de ingenieurs van de Takawaar-mijnen...


Terwijl in werkelijkheid – en het was gemakkelijk te begrijpen – de motorfiets op zijn standaard staat omdat hij zich op de as van het zwaartepunt bevindt (ten opzichte van de wielbases).

Dit "evenwichtspunt" (punt "0" hieronder) is op zichzelf al het bewijs dat het "moment" op dit punt bijna nul is, anders zou de fiets niet in evenwicht blijven op de standaard.... Logisch! : Cheesy:

Inderdaad, op dit punt, met betrekking tot een mogelijke "hefboomarm", heffen de krachten elkaar op! (In de as van het gebroken gietstuk => in oranje, genoteerd in "A")

Dus ja, we moeten de feiten onder ogen zien, op deze plek de «momentis = nul op het gietwerk (als we de fiets beschouwen als een hyperstatische constructie, en dat is het...)!

Beeld

Aan de andere kant ja, de traagheidskracht die heel snel begint te draaien, door op de... banden te rusten (als een natuurlijk draaipunt...) is inderdaad degene die het onderdeel heeft gebroken. Maar het staat loodrecht (in magenta hierboven) op wat Dedelco's foutieve poging tot berekening (in de as van de ononderbroken oranje lijn bij "A") en zoals hij het hier foutief uitlegt:

dedeleco schreef:De hefboom is meetbaar vanaf 1 cm en de balans wordt door de kracht van de Heilige Geest op 20 cm gehouden, wat het gewicht van 5 kg[/b] [...]

op deze afbeelding:
Beeld

de vermenigvuldigingsfactor van de buigkracht F (toegepast op de uiteinden van de assen met groene pijlen) is de verhouding van de groene lengtes, (ongeveer 10 tot 15 cm) gedeeld door de lengte rood (gecorrigeerd voor traagheidsmomenten) ongeveer 5 mm avond een factor 20


Wat archi-false is... (in JOUW hypothese van hefboomarm: het enige moment dat we hadden kunnen vermoeden, zou het 1 mm zijn, niet-significant...)

Iedereen zal begrepen hebben dat het gewicht van het geheel is vermenigvuldigd met deze traagheidskracht (magenta), dwz = snelheid die de motorfiets nam tijdens zijn rotatie (maar niet door een hypothetisch hefboomeffect, dat er dwars op zou staan ​​als het bestond => oranje as), bovendien kunnen we alleen maar toegeven dat het zwaartepunt ........... .... .............. In het midden. Punt balk.

: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Macro » 11/11/21, 10:31

Terugkomend op lassen en Honda....

Een vakman die voor mij werkte, besloot met pensioen te gaan en geen koper voor zijn bedrijf te vinden, hij liquideerde zijn uitrusting tegen contant geld ... Daar kraakte ik mezelf dit aan:
IMG-20211108-WA0005.jpeg


Een mig mag mma Oerlikon-post....

Het is iets professioneels ... Momenteel gebruik ik het alleen met argon + Co2-gas om staal te lassen ... maar het is echt een traktatie.

Door het gas te veranderen (puur argon, dezelfde fles als mijn TIG-station), het toevoegmateriaal en de aandrijfrol (te vinden op aliexpress) kun je ook aluminium en roestvrij staal lassen, en door de polariteiten om te keren met een getande rol kan er gelast worden de kerndraad.

Door de toorts te wisselen (maar u moet een taptoorts gebruiken) kunt u overschakelen naar het TIG-proces...

Het station wordt volledig elektronisch gestuurd met een hele reeks voorgedefinieerde programma's voor een materiaal, een gas en een draaddiameter.

gemakkelijk te hanteren ... Verontrustend ....

Nu voor het soldeergedeelte....

Voor het motorgedeelte ... ik heb de mijne niet laten vallen toen ik stilstond ... Terwijl ik met mijn moeders op een TT-rit reed, werd ik beroofd door een sintelblok te raken dat waarschijnlijk uit een afvalcontainer viel die bezig was met het wild dumpen van sintelblok verborgen door het hoge gras onderweg ... Macro met 50 per uur raakt het sintelblok en stijgt op tijdens de vlucht, gevolgd door een ongecontroleerde landing door de piloot en de machine ... De piloot ok ... De machine ... Een beetje minder...
Gedraaid voorstuur en serviesgoed:
IMG-20211027-WA0002.jpeg

En achterste lus van het frame volledig versperd aan de rechterkant met 3 cm :schok: :schok:
IMG-20211027-WA0004.jpeg


Aangezien deze motorfiets deel uitmaakt van de museumstukken: een honda 500XR R uit 1984 PE03 geregistreerd...Hij is niet meer op straat...Er waren al slechts 2 jaar productie...Dan de kwetsbaarheid van hun cilinderkop die ze zijn bijna allemaal in de breuk geëindigd ...

De mijne loopt met een gespleten cilinderkop...die ik ter reparatie ga sturen naar de enige machinist ter wereld die een oplossing heeft gevonden om ze betrouwbaarder te maken (het is duur maar goedkoper en betrouwbaarder dan het origineel, plus het is is een Franse Cocorico)

Ik begin aan een totale restauratie...

Dus ik heb de fiets volledig gedemonteerd en de lasnaden van de achterste lus weggesneden, de buis recht gemaakt die was gedraaid, de achterste voetsteunen die waren toegevoegd (terwijl CG 1-zitter) gedraaid en de achterste lus weer op één lijn gezet...
IMG-20211108-WA0000.jpeg


Goede witte montage na rechttrekken ... Het ziet er niet al te recht uit : Mrgreen: het is normaal... Het spatbord is een beetje vervormd (het is 3 jaar geleden dat ik de kom nam en het bleef zo...)
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Macro » 15/11/21, 19:58

Goed. Eerste ervaringen met halfautomatisch aluminiumlassen...

0.8 draad, puur argongas.

al platte koorden om te zien...

MmsCamera_2021-11-13-09-22-24.jpg
MmsCamera_2021-11-13-09-22-24.jpg (358.14 KiB) 1532 keer bekeken


dat is niet te moeilijk... aan de andere kant moet je echt op de juiste intensiteitsinstelling staan, want niet genoeg plakt het een worst op het bord... en te sterk... het dringt door of het geeft het de limiet hoog ondersteboven omlaag...

MmsCamera_2021-11-13-09-23-27.jpg
MmsCamera_2021-11-13-09-23-27.jpg (283.05 KiB) 1532 keer bekeken


Dan...Montage van 2 elementen en daar...Het verwent de beginner...

Eerste poging geprobeerd om een ​​profiel van 1 mm dik te lassen op een vlak van 3 mm... Aanpassing op 1 mm ca lassen op het profiel van 1 ca plakt niet op het vlak van 3.. Aanpassing voor 2 mm... Niet op het vlak gelast van 3..Aanpassing heeft 3mm...Geboord het profiel van 1...

Daarna lasproef van 2 identieke platen haaks...

IMG-20211115-WA0000.jpeg


Je hoeft niet bij de basis te beginnen...
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Ahmed » 15/11/21, 20:54

De instellingen zijn belangrijk, maar de helpende hand ook. Ik heb geen ervaring met het lassen van aluminium, maar ik veronderstel dat het omgaan met verschillende diktes sterk lijkt op wat we waarnemen bij het lassen van staal: bij het voortbewegen van de toorts moet je lichtjes onder een hoek over de twee stukken vegen, maar je moet heel snel zijn aan de dunne kant en langer aandringen op de dikkere kant; zo vermijden we het instorten van het lasbad (boren) aan de zwakke kant, terwijl we een ad hoc penetratie hebben aan het dikke gedeelte...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14979
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par GuyGadeboisTheBack » 15/11/21, 22:00

Ik bewonder de geleverde inspanning om een ​​proces uit te leggen dat zowel oefening van het hulpmiddel, kennis van de ondersteuning, beheersing van het gebaar, coördinatie en gevoel vereist! 8) : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Macro » 16/11/21, 03:13

Ahmed schreef:De instellingen zijn belangrijk, maar de helpende hand ook. Ik heb geen ervaring met het lassen van aluminium, maar ik veronderstel dat het omgaan met verschillende diktes sterk lijkt op wat we waarnemen bij het lassen van staal: bij het voortbewegen van de toorts moet je lichtjes onder een hoek over de twee stukken vegen, maar je moet heel snel zijn aan de dunne kant en langer aandringen op de dikkere kant; zo vermijden we het instorten van het lasbad (boren) aan de zwakke kant, terwijl we een ad hoc penetratie hebben aan het dikke gedeelte...


Dat dacht ik ook te kunnen maar er is een verhaal van thermische geleidbaarheid die uitnodigt tot vreugde... je moet heel snel zijn want anders koelt de dikke kant af... en je dringt niet meer door... dat zegt het nog steeds werkt wanneer de delta minder belangrijk is....
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Macro » 16/11/21, 05:17

Hier is de bodemplaat 3 mm dik. Het verticaal gelaste profiel 5 mm. Ik ben rechtshandig, ik heb gelast door van rechts naar links te duwen. Het is duidelijk dat het koord in het begin beter aansluit op het onderste profiel dat dunner is door minder te penetreren op het dikkere bovenste profiel. Naarmate we verder komen, wordt het topprofiel warmer en slagen we erin iets goed te doen...
IMG_20211116_031212.jpg


Dus ik kom terug op het aanvankelijke probleem van Christophe... Over het deel dat hij aan het begin van deze post had gebroken...
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6528
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1643

Re: Aluminium lassen van een Honda VFR voetsteunplaat: ok of niet?




par Macro » 16/11/21, 05:42

Beeld

Beeld

Beeld

Beeld[/ Quote]

De mogelijkheid om het afgebroken stuk af te schuinen is vrij mager. Waarom afschuinen??? nou ja, heel eenvoudig om de twee randen van de te lassen onderdelen in evenwicht te brengen, zodat ze aan beide te lassen zijden op dezelfde manier opwarmen... drie opeenvolgende passen om te voorkomen dat het metaal te veel afkoelt...

Gezien de korte te lassen afstand (ongeveer 30 mm) die de lasser slechts veel tijd geeft om zijn lasnaad te maken, en de warmteafvoer die aan de platinazijde zal plaatsvinden, veel hoger dan de voetsteunzijde (die bovendien heeft een stalen inzetstuk dat traagheid zal veroorzaken) ... Ik kondig een groot gedoe aan voor een beginner zoals ik ... Bovendien zou dit gieterijstuk de neiging hebben om me te doen twijfelen aan zijn homogeniteit ... Dus persoonlijk zou ik tegen de klant... daar kom ik niet aan....

Dat gezegd hebbende ... ik ga mijn XRR-cilinderkop naar een professional sturen, want zoals veel van deze cilinderkoppen die last hadden van een ontwerpfout, is hij verdeeld over de bougie (te groot op de mijne, ook kreeg hij een draadinzetstuk) en de uitlaatklepzittingen... De pro in kwestie repareert deze cilinderkoppen al tientallen jaren (volgens hem meer dan 5000 zonder enige negatieve feedback)... Hij legde me uit dat hij ze helemaal kapot slaat en oplaadt door te solderen in een oven :schok: :schok: dan plaatst hij de klepzittingen terug en tikt hij opnieuw op een kaars met een kleinere diameter dan ... Het is niet goedkoop, maar goedkoper dan een nieuwe cilinderkop die toch niet meer in de catalogus staat ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

Terug naar "mislukking, het oplossen van problemen en reparatie: repareren? "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten