Zwarte sporen onder de afvoerleiding van de pelletketel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 10/02/23, 08:50

Hallo,

Bedankt voor je zeer leerzame discussies.

Ik leunde wat meer op de installatie en ik merkte dat mijn verdomde verwarmingsmonteur bij de c*na een verbinding maakte tussen een flexibele pijp die de oxidator naar de ketel brengt en de buis in roestvrij staal via een eenvoudige aluminiumtape. Hij bespaarde de kosten van de door okofen aangeboden adapter (25€) en was gierig met de lengte van de flexibele slang die plotseling, onder invloed van de spanning, losraakte van de roestvrijstalen leiding en premium scheurde.
Mijn ketel gebruikt dus uiteindelijk de lucht die uit de garage komt en profiteert niet van de directe aanzuiging van buitenlucht, wat waarschijnlijk de slechte verbranding en de aanwezigheid van zoveel stof verklaart.

We zullen zien of het beter wordt als hij het komt repareren.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 10/02/23, 10:11

Ah, dat is belangrijke informatie.

Is de traan totaal of gedeeltelijk?

Ik denk niet dat dit de productie van roet beïnvloedt: je hebt een zogenaamde luchtinlaat die integendeel de verbranding zal verarmen en het stof a priori zal verminderen. Maar ach, het afstellen van de rijkdom op een pellettoestel hoeft niet heel precies te zijn...altijd met een grote overmaat aan lucht.

Aan de andere kant kan onvoldoende ventilatie bij de aanzuiging de aanwezigheid van roetdruppels verklaren, die in ieder geval gedeeltelijk door de aanzuiging zouden moeten worden opgezogen...

Heb je gerepareerd?

Heb je je hand op de stofzuiger gelegd toen de ketel aan stond (voor na de tapereparatie)?
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 10/02/23, 10:23

Hallo,

Nee, ik heb het niet gemaakt, ik heb de verwarmingsmonteur gebeld en hij komt het doen, met al het geld dat ik hem heb gegeven, denk ik niet dat ik 3 maanden na inbedrijfstelling aan de ketel moet sleutelen .
Ik ga dit in ieder geval goed in de gaten houden.

De scheur is gedeeltelijk maar de verbinding is nu niet aanwezig, de spanning was te sterk om het flexibele in het stijve te houden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 10/02/23, 10:28

Ja, je hebt gelijk, je kunt van de gelegenheid gebruik maken om hem de vlek op het gazon te laten zien en hem om uitleg te vragen. We zullen zien of hij net zo goed is als wij! Ha ha ha!

Hoeveel heb je betaald voor de volledige installatie als je het niet erg vindt?

Met of zonder silo?
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 10/02/23, 10:38

Ik weet zeker dat hij erger is dan jij.
Hij wilde me eerst een 18kW-ketel geven, ik stond op 12 en het is nog steeds te veel, ik zou het moeten beperken tot 9 volgens mijn berekeningen.

Het is echter niet erg duur. Ik heb het voor 18500 met de silo van 2m45 bij 1m85 voor 3500€. Ze hadden een goede grote week op 3.
Hij heeft ook zonnewarmte voor mij geïnstalleerd.

Met de hulp kwam de ketel bij mij terug op € 5500 inclusief de silo, het was gewoon het slechtste jaar om over te schakelen op pellets, ik worstelde als nooit tevoren om € 500 te vinden per ton die in de silo werd geblazen.
Voor zonne-energie is het altijd het juiste moment, vooral hier in het diepe zuiden (Perpignan).

Ik heb deze zomer ook 2,2 kWp aan PV laten plaatsen. Een grote energetische renovatie van het huis om het een paar maanden later na een scheiding eindelijk in de verkoop te zetten, het zal de kopers ten goede komen (in de hoop dat ik mijn knikkers terug krijg voor wederverkoop).
1 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 10/02/23, 10:39

Ik heb lang geaarzeld met een warmtepomp en ik geloof dat de warmtepomp me dit jaar minder aan verwarming zou hebben gekost dan pellets, maar ik heb goede hoop dat op termijn pellets weer concurrerend zullen worden met warmtepompen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 10/02/23, 10:49

Wat jammer van deze scheiding en de verkoop na zoveel groene investeringen...want zelfs als je "je knikkers terugkrijgt" zul je nooit de voldoening hebben om ervan te genieten...maar ach, het geeft je al een belevingsinstallatie voor een mogelijke volgende!

ps: ja voor het GLB, maar dat zou alleen dankzij het tariefschild zijn geweest... dat geleidelijk zal afnemen...
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 10/02/23, 10:58

Ja dat weet ik en ik ben er van overtuigd dat op termijn de pellet veel stabieler zal blijven dan de elec.

Laten we zeggen dat het me deze overgang heeft laten ervaren en dat ik het in mijn volgende huis weer beter zal doen (ik denk dat ik me er zelf aan zal houden voor PV en thermische zonne-energie, ik was er eerder bang voor, maar nadat ik het werk heb gezien, zeg ik tegen mezelf dat ik net zo goed moeten kunnen als zij.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 10/02/23, 11:04

Voor de prijs van pellets hebben we een oud topic over de geschiedenis: verwarmingsisolatie/pellets-en-houtpellets-wat-toekomst-voor-prijzen-t4682.html

Gezien de prijzen van PV ben ik er niet van overtuigd dat zonthermie in 2023 nog economisch interessant zal zijn omdat het de installatie enorm bemoeilijkt...

Ik ben niet tegen thermische zonne-energie, integendeel, ik heb 65 m²... maar geïnstalleerd in de jaren 80 toen de prijs van PV 100 keer hoger was dan vandaag!
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 16/02/23, 15:19

Ik heb veel hulp gehad (3000€ terugbetaald op de 4100€ zonnewarmte) en bovenal vind ik het triest om zonne-energie om te zetten in elektriciteit en vervolgens water te verwarmen, het is intellectueel zoveel eleganter om direct om te zetten in warmte vind ik.

Zonder hulpmiddelen en in een puur economische logica is de PV geassocieerd met een ballon met het systeem dat goed werkt om al het teveel naar de ballon om te leiden, het meest winstgevend.

De verwarmingsmonteur heeft de elleboog gerepareerd, ik heb de sporen van roet op de grond verwijderd, we zullen zien of het weer begint.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten