Zwarte sporen onder de afvoerleiding van de pelletketel

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Zwarte sporen onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 02/02/23, 17:08

Hallo,

Ik heb deze zomer een Okofen pellematic-ketel van 12kW laten installeren om mijn huis te verwarmen.
Nou, het was ellendig om pellets te vinden en uiteindelijk kreeg ik ze vrij duur (€ 520 per ton geleverd in bulk).
Verder zijn we best tevreden over de werking van de ketel.

Ik heb sinds het begin van de winter gemerkt dat het uiteinde van het uitlaatkanaal erg zwart was (hoewel de rook die eruit komt niet bijzonder donker is) en vooral boven de uitlaat is het gras zwart geworden.

Is dit naar uw mening normaal of zorgwekkend? Je zou een probleem met de kwaliteit van de pellets of een installatie vermoeden (ik vertrouw de installateur niet).

Bedankt voor je verlichte meningen.

IMG_20230202_090514.jpg


IMG_20230202_090522.jpg
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 02/02/23, 17:16

In het kanaal is het volkomen normaal: het is verbrandingsstof...het spoor op het gras is meer bizar...maar het kan normaal zijn omdat het lijkt alsof het overeenkomt met de radiale gaten aan het einde van de schoorsteen (welke functie hebben ze hebben? Zit er een vortexpropeller in het einddeel?)

Moet je normaal gesproken ook een bak hebben om regelmatig te legen op de rookafvoer bij de ketel?

Mijn ervaring met pellets is beperkt tot een paar honderd kg pellets verbrand in mijn ketelkachel: verwarming-isolatie / Thermorossi-h20-34-error-no-temp-verzetsmonument-verbeteren-the-burning-at-home-t15658.html
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 02/02/23, 17:46

Ja, het zijn vooral de sporen op het gras die mij aanspreken.
Het huis staat te koop en tijdens de bezoeken wordt mij systematisch gevraagd wat er aan de hand is en droog ik af, daarom zou ik graag de mening van eigenaren van ketels met een zuignapuitlaat willen hebben om te weten te komen of het klassiek is of niet.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 02/02/23, 17:50

U hebt niet geantwoord: wat is het nut van de ventilatieopeningen?

Als er, zoals ik vermoed, daar een draaikolk is, is dat volkomen normaal (en ik denk dat dit onderdeel niet horizontaal had moeten worden gemonteerd...)

Kun jij een foto maken met de flitser van de uitgang of in een van deze gaten?
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 02/02/23, 17:54

Eigenlijk heb ik niet geantwoord, ik weet het antwoord niet, ik zal volgende week proberen de foto te maken die je voorstelt als ik weer thuis ben.

Bedankt voor je hulp in ieder geval.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 02/02/23, 18:07

Oké, we zullen zien, naar mijn mening is dit onderdeel een vortex-beluchter die de dampen zal centrifugeren en de trek zal verbeteren als het waait...

Maar ik kan het mis hebben...ik zal wat onderzoek doen...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par sicetaitsimple » 02/02/23, 18:09

Christophe schreef:omdat het lijkt alsof het overeenkomt met de radiale gaten aan het uiteinde van de schoorsteen (welke functie hebben ze? Is er een vortex-helix in het eindgedeelte?)

Ik denk dat het een concentrische rookgasinstallatie is, de verbrandingsgassen worden afgevoerd via de binnenbuis en de verbrandingslucht wordt aangezogen via de ruimte tussen de buitenbuis en de binnenbuis.
Het is niet abnormaal dat er wat condensatie optreedt, maar normaal gesproken is er een lichte helling waardoor ze naar de ketel moeten stromen om te worden geëvacueerd.
Het lijkt niet noodzakelijkerwijs dramatisch, maar het is eigenlijk niet erg "toonbaar".
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par Christophe » 02/02/23, 18:19

Ah, als het een zuignap is (de uitvoer is sowieso raar), leg in dit geval gewoon je hand op de ventilatieopeningen om te zien of het zuigt...

Een preciezere foto zal ons vertellen wat het is.
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par GEK » 02/02/23, 18:24

Ik beloof je, maandag zal ik dat allemaal voor je doen en zullen we vooruitgang boeken met de diagnose.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Zwarte vlekken onder de afvoerleiding van de pelletketel




par sicetaitsimple » 03/02/23, 17:39

Christophe schreef: leg in dit geval gewoon je hand op de ventilatieopeningen om te zien of het zuigt ...

Zeker! :D
Na de "ontluchters" die "vacuümonderbrekers" waren van uw zonne-installatie, zijn hier de "ventilatieopeningen" die zuigen!
Goed, maar als je het echt in handen krijgt wanneer de ketel werkt, kun je duidelijk zien.
Trouwens, als Gek kan controleren of er wel of geen afschot op deze leiding zit? Normaal gesproken zou het iets van de muur af moeten stijgen.
En bovendien, ook al heeft het zeker niets te maken met het waargenomen fenomeen, wat is dan de hoogte van de uitlaat van de buis ten opzichte van de grond? De foto laat het niet echt toe om het in te schatten, maar normaal gesproken is het minimaal 2m.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 340-gasten