De toekomst zal u doorgeven met biomassa?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 20/02/23, 19:27

De verbranding van stro (in de vorm van pellets) genereert klinker, d.w.z. smeltbare as die stolt bij afkoeling, die de haard snel verstopt, tenzij een apparaat speciaal is aangepast voor dit type brandstof en dat deze automatisch elimineert ...

Meer in het algemeen is het, net als bij veel andere concepten, meer een kwestie van het verschuiven van het probleem dan van het oplossen ervan, bij gebrek aan een enigszins globale visie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 20/02/23, 19:52

Ahmed schreef:De verbranding van stro (in de vorm van pellets) genereert klinker, d.w.z. smeltbare as die stolt bij afkoeling, die de haard snel verstopt, tenzij een apparaat speciaal is aangepast voor dit type brandstof en dat deze automatisch elimineert ...

Meer in het algemeen is het, net als bij veel andere concepten, meer een kwestie van het verschuiven van het probleem dan van het oplossen ervan, bij gebrek aan een enigszins globale visie.


Eerste zin, helemaal mee eens, ook al is er niet alleen dit nadeel.
Tweede zin, over brandende pellets, begreep er niets van, maar je kent mijn lage kant van het voorhoofd! :D
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 20/02/23, 20:05

Pak je vermeende "lage kant van het voorhoofd" opnieuw in! : Wink:
Ik bedoel dat heel vaak de problemen alleen door het kleine uiteinde van de telescoop worden bekeken, zonder de hele kwestie en de mogelijke interacties met andere factoren in perspectief te plaatsen. Typerend voor deze restrictieve redenering is biomassa, aangezien het de ultieme oplossing lijkt voor leveringsproblemen in andere sectoren; behalve dat wat op kleinere schaal kan, niet meer kan als iedereen daarop terugvalt. Spaanplaten, houtspaanders en de productie van pellets (om nog maar te zwijgen van houtblokken) putten uit dezelfde bron; als de reserve nog steeds belangrijk is, is het slechts een illusie die snel zal verdwijnen met een groeiende materiële stroom.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 20/02/23, 20:37

Ahmed schreef: Spaanplaten, houtspaanders en de productie van pellets (om nog maar te zwijgen van houtblokken) putten uit dezelfde bron; als de reserve nog steeds belangrijk is, is het slechts een illusie die snel zal verdwijnen met een groeiende materiële stroom.

Ziezo, ik snap het! Waarom zeg je het niet direct zo in plaats van te schrijven "Meer in het algemeen is het, net als bij veel andere concepten, meer een kwestie van het verschuiven van het probleem dan van het oplossen ervan, bij gebrek aan een enigszins globale visie."?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 21/02/23, 12:20

Zoals je gemerkt hebt, heb ik een uitgesproken voorliefde voor de ellips, de compacte... : Oops:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 21/02/23, 13:11

Ahmed schreef:Zoals je gemerkt hebt, heb ik een uitgesproken voorliefde voor de ellips, de compacte... : Oops:


Ja, dat had ik gemerkt...vooral met je hooipers en je houtpers wat betreft verdichting! :D

Ook de elliptische trainer. Ik ga je niet veranderen, ik denk alleen dat het de dialoog schaadt als het onderwerp zo'n vrij basaal en technisch onderwerp is, het is zeker geschikter in het geval van debatten van meer "filosofische" aard.
Natuurlijk zal de toekomst niet door biomassa gaan, het speelt slechts een kleine rol naast vele andere, voor zover het mogelijk is. Je kunt net zo goed proberen de beste te vinden... of bescheidener zijn in het bekritiseren van de minder goede.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 21/02/23, 19:51

Ik ben erg gevleid dat je deze overeenkomst tussen mijn ambachten en mijn teksten hebt opgemerkt: een mooi voorbeeld van samenhang, nietwaar? :P
Wat het tweede deel van je post betreft, ben ik het natuurlijk volledig met je eens.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 21/06/23, 18:55

Een afwijking?
De EDF-elektriciteitscentrale in Port-Est, Réunion, 12 dieselmotoren van elk ongeveer 20 MW, wordt hernieuwbaar!
https://imazpress.com/actus-reunion/la- ... nouvelable
Raapzaadolie....A priori gemaakt op het vasteland van Frankrijk volgens het artikel, tenminste de houder van het leveringscontract is Frans, maar de oorsprong is niet echt gespecificeerd, er is alleen daarheen te brengen...
Voor de extra kosten, geen probleem met betrekking tot een DOM, het is de CSPE of wat het is gelukt (dus elke Franse elektriciteitsverbruiker) die geniet....
Uuuhhh....
3 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12309
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par Ahmed » 21/06/23, 19:55

Zoals je bent! Je gaat altijd op zoek naar het kleine beestje! Omdat we je vertellen dat Reunion gaat hernieuwbare, is het niet geweldig? : Lol:
Zo is koolzaadolie door een goochelarij een bijproduct geworden van dit gewas dat bedoeld is voor de productie van meel om vee te voederen (ik dacht naïef het tegenovergestelde)...
Wat fantastisch is, is dat koolwaterstoffen worden gebruikt in de vorm van kunstmest en brandstof om te herstellen tenslotte een brandstof voor het opwekken van systemen... :schok:
2 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9846
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2678

Re: De toekomst zal u doorgeven met biomassa?




par sicetaitsimple » 21/06/23, 20:07

Ahmed schreef:Zoals je bent! Je gaat altijd op zoek naar het kleine beestje! Omdat we je vertellen dat Reunion gaat hernieuwbare, is het niet geweldig? : Lol:

Ja, ik weet het, soms muggenzift ik wanneer ik gelukkig zou moeten zijn....
Het is waar dat het verbouwen van koolzaad voor het voederen van boerderijdieren en het "wegwerken" van dit lastige bijproduct, olie, nog steeds een opmerkelijke stap voorwaarts is...
1 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 185-gasten