Sommige waarheden over kernenergie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
momotopo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 21/11/06, 19:33
Plaats: noorden
x 1

Sommige waarheden over kernenergie




par momotopo » 01/03/08, 21:25

0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16181
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 01/03/08, 21:33

Inderdaad, we kunnen het doen zonder nucleair, op voorwaarde dat we onze stappen zetten om de hernieuwbare ...

In Frankrijk is kernenergie een "Klein Kwaad" dat moet worden vervangen door een Vernieuwbaar "Groot Goed".

SYCOMOREEN een voorstel opnemen voor innovatieve zonne-concentratietechnologie op:

https://www.econologie.com/forums/piege-hype ... t4917.html

Veel andere manieren, waarvan sommige volledig onderbenut zijn, moeten worden gepromoot krachtigwind, waterkracht, biomassa ...

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 01/03/08, 21:50

Nou, sommige verklaringen toch, je zou zeggen dat we de thermische energie tellen die uit de reactor komt en niet het aantal MWh dat uit de dynamo komt ??????
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
momotopo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 21/11/06, 19:33
Plaats: noorden
x 1




par momotopo » 01/03/08, 21:59

je leest het goed !!!

Ik ken EDF's die me vertellen dat de "echte" efficiëntie tussen de basisenergie en de gebruiker bijna 15% bedraagt.

Verbazingwekkend, niet? zoals zou Desproges zeggen : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16181
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 01/03/08, 22:20

Oh ja, maar je moet weten dat het heel moeilijk is om meer dan 50% van de warmte in mechanische energie om te zetten ...

De efficiëntie van de thermische energie van splijting met de elektrische die beschikbaar is voor de gebruiker moet meestal in 30% zijn.

Nu, voor een gebruiker naar 400 km van de krachtcentrale na ongeveer vijftig transformatorlift / devoliter ... stel dat we vallen op 15% ...
: Idee:

@+
0 x
Beeld
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 03/03/08, 10:28

geen ptet ben: het is aan!

om nog maar te zwijgen van de behoorlijk gruwelijke THT-pylonen die de 400 km maken ...


Windturbines produceren schoon bij u in de buurt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 03/03/08, 11:47

Op de link van Momotopo, iets interessants voor mij:

Merk op dat Frankrijk een algemene exporteur van elektriciteit is (*), maar dat de situatie heel anders is dan in Duitsland: hierboven in rood omcirkeld, is het saldo van de "export" naar Duitsland ... negatief. Dit zijn importen.

(*) Frankrijk exporteert elektriciteit wanneer de prijzen laag zijn, maar importeert veel wanneer de consumptie hoog is en dus wanneer de prijzen het hoogst zijn. Resultaat: in 2006 exporteerde Frankrijk 4,1 miljard euro aan elektriciteit, maar het werd nog steeds geïmporteerd voor 1,5 miljard!

Opmerking over CO2-emissies:
De meeste van deze invoer vindt plaats wanneer de miljoenen elektrische convectoren die door EDF en de Franse staat in Frankrijk zijn geïnstalleerd, in bedrijf zijn om de bouw van kernreactoren "te rechtvaardigen". Maar uiteindelijk zijn het de Duitse thermische energiecentrales - die CO2-vermogen uitstralen - die deze Franse elektrische kachels gedeeltelijk leveren. Deze CO2-emissies moeten logisch worden bijgeschreven op Frankrijk en zelfs op Franse kernenergie. Het lijkt er dus op dat de nucleaire industrie, naast haar eigen gebreken (risico's, radioactief afval, verspreiding in het milieu, proliferatie), ook verantwoordelijk is voor de verslechtering van het broeikaseffect.

Sinds 4-jaren is Duitsland netto-exporteur van elektriciteit naar Frankrijk:

Voorlopige cijfers voor 2007


We merken in deze tabellen op dat de "export" van Franse elektriciteit naar Duitsland ... negatief is: het is import. Voor 2007 zijn de cijfers voorlopig, maar we zien nu al dat de situatie verslechterde ten opzichte van 2006 (import uit Duitsland steeg met 8%, export daalde met 16%).
Frankrijk importeert daarom al 4 jaar op rij elektriciteit uit Duitsland. Het is in feite een leugen om te beweren dat Duitsland uit kernenergie zou stappen "dankzij Franse nucleaire elektriciteit". CQFD.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Enkele waarheden over nucleair




par Christophe » 03/03/08, 11:51

momotopo schreef:blijf dit lezen is interessant : Cheesy:

http://www.barons-marques.info/article. ... _nucleaire


Deze site neigt ertoe zijn lezers onzin te laten maken zoals 1.6 kg / CO2 per liter LPG ... denkend dat een LPG in de auto minder CO2 zal weigeren ... behalve dat het 30% van L zal verbruiken meer ... : Mrgreen:

Hier zijn enkele andere waarheden:

dienovereenkomstig wanneer een fabriek wordt afgeschreven, wordt de kostprijs van de nucleaire kWh zeer laag (iets meer dan 1 eurocent). Vandaar de aanhoudende trend om de levensduur van elektriciteitscentrales in de Verenigde Staten en in Europa te verlengen.


Hoeveel kost een kerncentrale of reactor? Wat is de kostprijs van een nucleaire kWH?
Dernière édition par Christophe de 03 / 03 / 08, 12: 21, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064




par Christophe » 03/03/08, 11:55

momotopo schreef:Ik ken EDF's die me vertellen dat de "echte" efficiëntie tussen de basisenergie en de gebruiker bijna 15% bedraagt


15% Daar ben ik het niet mee eens, behalve bij lage belasting tijdens "speciale" operaties dus.

30 35% is de gemiddelde Franse reactor in bedrijf en de volgende zal waarschijnlijk dichter bij 45% liggen ...
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 03/03/08, 12:14

Om te beginnen komt Duitsland niet uit kernenergie, maar heeft het alleen nieuwe constructies bevroren in afwachting van efficiëntere technologie, bovendien zijn Duitse centrales erg ecologisch: veel steenkool en bruinkool die hele landschappen vernietigen, brandstoffen die vóór het gebruik van zeer geavanceerde filters en met aanzienlijke kosten, waren verschrikkelijk vervuilend (zwavel, zware metalen) ...
En 15% efficiëntie voor kerncentrales is echt alles, omdat juist de efficiëntie van warmteafgifte / energieterugwinning door stoom / turbine heel goed is ...

Dit is helemaal niet nieuw, maar logenstraft enkele geruchten:
Beeld
Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 181-gasten