Vraag: probleem van oversized gegranuleerde boiler?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 19/02/08, 11:29

Bij zulke lage rooktemperaturen verbaast het mij niet dat er bistervorming plaatsvond.

Van 600° tot 170° herstellen we ruim 430°. als ik respectievelijk 600° en 120° als de juiste bedrijfstemperatuur neem, komen we terug op 480°. het is nog steeds 10% minder!

dus als het theoretische rendement 93% zou zijn, zou je slechts ongeveer 80-85% overhouden. het is minder goed, maar nog niet catastrofaal. Feit blijft dat de ketel tijdens de start- en eindfase niet noodzakelijkerwijs op dit rendement werkt, maar dit is moeilijk te kwantificeren. Dit verklaart in ieder geval waarom je nog niet veel meer consumeert. : Cheesy:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 19/02/08, 11:30

voor mijn berekening met de grote pollepel: 30 liter extra watercirculatie, dit komt voort uit de hypothese van een circulatiepomp op 1e snelheid bij 450 l/u met een 3-wegklep open op 4/10 of 60% van de recirculatie.
dus 450l/u * 0.16u * 40% = 30 liter in 10min
Ik weet het, dit zijn vrije hypothesen, maar het geeft een idee. Ik betwijfel of het minder is. het is waarschijnlijk zelfs nog meer, dus het vermogen is waarschijnlijk maximaal of niet ver weg, dat is precies wat we wilden controleren. Als ik iets van 8 of 10 kW had gevonden, had ik iets dieper gegraven.
als we de berekening omgekeerd uitvoeren door te kijken hoeveel liter hij in 70 minuten van 85 naar 10° kan stijgen bij maximaal vermogen (22 kW), vinden we ongeveer 200 liter.
Ik hou van tafelhoekberekeningen.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/02/08, 15:01

Philippe Schutt schreef:Bij zulke lage rooktemperaturen verbaast het mij niet dat er bistervorming plaatsvond.


Ik denk niet dat dit normaal is.

Ik heb rapporten gelezen over tests van ketels waarvan bekend is dat ze de schok tegenhouden. De gastemperaturen bij nominaal vermogen liggen altijd in deze orde van grootte (rond de honderd °C). Dit is met name het geval voor Guntamatic, Hargassner, Okofen: efficiëntie van ongeveer 95%, met temperaturen van ongeveer 100 ° C. Minder bij 25 of 30% van het vermogen (3 of 4 punten minder efficiëntie, en uitlaattemperaturen van de orde met een kracht van 70 ° C). Dit zijn de temperaturen gemeten volgens het testprotocol (en niet noodzakelijkerwijs de temperaturen aangegeven door de ketelsondes, die eventueel anders geplaatst zijn)

De cijfers die ik voor Okofen gaf, zijn die van het condensatiemodel. Daar zijn de uitlaattemperaturen van de condensor 30-40 ° C. Daarom kan ik mijn hand erin steken zonder dat het zelfs maar heel heet wordt, gewoon "een beetje heet". Er wordt dagelijks automatisch gewassen. Maar goed, op andere momenten hierover forumbespraken we het risico van deze technologie en de twijfelachtige winstgevendheid ervan.

In Duitsland (en misschien ook in Oostenrijk?) worden ketels pas gesubsidieerd als ze een rendement van 90% halen. En ik denk niet dat we dit cijfer kunnen bereiken met gastemperaturen zo hoog als die van onze vriend!

Voordat ik een beslissing nam, keek ik door de forums Duitsers en Oostenrijkers urenlang. Ik heb nog nooit melding gemaakt van een bistre-probleem.

Deze machines werden in enkele duizenden, zelfs tienduizenden exemplaren verspreid. Ik denk dat als het probleem "chronisch" was, het zou zijn geïdentificeerd.

De Herz Pelletstar werd in 3 exemplaren verdeeld volgens een Oostenrijks document, waarvan ik de datum helaas niet heb.

We blijven optimistisch voor onze vriend en hopen dat er tijdens de interventie sprake is geweest van valse manipulatie van een setting. Alles lijkt samen te vallen en te zeggen dat de ketel aangeeft dat hij op 30% moduleert maar op volle capaciteit werkt.

Tenzij, zoals ik al zei, de installateur besloot het bistre-probleem radicaal op te lossen, door de ketel volledig en op hoge temperatuur te laten stoken, zonder enige aandacht voor de efficiëntie! Dit kan niet worden uitgesloten. Ik zal hem het officiële testrapport sturen, zodat hij de verschillen kan laten vaststellen en kan pleiten voor "substantiële wijziging van het onroerend goed"...
0 x
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34




par blogofiel » 19/02/08, 20:30

Einde verbranding of einde pellettoevoer???

Einde pellettoevoer.

@ Did67
Hartelijk dank voor het voorstel met betrekking tot de PV. Als het nodig is, krijg ik het graag terug. Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn.

Iedereen nogmaals bedankt voor de berg aan informatie. Ik zou me veel minder hulpeloos voelen tegenover de technicus.

Tot donderdag voor het vervolg van de avonturen van BlogOPhil en zijn ketel en het rapport van de verificatie van de instellingen :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 20/02/08, 01:27

Afgelopen winter heb ik met plezier een pelletkachel laten draaien op een zeer laag toerental, rooktemperatuur rond de 85-90°.
Aan het einde van de winter waren mijn rookpijpen bedekt met een dun laagje bister.
De test is niet absoluut geldig, omdat de kachel er niet voor ontworpen is en als hij op minder dan 2 kW draaide, was het mogelijk dat de verbranding te koud was.
De aanwezigheid van dagelijkse wasbeurten op de ketels zou er echter op kunnen wijzen dat zij met hetzelfde soort problemen te maken kregen.
Uiteindelijk verbranden we nog steeds hout, het is niet zo eenvoudig als het verbranden van gas.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/02/08, 12:49

@ Did67
Hartelijk dank voor het voorstel met betrekking tot de PV. Als het nodig is, krijg ik het graag terug. Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn.


Je hoeft me niet te bedanken. Ik betreur het dat in Frankrijk de testrapporten niet openbaar zijn.

Ik denk dat deze informatie van "algemeen belang" is.

De BLT Wieselburg-website is als volgt: http://blt.josephinum.at/

Ga vervolgens naar "Pruefberichte" (tweede link linksboven) (dit betekent: "testrapport")

Klik vervolgens in de paragraaf "Biomassa-Heizkesselprufungen" (= "testen van biomassaketels") op: "Pelletsfeuerung" (pelletverbranding).

Vervolgens laat u de lijst met fabrikanten en modellen testen.

U klikt op het model dat u interesseert om het rapport te downloaden.

Nou ja, daarna heb je een goed woordenboek nodig of spreek je Duits...

@blogophil: als uw bedrijf ingewikkeld wordt, zal ik de titels van de belangrijkste gegevens voor u vertalen...

Bij nader inzien denk ik dat je het volgende combineert:

1) een ketel die vanaf het begin te krachtig is (we kunnen dit nooit genoeg zeggen: het is een manie onder installateurs om "voor de zekerheid" te groot te maken, bij gebrek aan nauwkeurige berekeningen - ik heb hier al kritiek op gehad forum ; dit heeft geen gevolgen voor stookolie of gas; dit is helaas niet het geval voor pellets); Ik verwarm 200 m², goed geïsoleerd volgens de norm van 1995, het is vandaag gemiddeld, met een Okofen van 15 kW; Ik kreeg 20 kW aangeboden, ik zei nee en legde 15 kW op.

2) dit punt wordt verder versterkt door uw isolatie-/rolluikenwerk (volledig lovenswaardig - “het is niet omdat energie hernieuwbaar is dat het verspild moet worden!”)

3) je hebt de uitschakeltemperatuur ingesteld om aan/uit te beperken; dit gaat al een beetje in tegen de efficiëntie (meer verliezen, hogere gasuitstoot, enz.).

4) de door de fabrikant aangebrachte wijziging gaat niet de goede kant op: "boosted" ketel (reguleert deze daadwerkelijk op 30% zoals aangegeven?), afzuiger te krachtig of niet correct geregeld, gastemperaturen ver boven de noodzakelijke ...
0 x
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34




par blogofiel » 20/02/08, 20:51

Ik had u nog geen zicht gegeven op het voorwerp van de misdaad :onheil:

Hier is het

Beeld

@ Did67
Achteraf gezien en wat ik de afgelopen dagen heb geleerd, is het duidelijk dat onderstaand model, de pelletstar 10, voldoende zou zijn geweest (4-13Kw).

Secundaire vraag, in de documentatie over deze serie zijn de modellen 10, 20 qua beoordeling relatief vergelijkbaar. Ik droom waarschijnlijk en weet er niets van, maar zou het niet mogelijk moeten zijn om van een 20 een 10 te maken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/02/08, 08:45

blogophil schreef:Secundaire vraag, in de documentatie over deze serie zijn de modellen 10, 20 qua beoordeling relatief vergelijkbaar. Ik droom waarschijnlijk en weet er niets van, maar zou het niet mogelijk moeten zijn om van een 20 een 10 te maken?


Je droomt niet misschien niet: bij Okofen hebben de 12,15 en 20 kW modellen strikt dezelfde constructie. Het enige dat verandert is het aantal open "buizen" (wisselaars) (op mijn 15 kW zijn er 4 buizen geblokkeerd vergeleken met de 20 kW) en natuurlijk de regeling (hoeveelheid pellets die bij elke puls wordt aangevoerd, hoeveelheid lucht, enz...).

De installateur die de mijne had geïnstalleerd, had het erover om een ​​Okofen te gaan ombouwen voor een andere klant, die ook te groot typte en voor wie uit de monitoring een ongeschikte werking bleek... (een beetje zoals jij, alleen aan/uit).

Je afzuigkap is inderdaad indrukwekkend qua formaat, als ik hem vergelijk met mijn insufflator! En het was misschien niet het beste idee dat ze bij Herz hadden om het bij de keteluitlaat/begin van het afvoerkanaal te plaatsen waar de eerste condensatie opgevangen wordt.

Hoe dan ook, zou het niet beter zijn om deze te isoleren, evenals uw leiding, om condensatie en dus de vorming van bistre op dit niveau te voorkomen... Het is misschien beter dan de temperatuur overmatig te verhogen. vrijkomende gassen??? Dit is een vraag die ik mezelf stel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/02/08, 08:50

Philippe Schutt schreef:De aanwezigheid van dagelijkse wasbeurten op de ketels zou er echter op kunnen wijzen dat zij met hetzelfde soort problemen te maken kregen.


Ik herinner u eraan dat dit de condensatie model (voor zover ik weet de enige op de markt), ontworpen om te werken met afvoertemperaturen aan de condensoruitlaat van ongeveer 40°C, en daarom ontworpen om te condenseren (per definitie). Hierdoor is het mogelijk om een ​​theoretisch rendement van 104% te behalen (aangekondigd door Okofen; gemeten op 100,4% door de BLT tijdens de test bij nominaal vermogen).

Het is duidelijk dat ze het probleem hebben ondervonden. Ik hoop dat ze het permanent hebben opgelost met deze automatische bewatering!!! Tot over 10 jaar...
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

meerdere vermogens met dezelfde ketel




par Dirk Pitt » 21/02/08, 09:24

het probleem van het veranderen van vermogen in een ketel concentreert zich in de warmtewisselaar.
Het doel van de warmtewisselaar is om zoveel mogelijk primaire warmte van de verbranding naar het water over te dragen.
De belangrijkste parameters die de efficiëntie van de uitwisseling zullen beïnvloeden zijn: het uitwisselingsoppervlak, de snelheid van de vloeistoffen en het temperatuurverschil tussen de vloeistoffen.
het probleem is dat deze elementen onderling afhankelijk zijn en dat een uitwisselaar weinig aanpassingsvermogen heeft. er wordt berekend dat het de beste efficiëntie heeft voor een bepaald vermogen. Ondanks alles passen fabrikanten (om kostenredenen) wisselaars aan verschillende vermogens aan, voornamelijk door het uitwisselingsoppervlak te wijzigen. Op mijn 15KW okofen zijn dus bepaalde uitwisselingskanalen geblokkeerd om er een 10KW van te maken. Als ik de branderparameters zou aanpassen om 15 kW te genereren in plaats van 10, zou het uitwisselingsoppervlak zeker te laag zijn om alle calorieën door te geven. Bovendien zou de doorgangssnelheid hoger zijn en zou de rook heter naar buiten komen, waardoor een deel van de energie verloren zou gaan. warmte.
omgekeerd, als ik voor 10 kW de geblokkeerde kanalen zou openen, zou het oppervlak zeker groter zijn en dus de uitwisselingssnelheid lager; (2 parameters die in de goede richting gaan) maar de delta T van de beurs zou worden verkleind en er wordt niet gezegd dat het rendement beter zou zijn.
Dit alles is een subtiel compromis tussen deze parameters (om nog maar te zwijgen van de neveneffecten zoals bistrage en andere die ervoor zorgen dat er bepaalde limieten zijn die ons beletten de beste prestaties te plaatsen). De fabrikant heeft dit theoretisch berekend en gemeten om hebben het beste compromis.
Dus als op een mooie ochtend iemand je komt uitleggen dat je de rookstroom moet verdubbelen......
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten