Vraag: probleem van oversized gegranuleerde boiler?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34

Vraag: probleem van oversized gegranuleerde boiler?




par blogofiel » 17/02/08, 13:38

Hallo,

Ik ben uitgerust met een HERZ PELLETSTAR 20 Biocontrol houtpelletketel uit 2005
Het huis is 150m2 voor ongeveer 420m3 en 27,5m2 glazen gebieden met houten luiken. De zolderverdieping is momenteel bedekt met 20 + 10 mm steenwol. Het rechthoekige huis is aan de westkant en 1/3 aan de zuidkant bevestigd aan andere gebouwen van dezelfde hoogte
Warm water wordt geproduceerd door de ketel in de winter.
Eindelijk zijn we 4.

Voor de winter van 2005/2006 werd de ketel eind november in gebruik genomen en verbruikten we 4,5 ton pellets. Destijds was de zolder niet geïsoleerd (geen steenwol op de zolderverdieping).
Voor de winter van 2006/2007 plaatste ik 20 + 10 mm steenwol op zolder. We verbruiken 4 ton pellets.

In maart 2007 hebben we de afzuigkap veranderd. Het was blijkbaar een bekend defect van dit model ketels, in feite verstopte de afzuigkap heel gemakkelijk met stof, wat sterke trillingen van de laatste veroorzaakte. De nieuwe afzuigkap is twee keer zo krachtig als de oude vertelde me de persoon die tussenbeide kwam, hij laat de ketel nu werken bij "hoge temperaturen". Gegevens ingevoerd op de afzuiger: 190m3 / u.

Het gedrag van de ketel verandert radicaal. Met de oude afzuigkap werkte hij tussen 50 en 110 minuten (inclusief ontstekings- en extinctietijden) continu voordat hij een pauze nam met een harttemperatuur bij 33% vermogen in de orde van 300 tot 400 °.

Met de nieuwe afzuigkap werkt hij ongeveer 12 tot 15 minuten (inclusief ontstekings- en extinctietijden) en ontsteekt hij tussen 1 en 1,3 keer per uur. Bij 33% vermogen ligt de haardtemperatuur rond de 600 ° tot 630 °

Deze cijfers zijn afkomstig van de verzameling bedrijfsgegevens die door de ketel zijn verstrekt.

Deze winter zal ik weer 4 ton pellets consumeren.

Ik heb op deze site gelezen dat de prestaties van een houtpelletketel optimaal moeten zijn als deze minimaal 40 minuten werkt gedurende 10 minuten uitschakeling. Bij mij is het tegenovergestelde.

Met de meegeleverde isolatie had ik een daling van mijn verbruik van korrels verwacht, of deze blijft stabiel.

Heeft de verandering van de afzuigmotor en de korte bedrijfstijd van mijn ketel daar iets mee te maken?

Let op: er is een buffertank van ongeveer 40 liter. Is het niet te klein?

Mijn installatieprogramma is afwezig. Kan iemand mij informeren over mijn situatie. Ben ik het slachtoffer van een te groot probleem of moet mijn installatie worden aangepast (grotere buffertank) om rekening te houden met de nieuwe extractor?

Dank u voor uw hulp
Dernière édition par blogofiel de 20 / 02 / 08, 20: 52, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 17/02/08, 23:29

Ik ben niet uitgerust met een pelletketel, maar er zijn al discussies over dit onderwerp geweest met competente mensen.

Er is nog een persoon met hetzelfde probleem van overconsumptie.

Je moet zoeken met de zoekmachine en misschien contact opnemen met de relevante mensen via een privébericht (PM).

Bonne chance.

PS: is het echt zo enorm 4 ton? dat is 4 X 250 euro / T = 1000 euro per jaar ....... het is ok met het tapwater !!
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34




par blogofiel » 18/02/08, 00:11

jean63 schreef:PS: is het echt zo enorm 4 ton? dat is 4 X 250 euro / T = 1000 euro per jaar ....... het is ok met het tapwater !!


Ik zou inderdaad tevreden kunnen zijn met dit antwoord. Het is een acceptabel budget voor een individueel huis.

Maar omdat de werking van mijn ketel in tegenspraak is met wat ik rechts en links kan lezen, vraag ik me af of het niet belangrijk is om het beter te doen, vooral gezien het isolatiewerk dat ik heb deed.

En dan hou ik ervan te begrijpen en er zeker van te zijn dat de dingen "goed gedaan" zijn volgens de regels van de kunst. Als de door de fabrikant uitgevoerde modificatie gevolgen had moeten hebben voor mijn installatie, was het wenselijk geweest dat ik hierover was geïnformeerd. Op papier regelt het tussen 6,4-21,9 kW. Ik heb de indruk dat de nieuwe motor deze technische gegevens heeft veranderd en dat hij vrij rond de 15-25kW regelt. Het loopt op tot bijna 800 ° bij 100%, wat ik nog nooit had gezien met de oude afzuigkap.

Met de oude afzuiger draaide hij stil op 33/50% of 6,5-10 kW.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 18/02/08, 00:29

Ik veronderstel dat je een bister-formatie op de vinnen van de afzuiger had, en dan blijft alles eraan kleven en lijkt het een onbalans.
met een sterkere afzuiger is de T ° van de dampen hoger, meer bister, meer probleem, maar levert iets lager op.
Ik zou benieuwd zijn wat de temperatuur is van de dampen die de ketel verlaten?
naar mijn mening is 120 ° nodig om stil te zijn.
0 x
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34




par blogofiel » 18/02/08, 07:34

Ja, het zou moeten worden behandeld. Een technicus had me destijds gezegd op de vinnen te tikken om ze te laten vallen in afwachting van de verandering ...

Op niveau T ° 120 ° mini zie eerder 150 °

Ik geef niet om alle calorieën die ik in de lucht gooi : Cry:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/02/08, 08:32

wat interessant zou zijn om te weten, is wat de stroomsnelheid van de vorige afzuiger was vergeleken met deze en of een aanpassing van de parameters in de verordening was gemaakt.
in feite stuurt de regelaar een snelheidsinstelpunt naar de afzuiger, maar omdat deze niet langer hetzelfde is, wordt de stroom in dezelfde verhouding verhoogd als de lucht tussen de oude en de nieuwe stroomt.
het lijkt erop dat deze ketel alleen de rookafzuiging heeft om de luchttoevoer te regelen (geen boosterventilator zoals op de okofen), dus door de afzuigstroom te vergroten, verhogen we ook de stroom d lucht en tocht. Branden op een hogere temperatuur is gunstig voor minder verbranding. het belangrijkste is om te weten in welke mate het wordt gedaan. misschien ontbrak er niet veel in de stroom naar de oude extractor en dat er bij deze veel te veel zijn.
Ik weet bijna zeker dat we de snelheidsinstellingen van de afzuiger moeten bijwerken en dat dit nog niet is gebeurd. Het is niet normaal dat een pelletketel slechts enkele minuten werkt. Het verbruik is een indicator, maar niet zo nauwkeurig om te weten of de ketel in de beste omstandigheden werkt. Inderdaad, we kunnen vaak alleen het jaarlijkse verbruik vergelijken, dat gemakkelijk van jaar tot jaar kan variëren met 20%, afhankelijk van de ernst van de winter. Bovendien hebt u de isolatie aangepast zodat u niet precies weet wat het verwachte verbruik is.
Het zou interessant zijn om te weten hoe de regulator reageert, want met een extractor die goed in snelheid was geregeld (voorheen), moest hij langzaam reguleren, dat wil zeggen: na een stopfase begint hij met 100% dan wanneer de watertemperatuur van de ketel begint te stijgen daalt het langzaam in een poging om de watertemperatuur te stabiliseren. Als de afzuigkap te groot is, zal de instelling van de snelheidsdaling niet echt een daling van het vermogen veroorzaken, dus het water zal sneller in temperatuur stijgen, dus de regeling zal zeer snel van 100% naar 10% van het vermogen gaan.
De buffertank is een hulpmiddel maar is niet essentieel bij een goed bemeten modulerende ketel
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 18/02/08, 10:16

Ik ben het eens met uw schatting voor het huidige minimumvermogen van 15kw. er is hier een probleem, namelijk dat u niet langer de machine (vermogen, efficiëntie) hebt die u hebt gekocht.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Vraag: probleem met overmaat aan granulaatketel




par Christophe » 18/02/08, 10:36

blogophil schreef:Let op: er is een buffertank van ongeveer 40 liter. Is het niet te klein?


Is er geen typfout?

Voor de rest: 4 ton is heel redelijk ... in welke regio ben je?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 18/02/08, 11:18

extra info na het bekijken van de technische documentatie van de ketel: als je zegt dat de verwarmingscycli 12 tot 15 minuten duren, INCLUSIEF de start- en stopfasen, betekent dit dat er echt een probleem omdat het zou betekenen dat het bijna nooit de regulatiefase ingaat.
Inderdaad, de doc geeft een maximale ontstekingsfase van 300 sec (5min) aan, die korter kan zijn als de ontstekingsdetectie eerder is gedaan: zeg 3 minuten
dan duurt de opstartfase, bedoeld om bij hoog vermogen een correct sintelbed te maken, normaal 5 minuten (tenzij de fabrieksparameter is gewijzigd).
na 3 + 5 = ongeveer 8 minuten schakelt deze over naar de verbrandingsregelmodus. Als de watertemperatuur al te hoog is, probeert het de verbranding te vertragen, maar als de ventilator te groot is, gaat deze te snel omhoog en wanneer het water op maximale temperatuur is, wordt de uitdovingsfase geactiveerd die ingesteld op 3 minuten (volgens de doc.). of 3 + 5 + XX + 3 = 12 tot 15 minuten dus de fase waarin de ketel in harde regeling is van 1 tot 4 MINUTEN !!!!!!
Ik bevestig dat dit niet normaal is. bovendien is het vanuit milieuoogpunt nul omdat de ketel heel weinig werkt in fasen van goede verbranding en veel in overgangsfasen (starten en stoppen) waar de afgifte aanzienlijk is.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
blogofiel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 19
Inschrijving: 17/02/08, 12:34

Re: Vraag: probleem met overmaat aan granulaatketel




par blogofiel » 18/02/08, 12:31

Christophe schreef:
blogophil schreef:Let op: er is een buffertank van ongeveer 40 liter. Is het niet te klein?


Is er geen typfout?

Voor de rest: 4 ton is heel redelijk ... in welke regio ben je?


Voor het volume van de ballon, maak ik met het oog, 10l min of meer. Het wordt geplaatst tussen de ketel en de wisselaar voor het tapwater en de radiatoren

Anders ben ik in de Rhône
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten