Thermische energieopslag en warmtepomp

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Thermische energieopslag en warmtepomp




par chatelot16 » 05/09/09, 15:30

hallo

Ik heb een idee gegeven over thermische energieopslag dat ik wil scheiden van andere onderwerpen die al openstaan

water is het beste en het goedkoopste: alleen defect, geen faseverandering bij constante temperatuur

het ding om uit te vinden is daarom vooral het middel om variabele temperaturen te exploiteren die niet noodzakelijkerwijs zijn aangepast aan wat we willen doen

het is al bijna uitgevonden: warmtepomp
het enige dat overblijft is om het echt omkeerbaar te maken: het kan worden gebruikt als warmtepomp of als warmtemotor om elektriciteit op te wekken met een beschikbaar temperatuurverschil

wanneer in de zomer de warmtewisselaar in een tank met bijna kokend water is geplaatst, zal de thermische machine lang genoeg elektriciteit bijna gratis maken door een beetje warmte van het hete water naar de lagetemperatuurverwarming te laten gaan

later, als het water te koud is, zal de warmtepomp een beetje elektriciteit gaan verbruiken in plaats van produceren

als de tank koud is, zodra er zon is om kokend water te maken, mag het niet dom in de koudwatertank worden gegooid: het moet ook door de thermische machine worden gehaald: productie van elektriciteit!

bijna hetzelfde als een warmtepomp, zo vaak bekritiseerd, dat als het eenmaal is omgevormd tot een warmtemotor, het de essentiële aanvulling wordt op een warmwateropslag

we kunnen het beter doen met 2 tanks die zo worden beheerd dat de ene zo warm mogelijk is en de andere zo koel mogelijk: als er zon is en je geen elektriciteit nodig hebt, stoppen we de zonnewarmte in de hete tank

als er zon is en je wilt elektriciteit, dan stop je hem in de warme tank met elektriciteit die door de motor wordt geproduceerd

omkering wanneer u wilt verwarmen zonder zon: verwarmen met de warme tank en elektriciteitsproductie of directe verwarming zonder elektriciteit met de warme tank

als er andere energie beschikbaar is in rab (wind) kun je ook de warmtepomp laten draaien om de temperatuur van de tank te verhogen...

de veel bekritiseerde warmtepomp, ooit omgevormd tot een warmtemotor, wordt een goed hulpmiddel om de zon te gebruiken
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 19/09/10, 02:43

Blijkbaar geen reactie op pompen met een perfect omkeerbare warmtepomp met het maximaal mogelijke rendement van Carnot!!
de thermische machine zal bijna gratis elektriciteit maken door wat warmte van warm water naar verwarming op lage temperatuur te laten gaan

Helaas is deze opbrengst voor elektriciteit erg laag met typische temperaturen van 13°C tot 60°C!!
En "het beetje warmte" is in werkelijkheid enorm, de gigantische warmtestromen die nodig zijn met zeer omvangrijke wisselaars om lage elektrische arbeid te verkrijgen!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle
Elektrisch werk op warmte uitgewisseld als (60_13)/(273+60°= 1/7!!
Voor 1KW elektrisch verkregen verspillen we 7KW aan warmte en niet een beetje zo perfect, maar in de praktijk is de opbrengst 4 keer slechter, dus verliezen we 28 keer aan warmte 28KW!!!
Tanks slaan in de praktijk de warmte niet lang genoeg op.

Erger resultaat dan deze zomerhitte ondergronds op te slaan tot de winter, en de helft ervan te verliezen door thermische diffusie ondergronds!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/09/10, 11:03

als uw ondergrondse opslag werkt, is de omkeerbare warmtepomp daarvoor even nuttig als voor opslag in een watertank

bijvoorbeeld in de zomer zijn de zonnecollectoren veel hoger in temperatuur dan de te verwarmen grond: het verschil zal in ieder geval mechanische energie opleveren om de circulatiepompen te laten werken

de warmtepomp zou niet rendabel zijn als hij alleen hiervoor zou worden gebruikt... maar hij zal ook als echte warmtepomp worden gebruikt als aan het einde van de winter de WKO niet meer warm genoeg is, en hoe meer er gekoeld wordt met de warmtepomp, hoe meer hij elektriciteit gaat maken als je hem wilt verwarmen

de warmtepomp is juist een middel om te experimenteren met een te kleine warmteopslag

een astronomisch bedrag uitgeven aan boren om voldoende thermische opslag te maken zonder warmtepomp ligt niet binnen mijn mogelijkheden... vooral omdat je me er nog steeds niet van overtuigd hebt dat het werkt!

het maken van een kleine omkeerbare 1kw-compressor als motor ligt veel meer binnen mijn mogelijkheden, en zal me in staat stellen te bewijzen dat we veel dichter bij de theoretische maximale cop kunnen komen dan de huidige warmtepompen

huidige compressoren zijn niet geoptimaliseerd voor prestaties, maar voor lichtheid!

een grote verbetering in de efficiëntie van stoomlocomotieven is geweest om de diameter van de leidingen te vergroten om drukval te voorkomen: hetzelfde moet worden gedaan voor warmtepompen: alle doorgangen zijn te klein, inclusief de kleppen
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 19/09/10, 12:49

het maken van een kleine omkeerbare compressor van 1kW als motor ligt veel meer binnen mijn mogelijkheden, en zal me in staat stellen te bewijzen dat we veel dichter bij de theoretische maximale cop kunnen komen dan de huidige warmtepompen

Je moet het dus doen en concreet bewijzen maar 10 kW warmte gaat verloren voor 1 kW teruggewonnen elektriciteitswerk met een COP van bijna 1 en de juiste wisselaars zijn nodig.
Dat is zeker zo'n omkeerbare warmtepompmotor met een goed rendement dicht bij het Carnot-maximum zal enorme praktische toepassingen hebben als het niet te duur is!!!

We kunnen elektriciteit maken met het temperatuurverschil tussen buitenlucht of zon en lucht in de grond, zowel in de zomer als in de winter, maar de benodigde warmtewisselaars zijn enorm.

Het benaderen van de prestaties van Carnot is moeilijk, vol valkuilen.

Maar in mijn geval lijkt het maken van gekke gaatjes mij gemakkelijker, hoewel iets minder creatief.
Peilboren bestaan ​​al om goedkoop diepe gaten te maken en de huur ervan is niet astronomisch duur.
Het gaat niet om het maken van een oliebron!
Het maken van een kleine boorrobot, met verzamelde commerciële elementen, lijkt mij een veel minder moeilijk en zeer nuttig project, omdat met veel minder onbekenden, in plaats van een hele tuin op 3 meter diepte te verplaatsen om een ​​vaak ondermaatse Canadese put te maken.

Voor een huis dat zeer goed geïsoleerd is, zoals een huis met stro, lijkt het mij veel beter mogelijk om de warmte van de zomer terug te winnen voor de winter, omdat het veel kleiner is gedimensioneerd.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 125 gasten