MYRTE Corse, zonne-elektriciteit opslaan in waterstof

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Projéthée
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 30/10/08, 17:53




par Projéthée » 12/01/12, 12:03

Vraag: kan een oliegestookte elektriciteitscentrale (via enkele aanpassingen) ook op methaan draaien? in dat geval zou de combinatie veel relevanter lijken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 12/01/12, 12:11

Ja dat kan, maar het zou minder "stijlvol" zijn voor Areva's imago... dan 100% H2-elektriciteit maken...

Cuicui schreef:Hydrazine en peroxide zijn giftig.


Eh ja, maar de meeste brandstoffen of brandbare gassen zijn ook... sterker nog, ik ken er geen die dat niet is (vanaf een bepaalde dosis)...

: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 12/01/12, 12:15

Omzetting naar methaan verliezen we nog steeds een paar % opbrengst.
Je voegt nog steeds de hoeveelheid energie toe die nodig is voor opslag (compressie denk ik), en je verliest nog meer. Om te zien of de uiteindelijke energie-efficiëntie positief is (als we het wegvervoer nog meerekenen, zijn we zeker negatief)
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 12/01/12, 12:16

Gezien de zon op Corsica, vraag ik me af of geconcentreerde zonne-energie niet beter zou zijn aangegeven?
Het project kost toch 21 miljoen euro!
We moeten allemaal het initiatief verwelkomen in de hoop dat het geen eenvoudige showcase zonder toekomst zal zijn.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 12/01/12, 12:20

Zeker, maar dat zou het probleem van de flexibiliteit niet hebben opgelost.
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 12/01/12, 12:44

Natuurlijk is het een showcase, maar ik geef de voorkeur aan deze boven andere, zoals het begraven van CO2, wat absoluut niets zal oplossen...

Bovendien zien we in Frankrijk voor één keer iets ecologisch en functioneels... stop met in de soep te spugen! Uiteraard kunnen we altijd "minder slechter" vinden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 12/01/12, 12:50

Oh nee, ik juich dit soort initiatieven toe, één minder, het gaat niet tegen de stroom in, en dat is al enorm als je het huidige beleid ziet (niet alleen Frans overigens).
Aan de andere kant zie ik dat het goed wordt tegengehouden door de energielobby’s (en die zijn machtig in Frankrijk)
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 12/01/12, 12:56

Cuicui schreef:
sherkanner schreef:Mouaif, de opbrengst van waterstofproductie is over het algemeen vrij laag, ongeveer 25-40%. Batterij-efficiëntie (SOFC)

Gehoord in een Duits bericht over Arte: combineer waterstof met CO2 om methaan te maken dat makkelijker op te slaan is (in grote gasmeters) en zo nodig in het netwerk geïnjecteerd kan worden of een warmtekrachtcentrale kan voeden.


Om het te transporteren is er mierenzuur = HCOOH:

https://www.econologie.com/forums/electricit ... 10849.html

En daar zeggen ze dat de opslag van waterstof in mierenzuur het mogelijk maakt om meer dan 60% van de initiële elektrische energie te herstellen. En aangezien het EPFL is, bestaat er weinig twijfel over:
http://www.cleantech-alps.com/en/actual ... teur-0-274

Federale Polytechnische School van Lausanne schreef:één liter mierenzuur bevat ruim 53 gram waterstof, tegenover amper 28 gram voor hetzelfde volume zuivere waterstof onder een druk van 350 bar.


Als kers op de taart is het metaal dat tijdens de katalyse wordt gebruikt gewoon ijzer en geen zeldzaam en duur metaal.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/01/12, 13:46

Het is verbazingwekkend hoe u veel geld kunt uitgeven aan projecten met een laag rendement, vergeleken met de eenvoudigste met het beste rendement, goedkoper !!!
fotovoltaïsch --> waterstof, of een andere brandstof die ongeveer gelijk is aan die van gratis spontane natuurlijke vegetatie, ook spontaan gratis opgeslagen, gewoon om op te halen !!!!

Olie of gas maken met algen in de zon is zeker efficiënter en eenvoudiger!!!! (bestaat functioneel).


Zo laten we zien dat hernieuwbare energie niet rendabel is, het doel van dit soort projecten.

Om op te slaan is het beter sla intense geconcentreerde zonnewarmte op in Corsica ondergronds (spiegelt veel goedkoper dan fotovoltaïsche cellen met een beter rendement), het is gratis, om het vervolgens naar behoefte te converteren met een goed rendement (omdat er maar één conversie is) in de nuttige vorm, elektriciteit naar batterij of gas.
Deze opslag is een veralgemening bij een hogere temperatuur van wat lopen naar www.dlsc.ca om te verwarmen met zomerse zonnewarmte voor de winter, met een betere efficiëntie dan de systemen die in de vorige berichten werden gepresenteerd, want zonder nutteloze omzettingen in verschillende vormen van energie, elk met slechte opbrengsten die zich vermenigvuldigen !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 12/01/12, 13:49

Absoluut. Maar liever opslag in gesmolten zout voor Corsica!

Aan de andere kant kunt u uw zonne-energie niet in de koffers van uw scooter meenemen...
: Cheesy: : Mrgreen: (heilige Dédeleco...)

Opslag in mierenzuur heeft dus nog steeds zijn nut...
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten