thermo-generator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes

thermo-generator




par nlc » 29/03/08, 19:17

Nou, ik gooi dit hier, ik ben niet echt verdiept, ik heb geen tijd, maar je zult het wel kunnen doen omdat het onderwerp mij heel interessant lijkt:

We weten dat op 1000W per vierkante meter zonne-energie, met een fotovoltaïsch paneel we niet veel herstellen (rendement tussen 10 en 15%, is dat het?).

Bovendien zijn fotovoltaïsche cellen duur.

Een zonnethermische collector is daarentegen goedkoper en herstelt zonne-energie beter. Het probleem is dat het in de vorm van warmte is, moeilijk om te zetten in elektriciteit. Sommigen doen het hoe dan ook, met een zonneconcentratie en een Stirling-motor gekoppeld aan een generator.

Maar het is echt ingewikkeld en duur vanwege de mechanica in beweging.
Er is ook een manier om de warmte om te zetten naar een peltier-module, maar we hebben bij een ander onderwerp gezien dat de opbrengst slecht is.

Een tijdje geleden kreeg ik te horen over het thermo-akoestische effect, dat ik niet kende. Het zijn de glasblazers die dat ontdekten, eigenlijk kan een verschil in temperatuur een geluid veroorzaken.

Door een systeem van resonantie en stationaire golf kan dit geluid worden gebruikt om het koud te maken, of om elektriciteit op te wekken.

Er zijn ook koelkasten die dit proces gebruiken. Maar omdat het omkeerbaar is, kunnen we elektriciteit opwekken door een verschil in temperatuur.

Ik heb het principe nog niet begrepen maar van wat ik begreep, omdat het geluid een opeenvolging van drukken en depressies is, varieert de temperatuur van het gas in de holtes en pieken van druk.

Met het effect van resonantie en staande golven, eindigen we met een cyclus van carnot en het equivalent van een stirlingmotor maar zonder bewegende delen.

Kortom, met dit systeem, als u een geluid injecteert, extraheert het warmte van de koude bron naar de hete bron (werking in de koelkast). En als we het tegenovergestelde doen, we zetten een hete bron aan de ene kant en een koude bron aan de andere kant, het produceert een geluid dat kan worden omgezet in elektriciteit.

Ik liet je wat meer graven, maar door snel op het net te vlechten, zag ik dat er al enkele onderzoekers ter plaatse waren. Ik heb ook studenten zien werken aan het fenomeen en het blijkt heel gemakkelijk te implementeren!

Ik weet niet of ik veel kan volgen en aan het onderwerp kan deelnemen omdat ik niet veel vrije tijd heb, maar ik zal het toch proberen!

Een lezen! :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 30/03/08, 01:17

Een interessant startpunt en een video van de demonstratie iets lager op de pagina: http://www.io.com/~frg/
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 30/03/08, 19:22

Hoed voor je vasthoudendheid en de transformatie van je motor.
http://chaenel.free.fr/cmsimple/?Econom ... 9lectrique

Het is waar dat om Savenay / Nantes door de snelle weg te maken, het beter is om naar het hogere niveau over te gaan.
Ben je van plan het door te geven aan de Mijnen als je klaar bent?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 30/03/08, 19:31

yes! 8)
In feite heb ik niet veel keuze, want het is een 500 en ik ben niet Permi motorfiets, moet ik per se slagen bij de certificering van categorie 11kW (15ch) voor het rijden met de auto Permi.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 30/03/08, 23:16

Hoed voor de klus op het motorfietsframe
Ik kan niet wachten om meer te lezen

Voor de thermo-akoestiek had ik een artikel over het onderwerp gelezen
Ik moet verder gaan met het onderwerp, ik begreep niet alles
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 31/03/08, 08:24

Ik begon te begrijpen wat er aan de hand was, maar toen op het niveau van de berekeningen die we wilden zien, leg ik een belin vast .....: Cheesy:

In principe op de akoestische golf, in de drukpieken stijgt het gas in temperatuur en levert het warmte aan de grenslaag van wat zij de "schoorsteen" noemen, en in de drukbakken koelt het gas af en onttrekt het warmte op de grenslaag. En dan werkt het stap voor stap, als een rij vrijwilligers die emmers water doorgeven.
Aan de ene kant van de "stapel" plaatsen we de warme wisselaar, aan de andere kant de koude wisselaar.

Het is hier vrij goed uitgelegd: http://thermoacoustique.free.fr/

De "stapel" is in feite een veelvoud van dunne platen die zijn gestapeld om het geluid door te laten maar om grenslagen te creëren (een soort huid), waardoor de warmte kan worden geleid.

Op deze site maakt hij gebruik van een aardewerk potkeramiek en op een andere site is het gemaakt met een film van enkele microns die op zichzelf is gewikkeld en waarvan de wikkeling zich op een afstand van visdraad bevindt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 31/03/08, 10:01

Ja, ik heb de theorie begrepen, het is noodzakelijk om de frequentie aan de stap van de wisselaar te geven

en hoe groter de druk, hoe groter de amplitude

Kortom, een HP in een gesloten volume onder druk en een wisselaar waarvan de pitch is aangepast aan de beoogde frequentie, met een warme stap en een koude pitch, was blijkbaar omkeerbaar

http://thermoacoustique.free.fr/

Maar waar ik pick-up is op de link die je bovenaan geeft, met platen die we verwarmen, komt het direct een spanning en, als ik het goed lees, gaat het over piezo

Zonnetoepassing:
http://www.ginjfo.com/Publics/Actualite ... C3%A9.html
Volgens Symko, kon een dergelijk apparaat het rendement van zonnepanelen die momenteel varieert tussen de 20% (voor de massamarkt) en 40% te optimaliseren, en kon vervolgens worden gedragen dan 50%.

Beeld
Dernière édition par Capt_Maloche de 31 / 03 / 08, 10: 39, 2 keer bewerkt.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 31/03/08, 10:12

In feite is het effect omkeerbaar, dus in plaats van een geluid in het systeem te sturen om kou te creëren, kunnen we de warmtebron / koude bron met temperatuurverschil benutten om een ​​geluid te creëren of te versterken, dat vervolgens stroom creëert via de tussenproduct van een soort HP of een piezo.

http://www.io.com/%7Efrg/history.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16180
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 31/03/08, 12:12

Hallo Nlc en Captain Maloch!

Capt_Maloche schreef:Zonnetoepassing:
http://www.ginjfo.com/Publics/Actualite ... C3%A9.html
Volgens Symko, kon een dergelijk apparaat het rendement van zonnepanelen die momenteel varieert tussen de 20% (voor de massamarkt) en 40% te optimaliseren, en kon vervolgens worden gedragen dan 50%.



"De efficiëntie van het omzetten van geluidsgolven in elektriciteit is redelijk goed, slechts 20% van de geluidsenergie gaat verloren, aan de andere kant zou de totale efficiëntie, van warmte naar elektriciteit, volgens Orest Symko 20 tot 25% kunnen zijn. In feite, hoe groter het temperatuurverschil tussen de warmtebron en de cilinder, hoe beter de efficiëntie. "

Ik kijk naar de zaak ... Je weet dat de hyperthermische val van directe zonnestraling (PHRSD, patent SYCOMOREEN) bij 90% thermische opsluitefficiëntie bij 1000 ° C ...

Ik ben bang dat dit systeem de prestaties van een goede Stirling-cyclus niet haalt. Aan de andere kant is het voor een toepassing in een huis misschien minder efficiënt, maar economischer om te kopen omdat de productie lijkt te gaan zonder bewegende delen ...

Tot slot vind ik dat het voorwaardelijke te vaak wordt gebruikt en het principe niet duidelijk wordt onthuld ...

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 31/03/08, 12:43

Remundo schreef:Tot slot vind ik dat het voorwaardelijke te vaak wordt gebruikt en het principe niet duidelijk wordt onthuld ...
@+


Kijk op deze pagina: http://thermoacoustique.free.fr/effetth ... stique.htm

De uitleg is kort maar we begrijpen eindelijk hoe het werkt.
En kijk eens naar de ervaring onderaan deze pagina: een reageerbuis, een stuk keramiek dat is teruggewonnen in een katalysator, een verwarmingsweerstand en montagebobbels 100dB!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 144-gasten