Hydraulische energie in Frankrijk

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Michadu083
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 01/02/09, 15:13

Hydraulische energie in Frankrijk




par Michadu083 » 01/02/09, 15:32

Hallo allemaal,

Ik heb dit ontdekt forum en ik heb me zojuist aangemeld.
Ik ben dus nieuw hier. :D

Daarom wil ik u een vraag stellen over hydraulische energie.
Ik hoop dat het nog nooit eerder is gevraagd, anders loop ik het risico dat er tegen mij wordt geschreeuwd ^^

Als we het hebben over hydro-elektriciteit, die dus voortkomt uit hydraulische energie, wat houdt dat dan eigenlijk in?
Ik bedoel, als we het hebben over elektriciteit die wordt geleverd door hydraulische energie, hebben we het dan alleen over energie die wordt geproduceerd met een dam?
Of dit omvat ook getijdenenergie, getijdenturbines. . .

Hier bijvoorbeeld: https://www.econologie.info/share/partag ... 6LwWJs.pdf

we kunnen lezen dat 2006% van de elektriciteit die in 8 in Frankrijk werd geproduceerd, afkomstig was van waterkracht.
Is het dus elektriciteit die alleen wordt geproduceerd dankzij dammen of ook door iets anders?

Kortom, als we het over hydraulische energie hebben, hebben we het over de energie die wordt geproduceerd dankzij wat? met wat ?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ^^
Ik dank u bij voorbaat. :D
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 01/02/09, 15:45

Hallo,
a priori is het de energie die wordt verkregen door de stroming van een rivier of door het leegmaken van een waterreservoir (dammen in de hoge bergen, getijdenenergiecentrales in de Rance, riviermolens (ik niet, ik weet niet of die er zijn op een industriële schaal))
Getijdenturbines maken ook gebruik van een waterstroom, dus ze zullen ongetwijfeld worden geclassificeerd als hydraulische energieproductie.
0 x
Michadu083
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 01/02/09, 15:13




par Michadu083 » 01/02/09, 16:02

Dus eigenlijk weet ik niet zo goed of ik het zo kan samenvatten. . .

Er zijn verschillende manieren om elektriciteit te produceren met behulp van hydraulische energie:

- Waterkrachtcentrale (er zijn er verschillende, afhankelijk van de hoogte van de waterval)
- Getijdenenergiecentrale
- Hydrokinetiek
- Anderen?

Het lijkt mij echter dat we onderscheid maken tussen hydraulische energie (die afkomstig is van de zon) en getijdenenergie (die afkomstig is van de maan).
Kunnen we echt praten over een getijdenenergiecentrale die elektriciteit produceert met behulp van hydraulische energie?
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 01/02/09, 18:52

Hallo !

Michadu083 schreef:
Het lijkt mij echter dat we onderscheid maken tussen hydraulische energie (die afkomstig is van de zon) en getijdenenergie (die afkomstig is van de maan).


Om een ​​beetje te muggenziften: getijdenenergie komt voort uit het gebruik van de kinetische energie die is opgeslagen door het aarde-maanpaar.

Kunnen we echt praten over een getijdenenergiecentrale die elektriciteit produceert met behulp van hydraulische energie?


Nou nee, als we vasthouden aan het genoemde onderscheid. Maar het principe is in de praktijk hetzelfde: recupereer de potentiële energie van het water.

:D
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Emmaa
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 18/02/09, 17:29




par Emmaa » 18/02/09, 17:43

Dit is een interessante vraag... Etymologisch gezien is hydro-elektriciteit eenvoudigweg elektriciteit geproduceerd uit water, maar technisch gezien kunnen we deze term gebruiken om te praten over elektriciteit die voortkomt uit een techniek die gebruik maakt van water in al zijn vormen (rivier, zee, regen, enz.)? Als we het over waterkracht hebben, denken we vaak aan hydraulische dammen... Bestaat er een neutraler begrip?
Vooral omdat er tegenwoordig zeer verbazingwekkende technieken bestaan ​​om waterige elektriciteit te produceren, zoals de energie van zoutgradiënten (terugwinning van de energie die wordt geproduceerd tussen het verschil in zoutgehalte tussen de zee en de rivieren die erin uitmonden).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79367
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 18/02/09, 17:55

Er zijn ook geforceerde leidingen of valpartijen.

Ik ken de details van de verdelingen tussen waterkrachtcentrales niet.

Je zag in de .pdf:

Beeld

: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten