Thorium: de toekomst van kernenergie?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Christophe » 27/10/21, 14:48

En als je de indirecte banen neemt, moet je het cijfer met 2 vermenigvuldigen: https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html

Fessenheim was 1900 directe en indirecte banen...

Dus 10% van de CO2-uitstoot van de Franse nucleaire kWh is uitsluitend afkomstig van reizen van werknemers?

Ik geloof het niet echt...
0 x
yves35
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 221
Inschrijving: 27/09/15, 23:22
Plaats: rendier
x 60

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par yves35 » 27/10/21, 14:55

hello,


Christophe, duizelig dat je bent : Cheesy: je vergat de gepensioneerden, de kinderen van de werknemers, hun buren, de kooplieden naar wie ze gaan, de werknemers van de fabrieken die produceren wat ze kopen, de ambtenaren die het land besturen...
Kortom, we komen altijd op hetzelfde uit....sqinoufodrai, het is een goede oorlog

yves
0 x
genegeerd: obamot, janic, guygadebois... lucht, lucht. We zijn (nog) niet op Qanon Ben, als in feite
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79374
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11064

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Christophe » 27/10/21, 15:25

Ah, je hebt gelijk... Iedereen werkt dus voor EDF in Frankrijk!

Hoeveel maak ik het lot voor je? 300 gr/kWh? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par sen-no-sen » 27/10/21, 15:47

bardal schreef:
Dit geldt alleen voor de versie die momenteel door de Chinezen wordt getest; de versies die door andere landen (waaronder Frankrijk en Europa) zijn bestudeerd, bevatten vrijwel allemaal een permanent zuiveringssysteem (ongeveer 20 tot 40 L per dag) dat de verschillende splijtingsproducten afvoert die de reactie kunnen vergiftigen. Het is vrij basale chemie, de gasvormige producten evacueren zichzelf aan de bovenkant van de tank en de rest van de "brandstof" wordt onderworpen aan de nodige chemische behandelingen voordat ze opnieuw in de reactorkern worden geïnjecteerd; het enige probleem dat nog moet worden opgelost, is dat van zirkonium (het onderzoeksspoor, dat nog moet worden gevalideerd, is dat van een "koude val" op de bypassleiding, die de condensatie van dit metaal mogelijk maakt).


Het lijkt mij dat dit inderdaad het geval is voor de MSFR, maar we zijn nog aan het studeren, we zijn nog ver verwijderd van een operationele commerciële reactor.
Het zal waarschijnlijk nog 10 tot 15 jaar duren voordat we er een zien die zijn eerste MW produceert...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6992
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2914

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par gegyx » 27/10/21, 16:39

Ik heb blijkbaar gezien dat Macron dit onderzoek in de thoriumsector definitief heeft opgegeven?


/ Een leider die graag (shit)keuzes maakt
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par GuyGadeboisTheBack » 27/10/21, 17:27

gegyx schreef:Ik heb blijkbaar gezien dat Macron dit onderzoek in de thoriumsector definitief heeft opgegeven?


/ Een leider die graag (shit)keuzes maakt

Volgens Izy is het de schuld van Hulot, LOOOOOOOOOL!!!! Alleen de Fransen hebben deze technologie nooit gewild, het model is MILITAIRE, bij ons, niet civiel.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Bardal » 27/10/21, 18:21

Christophe schreef:En als je de indirecte banen neemt, moet je het cijfer met 2 vermenigvuldigen: https://www.lemonde.fr/planete/article/ ... _3244.html

Fessenheim was 1900 directe en indirecte banen...

Dus 10% van de CO2-uitstoot van de Franse nucleaire kWh is uitsluitend afkomstig van reizen van werknemers?

Ik geloof het niet echt...

Nee, Christophe, je 1000 medewerkers werken niet allemaal tegelijk, en leggen niet allemaal 25 km/dag af...

Neem anders het aantal banen gerelateerd aan nieuwe energieën (volgens milieubronnen), doe dezelfde berekening en deel dit door de jaarlijkse elektriciteitsproductie... en kijk welk CO2-cijfer je krijgt... je zult zien of het lijkt consistent. Persoonlijk zijn mijn cijfers voor windenergie rond de 10-12 g per kWh; maar het zal afhangen van de locatie, winderig of niet...

Het cijfer van 4g per kWh komt van de PSI (Zwitserse universiteit); anderen zeggen 6g; Persoonlijk kan het me niet schelen tussen een haar en anderhalve haar, het verdient niet eens een debat...
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par Bardal » 27/10/21, 18:27

sen-no-sen schreef:
bardal schreef:
Dit geldt alleen voor de versie die momenteel door de Chinezen wordt getest; de versies die door andere landen (waaronder Frankrijk en Europa) zijn bestudeerd, bevatten vrijwel allemaal een permanent zuiveringssysteem (ongeveer 20 tot 40 L per dag) dat de verschillende splijtingsproducten afvoert die de reactie kunnen vergiftigen. Het is vrij basale chemie, de gasvormige producten evacueren zichzelf aan de bovenkant van de tank en de rest van de "brandstof" wordt onderworpen aan de nodige chemische behandelingen voordat ze opnieuw in de reactorkern worden geïnjecteerd; het enige probleem dat nog moet worden opgelost, is dat van zirkonium (het onderzoeksspoor, dat nog moet worden gevalideerd, is dat van een "koude val" op de bypassleiding, die de condensatie van dit metaal mogelijk maakt).


Het lijkt mij dat dit inderdaad het geval is voor de MSFR, maar we zijn nog aan het studeren, we zijn nog ver verwijderd van een operationele commerciële reactor.
Het zal waarschijnlijk nog 10 tot 15 jaar duren voordat we er een zien die zijn eerste MW produceert...


Dit is het geval voor bijna alle MSR's, die werken (Rusland, India, enz.) of nog niet (ongeveer vijftien projecten).

Ja, het duurt in Frankrijk 10 of 15 jaar om een ​​operationeel demonstrator vrij te geven (rond 2035); des te meer reden om meteen te beginnen. Als we het op tijd hadden gedaan, in plaats van een egoconflict te cultiveren, zouden we er waarschijnlijk zijn...

PS Dus lees de links die ik hierboven een beetje heb gestuurd; het is geen luronne-literatuur, maar het is leerzaam.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9841
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par sicetaitsimple » 27/10/21, 19:33

bardal schreef:Het cijfer van 4g per kWh komt van de PSI (Zwitserse universiteit); anderen zeggen 6g; Persoonlijk kan het me niet schelen tussen een haar en anderhalve haar, het verdient niet eens een debat...


Ah, ik ben blij dat er tenminste één is die zich herinnert dat de officiële nucleaire CO2-emissie-eenheid de PDC (hair ass) is, wat overeenkomt met 4g/kWh!
Dat is hier al lang besproken: fossiele brandstoffen-nucleair/nucleair-en-koolstof-welke-co2-afwijzingen-kwh-cijfers-pwc-edf-ademe-stanford-t15536-110.html
fragment:
Oké, dus laten we de resultaten samenvatten (na verschillende verlengingen van de oefening), de eenheid is het konthaar, PDC, overeenkomend met 4g/kWh:

- constructie: voor de EPR 0,5 PDC, 0,25 PDC voor de bestaande vloot
- stroomopwaarts 0,2PDC
- stroomafwaarts, met een volledig gesleutelde hypothese (maar a priori comfortabel) van € 150 miljard voor ontmanteling en afvalbeheer, 0,25 PDC
- Ik was vergeten dat de werknemers van de centrales met de auto naar het werk gaan, dat ze ademen en dus CO2 uitstoten, en dat er gemeenschappelijke activiteiten zijn op de centrales....Een vast tarief van 0,2PDC zou passen?

0,25 + 0,2 + 0,25 + 0,2 = 0,9PDC, zeg 1PDC om af te ronden.

1PDC is 4 g / kWh. Magie, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14975
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4371

Re: Thorium: de toekomst van kernenergie?




par GuyGadeboisTheBack » 28/10/21, 13:40

Als het resultaat bij je past, slik je heel door, als het schandalig is in je ogen (zelfs en vooral als het eerlijk is), verwerp je het. Het probleem is dat je stomme berekeningen niet langer kloppen, dat ze vals zijn, dat ze pure propaganda zijn voor een verouderde, gevaarlijke, vuile en afwijkende technologie die te veel betaald wordt.
Ik stel de studie uit omdat niemand het heeft gelezen, niemand er commentaar op heeft gegeven, iedereen is zeker van een nucleair verleden "prestigieus dat de Fransen onder de knie hebben", kortom, u bent in ontkenning...
https://wiseinternational.org/sites/def ... uclear.pdf
Dit is de realiteit, en niet jouw beelden van Épinal...
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44, Ahmed en 271 gasten