Is Jean-Marc Jancovici een c ...?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16225
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5272

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par Remundo » 28/05/23, 16:17

hij praat gewoon tegen je :P
1 x
Beeld
albert91
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/05/23, 09:27
x 9

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par albert91 » 28/05/23, 18:17

De vorige Jancovici-recensie is een beetje kort: neem een ​​paar van deze argumenten en vertel ons waarom het gewoon onzin is.

De twee Chinese EPR's werken, omdat de schaal, de tank en het deksel door de Chinese industrie zijn gemaakt. Die van ons zou op een dag goed moeten beginnen.

Ja, generatie 4 van kernsplijtingscentrales bestaat al heel lang, in Frankrijk waren Superphenix en Astrid snelle neutronenreactoren.
Ik heb het over industriële versies die op grote schaal worden geproduceerd, niet over "demonstratiereactoren" die geen invloed zullen hebben op hoe we uraniumerts verspillen door alleen uranium 235 te gebruiken.

Wat betreft de fusie, het zal alleen de toekomst zijn als die wordt beheerst, die niet wordt gewonnen, dat geef ik toe.
Om onderzoek te doen, om gigantische prototypes te bouwen, heb je veel energie nodig, geld dat de rijkdom van een land vertegenwoordigt.
We moeten ook technologieën missen zoals supergeleiding bij kamertemperatuur.
Alles wat niet gemaakt kan worden als olie schaars en duur is.

Ik zie geen toekomst voor Europeanen vanuit energieoogpunt: de Duitsers lopen naast hun pomp en nemen ons mee, geen zin meer in risico's, onderzoek halfstok, geen groot project maar indirecte maatregelen gedicteerd door politici, de ingenieurs hebben onhoorbaar worden.
Eenmaal op de bodem van het gat is het niet zeker dat we omhoog kunnen.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9871
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2689

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par sicetaitsimple » 28/05/23, 19:16

Toch een paar benaderingen....
Wat wij "generatie 4" noemen is veel meer dan Phénix of SuperPhénix (ik heb het niet over Astrid, die bestaat alleen op papier), vooral op het gebied van veiligheid. Toegegeven, het zijn in beide gevallen snelle reactoren, maar dat is het ook.
Het verbaast me dat ik geen reactie zie van het type "de fusie vordert"! Want inderdaad, het gaat vooruit met fotovoltaïsche zonne-energie! Bovendien is de reactor erg ver weg en lijkt a priori een paar miljard jaar niet te hoeven worden opgeladen! :D
Wat betreft de Duitsers, degenen die mij hierover kennen forum weet dat ik geen bewonderaar ben van hun energiebeleid. Maar ach, het is van hen... En a priori hebben ze het jarenlang aangenomen, ook al kostte het hen een fortuin.
0 x
albert91
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 28/05/23, 09:27
x 9

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par albert91 » 28/05/23, 21:03

sicetaitsimple schreef:Toch een paar benaderingen....
Het verbaast me dat ik geen reactie zie van het type "de fusie vordert"! Want inderdaad, het gaat vooruit met fotovoltaïsche zonne-energie! Bovendien is de reactor erg ver weg en lijkt a priori een paar miljard jaar niet te hoeven worden opgeladen! :D
.

Ik zag net een verslag in de TF1-krant van vanavond.
Om veel zonnepanelenboerderijen te installeren, wordt ondanks juridische stappen het bos met de grond gelijk gemaakt.
Vanuit milieuoogpunt is dit belachelijk.
Het gemeentehuis, eigenaar van het voormalige bos, verwelkomt de € 150 jaarlijkse pacht van de grond.

Een onderwerp volgen over kernfusie met sterke special effects, maar zonder nieuwe informatie. Zelfs het succes van het project wordt 30 jaar uitgesteld, zoals het al 30 jaar geleden was.
Een beetje zoals de creditcard, het is 30 jaar rollen... : Mrgreen:
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9871
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2689

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par sicetaitsimple » 28/05/23, 21:26

Ik wilde geen discussie starten over de goede of minder goede toepassingen en locaties van fotovoltaïsche cellen.
Wijs er alleen op dat het nog steeds een gebruik van energie uit fusie is, met een bijna oneindige en vrije reactor!
En die zich vandaag ontwikkelt, zeker sneller dan een hypothetische gecontroleerde fusiesector die over 40 of 50 jaar het daglicht zou zien.
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 169
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 40

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par PVresistif » 04/10/23, 14:48

Ik verwijs u naar het tijdschrift Le Point nr. 2667 pagina 103, waar J Lecomte in zijn werk “Nothing is play” de ineenstorters zoals Jancovici te slim af is;
hij zegt: “Jean Marc Jancovici is van mening dat democratie niet geschikt is om de klimaatcrisis op te lossen”;
Welnu, de heer Jancovici zou ons moeten vertellen of hij de voorkeur geeft aan fascisme!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16225
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5272

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par Remundo » 04/10/23, 22:34

Zo binair is het niet.

Democratie is een langzaam systeem waarvan de kiezers de problemen niet volledig begrijpen. Dit is de reden waarom Jancovici omzichtig is als het om democratie gaat.
0 x
Beeld
pedrodelavega
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3801
Inschrijving: 09/03/13, 21:02
x 1323

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par pedrodelavega » 05/10/23, 06:20

Democratie is een snel systeem. De ambtstermijn is kort. De resultaten van het beleid van de gekozen functionarissen moeten snel voelbaar zijn. Mensen stemmen op degenen die een programma hebben (of beloven) dat zo snel mogelijk impact op hun leven zal hebben. Het is menselijk.
Kiezers begrijpen de problemen van de opwarming van de aarde heel goed, maar de aanpak van dit probleem vereist langetermijnacties. Acties die in essentie “onmiddellijk” een belemmering vormen voor verbetering (vermindering van de impact) op “lange termijn”.
De democratie blijft echter nog steeds het slechtste systeem... met uitzondering van alle andere.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9871
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2689

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par sicetaitsimple » 07/03/24, 18:13

Ik heb dit interview van september 2023 op Thinkerview gemist



Niets bijzonders nieuws, maar toch interessant vanuit mijn oogpunt.
2 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79431
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11088

Re: Is Jean-Marc Jancovici een c ...?




par Christophe » 07/03/24, 22:29

De conclusie vormt 60% van het interview...is dat normaal?

Ah ja, dat kan als we polytechnicienchien zijn... : Lol: : Lol: : Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 163-gasten