deuterium fusion

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 24/09/08, 17:30

Magnetische compressie-energiecentraleproject: klein vergeleken met ITER!

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 25/09/08, 21:40

De tekening hierboven is gekopieerd van
http://fr.wikipedia.org/wiki/Centrale_% ... inertielle
Op dat moment lijkt het erop dat Sandia geïnteresseerd is in de productie van elektriciteit door middel van kernfusie.
Hier is het onderschrift:
De figuur toont een doorsnede van een reactor zoals Sandia zich die voorstelt, wetende dat een productie-installatie meerdere reactoren van dit type zou bevatten (12 in de ZP-3-demonstratie-installatie, waarvan er 10 gelijktijdig in bedrijf zijn). Om de hierboven gebruikte analogie te gebruiken, komt een dergelijk ontwerp overeen met de meerdere cilinders van een verbrandingsmotor.
Zonder in technische details te treden (lezers die meer precieze informatie wensen, kunnen deze vinden in de verschillende links aan het einde van het artikel), kunnen we de volgende elementen onderscheiden:
* Het rode driehoekige apparaat genaamd "cartridge" komt overeen met de brandstofmicrocapsule, "draadkooi" en het voedingsapparaat; de patronen worden in de reactor gevoerd door een automatisch toevoersysteem waarvan de rail zichtbaar in het bovenste deel van de afbeelding deel uitmaakt;
* de dikke blauwe horizontale lijn (transmissielijnen naar gepulseerde power driver), rakend aan de reactiekamer, is de energietoevoerlijn, waardoor extreem korte en krachtige pulsen kunnen worden verzonden[11], een soort "bliksemontlading", noodzakelijk voor het magnetische insnoeringsproces;
* de reactorkamer is gevuld met een inert gas (om ongewenste chemische reacties te voorkomen) onder lage druk (20 torr, normale atmosferische druk is 760 torr);
* de binnenwand van de reactorkamer wordt doorstroomd door een stroom van flibe (vloeibaar mengsel van lithiumfluoride en berylliumdifluoride) bedoeld om deze te beschermen, de fusie-energie terug te winnen en tritium te produceren[12] ;
* een systeem voor het recupereren van reactieafval uit de flibe "pool" maakt het mogelijk om de elementen van de cartridges te recyclen, vernietigd tijdens de fusie van de microcapsules.

Waterstof-boorbrandstof wordt niet genoemd, noch de directe opvang van straling door spoelen. Maar deze tekening geeft toch een klein idee van wat de configuratie van dit soort plant zou kunnen zijn.
Dernière édition par Cuicui de 25 / 09 / 08, 22: 50, 1 keer bewerkt.
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 26/09/08, 08:37

0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9

Re: Deuterium en kernfusie




par C moa » 26/09/08, 14:24

cuicui schreef:Op dat moment lijkt het erop dat Sandia geïnteresseerd is in de productie van elektriciteit door middel van kernfusie.
Dus je ziet dat ik het je gezegd heb!!! : Mrgreen: : Mrgreen:
C moa schreef:
cuicui schreef:- Waterstof-boorfusie zal nooit worden geperfectioneerd, de reactie zal nooit worden gemodelleerd, er zal geen prototype uitkomen, er zal geen industrialisatie zijn zolang het volledige onderzoeksbudget bestemd blijft voor ITER en MEGAJOULE (militair).
Met vriendelijke groet, ik hoop dat je ongelijk hebt, want het zou zonde zijn om jezelf van een baan af te sluiten. Persoonlijk denk ik dat er aan dit onderwerp wordt gewerkt, maar waarschijnlijk niet in Europa (we kunnen niet overal zijn). Het is niet omdat we niets horen dat er niets wordt gedaan.

Over het algemeen weet ik dat de wereld van fusie erg klein is en dat er uitwisselingen plaatsvinden tussen de teams, dus... wacht maar af.
Samenvattend ben ik blij te zien dat er verschillende fusieoplossingen worden bestudeerd. Als men niet slaagt, zullen we hebben misschien een reservewiel.
Bedankt dat je je blijft verdiepen in het onderwerp en ons op de hoogte houdt van de voortgang.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: Deuterium en kernfusie




par Cuicui » 26/09/08, 19:27

C moa schreef:Samenvattend ben ik blij te zien dat er verschillende fusieoplossingen worden bestudeerd. Als men niet slaagt, zullen we hebben misschien een reservewiel.

welkom C moa
Ik deel uw optimisme niet. Op het gevaar af mezelf te herhalen (maar het kan me niet schelen, ik herhaal het zo vaak als nodig is, ik ben nog niet moe) Ik hekel het feit dat Frankrijk enorm investeert in ITER, wat waarschijnlijk een technologische doodlopende weg is, en helemaal niet in een prototype van een magnetische rondselcentrale, goedkoper, minder complex, minder vervuilend, en die dus hoop geeft op elektriciteitsproductie in een korter tijdsbestek. Ik beschouw deze keuze als desastreus.
Aangezien het obstakel niet financieel is, wat zou volgens u de reden voor dit probleem kunnen zijn? En wat stel je voor om het op te lossen?
Dernière édition par Cuicui de 03 / 11 / 08, 18: 23, 2 keer bewerkt.
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 29/09/08, 07:55

Hallo,
De kwestie van beryliumafscherming wordt naar mijn mening onvoldoende in aanmerking genomen, wanneer we de toxische eigenschappen van dit element kennen. (voor ITER)
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 01/10/08, 10:54

Volgens http://fr.wikipedia.org/wiki/Internatio ... al_Reactor , streeft ITER naar gecontroleerde deuterium-tritiumfusie.
Deuterium kan tegen een redelijke prijs uit zeewater worden gewonnen ($2000/kg).
Tritium daarentegen is een zeer giftig en zeer duur kunstmatig product: 30 dollar per gram.
Als ITER in bedrijf is, kan het lithium omzetten in tritium. Als we weten dat deuterium + tritium ook brandstoffen zijn voor H-bommen, begrijpen we de interesse van het leger in een faciliteit als ITER die tritium kan produceren.
Vergeet niet dat een andere geldkuil, MEGAJOULE, een militair programma is dat probeert lasers te gebruiken om deuterium-tritiumfusie in H-bommen op gang te brengen. , heeft het leger SPHYNX, de Franse z-machine van Gramat, opnieuw geactiveerd om te bestuderen hoe dit principe ook een match op H-bommen.
Conclusie: met ITER die de brandstof produceert en de MEGAJOULE- of SPHYNX-techniek die de explosie veroorzaakt, hebben thermonucleaire bommen een mooie toekomst voor zich, met alle nodige credits. Natuurlijk, het is met ons geld en we hebben niets te zeggen.
Hoe zit het met het opwekken van elektriciteit met niet-vervuilende waterstof-boorfusie tegen een belachelijke prijs? Geen rente voor het leger, dus geen kredieten, en de belangen van de olielobby en de splijting van uranium blijven behouden.
Dernière édition par Cuicui de 01 / 10 / 08, 21: 43, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 01/10/08, 19:27

Tekening van ITER, naar http://www.iter.org/

Ter vergelijking met de z-machine...

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 24/10/08, 23:10

MEGAJOULE: militair onderzoek, met onze belastingen. En nog steeds niets over de studie van een kerncentrale (waterstof-boorfusie) bij z-pinch.

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16183
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 24/10/08, 23:49

Hi Cuicui,

Faraonische projecten inderdaad en niet vallend onder gezond verstand. :|
0 x
Beeld

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 218-gasten