Fessenheim kerncentrale 30 jaar!

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 18/03/08, 23:07

Hier is wat informatie:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Centrale_n ... de_Tihange

Zeer verrassend zijn de Belgische reactoren van deze centrale Amerikaans (hoewel ik had gehoord en gelezen dat deze door Framatom gebouwd was...) en hun zou de levensduur het dubbele zijn van die van Frankrijk?

Bovendien varieert hun kracht enigszins...vreemd of realistischer dan de vaste cijfers van EdF?

De energiecentrale bestaat uit drie ontworpen drukwaterkerneenheden (REP). Westinghouse en elk met een capaciteit van ongeveer 1000 MWe:

* Tihange 1: 1009 MWe, in gebruik genomen op 1/10/1975 (al 40 jaar).
* Tihange 2: 1055 MWe, in gebruik genomen in 1982 (gedurende 40 jaar).
* Tihange 3: 1065 MWe, in gebruik genomen in 1986 (gedurende 40 jaar).

De kerncentrale stelt bijna 800 mensen te werk en wordt uitgebaat door Electrabel, een dochteronderneming van de Franse groep Suez.


Zelfde opmerkingen voor Antwerpen:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Centrale_n ... re_de_Doel

De energiecentrale, uitgebaat door Electrabel, is uitgerust met vier door Westinghouse ontworpen drukwaterreactoren (PWR):

* Doel 1: 412 MWe, in 1974 in gebruik genomen gedurende 40 jaar.
* Doel 2: 454 MWe, in 1975 in gebruik genomen gedurende 40 jaar.
* Doel 3: 1056 MWe, in 1982 in gebruik genomen gedurende 40 jaar.
* Doel 4: 1041 MWe, in 1985 in gebruik genomen gedurende 40 jaar.

wat een totaal geïnstalleerd vermogen oplevert van 2963 MWe.
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: Fessenheim kerncentrale 30 jaar!




par Chatham » 19/03/08, 00:05

Christophe schreef:
Oorspronkelijk ontworpen om twintig jaar mee te gaan, volgens de woorden van de ingenieurs van die tijd hadden deze reactor en zijn "broer" nooit mogen worden gebouwd:

- geïnstalleerd onder het Grand Canal in de Elzas, zijn de twee kernreactoren in Fessenheim blootgesteld aan het risico van een plotselinge breuk in de dam. En de koppige weigering van EDF om een ​​dergelijke mogelijkheid te overwegen, zal het gevaar zeker niet verminderen ...

- gelegen op een actieve seismische breuklijn zou de elektriciteitscentrale van Fessenheim niet bestand zijn tegen een aardbeving die identiek is aan de aardbeving die de stad Bazel in 1356 verwoestte

- de laatste twee jaar, gedurende welke deze reactor slechts zeven maanden per jaar beschikbaar zal zijn, behoren tot de acht slechtste bedrijfsjaren in 30 jaar.


Het verhindert niet, als een Elzasser kan ook de vraag worden gesteld door EdF uit de Elzas om de eerste Franse nucleaire functionele reactor te installeren.

De Vogezenbarrière maakt het een "natuurlijke grens" voor een mogelijke radioactieve wolk en isoleert zo (gedeeltelijk) van de rest van Frankrijk. Duitsland is niet het probleem van de Franse staat ... en dan zijn de Elzassers niet echt Fransen ... het is triest om te zeggen, maar dat is wat veel mensen in Frankrijk nog steeds denken ... :onheil:


1°) de levensduur van de installatie hangt af van de staat van de tanks en niets anders. Als de installatie is verlengd, komt dat simpelweg doordat de veroudering van de tanks veel langzamer is verlopen dan aanvankelijk werd geschat. ..In werkende staat houden is slechts een kwestie van onderhoud: ter herinnering: er zijn nog steeds vliegtuigen van het type C47 in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen en het laatste van deze vliegtuigen werd in 1944 gebouwd.
2°) de buitendijk van het grote kanaal is zeer stevig (aardemassa 40m breed aan de basis en 20m aan de bovenkant (om 10m waterhoogte te behouden!) + waterdichting door waterdichte betonnen trechter en kan in geen geval breken "plotseling": het heeft werkelijk niets te maken met de belachelijke dijken die New Orleans "beschermden"...
3°) er is geen sprake van een ‘actieve symmische breuk’ in de Elzas, waarvan de symmiciteit zelfs vrij laag is; de Rijnkloof werd echter meer dan 5 miljoen jaar geleden gecreëerd door het uitrekken van de aardkorst. De aardbeving in Bazel concentreert zich op de uitlopers van de Jura en werd met gelijke kracht gevoeld in Colmar en Dijon...
4°) Het onderhoud is helaas onlangs uitgevoerd door onderaannemers die niet altijd even serieus zijn, wat grotendeels de toename van de onbeschikbaarheid verklaart: we hopen dat dit voor EDF een les zal zijn geweest om de situatie recht te zetten...
5°) De keuze voor een locatie aan de Rijn was logisch en kan worden verklaard door de overvloed aan water, een grote waterweg die goed is gekanaliseerd en uitgerust voor bevoorrading, kort transport voor zware elementen omdat de fabrieken dichtbij zijn en ik vergeet er nog steeds een paar. .en in die tijd hield Duitsland zich onopvallend... je moet niet rekenen op de "Vogezenbarrière", maar meer op de overheersende winden die het grootste deel van het jaar west-zuidwest waaien...
Wat betreft de Fransen ‘van binnenuit’, zoals we hier zeggen, die de Elzassers voor Duitsers houden, dat was niet voor iedereen het geval: zei Napoleon niet: laat ze spreken zoals ze gewend zijn, op voorwaarde dat ze de Fransen afsnijden ... wat een Elzasser dienstplichtige tijdens de Algerijnse oorlog er niet van weerhield om met zijn blote handen een officier te vermoorden die het slechte idee had hem een ​​"vuile mof" te noemen: slechte timing omdat de vader van de "Boche" was door de nazi's neergeschoten wegens "terrorisme" (verzet)... : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 19/03/08, 00:37

1) Zeker, de tank is HET gevoelige punt, maar het is niet het enige en dat verklaart niet waarom een ​​Amerikaanse plant 40 jaar meegaat en een Franse 20 jaar... is het ontwerp zo anders?

2) Voor de C47 (DC3?) zou ik zeggen dat er ook auto's uit de jaren twintig nog rijden... Maar hoeveel in % van het aantal geproduceerd? En tegen welke prijs?

3) In 2006 was er - denk ik - een dossier in S&V met de titel: "Nucléaire EdF neemt zijn dromen waar"

Sindsdien heb ik geleerd de geloofwaardigheid van S&V te wantrouwen...

4) De Elzas behoort nog steeds tot de meest actieve gebieden, ook al blijft deze "laag":
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6993
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2915




par gegyx » 19/03/08, 01:03

In de Loiret trok de Abshintewolk boven ons voorbij op een mooie dag, toen we buiten waren.
Geen restsporen op de kaart.

Maar hoeveel mensen hebben sindsdien een schildklieroperatie ondergaan?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 19/03/08, 01:08

Hu Gegyx? Je zult op dit moment wel moe zijn, want het is niet de kaart van de Cherno-wolk, maar van de seismologische activiteit...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/03/08, 08:58

Bedankt voor de details Christophe.

Het gevoelige punt is vooral het schuifmechanisme van de staven. De tank is gemaakt van roestvrij staal.
Doel en Tihange beschikken onder licentie over drukwaterreactoren van Westinghouse System, vervaardigd door ACEC in Marcinelle. De turbodynamo's zijn ook ACEC.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6993
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2915




par gegyx » 19/03/08, 09:13

Christophe schreef:Hu Gegyx? Je zult op dit moment wel moe zijn, want het is niet de kaart van de Cherno-wolk, maar van de seismologische activiteit...

:D
Ik had inderdaad geen "seismiciteit" gezien
(Maar mijn redenering is nog steeds dezelfde voor de passage van de Absintwolk).
--
: Wink: De seismische wolk moet dan onder mijn voeten zijn doorgegaan?
(Nee, ik drink het niet...: Mrgreen:)
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 19/03/08, 09:41

elephant schreef:
Het gevoelige punt is vooral het schuifmechanisme van de staven.


Ja, maar alleen de tank is niet vervangbaar...(+250 zeer radioactieve ton...(dit is het enige onderdeel dat na de ontmanteling "gebunkerd" op zijn plaats blijft).
De scheuren in de binnenwand van de tank (30 cm dik), waarvan de grootste verschenen zodra deze werd verwarmd, maar daarna stabiel bleven, worden nauwlettend in de gaten gehouden...

Om de C47 "Dakota" of DC3 te beantwoorden (het is hetzelfde vliegtuig, maar de C47 Dakota is de militaire versie): ik ken geen enkele taxi die auto's gebruikt die ouder zijn dan 70 jaar, dus niet vergelijkbaar, en ik heb Ik heb niet eens de Russische Lisounov LI-2-versie genoemd (gebouwd tot de jaren vijftig), dus er vliegen nog steeds meer exemplaren online, evenals talloze AN50-tweedekkers die over de hele wereld (zelfs in de VS) erg populair zijn vanwege hun robuustheid, veiligheid en veelzijdigheid... Merk ook op dat nog niet zo lang geleden een DC2 in de vrachtvervoerversie het enige commerciële vliegtuig was dat op elk moment van de nacht op Parijse luchthavens mocht vliegen...

Er zijn ook heel wat industriële installaties van een eeuw of ouder die nog steeds 24 uur per dag in bedrijf zijn (turbines en damgeneratoren, zware installaties van kanalen en havens, enz.)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79386
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11072




par Christophe » 19/03/08, 10:02

De scheuren in de tank en de betonbekisting van de kern behoren inderdaad tot de meest gevoelige punten genoemd in het S&V-artikel...

Maar toch: als ‘ingenieurs’ een systeem ontwerpen en een theoretische levensduur inschatten... is dat niet voor niets...

Dus Amerikaanse tanks zouden gewoon dikker zijn?
:?
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 19/03/08, 10:38

Nou, het is om vaker te verkopen, het is een oude truc die bekend is bij de Fransen die ideeën hebben...

Dus dat is waar anti-nucleaire mensen het over hebben?
ah, ik vraag me af waarom ze zijn...???

Anders begrijp ik het niet als ik een kerncentrale met een vliegtuig vergelijk...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : sicetaitsimple en 189 gasten