Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par phil59 » 20/12/22, 18:06

Met een elektriciteitsverbruik van ongeveer 10 kWh per jaar en met voortdurend stijgende prijzen, besloot ik over te stappen op het tempotarief van EDF, dat ik in mijn oude huis had.

Wat is dit beest?

Ten eerste geef ik aan dat ik niet op elektrische verwarming zit, want anders kan dat zonder alternatieve verwarming ingewikkeld en erg koud zijn!

Het is een daltarief elke dag, van 22u tot 6u, met 3 dagtypes, min of meer duur tot zeer duur.

Het blauwe tarief, voordelig, 300 dagen per jaar.
Het witte tarief, niet te duur, 43 dagen per jaar.
Het rode tarief is natuurlijk erg duur, maar slechts 22 dagen per jaar.

Op de EDF-site weet je vanaf ongeveer 11 uur 's morgens de volgende dag welke kleur het zal zijn, om zelf te organiseren.

De prijs:

tempo.JPG
tempo.JPG (36.04 KiB) 4583 keer bekeken


En het abonnement is in 9 kWh, ongeveer 15€/maand, dus iets duurder dan het 6 kVA in blauw tarief.

Voordat ik erop inging, nam ik mijn linky-afschriften door en simuleerde ik wat ik zou hebben betaald, als ik in tempo was geweest, gedurende een heel jaar, ook al lette ik niet op de kleuren van de dagen, sinds ik dat deed op dat moment niet weten, en ik heb het HC-tarief van 22 uur tot 6 uur gezet.
Resultaat, zonder rekening te houden met de abonnementsprijs, heb ik bijna 400€ bespaard.

Toen ik EDF belde, probeerden ze me te "walgen" van dit tarief, maar uiteindelijk kreeg ik te horen dat het, gezien mijn verbruik en mijn manier van consumeren, gemakkelijk € 300 per jaar te winnen was.

Dus het is aan jou om te zien of het het voor jou kan doen, maar voor mij, ja.

Het is een verbintenis van minimaal een jaar, om het hele aanbod van de verschillende dagen te hebben.

Aangezien ik veel in VE rijd, zullen we dit jaar met de kona op iets meer dan 35 km zitten, en dat we voornamelijk 's nachts opladen, in HC is het onberispelijk voor ons.

Tot zover het grootste deel van de prijs en de optie.
Dus op rode dagen, in HP, geen föhn, geen ovenschaal, geen raclette, geen bad voor wie een elektrische cumulus heeft, gewoon een snelle douche, enz....
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Het Tempo-tarief van "EDF".




par sicetaitsimple » 20/12/22, 18:22

Aanvullende verduidelijking, die u niet noemde: voor zover ik weet, is er geen "rode" dag in het weekend. We kunnen dus wasmachine-achtige dingen uitstellen tot deze periode, terugvallen in een blauwe of witte dag, als 5 werkdagen van de week "rood" zijn geweest (wat zeldzaam is, maar theoretisch kan gebeuren in het geval van een golf van aanhoudende koud).
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Het Tempo-tarief van "EDF".




par izentrop » 20/12/22, 18:57

Hallo, aangezien ik een warmtepomp heb met het HC 9 KVA-tarief, zei ik tegen mezelf dat het niets voor mij was, omdat ik veronderstel dat de rode dagen overeenkomen met de koudste dagen.

Ik heb net gezien dat zelfs op rode dagen het HC-tarief gunstiger is dan voor een klassiek dalabonnement. Dit betekent dat ik 's nachts kon verwarmen met de warmtepomp en overdag met hout (ik heb een kachel in de kamer).

Dus ik zal ernaar kijken, bedankt Phil.

We weten hoeveel dagen voor de rode dagen?
toebehoren
EDF-tarieven.gif
tarieven EDF.gif (51.91 KiB) 4561 keer geraadpleegd
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Het Tempo-tarief van "EDF".




par sicetaitsimple » 20/12/22, 19:29

izentrop schreef:Hallo, aangezien ik een warmtepomp heb met het HC 9 KVA-tarief, zei ik tegen mezelf dat het niets voor mij was, omdat ik veronderstel dat de rode dagen overeenkomen met de koudste dagen.

Ik heb net gezien dat zelfs op rode dagen het HC-tarief gunstiger is dan voor een klassiek dalabonnement. Dit betekent dat ik 's nachts kon verwarmen met de warmtepomp en overdag met hout (ik heb een kachel in de kamer).

Dus ik zal ernaar kijken, bedankt Phil.

We weten hoeveel dagen voor de rode dagen?


Even een min of meer gerelateerde vraag: werkt uw warmtepomp naar behoren bij koud weer, bijvoorbeeld afgelopen week?

PS: voor de kennisgeving, het is een dag. Als de 3-daagse weersvoorspelling een sterke temperatuurdaling voorspelt, kan dit u een idee geven waarop u kunt anticiperen.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par phil59 » 20/12/22, 19:32

U kunt in het slechtste geval 5 opeenvolgende dagen rode dagen hebben, maar in het slechtste geval weekends en feestdagen nooit rood.

U krijgt de dag ervoor om 11 uur bericht.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par izentrop » 20/12/22, 22:24

phil59 schreef:U kunt in het slechtste geval 5 opeenvolgende dagen rode dagen hebben, maar in het slechtste geval weekends en feestdagen nooit rood.
U krijgt de dag ervoor om 11 uur bericht.
Ok, dank je
sicetaitsimple schreef:Even een min of meer gerelateerde vraag: werkt uw warmtepomp naar behoren bij koud weer, bijvoorbeeld afgelopen week?
Ja, geen zorgen, de aanvoertemperatuur van de ketel is gestegen tot maximaal 35°, met -7 buiten, voor een constante temperatuur van 19-20° in de eetkamer - keuken.

Een minpuntje, we hadden onze eerste pech op zondag, in 4 jaar zonder onderhoud. Gelukkig vond ik maandag een lokale reparateur die een gasmagneetklep deblokkeerde en begon het weer.

Kon de installateur niet aan de lijn krijgen, die lijkt alleen te reageren op een onderhoudscontract waarop ik niet geabonneerd ben.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13724
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1526
Neem contact op met:

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par izentrop » 15/01/23, 01:38

Hallo,
Ik heb een vergelijking gemaakt voor het jaar 2022 met de huidige blauwe koers in vergelijking met het tempo:
Winnen zelfs zonder gewoontes te veranderen.

Aangezien ik naast de warmtepomp een houtkachel heb, is het gunstig om op rode dagen de warmtepomp uit te zetten.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par phil59 » 15/01/23, 20:50

izentrop schreef:Hallo,
Ik heb een vergelijking gemaakt voor het jaar 2022 met de huidige blauwe koers in vergelijking met het tempo:
Winnen zelfs zonder gewoontes te veranderen.

Aangezien ik naast de warmtepomp een houtkachel heb, is het gunstig om op rode dagen de warmtepomp uit te zetten.


Dat is wat iedereen over het algemeen ziet, als je niet even opwarmt bij de Elec.

We nemen het een jaar en het volgende jaar kunnen we zien of de prijzen net zo cool zijn of niet, en door voorzichtig te zijn, of het goed kan blijven.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9839
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2677

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par sicetaitsimple » 15/01/23, 21:38

phil59 schreef:Dat is wat iedereen over het algemeen ziet, als je niet even opwarmt bij de Elec.

Ik denk ook dat als we gedurende het jaar een vrij aanzienlijk elektriciteitsverbruik hebben (PAC, VE) maar we een manier hebben om onszelf tijdens de 22 rode dagen anders goed te verwarmen, er geen vergelijking is, Tempo is interessant .
Met de Phil 59 reserve, jaarlijkse prijsveranderingen om op te letten. Zo is het HP/HC-tarief in de loop van de tijd steeds minder aantrekkelijk geworden, om tal van redenen die niet noodzakelijkerwijs allemaal verband houden met EDF, met name de duizelingwekkende stijging van de CSPE in een paar jaar tijd, die evenzeer van toepassing is op HP als op HC.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2223
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 510

Re: Het Tempo EDF-tarief: goed of slecht?




par phil59 » 15/01/23, 23:10

Voor velen, afhankelijk van consumptie, zelfgedwongen minder geconsumeerd op dagen van nationale behoeften, als je een groot drankje drinkt, is het goed.

De kona verbruikt over het algemeen 15 kWh per 100 km, dus met 0862 Cts per kWh kost hij minder dan € 1.50 per 100 km. (0.0862*15/100= 1.3€).

Iedereen en hun gebruiksvoorwaarden, en het is niet voor iedereen winstgevend.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 126-gasten