Een Iers bedrijf Steorn biedt gratis energie!

Innovaties, ideeën of patenten voor duurzame ontwikkeling. Vermindering van het energieverbruik, vermindering van vervuiling, verbetering van opbrengsten of processen ... Mythes of realiteit over uitvindingen uit het verleden of de toekomst: de uitvindingen van Tesla, Newman, Perendev, Galey, Bearden, koude kernfusie ...
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 03/01/10, 09:20

gegyx schreef:
Op Overunity praten we er veel over, en er zijn veel vroege regels op internet die het motoreffect testen.


hier is wat er wordt gezegd over overunity


Dit is Overunity.com, wat had je verwacht, discussie over maïsethanol als brandstof?



we kunnen het probleem op zijn kop zetten en zeggen

waarom praten over overunity op econologie?
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 03/01/10, 12:26

nou, we hebben het daar over magnetische motoren.....
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Tagor
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 06/04/07, 12:31




par Tagor » 03/01/10, 12:45

elephant schreef:nou, we hebben het daar over magnetische motoren.....


niet erg overtuigd van dit antwoord!!

heb je het over de verleden tijd?
"we hadden het erover..."
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 03/01/10, 17:24

Interessant het principe van deze motor...

Het feit dat er geen backfem is, is gewoon wonderbaarlijk!! En het feit dat de "belasting" die op de motor wordt uitgeoefend, de stroom in de kernen niet beïnvloedt, is des te meer het geval, maar dit fenomeen gaat hand in hand met de afwezigheid van backfem.

Er is veel te graven in mijn opinie :!: :!:
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 04/01/10, 14:16

Ik had wat slapeloosheid die nacht, dus ik dacht een beetje aan deze motor. Tenzij mijn slapeloosheid voortkomt uit het feit dat ik net aan deze motor dacht, weet ik het niet echt. : Cheesy:

Het basisprincipe is eenvoudig: een magneet trekt een ferrietkern aan, behalve wanneer deze laatste wordt "gemagnetiseerd" door de doorgang van stroom in de spoel rond de ferrietkern.

Als gevolg hiervan, door de magneten op de rotor te monteren, en met ringkernen op de stator, en door de ringkernen op het juiste moment te magnetiseren zodat de magneten niet meer worden aangetrokken, draait de rotor en neemt hij snelheid op omdat er een onbalans is, wanneer de magneet de torus nadert, wordt hij aangetrokken, maar wanneer hij weg beweegt is dat niet meer het geval.

Instinctief zou ik zeggen om de tori te magnetiseren totdat de magneten de halve afstand naar de volgende torus hebben afgelegd. Zo niet, dan wordt de magneet weer een beetje aangetrokken door de vorige torus, waardoor de motor wat koppel moet verliezen.

Op de verschillende video's lijken de spoelen echter 1/3 van de tijd of zelfs iets minder te zijn gemagnetiseerd, waardoor de torus wordt gedemagnetiseerd terwijl de magneet slechts een derde van de weg naar de volgende torus heeft afgelegd, nieuwsgierig.

Eén ding is in ieder geval zeker, het maximale koppel van deze motor is enkel gekoppeld aan de "aantrekkingskracht" tussen de magneten en de ringkernen.
Hierdoor is het koppel maximaal wanneer de torus geen invloed meer heeft op de magneet in de fase van verwijdering.

We kunnen daarom zeggen dat als de stroom in de ringkernen onafhankelijk is van het weerstandskoppel dat op de motoras wordt uitgeoefend (aangetoond in de JLN-tests), aan de andere kant het maximale koppel van de motor is inderdaad afhankelijk van de stroom in de spoel in de magnetiseringsfase: als de stroom niet sterk genoeg is, moet de ringkern de magneet nog een beetje aantrekken, de onbalans tussen de aanloop-/verwijderingsfase is niet maximaal, en dus is het koppel niet ook maximaal.

Op de replica's, waaronder die van Naudin, zien we dat de motor op een gegeven moment een maximum toerental bereikt. Dit komt in feite overeen met het evenwicht tussen het maximale koppel en het resistieve koppel als gevolg van de wrijving van de lagers en de lucht.

Mijn intuïtie is dat, ondanks het verontrustende aspect van de motor, deze nooit superunitair kan zijn, omdat we nooit meer mechanische kracht op de rotor kunnen benutten dan er elektrische energie nodig is om de ringkernen te magnetiseren. Om meer mechanisch vermogen te hebben, zou meer koppel nodig zijn, dus een grotere aantrekkingskracht tussen ringkernen en magneten (krachtigere magneten, enz.), Maar daarom meer stroom om de ringkernen te magnetiseren.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 04/01/10, 16:06

Hallo,

Bedankt NLC voor deze gedachten.

Ik moet zeggen dat de teksten rond deze "exotische motoren" vaak meer esoterisch zijn dan uitleg, en ik geef het lezen snel op.

Dit is de eerste keer dat ik de indruk heb de tekst van JLNaudin over dit onderwerp te begrijpen en er de naam "uitleg" aan te kunnen geven :-) Dank aan hem dus.

Als ik het goed begrijp, wordt op een motor met een permanente magneetrotor een elektrische stroom gebruikt om op het juiste moment een tegengesteld magnetisch veld op de stator te creëren.

Hier, op de stator, gebruiken we het statische magnetische veld van een ferromagnetische kern (dus zonder energieverbruik) en gebruiken we een elektrische stroom alleen om het statische magnetische veld te "stoppen".

Ervan uitgaande dat er minder stroom nodig is voor deze uitschakelstroom, dan zou deze motor minder moeten verbruiken dan de huidige oplossing. Zie minder verbruiken dan het oplevert, waarom niet dromen ;-) Volgens het voorbeeld van JLNaudin spreekt hij van een stroomverbruik van 5W. Maar het door de motor geproduceerde vermogen wordt niet gemeten.

Is de stilstandstroom afhankelijk van het vermogen van de permanente magneten in de rotor? Hoe de energie verloren gaat in deze stroom
stilstand afhangen van het gedrag van de ferromagnetische kern?
Zoveel onbekenden voor mij...

We kunnen ook denken aan het plaatsen van een andere permanente magneet in plaats van de ferromagnetische torus, en vervolgens het magnetisch veld te stoppen door een materiaal met een hoge magnetische permeabiliteit in te brengen/te verwijderen, zoals mu-metaal, of om het veld om te keren door de magneet op het juiste moment te laten draaien...

Er is iets om plezier te hebben, we vragen ons af waar de TD's vandaag voor zijn :-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 04/01/10, 16:24

bernardd schreef:Als ik het goed begrijp, wordt op een motor met een permanente magneetrotor een elektrische stroom gebruikt om op het juiste moment een tegengesteld magnetisch veld op de stator te creëren.


Dat is alles, we creëren een magnetisch veld dat de magneten van de rotor aantrekt/afstoot, en het motorkoppel is evenredig met de stroom.


bernardd schreef:Hier, op de stator, gebruiken we het statische magnetische veld van een ferromagnetische kern (dus zonder energieverbruik) en gebruiken we een elektrische stroom alleen om het statische magnetische veld te "stoppen".


Dat is het, dus bijna het tegenovergestelde van wat we gewoonlijk doen. Maar hier is het maximale koppel dus de maximale aantrekkingskracht tussen de ringkernen en de magneten, die moet plaatsvinden wanneer de magnetisatie van de ringkern voltooid is, wat zeker overeenkomt met een minimale stroomwaarde.

bernardd schreef:Ervan uitgaande dat er minder stroom nodig is voor deze uitschakelstroom, dan zou deze motor minder moeten verbruiken dan de huidige oplossing. Zie minder verbruiken dan het oplevert, waarom niet dromen ;-) Volgens het voorbeeld van JLNaudin spreekt hij van een stroomverbruik van 5W. Maar het door de motor geproduceerde vermogen wordt niet gemeten.

Voorlopig is zijn motor leeg, dus de 5W gaat gedeeltelijk in rook op in de parasitaire weerstand van de spoelen van de kernen, en de andere zit naar mijn mening in de wrijving van de rotor (lucht en lagers).

bernardd schreef:Is de stilstandstroom afhankelijk van het vermogen van de permanente magneten in de rotor? Hoe de energie verloren gaat in deze stroom
stilstand afhangen van het gedrag van de ferromagnetische kern?
Zoveel onbekenden voor mij...

Moet nagekeken worden, maar ik denk eigenlijk dat de stopstroom afhangt van de kracht van de rotormagneten.

bernardd schreef:We kunnen ook denken aan het plaatsen van een andere permanente magneet in plaats van de ferromagnetische torus, en vervolgens het magnetisch veld te stoppen door een materiaal met een hoge magnetische permeabiliteit in te brengen/te verwijderen, zoals mu-metaal, of om het veld om te keren door de magneet op het juiste moment te laten draaien...

Er is iets om plezier te hebben, we vragen ons af waar de TD's vandaag voor zijn :-)

Dit idee is al genoemd, en zelfs vrij vaak getest, op bepaalde onderwerpen hiervan forum hoe dan ook
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 04/01/10, 16:43

NLC schreef:Voorlopig is zijn motor leeg, dus de 5W gaat gedeeltelijk in rook op in de parasitaire weerstand van de spoelen van de kernen, en de andere zit naar mijn mening in de wrijving van de rotor (lucht en lagers).


En in de hysteresis van de toestandsverandering van het ferromagnetische metaal, als het gaat om transformatoren. In dit geval zou de invloed van de permanente magneten van de rotor slechts indirect zijn, door een inwerking op de interne toestand van het materiaal.

Als we alleen last hebben van rotatie- of wrijvingsverliezen, is er geen probleem meer :-)

NLC schreef:Dit idee is al genoemd, en zelfs vrij vaak getest, op bepaalde onderwerpen hiervan forum hoe dan ook


Als je herinneringen hebt aan concrete onderwerpen, voel ik me meer bereid om ze te lezen nu ik het nagestreefde technische doel begrijp :-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 04/01/10, 17:07

Over allerlei soorten magnetische motoren, of iets dergelijks!
0 x
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 04/01/10, 18:06

Hallo,

Inderdaad, na het lezen van de lange NLC-post en het bezoeken van de JLN-site kom ik tot vergelijkbare conclusies...

Deze motor doet denken aan een reluctantiemotor, maar werkt "omgekeerd".

Bijna alle motoren gebruiken 2 magneten, de ene vast en de andere mobiel, waarvan er minstens één een elektromagneet is met variabele polariteit.

In een stappenmotor met terughoudendheid trekt een reeks elektromagneten achtereenvolgens een roterende kern van zacht ijzer aan.

Hier wordt de kern de vaste torus en "wordt gewist" door demagnetisatie, terwijl de "spoelen" de roterende magneten worden die achtereenvolgens voor de torus worden gepresenteerd.

Een enkele torus zou voldoende moeten zijn om de rotatie te verzekeren, maar het koppel zou te zwak zijn om als motor te worden gebruikt.

Wat betreft de terughoudendheidsmotor, er zijn minimaal 3 spoelen nodig om automatisch starten in de gekozen richting te garanderen.

Het maximale koppel moet logisch afhangen van:
- inductie in de permanente magneet / torusvormige luchtspleet,
- het omgekeerde van het kwadraat van de magneet-toroid-afstand,
- tegenover elkaar liggende oppervlakken,
- en het volume van de torus, die de "opslagbare" magnetische energie in het materiaal bepaalt ...

Logischerwijs is de huidige "uitwissing" die de aantrekkingskracht opheft ook afhankelijk van het volume van de torus. Er is dus een maximale koppel / stroom-relatie die weinig kans laat om overunit te bereiken ... :frons:

Maar dat is geen reden om te stoppen met experimenteren totdat alles gekwantificeerd is.

Ik herinner me dat ik 20 jaar geleden een reluctantmotor heb bestudeerd, helaas in zeer beperkte tijd, want in de context van een wedstrijd: de verhouding tussen grootte en vermogen was indrukwekkend!

Wat de snelheid betreft, deze wordt amha beperkt door de stijgtijd van de stroom gekoppeld aan de inductantie: door de spanning te verhogen, zou de helling moeten volgen (i~Ut/L), en ook de snelheid.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Innovaties, uitvindingen, patenten en ideeën voor duurzame ontwikkeling"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten